Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet om Autodoc og Eurodel bruker samme leverandør/grossist på deler?

Har søkt litt etter deler til Prairien, og hos Autodoc og mange andre utenlandske nettsjapper er en spesifikk del utsolgt/ikke tilgjengelig, dette gjelder samtlige sjapper.  Men hos Eurodel.no står delen som tilgjengelig og kan leveres om to dager, noe som høres veldig pussig ut. I tillegg står ikke Laurel og Silvia S12 oppført hos Eurodel selv om de spesifikt står oppført hos alle de andre sjappene der delen er utsolgt.   

Vedrørende clutch er det for eksempel forskjell på 1.5, 1.8 og 2.0, og igjen forskjell på 2wd og 4wd. Virker som Eurodel opererer noe optimistisk og tar utgangspunkt i feil del? Har noen her erfaring med det, eller pleier de å levere korrekte deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har kommet over noen fine kampanjer på varmepumper ink montering? Tenker å ha i garasjen, så trenger ikke å være daikin sin toppmodell, men ønsker også å få best mulig pumpe til en hyggelig pris. Ser Obs har Wilfa 30 og 40 til 18500kr og 19000kr ink montering. Ser Qlima er billig hos jem og fix, men har hørt litt så som så om kvaliteten på sistnevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk nærmeste forhandler for Mitsubishi og spør hva de skal ha totalt. Jeg kjøpte min Kaiteki 6600 for 3 år siden og forventet egentlig at montering skulle være i tillegg til listepris, men den gang ei. Havnet på 24k. Den gangen var det toppmodell, så bør vel være overkommelig å få noe akseptabelt til 20-25k et sted i dag. Greia med å kjøpe hos en butikk-butikk er at de leier inn en 3. part til montering og da blir det dyrere totalt sett. Dessuten blir det fort diskusjoner om det skulle være reklamasjon, angående hvem som skal ta regninga og hvor feilen ligger. Da hjelper det å ha kjøpt hos de som er både forhandler og montør. Det var faktisk et vesentlig salgsargument for meg den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, E.C. skrev:

Sjekk nærmeste forhandler for Mitsubishi og spør hva de skal ha totalt. Jeg kjøpte min Kaiteki 6600 for 3 år siden og forventet egentlig at montering skulle være i tillegg til listepris, men den gang ei. Havnet på 24k. Den gangen var det toppmodell, så bør vel være overkommelig å få noe akseptabelt til 20-25k et sted i dag. Greia med å kjøpe hos en butikk-butikk er at de leier inn en 3. part til montering og da blir det dyrere totalt sett. Dessuten blir det fort diskusjoner om det skulle være reklamasjon, angående hvem som skal ta regninga og hvor feilen ligger. Da hjelper det å ha kjøpt hos de som er både forhandler og montør. Det var faktisk et vesentlig salgsargument for meg den gang.

Har lest opp og ned alt som står i liten skrift når det er annonsert med ink montering. Er ett visst antall km, og trevegg kontra betong osv. Er veldig mange fallgruver ser jeg. Har trålet litt på finn, er enkelte firmaer som selger brukt varmepumper. Det frister å prøve seg på sånn, men hvor lenge noe sånt fungerer er jo fingen i lufta. Kan sikkert gå 3 måneder og 10 år det. 

Får ha litt is i magen til black friday. Har nogenlunde kontroll på hva pumpene koster, så er sikkert noen som prøver seg på en prisøkning uka før. 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye liten skrift, men garasjen din er så standardmontering som det får blitt. Ingen betongvegger, kjerneboring, passivhus med 40 cm isolasjon og fuktsperrer eller klatring høyt opp i lufta. Så sjekk hva nærmeste forhandler sier, kan jo hende de har noen demomodeller også som ikke ligger ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula selger fortsatt pumper som en nesten kan montere selv. Trenger montør til tilkobling (bare vas, så mulig en klarer å lure seg unda) eneste, det koster ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, awt skrev:

Jula selger fortsatt pumper som en nesten kan montere selv. Trenger montør til tilkobling (bare vas, så mulig en klarer å lure seg unda) eneste, det koster ikke så mye.

tror ikke de selger uten montering lenger, uansett om man har med skriv fra ekstern montør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er an av de man i praksis kan montere selv. Ingen vacuumering eller andre ting; https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/varmepumper-luftluft/luftvarmepumpe-022111/

Jeg mener på man kan bruke ekstern leverandør her, hvis ikke koster Jula sin 3199,- (opp nesten en tusenlapp fra i fjor).

Pumpen koster ofte 6999,-, så rett over 10 lapper ferdig montert om en tar det via Jula.

Jeg kjøpte denne i fjor, og hadde montør gjennom Jula. Prisen inkluderer kjøring innenfor 20km fra butikken. Jeg bor (visstnok) 22km fra nærmeste Jula, så da ble det 4km ekstra kjøring jeg måtte betale for.

At montøren holdt til 800m fra der jeg bor betydde ingenting. 😛 Ikke kunne han gjøre noe med det heller, og jeg tror han syntes det ble litt flaut. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje greit å regne på COP/SCOP og levetid på 10-15 år også. Samt ha en plan over hvor mye man skal varme opp inne. Den der ser ut til å vedlikeholdstemp (minste temp) på 16 grader. Kan jo bli overkill om man egentlig ønsker 8 eller 11. Da kan det bli noen kroner over mange år.

Som dere kanskje har skjønt er jeg over snittet glad i å regne på sånne ting 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle hensyn må tas, og spesielt levetid er muligens det mest negative her. Temperaturen hos meg står alltid på 17 grader, så den er grei nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den Jula pumpen hvor man slipper vakuumering. Monterte selv, veldig enkelt. ga vel 6-7k på ett tilbud..den kan også settes på en "frostvakt" modus der den holder 8+ og går lite. Står stortsett på 17 grader, men når strømmen er på det dyreste og det kaldeste ute og jeg ikke bruker garasjen står den på 8.

Meget happy, ingen ulyder etter 3(4?) år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   3 medlemmer

• Opprett ny...