Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 12.1.2023 den 22.40, tennbrikket skrev:

Noen her som bruker ctm lyng dimmere og termostat? Husprosjektet har strekt seg ut litt, og ctm lyng har endelig kommet med produkter som støtter valgfri smart hub. Vurderer å bytte ut micromatic og heatIT dimmere og termostater for ctm lyng.

 

@scoot hadde du ctm lyng eller husker jeg helt feil ?

Kjenner ikke CTM Lyng, men jeg er ganske tungt inne i hjemmeautomasjon. Kan sterkt anbefale https://home-assistant.io som "hub", her i huset blir utstyr (f.eks varmepumpe) handlet etter hvorvidt det er mulig å integrere i HA eller ikke. Du kan gjøre mye moro, eksempelvis skrur varmen i bilen seg på av seg selv når systemet ser at jeg drar fra jobb, jeg får beskjed fra alle plantene når de må vannes osv. Du kan også sette opp logikk mot strømpriser og styre temperatur, bil-lading og slikt etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sluquet skrev:

Kjenner ikke CTM Lyng, men jeg er ganske tungt inne i hjemmeautomasjon. Kan sterkt anbefale https://home-assistant.io som "hub", her i huset blir utstyr (f.eks varmepumpe) handlet etter hvorvidt det er mulig å integrere i HA eller ikke. Du kan gjøre mye moro, eksempelvis skrur varmen i bilen seg på av seg selv når systemet ser at jeg drar fra jobb, jeg får beskjed fra alle plantene når de må vannes osv. Du kan også sette opp logikk mot strømpriser og styre temperatur, bil-lading og slikt etter det.

Har tittet litt på HA med pi. Tror det blir homey pro for min del, har 2019 pro versjonen nå. 2023 versjonen bruker jo faktisk pi som hardware. Advanced flow på homey har utviklet seg ganske bra slik jeg har skjønt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Har tittet litt på HA med pi. Tror det blir homey pro for min del, har 2019 pro versjonen nå. 2023 versjonen bruker jo faktisk pi som hardware. Advanced flow på homey har utviklet seg ganske bra slik jeg har skjønt det. 

Ikke testet Homey selv, jeg har en god del serverhardware hjemme så for meg var valget enkelt. Med zigbee2mqtt får du støtte for "alt", det synes jeg er en stor fordel. Nå som de har kommet med Bluetooth proxy native også får man støtte for alt av hardware som kommuniserer over BLE også (plantesensorer, temperatursensorer f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

@skoglund jeg tar det her og ikke i bildetråden. Du sier:

jeg har sagt at jeg kan konverter når jeg får samme rekkevidde på samme tid ,og på like mange plasser som man kan fylle bensin og diesel..(blir veldig lenge til vi er der)

Samme tid er vanskelig, men antall plasser… Nå skal du få en interessant opplysning. I 1969 var det 4215 bensinstasjoner i Norge, mens i 2019 var det bare 1709 igjen, nedgående trend. Jeg har ikke tallene for 2022, men det er ikke flere :) Så.. hvor mange pumper er det pr. stasjon, mellom 4 og 8, selv om jeg ikke vet om noen med 8 stk. på. Det går i mest i 4 punkt og et par 6 punkt her iallefall. Tar vi utgangspunkt i 6 for å dekke Norge, så er vi på 10254 fyllepunkt i 2019. Mens elbilladere er det 19608 offentlige punkt, fordelt på 3301 plasser i 2022. Så kan man såklart si at det går fortere å helle væske ned i en tank enn å lade et batteri, men en faktor som ikke kommer med er hjemmelading. Altså vil ikke de 19608 (og økende, omtrent 1250 i året for å nå 2025-målet) være like belastet som de pumpene. Selvfølgelig kommer geografi inn i bildet også :) 

Dette var kun ren opplysning, IKKE en kasteball for ny runde el vs fossil. :) 
 

Ellers kan en nyte søndagen med litt ny film om gamle gode biler, som forøvrig gjør en god jobb enda noen år:

 

 

Jeg er ikke uenig , men når vi vet hvor krise det er på forsyning fronten i Norge, kommer dere til bli over rasket over hva som kommer til bli avdekket offentlig nå fremmeover….det er begynt de siste dagen, men det er bare starten….desverre , vi kommer ikke mål på veldig lenge og det er synd synes jeg personlig. Det er kraft mangle som kommer til å gjøre seg gjelde på mange områder nå fremover .. trur Sveits hold på med nå kontra tiltak på elektrifisering på grunn av manglene kraftforsyning.. så vi må nok bare vente og se men det ser ikke så veldig lyst ut for å si det sånn:)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en liten overraskelse ang elbil, har bestandig ment at det måtte ta mange tiår før man kjøre elbil i fattige land.Sitter nå Thailand, i Surin ca 10 km fra grensen, dette er tradisjonelt den fattigste delel av Thailand.Som igjen får meg til å reflektere over at FN mener at 10 prosent av norges befolkning er under realtiv fattigdomsgrense.Har sett en 2-3 stykker elbil og en del hybrider.Men på det største Kjøpesenteret inne i provinshovedstaden(50km her i fra, by med ca 45000 mennesker) det var det satt av 6 ladeplasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, bricks skrev:

Fikk meg en liten overraskelse ang elbil, har bestandig ment at det måtte ta mange tiår før man kjøre elbil i fattige land.Sitter nå Thailand, i Surin ca 10 km fra grensen, dette er tradisjonelt den fattigste delel av Thailand.Som igjen får meg til å reflektere over at FN mener at 10 prosent av norges befolkning er under realtiv fattigdomsgrense.Har sett en 2-3 stykker elbil og en del hybrider.Men på det største Kjøpesenteret inne i provinshovedstaden(50km her i fra, by med ca 45000 mennesker) det var det satt av 6 ladeplasser

Er ingen problem med å ha elbiler , noe plasser er det faktisk bra for nær miljøet. 
men for meg som er bosatt på for blåst holmen opp nord, må jeg nesten ligge klar bak bilen når den stater for å kjenne bensin lukta:) og ja elsker lukten av bensin bil, til og men jenten. Åre roper over seg at det lukter så gått i garasjen vår, den er ofte fylte av herlig duft av bensin:) 

men alle må få gjøre som de vill, jeg skal ikke tvinge noe til å kjøre bensin eller diesel , jeg blir bare så ………… for noen mener at vi alle må kjøre el bil… hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes skal bli underholdene å følge med på er hvordan de har tenkt å løse strømtilgangen i Europa nå som EU har sagt at etter 2035 skal det ikke selges fossilbiler her. Hvor skal strømmen til 300 millioner biler komme ifra hvis ikke de skal øke produksjonen av kull, olje og gass for å lage strøm. For meg så virker det som om EU gambler på at det løser seg på en måte.

Her er det mange skjær i sjøen som jeg med popkorn skal følge med på hvordan de løser:

Det er estimert at opp til en million arbeidsplasser vil gå tapt som følge av dette 2035 målet. 

Bilprodusentene skal i årene fremover mot 2030 og 2035 fortsatt leve av fossilbil produksjonen. Med Euro 7 kravene så må produsentene flytte mye av utviklingsbudsjettet over på å holde fossilbilene innenfor kravene. Hvis ikke vil de måtte betale milliardbøter, ulempen da er at de pengene må tas fra utviklingen av elektiske biler igjen…Dette blir en ond sirkel..

Trusselen fra Kina er overhengende, ved å strupe de europeiske bilprodusentene på denne måten så gjør dem de sårbare for kinesisk konkurranse. Det ønsker ingen i EU skal skje..

Det faktum at betydelige land som Italia og Tyskland går i mot dette forbudet fra 2035. De fleste land i tidligere østblokken går også i mot dette forbudet.

Bilprodusentene må fortsatt lage og utvikle fossile biler ettersom markedene i Asia, Midtøsten og USA fortsatt kommer til å etterspør disse etter 2035. Hvis de som Volvo og Audi mener at de ikke trenger fossilmotoren lenger og stanser utviklingen av denne så sier de i praksis at de ønsker seg ut av disse markedene etter 2030. Mercedes har sagt at de skal være helelektriske der det er mulig, BMW har sagt det som det er og det er at de skal fortsette å utvikle fossilmotoren parallelt med elbilene. 

Også ett siste ord som ikke kan gjentas nok, infrastruktur. I Storbritannia er dette på randen av sammenbrudd, i Tyskland sliter de også. I sydlige land finnes nesten ikke infrastruktur for elbiler. 

Produksjonskostnader er noe annet. Elbilene skal bli billigere å lage håper alle på, bare så synd at prisen på råvarer og materialer stiger så voldsomt at denne prisreduksjonen alle håper på effektivt blir spist opp.  

Det skal bli spennende å følge med, mildt sagt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler i Norge stod vel for < 0,5% av landets strømforbruk i 2020, så det blir jo ikke all verdens forskjell om alle går over til elbil. Var det snakk om 3-4% om alle kjørte elbil? Strømforbruket til husholdningene er flerfoldige ganger høyere, smekker man inn en varmepumpe samtidig som man kjøper elbil så er man vel i null. Det er jo ikke sånn at raffinering og utvinning av fossilt drivstoff ikke krever energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Produksjonskostnader er noe annet. Elbilene skal bli billigere å lage håper alle på, bare så synd at prisen på råvarer og materialer stiger så voldsomt at denne prisreduksjonen alle håper på effektivt blir spist opp.  

Hvis denne økningen var tilfellet ville nok ikke Tesla senket prisene sine med godt og vel 100 000,- for biler nå i januar. I tillegg tjener nå Tesla §8000-9000 per bil, mens Toyota til sammenligning tjener rundt §1000-1500 per bil. Det sier jo for så vidt sitt. :) 

Kilde: https://www.motor.no/aktuelt/tesla-tjener-atte-ganger-mer-enn-toyota-per-bil/236390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg synes skal bli underholdene å følge med på er hvordan de har tenkt å løse strømtilgangen i Europa nå som EU har sagt at etter 2035 skal det ikke selges fossilbiler her. Hvor skal strømmen til 300 millioner biler komme ifra hvis ikke de skal øke produksjonen av kull, olje og gass for å lage strøm. For meg så virker det som om EU gambler på at det løser seg på en måte.

Her er det mange skjær i sjøen som jeg med popkorn skal følge med på hvordan de løser:

Tror det blir mye popkorn på deg😉 om de kutter produksjonen av bensin/diesel biler i 2035, så skal jo disse også slites ut før de blir erstattet med elbil, så hvis den mest seiglivete dieselbilen varer i 20 år, så vil jo ikke hele bilparken være på el før om over 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2023 den 22.40, tennbrikket skrev:

Noen her som bruker ctm lyng dimmere og termostat? Husprosjektet har strekt seg ut litt, og ctm lyng har endelig kommet med produkter som støtter valgfri smart hub. Vurderer å bytte ut micromatic og heatIT dimmere og termostater for ctm lyng.

 

@scoot hadde du ctm lyng eller husker jeg helt feil ?

Stemmer det, hadde noen dimmere også i førsten - men de bytta jeg kjapt ut. Fornøyd med termostatene fra CTM, men dimmere ville jeg funnet en annen plass. En dimmer bør ha vrihjul ( min objektive mening ), dimmere med trykk-knapp ble et enormt irritasjonsmoment for meg. Finnes flere leverandører på smart vridimmer nå, både Micro Matic - Elko - Lanse osv har standard vridimmer med Zigbee. Mye bedre løsning spør du meg. 

 

Termostatene derimot har fungert fint for meg, men skulle jeg montert det nå ville jeg kikket mot Lanse sine smartprodukter. https://lanse.no/2022/02/04/smarthus/

Dette selges også rebrandet som futurehome produkter, men er et Lanse-produkt i bunn. Mer funksjonalitet på termostat, og utseendemessig bedre syns nå jeg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sluquet skrev:

@scoot har faktisk kjøpt inn micromatic sine. Elektrikeren var veldig fornøyd med kvaliteten på de dimmerne. 
Han er personlig veldig skeptisk til namron, men som han sier så blir produktene bedre for hvert år som går.

Har heldigvis litt tid å bestemme meg på. Har heatit termostater, eneste negative det er glossy svarte i stedet for matte

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

@scoot har faktisk kjøpt inn micromatic sine. Elektrikeren var veldig fornøyd med kvaliteten på de dimmerne. 
Han er personlig veldig skeptisk til namron, men som han sier så blir produktene bedre for hvert år som går.

Har heldigvis litt tid å bestemme meg på. Har heatit termostater, eneste negative det er glossy svarte i stedet for matte

Heatit er zwave, ikke sant? Jeg kjører bare zigbee selv. Har en del ELKO zigbee-termostater, de fungerer bra men er ganske dyre (ca. 2.000,- stk). Prøvde for moro skyld Namron sin nye termostat (de har både zigbee og zwave-varianter), halve prisen og gjør samme jobben. Eksponerer faktisk flere funksjoner enn ELKO-en også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...