Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Olaandref skrev:

Nei, en person som er fastlåst i gamle rutiner kan være minst like farlig å ha i jobb som en Jeg tenker at skal du skape fremgang og engasjement må du dyrke den egenskapen blant folk.

En gammel hurtigrute eller noe? Ikke siste modell den e winchen der. 🙂

Enig! :) En gammel hurtigrute som for lengs er løftet av sjøen. Men passet litt inn som bilde i temaet her, uavhengig hvor teknisk enkel eller vanskelig den er :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMS kommer det nok til å bli mye av fremover. Byttet jobb i fjor til innen for trelastbransjen, sagbruk og høvleri. Jeg som er ny har tilpasset meg alle regler for sikkerhet, mens mange av de som har jobbet der i 20+ år henger igjen på gamle rutiner. Dog er sikkerhet viktig, har vært nok av stygge skader i den bransjen. Blir gjort mange tiltak basert på enkelt skader som enkelte «aldri» kommer til å være borti, men de tiltakene kan en dag være nyttig når det oppstår en ny og uventet situasjon.

Men er mye som kan løses med sunn fornuft i mange situasjoner, problemet her er at mennesker kan tolke situasjoner ulikt og hva som er sunn fornuft for X ikke nødvendigvis er det samme som Y tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tennbrikket skrev:

HMS kommer det nok til å bli mye av fremover.

Jepp, og strengere blir det. Og det er kanskje greit, selv om sunn fornuft hadde trumfet det meste. Men regler er jo som regel sunn fornuft. Hvor mange håndtverkere har fjernet spaltekniven på bordsaga/klyvsag for eksempel? Det er ikke rent få. "Skal bare". Det er faktisk livsfarlig å fjerne den, samtidig vil ikke reklamasjon gå igjennom med mangel på den. Det vanker vel også en heftig bot om arbeidstilsynet kommer på byggeplass og oppdager noe så banalt, men dessverre veldig normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jepp, og strengere blir det. Og det er kanskje greit, selv om sunn fornuft hadde trumfet det meste. Men regler er jo som regel sunn fornuft. Hvor mange håndtverkere har fjernet spaltekniven på bordsaga/klyvsag for eksempel? Det er ikke rent få. "Skal bare". Det er faktisk livsfarlig å fjerne den, samtidig vil ikke reklamasjon gå igjennom med mangel på den. Det vanker vel også en heftig bot om arbeidstilsynet kommer på byggeplass og oppdager noe så banalt, men dessverre veldig normalt.

HMS er også nyttig for å utfordre utviklingen av maskiner for å ta over arbeid som kan skade mennesker. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

HMS er også nyttig for å utfordre utviklingen av maskiner for å ta over arbeid som kan skade mennesker. 👍

Men i enkelte henseender er det noen litt ivrige HMS folk som skaper mer trøbbel for produksjonskapasiteten enn å skulle sikre liv og lemmer.

Men når en enkeltstående hendelse (eller vepsestikk) - kan resultere i 14 dager med rapportskriving og «møter», så er det kanskje systemet og ikke mannen som skal taes?

Balansegang er nøkkelen.

Men teknisk kompetanse og fagstolthet ser ut til å være utdøende?

Senest idag opplevde jeg prosjektleder(e) uten nødvendig teknisk innsikt eller kompetanse, ta avgjørelser på mangelfullt grunnlag. 
Det ser ut til å være viktigere at bedrift X har mangfold i kjønn, legning og hudfarge enn at han/hun vet hva hun gjør og at de faktisk får ting gjort på rett måte.

Unge med rett skole får litt kunstig høy stjerne (og tittel) fremfor teknisk erfarne kompetente folk.

For ordens skyld, snakker vi her om et havvind prosjekt til 3 sifret antall mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ron Jeremy skrev:


Det ser ut til å være viktigere at bedrift X har mangfold i kjønn, legning og hudfarge enn at han/hun vet hva hun gjør og at de faktisk får ting gjort på rett måte.

Ja, det finnes alt for mange eksempler her, dessverre. Mangfold er viktig, men kvalifikasjon burde overgå alt. Jeg driter i om kollegaen min spiser tånegler under dyna og er seksuelt tiltrukket av snegler. Det er det profesjonelle på jobb som teller, ikke hva en tror på, hvor en kommer fra eller hva en liker. Det er faktisk forskjell på venn og kollega. For ordens skyld så kan man være begge dele. Jeg har kollega på jobb jeg sparrer greit med, men aldri om jeg hadde orket å henge på fritiden. Det går sikkert andre veien også, og det kan jeg leve fint med. I frykt for å virke iskald, så er jeg ganske omgjengelig. Har noen det kjipt hjemme så skal jeg så godt jeg kan støtte opp, vi er mennesker tross alt, men så kommer man til slutt til en grense hvor det profesjonelle kicker inn og man må fokusere på jobb og bedrift. Ikke at jeg nødvendigvis vil, men må. Knallhardt, men dessverre sant.

Første arbeidsdag satt jeg meg i bilen til sjefen, og det bare datt ut "skal dette representere firmaet?". Det lå tomflasker og søppel over hele bilen. Så siden har jeg blitt stemplet og selv satt lista høyt, derfor er kontor og bil alltid ryddig. Ikke nødvendigvis strøkent, men alltid ryddig. Siden har jeg fått takk for at jeg har belyst noe som de selv ikke har sett. Så da var det vel greit 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ron Jeremy said:

Unge med rett skole får litt kunstig høy stjerne (og tittel) fremfor teknisk erfarne kompetente folk.

 Typisk konsulenthus IT å kalle noen senior etter 2 år og fakturere kunden en høyere rate. 🥳

Når det er sagt så har jeg sett inkompetanse i alle aldre, så jeg pleier å følge litt med på faktisk arbeid som blir utført før jeg gjør opp en mening. Hjelper ikke alltid å ha 20-30 års erfaring med å ha gjort ting på feil måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv med HMS og det er til tider temmelig utakknemlig arbeid. Uansett hvor pent man legger frem et avvik eller hvor mange vennlige opplysninger eller "sjanser" man gir bort før det må slås hardere ned på så er det alltids en og annen som tar det personlig.  Det til tross for at jeg aldri har som mål og ta enkeltpersoner, eller videreformidle navn på personen som enten "skal bare" eller i verre tilfeller ikke en gang bryr seg om risiko eller lovlighet før det er strengt nødvendig🤷 

Et av de verre eksemplene på likegyldighet opplevde jeg i en tidligere bedrift der vi hadde en eldre mann som til stadighet oppbevarte batterisyre på 0.5 brusflasker, uten villighet til å se faren med det eller noen plan om å endre på praksisen.  Stadige konfrontasjoner rundt det endte med at han gikk langt til verks for å heller gjemme flaskene, flasker som dessverre guttungen til en arbeidskollega fant og drakk da han trodde det var en Sprite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte en standard tilbakemelding ja! Og den tankegangen er skremmende i mange situasjoner. Jeg har for sammenligning aldri dratt nytte av et bilbelte, men bruker det så klart likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kommer så langt at ansatte skjønner at avvik er til for å forbedre rutiner og hindre uønskede hendelser - ikke henge ut enkeltpersoner - så har man kommet langt på vei. Enda lengre om de ansatte melder avvik på seg selv ved hendelser. Sett at man retter seg etter tiltakene såklart. Da vil avvikssystemet fungere optimalt/på tiltenkt måte. Men jeg tror svært få bedrifter kommer 100% dit, det er som sagt mennesker vi har med å gjøre, man har ulik bakgrunn og ulik måte å tolke ting på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMS og WE-fokus blir det mer og mer av, både på godt og vondt. Det er viktig at noen utfordrer dårlige og farlige løsninger og prøver å gjøre ting bedre, men det har en tendens til å gå for langt, og mange problemstillinger som dukker opp mangler rot i virkeligheten, fordummer folk, og rett slett reduserer det tenkende og analytiske individet til en evneveik knuckledragger som ikke vet opp ned på noe. 

Har et par eksempler, som viser at det kan gå begge veier;

Jobba på et prosjekt i 2018-2020, der kunden var steile på at såkalt 5 meter dead end corridor var gjeldende for alle typer skider, der vi da måtte inn med en ekstra inngang/utgang for å imøtekomme kravene om maks 5m til nærmeste utgang. Nå, i 2023, nytt prosjekt, samme kunde, samme representant for WE-disiplinen, så har de tolket de samme kravene på en annen måte, og kravet om Max 5m dead end corridor gjelder kun for lukkede områder (containere, ganger osv), ikke åpne utstyrsskider. Forbedring! Men krav også dessverre åpen for tolkning som så mye annet, og dermed også dessverre personavhengig.

Et annet eksempel, der vi hadde en stor sluttkunde på audit i forbindelse med et prosjekt som skulle utføres på vår lokasjon med dypvannskai. Denne lokasjonen låg beleilig til rett ved en bra lakseelv, og rett som det er hoppet det meterslaks rett utenfor kaien. Dette til stor begeistring for kunder og ansatte, som begge brukte pausene sine på fiske. Siden alle ingeniører fra kunden som var på besøk i forbindelse med oppfølging og inspeksjoner tydeligvis var små barn som ikke kunne svømme eller oppføre seg på en kai, fikk vi påbud i audit om at alle representanter for dette prosjektet skulle ha på seg redningsvest ved ferdsel på og i nærheten av kaien. HSE gone wrong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kaldere der w212 står, men hadde nok vært null problem for BMW-en 😂. Fikk bare kjølevæske temp på Max 67, så svettet ikke akkurat, men gikk fint å sitte i vanlig klær.

må si daikin stylish 2 pumpa fungerer utmerket ned mot 30 minus. Har ikke merket noe forskjell i det hele tatt. Den dyre investeringen min i jøtul F 371 v2 advance forblir ubrukt som ett møbel. Er helt utrolig hvor bra disse nye husene holder på varmen. 

IMG_8397.jpeg

IMG_8399.jpeg

IMG_8400.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri trodd jeg skulle sitte å diskutere HMS her inne 🤣

Men veldig enig i mye av det som skrives her.

Det er ganske stor forskjell på hvor langt HMS fokuset har kommet, i oljenæringen har den kommet langt, og etter min mening for langt. Jeg meldte meg inn i en HMS gruppe når jeg drev å søkte jobb i land, der var vi 7-8 HMS ledere fra forskjellige bransjer, og da fikk jeg virkelig innblikk i hvor store forskjellene er.

Om du bruker HMS feil risikerer du det stikk motsatte av hensikten, som ofte er shortcuts, fordi prosedyrene er for detaljerte, eller fraviker for mye i forhold til virkeligheten, du kan få underraportering, fordi ting blåses opp for mye i forhold til utgangspunktet, som igjen skaper frykt for at det skal settes i gang en voldsom prosess derom du sier fra om noe, det lages ofte for vanskelige verktøy, eller for avansert for brukerne, som gjør at de ikke blir brukt, eller at de blir brukt feil. En annen ting jeg har sett mye av er at enkelte HMS folk går frem på en veldig lite vinnende måte, og dersom du har noe ønske om å faktisk lykkes med HMS satsingen må du faktisk forstå at det er folk du jobber med, ingen er like.

Ting må holdes enkelt, og man må unngå tvang. I et selskap jeg jobbet hadde vi observasjonskort, dette er i utgangspunktet et veldig fint system, helt til vår kunde krevde at hver person skulle levere minimum et kort hver dag, da mister det hensikten fort når du må sitte å dikte observasjoner. Det ble mye kort på kaffisøl i gangene og lignende. Jeg satt og skulle behandle disse, i utgangspunktet håndterte jeg 30-40 kort daglig, og til slutt satt jeg med 120-150 kort daglig, som igjen gikk ut over rollen min med oppfølging ute i felt. En annen ting var at vi ikke hadde et system for behandling, så om du skulle følge opp noe av det måtte alt gjøres manuelt.

Jeg har sittet i mang et møte, eller vært på mang et besøk ute på siter, og sittet igjen med en flau smak i munnen, fordi en i gruppen har kicket på noe som kun en akademiker kunne kicket på, i stedet for å faktisk si at her ser det så bra ut at vi har ingenting å utsette, fortsett det gode arbeidet og jobb sikkert. Men dessverre er det ofte slik at man må finne noe, kun for å finne noe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...