Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål:

Min flotte fantastiske Sony Z5 Premium var nå inne til rep tredje gang på 6 mnd. Den er ikke mer enn 9 mnd gammel.

Nå sa de at min ikke var mulig å fikse og at jeg får en brukt bytteenhet ut. Det er en garantisak.

Er det lov å gi meg en annen sin brukte tlf som trolig er eldre enn min? Min hadde ny skjerm og fikset mange "barnesykdommer", så nå må jeg vel igjennom samme mølja igjen. Burde de ikke gitt meg ut en helt ny, evt bare annullert hele salget og gitt meg pengene igjen?

Jeg skal forøvrig opp å hente "min" telefon etter jobb og er forberedt på å krangle da jeg mener dette ikke er rett og rimelig.
Den er kjøpt via Telia og levert inn der hver gang på reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Julianv skrev:

Kjapt spørsmål:

Min flotte fantastiske Sony Z5 Premium var nå inne til rep tredje gang på 6 mnd. Den er ikke mer enn 9 mnd gammel.

Nå sa de at min ikke var mulig å fikse og at jeg får en brukt bytteenhet ut. Det er en garantisak.

Er det lov å gi meg en annen sin brukte tlf som trolig er eldre enn min? Min hadde ny skjerm og fikset mange "barnesykdommer", så nå må jeg vel igjennom samme mølja igjen. Burde de ikke gitt meg ut en helt ny, evt bare annullert hele salget og gitt meg pengene igjen?

Jeg skal forøvrig opp å hente "min" telefon etter jobb og er forberedt på å krangle da jeg mener dette ikke er rett og rimelig.
Den er kjøpt via Telia og levert inn der hver gang på reparasjon.

Noe sånt da?

  • Må telefonen repareres, kan du velge mellom reparasjon og en ny, tilsvarende telefon. Forutsetningen for sistnevnte er at det ikke fører til urimelig kostnader for selgeren. Men det skal svært mye til for at det skjer.
  • Velger du reparasjon, har du krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager.
  • Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet.
  • De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden. Etter seks måneder er det i utgangspunktet du som har bevisbyrden, men selgeren har undersøkelsesplikt.
  • Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene, såfremt det er avtalt på forhånd. Hvis ikke det er avtalt, skal du ikke betale for undersøkelsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gallay skrev:

Noe sånt da?

  • Må telefonen repareres, kan du velge mellom reparasjon og en ny, tilsvarende telefon. Forutsetningen for sistnevnte er at det ikke fører til urimelig kostnader for selgeren. Men det skal svært mye til for at det skjer.
  • Velger du reparasjon, har du krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager.
  • Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet.
  • De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden. Etter seks måneder er det i utgangspunktet du som har bevisbyrden, men selgeren har undersøkelsesplikt.
  • Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene, såfremt det er avtalt på forhånd. Hvis ikke det er avtalt, skal du ikke betale for undersøkelsen.

Hei!

lovverket sier dessverre at leverandøren av telefonen skal kunne møte deg på "midten" dvs. at de kan gi deg en bytteenhet som erstatning for din tidligere mobiltelefon; dette er med utgangspunkt i at du får en telefon som har minst like mye igjen på garantien som du har ELLER at du får en med 1 års garanti igjen.

men! Du kan også nekte å ta i mot bytteenhet og si at du heller vil ha en annen telefon som er minst like bra som din tidligere; da leverandør av mobiltelefonen din ikke har oppfylt sine krav som leverandør ved at produktet skulle fungere smertefritt for deg. Det koster tross alt enorme mengder med tid 

jeg ville anbefalt å prøve en annen android eller iPhone 6S. Har erfart at mange android telefoner får "hikke" etter kort tid i bruk... IPhone er kanskje latterlig dyrt, men du verden så lenge de lever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe opptatt av telefoner, er kun en tilfeldighet at jeg har Apple produkter i form av IPhone, iPad og IPod. Men man kan drite ut Apple så mye man vil, men på ren levetid er det ingenting som slår disse produktene. Så lenge man unngår å knuse skjermen (hvilket er tilfelle på alle telefoner) så varer disse telefonene i årevis. Jeg er nå på fjerde året med min IPhone 4, makan til robust og slitesterk telefon finner man ikke. Har ikke hatt en så solid telefon siden jeg hadde Nokia 3310 på begynnelsen av 2000 tallet. 

Du betaler ekstra for Apple og de har en del tullete policyer, men de lever lenge og har det aller enkleste brukersnittet. Det er iallfall min erfaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nå er ikke jeg noe opptatt av telefoner, er kun en tilfeldighet at jeg har Apple produkter i form av IPhone, iPad og IPod. Men man kan drite ut Apple så mye man vil, men på ren levetid er det ingenting som slår disse produktene. Så lenge man unngår å knuse skjermen (hvilket er tilfelle på alle telefoner) så varer disse telefonene i årevis. Jeg er nå på fjerde året med min IPhone 4, makan til robust og slitesterk telefon finner man ikke. Har ikke hatt en så solid telefon siden jeg hadde Nokia 3310 på begynnelsen av 2000 tallet. 

Du betaler ekstra for Apple og de har en del tullete policyer, men de lever lenge og har det aller enkleste brukersnittet. Det er iallfall min erfaring :) 

Jeg er helt enig. Det fine med Apple (utover den tekniske kvaliteten på telefonene) er at iOS er bakoverkompatibelt. Det er først nå at iPhone 4 ikke lenger oppdateres. Det nye iOS 10 går helt tilbake til iPhone 5. Ikke alle funksjonene i operativsystemet virker på iPhone 5, men store deler gjør og ikke minst alt som har med sikkerhet oppdateres. Jeg hadde iPhone 5C i et par år og har nå en 5S (kjøpt ny for 1900 NOK). Jeg elsker industridesignet på akkurat den telefonen og den er hurtig nok til det aller meste. Jeg har faktisk aldri opplevd noe seriøst tullball med mine epleprodukter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nå er ikke jeg noe opptatt av telefoner, er kun en tilfeldighet at jeg har Apple produkter i form av IPhone, iPad og IPod. Men man kan drite ut Apple så mye man vil, men på ren levetid er det ingenting som slår disse produktene. Så lenge man unngår å knuse skjermen (hvilket er tilfelle på alle telefoner) så varer disse telefonene i årevis. Jeg er nå på fjerde året med min IPhone 4, makan til robust og slitesterk telefon finner man ikke. Har ikke hatt en så solid telefon siden jeg hadde Nokia 3310 på begynnelsen av 2000 tallet. 

Du betaler ekstra for Apple og de har en del tullete policyer, men de lever lenge og har det aller enkleste brukersnittet. Det er iallfall min erfaring :) 

Jeg er også enig! :) Brukergrensesnittet er veldig enkelt og simpelt, men det funker. Mesteparten av stæsj(bil, høytalere osv.) er også best kompitabel med iPhone. Oppdaterte min 6 til iOS10 nå. Savner igrunn 5ern på design og størrelse. Har hatt den i snart 2år og jeg skal ha denne til den stuper. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, DanielStance skrev:

Jeg hadde min Samsung Galaxy S2 i rundt 4 år før den begynte å tulle seg :) Da ble det oppgradert til Galaxy S6 :) Syns det er ganske bra mobiler. Har i grunn aldri vært noe fan av Apple produkter. :P

Jeg har hatt en del forskjellig (2x sony xperia, samsung s3, samsung s4, sony z3 compact ) og er nå tilbake på samsung igjen.  De funker bra, er enkle å bruke og helt ålreite, synd med mye bloatware.  Har nå S5 neo, som i grunnen er helt lik s4, med annet batteri og sikkert mer (fikk ikke kjøpt s5 lenger nå). Jeg har hatt en del uflaks med disse "smart"telefonene, Sonyen jeg bytta ut nå gikk skjermen i oppløsning på , samt ville ikke lade første uka jeg hadde den.  Skulle bruke samsung s4 igjen tenkte jeg, den ville naturligvis ikke lese simkort, så da kjøpte jeg like gjerne ny igjen :P

Er ikke fan av Apple selv, og synes ikne produktene er lettere å bruke enn android/Windows.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg er også enig! :) Brukergrensesnittet er veldig enkelt og simpelt, men det funker. Mesteparten av stæsj(bil, høytalere osv.) er også best kompitabel med iPhone. Oppdaterte min 6 til iOS10 nå. Savner igrunn 5ern på design og størrelse. Har hatt den i snart 2år og jeg skal ha denne til den stuper. :) 

Jepp... det er først og fremst størrelsen som gjorde at jeg valgte 5S fremfor 6'ern. Det er ikke den store forskjellen når det gjelder hastighet på disse modellene så det er først og fremst den store/bedre skjermen og bedre kamera man betaler for. SE modellen er et naturlig kompromiss, men jeg synes at den er litt dyr og den var også utsolgt da jeg skulle ha en ny telefon (junior har fått min gamle 5C). 6S var pga. prisen ikke aktuell for min del.

Jeg har lånt min datters 6S og for min del føles den for stor og akavet til å ha i bukselommen. Ergo er heller ikke 7'ern interessant for min del. Jeg håper derfor at Apple tar seg sammen og tilbyr en mindre 7'er senere med de samme spesifikasjonene samt dobbelt kamera. Jeg tror at mange litt eldre brukere er enig med meg i dette... :)   

Min bedre halvdel bruker stadig sin Nokia Lumia 710. Den har hun hatt i snart fire år og den virker upåklagelig. Det fine med et såpass enkelt operativsystem som WP 7.8 er at batteriet holder 2-3 dager selv med mye surfing og snakking.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant frem min gode gamle Nokia 8210 her om dagen, noen ganger savner jeg faktisk hvor enkelt det en gang var. Uten å tenke på å måtte ha med seg lader overalt, batteripakker osv. (Jeg har S7 Edge, og batteriet er ganske brukbart på den, men likevel). Etter å ha vært igjennom samtlige iPhoner, fra første generasjon til 6S måtte jeg nå prøve noe nytt, jeg synes rett og slett Apple har blitt altfor kjedelige nå. Det er veldig bra saker, og det funker utmerket - men det er litt for låst og barnevennlig for min del. Selv har jeg alltid sørget for å jailbreake enhetene mine, da jeg ikke orker ikoner så svære som en Doro telefon samt farger som rett ut til at de hører til i Lego-universet :) Hadde håpet på noe mer spennende med iPhone 7, men det var en stor nedtur. Designmessig ligger Apple nå milevis bak Samsung på toppmodellene spør du meg. Selv er jeg egentlig en Apple-mann, med omtrent bare Apple dingser rundt i hele huset, men det er moro å prøve litt andre ting også. Det som virkelig er synd, er at vi ikke har Sharp mobiler i Norge - De er lekre!!

sharp-aquos-crystal-2-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iPhone er låst og veldig barnevennlig, litt derfor jeg liker den :) 6ern er stor, og det krevde lang tilvenning. Jeg skjønner ikke de som skal ha 6plus eller Note(?), blir jo pad-størrelse... Men de skjønner sikkert ikke meg heller som vil ha en liten og nett telefon. Jeg i likhet med Fredrik ønsker Apple kommer med en mindre utgave :) 

Har som sagt hatt 6ern i snart to år, og håper å ha den enda mange år. Merker det ofte er oppdateringene som tar livet av de og gjør de utdaterte/treige.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man skru av automatiske oppdateringer på iPhone. Det gjelder både iOS og de enkelte appene. Det er mulig at iOS lastes ned til telefonen automatisk, men selv installeringen bestemmer man selv når skal gjøres. Min erfaring er forøvrig at oppdatering av iOS går en god del mer smidig og sikkert via iTunes på datamaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...