tennbrikket Skrevet 9 timer siden Share Skrevet 9 timer siden Isolert garasje er jeg ferdig med. Mer enn nok ledig plass i den jeg har, men dette nye prosjektet er kun tiltenkt for å slippe å måke snø av bilen, samt la den stå litt lunere til. Har igjen både rør, stikkontakt, lysbrytere og nok materialer til å sette den opp, så dette blir veldig lavkostnad. Mye mulig det blir å lage takstoler selv også og ikke minst støpe dugnad hvis det blir garasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet 9 timer siden Share Skrevet 9 timer siden Carport er nok for å slippe å måke snø. Så kan du ha hjulbuevask der på våren i tillegg Blir det garasje må du ha mer omtanke mtp. lede bort vann som renner av og fuktig luft Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet 9 timer siden Share Skrevet 9 timer siden 4 minutter siden, E.C. skrev: Carport er nok for å slippe å måke snø. Så kan du ha hjulbuevask der på våren i tillegg Blir det garasje må du ha mer omtanke mtp. lede bort vann som renner av og fuktig luft heller nok litt mot carport. Evt "garasje" uten port. Har igjen så mye utvendig panel jeg skulle likt og fått brukt opp, men kan "kle" carporten, men la det være glippe på 20cm fra bakken og opp til første bordet og vice versa på toppen. Blir det så fuktig i en usiolert garasje med ventiler? Husker jeg stod i usiolert garasje hjemme hos fattern, og det var sjeldent noe problem. Bygget lekker jo som ei sil hvis man slår panelen rett på reisverket. Dog så hadde han lagd egne "låvedører" foran, det tetter jo på langt nær like godt som en garasjeport med pakning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet 9 timer siden Share Skrevet 9 timer siden Akkurat nå, tennbrikket skrev: heller nok litt mot carport. Evt "garasje" uten port. Har igjen så mye utvendig panel jeg skulle likt og fått brukt opp, men kan "kle" carporten, men la det være glippe på 20cm fra bakken og opp til første bordet og vice versa på toppen. Blir det så fuktig i en usiolert garasje med ventiler? Husker jeg stod i usiolert garasje hjemme hos fattern, og det var sjeldent noe problem. Bygget lekker jo som ei sil hvis man slår panelen rett på reisverket. Dog så hadde han lagd egne "låvedører" foran, det tetter jo på langt nær like godt som en garasjeport med pakning. ingenting er bedre en carport til bruksbil, og ingenting ruster raskere enn en bil som står i temperert garasje. drømmer selv om å ha en carport endag men jeg dagspendler ikke så behovet er ikke like stort. samtidig har jeg ikke noe naturlig plass på tomta å plassere en åpen carport uten at nordvest været blåser rett igjennom å fyller den med snø. så jeg må evt ha garasje nr2 å da er det jo bare å spare opp over en halvmill der å får å få et ferdig ok bygg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet 8 timer siden Share Skrevet 8 timer siden 7 minutter siden, Ingvaldsen skrev: ingenting er bedre en carport til bruksbil, og ingenting ruster raskere enn en bil som står i temperert garasje. drømmer selv om å ha en carport endag men jeg dagspendler ikke så behovet er ikke like stort. samtidig har jeg ikke noe naturlig plass på tomta å plassere en åpen carport uten at nordvest været blåser rett igjennom å fyller den med snø. så jeg må evt ha garasje nr2 å da er det jo bare å spare opp over en halvmill der å får å få et ferdig ok bygg. Det med rust i temperert garasje er jeg veldig klar over. Derfor jeg tenkte å sette opp enten carport eller uisolert garasje. E46en kommer ikke til å dele seng med e34en inne i varmen. Jeg bare lurer på om problemet med fukt er så stort i en uisolert garasje, min erfaring tilsier at det ikke er det. Hvert fall ikke når man bygger med tanken om å få bygget til å lekke som ei sil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet 8 timer siden Share Skrevet 8 timer siden 4 minutter siden, tennbrikket skrev: Det med rust i temperert garasje er jeg veldig klar over. Derfor jeg tenkte å sette opp enten carport eller uisolert garasje. E46en kommer ikke til å dele seng med e34en inne i varmen. Jeg bare lurer på om problemet med fukt er så stort i en uisolert garasje, min erfaring tilsier at det ikke er det. Hvert fall ikke når man bygger med tanken om å få bygget til å lekke som ei sil. Garasjen jeg skrur i hos mine foreldre sto uisolert i maaaaange år og den har veldig dårlig isolert port. Det var likevell mildt nok inne der til at det ble et vannproblem likevell. Men den var vindtett da. fordelen med carport er at du kan gi faan i betongplate som ofte er største utgiften i et slik bygg å støpe kun såle og ringmur. Har du veldig bra grunnforhold kan du gå for enda simplere fundament. Men bygger du me skikkkelig ringmur fra dag1 er det jo enklere å bygge om til fullisolert garasje om behovet melder seg i framtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet 8 timer siden Share Skrevet 8 timer siden 2 minutter siden, Ingvaldsen skrev: Garasjen jeg skrur i hos mine foreldre sto uisolert i maaaaange år og den har veldig dårlig isolert port. Det var likevell mildt nok inne der til at det ble et vannproblem likevell. Men den var vindtett da. fordelen med carport er at du kan gi faan i betongplate som ofte er største utgiften i et slik bygg å støpe kun såle og ringmur. Har du veldig bra grunnforhold kan du gå for enda simplere fundament. Men bygger du me skikkkelig ringmur fra dag1 er det jo enklere å bygge om til fullisolert garasje om behovet melder seg i framtiden. jeg har telefritt underlag, så er ganske så greit sånt sett. Jeg personlig hadde ikke stort problem i en uisolert garasje uten vindsperre. Jeg dropper nok vindsperre uansett, denne garasjen eller carporten blir såpass liten at det ikke kommer til å være noe poeng å isolere. Da får jeg heller bygge ut den isolerte jeg har fra før. Tenker ca 6,2*6,2 i størrelse. Blir ikke rare greiene. betongplaten hadde blitt dugnad en lørdag, betong øst har vært innom i 2022, 2023 og 2024 på den tomta her, så nå ønsker jeg ikke mer besøk av dem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet 8 timer siden Share Skrevet 8 timer siden (endret) 20 minutter siden, tennbrikket skrev: jeg har telefritt underlag, så er ganske så greit sånt sett. Jeg personlig hadde ikke stort problem i en uisolert garasje uten vindsperre. Jeg dropper nok vindsperre uansett, denne garasjen eller carporten blir såpass liten at det ikke kommer til å være noe poeng å isolere. Da får jeg heller bygge ut den isolerte jeg har fra før. Tenker ca 6,2*6,2 i størrelse. Blir ikke rare greiene. betongplaten hadde blitt dugnad en lørdag, betong øst har vært innom i 2022, 2023 og 2024 på den tomta her, så nå ønsker jeg ikke mer besøk av dem hadde aldri spart penger på en betongplate i en garasje/utendørs, alle jeg har møtt som har prøvd det angrer i ettertid og har ei plate som går i oppløsning osv. hjemmeblandet med kun vann, sement og tilslag blir aldri som ferdig betong som er tilsatt SP og silika osv. b35m45 er det som gjelder. Endret 8 timer siden av Ingvaldsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå