Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Har i dag vært ute å kjørt ett lite knipe av det beste BMW har å tilby for tiden. 

BMW I8. Så futuristisk og rå, veldig upraktisk men det gjør liksom ikke noe. Utrolig artig bil å kjøre, lyden er kanskje falsk igjennom høyttalerne men rått er det likevel :) 

image.jpg

BMW M3 Competition. Råeste bilen jeg har kjørt til nå, ett villdyr av en bil. Denne vipper Model S med 700 hester av pallen som det råeste jeg har kjørt. Her gikk det styggfort rett frem og i svingene. Også lyden, skjønner ikke hvorfor folk kritiserer den. Lyden var jo helt konge :) 

image.jpg

BMW 740e. Ett skip av en bil, med luftfjæring i Comfort Pluss så bare flyter den bortover. Tar alt av ugjevnheter i veien, vanvittig komfortabel. Faktisk så var den ganske sprek også, samspillet mellom motorene er sømløst og man mangler egentelig ikke noen krefter. Teknologien er imponerende, "wow" faktoren er veldig høy :) 

image.jpg

xDrive Roadshow klistremerke på siden av M3? Er ikke det som å banne i kirka for dere BMW-purister? (Dette var humoristisk ment)  :wink: Tøffe biler, har selv kjørt M3 og i8, 7-serien har virkelig vokst på meg - spent på om det samme skjer med nye 5´ern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tror ikke at det er en konkret sammenheng mellom at BMW har klart seg fint i relasjon til dieselskandalen og rustbeskyttelse, men vi kan være enige om at BMW bygger rimelig fornuftige biler. E46 og E39 var ganske plaget av rust, men det var også de andre tyske premiumbilmerkene på den samme tiden (Audi i noe mindre grad). Porsche er det sjeldent rust på hvis de er pleiet og vedlikeholdt skikkelig. På 2000 tallet var det faktisk de franske bilene som rustet minst og de koster det halve i forhold til f.eks BMW. Akkurat dette faktum har gått mange hus forbi i Norge, men selvfølgelig... hvis man tror at franske biler er dårllige så må de jo være det... :)

Det merket jeg synes klarer seg best når det gjelder rust og egentlig kvalitet når kilometerene kommer er Volvo, spesielt v70 og xc70. Du ser nesten aldri noen slike med graverende rust, interiøret holder meget godt, og stort sett motor også. Automatkassen med vedlikehold holder også veldig lenge, vi har en 2012 modell med 232000 km hvor det egentlig bare er byttet batteri, og bremser rundt baut engang. Min gamle f11 hadde byttet bremser rundt om på 50.000km.

 

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben Ja... Volvo er en klar kandidat til å være blandt bilmerkene med minst rust generelt. Dette gjelder forøvrig litt eldre svenske biler generelt. Volvo 240 er mer slitt opp enn rustet opp, men 700/740 (gikk ut av produksjon i 1992) ser man stadig av og til på veiene her i Danmark og det er i alle fall ikke rust som er det mest bemerkelsesverdig med modellen. De man ser er normalt bensinmodeller med rekkefirere og de motorene bare går og går. Saab 900 (gikk ut av produksjon i 1998) går det også stadig ganske mange av her i Danmark og de er også ganske rustfrie.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mors E36 måtte pensjoneres grunnet rust nå i våres. Gjennomrustet i kanaler generelt hele veien fra bakskjerm til framskjerm, hadde tidligere lappet to digre hull på hver side i størrelsesorden 10cmx25cm med ny plåt limt inn(den skulle bare gjennom EU). Gjennomrust i bakskjermer + en hjulbue, A-stolpen var kjeks, begge fremdørene var kjeks, bakdørene var helt ok. Stort rusthull i gulv. For ikke å glemme bakluka og "lastekanten". Det hadde virkelig tatt tak :)

240kkm på telleverket.. Bilen ellers var superbra. Hadde det ikke vært for rusta, så skulle den fått de 4-5000kr i deler det hadde kostet å ha den flere år til.. Den så mildt sagt forferedelig ut :)

E39n har vel gått 150kkm nå, stått i sydligere strøk nå i 3 år, og har samtidig tatt rust på kanaler forran, bakskjermer, oppunder kanten der bakfanger er festet og bakluka.

Mitt inntrykk er at dersom man vasker bilen ofte nok, og sørger for understellsbehandling regelmessig, så holder det lenge. Alt ruster. VAG sliter vel med zink-slipp, så faller det av flak ettersom luft kommer til på undersiden og rusta får spillerom. Så eskalerer det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tror ikke at det er en konkret sammenheng mellom at BMW har klart seg fint i relasjon til dieselskandalen og rustbeskyttelse..

Det er ikke det jeg mener heller. Men det virker som om BMW sjeldent tar noen snarveier når de bygger biler. Med det mener jeg at de ikke tok noen snarveier når det gjalt utslippet på dieselbiler. Det ser også ut som om de tar rustbeskyttelse på alvor og heller ikke tar noen snarveier her :) E39 sleit med rust, men allerede på E60 så var dette rettet opp i. Mercedes trengte litt lengere tid på å bli kvitt rustspøkelset, men til dems forsvar så sto de planta godt oppi det også da..

6 timer siden, mrqlan skrev:

xDrive Roadshow klistremerke på siden av M3? Er ikke det som å banne i kirka for dere BMW-purister? (Dette var humoristisk ment)  :wink: Tøffe biler, har selv kjørt M3 og i8, 7-serien har virkelig vokst på meg - spent på om det samme skjer med nye 5´ern!

Rart at M3en var med i en xDrive karavane ja, men bra for meg som da fikk prøvd den. Opplevelsen sitter i kroppen ennå, først forsøker den å hive deg av veien men vi ble nå venner etter en liten stund. Brutal bil som krever litt tilvenning, når du først lærer den å kjenne så ender man opp med å digge hele bilen. I8en var også rå, men M3 var noen hakk mer hårete :) 

Bortsett ifra en helt rå kjørekomfort og en del teknologiske duppeditter så synes jeg ikke G11 er så ulik F01. Jeg liker mindre og mindre interiøret i nye 7-serie, ser ut som ett oppskalert 3-serie interiør. Tviler på at nye femmern blir så mye bedre enn F10, ja den blir mer moderene og avansert men likevel. F10 er en høydare spør du meg, største salgsmessige suksessen siden 5-serie ble lansert i 1972 :) 

3 timer siden, flobben skrev:

Det merket jeg synes klarer seg best når det gjelder rust og egentlig kvalitet når kilometerene kommer er Volvo, spesielt v70 og xc70. Du ser nesten aldri noen slike med graverende rust, interiøret holder meget godt, og stort sett motor også. Automatkassen med vedlikehold holder også veldig lenge, vi har en 2012 modell med 232000 km hvor det egentlig bare er byttet batteri, og bremser rundt baut engang. Min gamle f11 hadde byttet bremser rundt om på 50.000km.

 

Volvo klarer seg bra på rust, ikke så bra på kvalitet synes jeg. Naboen driver litt med Volvo og interiøret begynner å gi etter når bilen passerer 10 år og en del kilometer. Den gamle 900 serien derimot var jo utrolig gode mot rust, samt at de var veldig godt skrudd sammen. 

Ellers så har ikke bremse slitasje noe som helst med kvalitet å gjøre, det er bruksmønster.  Det sier seg jo nesten litt selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morsomt å prøvd disse (har enda til gode å kjøre/sitte på i en M-bil), men sist det var BMW-karavane her så de bare dumt på meg når jeg kom å kikket, så ble ikke mye prøvekjøring da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, awt skrev:

Hadde vært morsomt å prøvd disse (har enda til gode å kjøre/sitte på i en M-bil), men sist det var BMW-karavane her så de bare dumt på meg når jeg kom å kikket, så ble ikke mye prøvekjøring da...

Så dumt av de. Dessverre mange bilselgere som dømmer folk straks de ankommer lokalet. Det er nok mange tapte salg rundt om, for alt de vet kunne du vært en potensiell kunde. Her i byen har sjefen for BMW kommet med utskjellinger og stygge ord, rett og slett umoden oppførsel, mens han var ravenes full til en gjeng voksne mennesker. Tror dere noen av de kjører BMW? Nei, dette mye på grunn av denne episoden. Sålenge vedkommende styrer sjappa, blir det ingen BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Hadde vært morsomt å prøvd disse (har enda til gode å kjøre/sitte på i en M-bil), men sist det var BMW-karavane her så de bare dumt på meg når jeg kom å kikket, så ble ikke mye prøvekjøring da...

 

26 minutter siden, Marius2002 skrev:

Så dumt av de. Dessverre mange bilselgere som dømmer folk straks de ankommer lokalet. Det er nok mange tapte salg rundt om, for alt de vet kunne du vært en potensiell kunde. Her i byen har sjefen for BMW kommet med utskjellinger og stygge ord, rett og slett umoden oppførsel, mens han var ravenes full til en gjeng voksne mennesker. Tror dere noen av de kjører BMW? Nei, dette mye på grunn av denne episoden. Sålenge vedkommende styrer sjappa, blir det ingen BMW. 

Jøss... Jo. Kjenner til dømmefaktoren. På Bavaria i oslo er selgerne ganske opp og ned på den biten noen greie, andre jævlig bitre. I alle fall de som har BMW's "normale" avdeling. De to som sitter med BMW-i salg, pleier å være helt OK....(ganske unge de som selger der... Veldig på toppen av verden er de også)

Men av alle ting! Han som er den aller mest alrighte karen der er Tim Røsand, som driver M avdelingen på Bavaria. Han er en utrolig trivelig kar, som gjerne prater bil til ørene dine faller av. 

Opplever egentlig at de andre selgerne ikke kan så innmari mye bil... spurte de om en del tekniske ting med bilene, og fikk bare et forbauset blikk tilbake og svaret "duu, det vet jeg ikke..."

men her til lands er det vanlig at man kredittsjekkes før man får prøvekjørt de dyreste bilene. Jeg er foreløpig så ung at frikortet fremdeles kommer meg til gode, og at inntektene fra millitæret ikke står kredittnotert. Så faren min pleier vanligvis å steppe inn hvis det er noe rått vi vil prøvekjøre eller eventuelt kjøpe en gang i fremtiden. (Han er heldigvis ekstremt bilinteressert... er på grunn av han at min interesse spiret)

Synd de dømmer med blikk!

i alle fall. Jeg trodde egentlig at selgerne på Bavaria var av den verste sorten på noen punkter, men han fyllefransen du nevner tar virkelig kaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke for vane å prøvekjøre biler rundt om hos forhandlere, så der har jeg lite erfaring, men når man får mail med at det kommer BMW-karavane og at det bare er å komme innom for en prøvekjøring, forventer man at det lar seg gjøre uten problemer.

Jeg har riktignok aldri handlet bil der, men er nå innom fra tid til annen i forbindelse med service og andre ting, så helt ukjent er jeg nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Hadde vært morsomt å prøvd disse (har enda til gode å kjøre/sitte på i en M-bil), men sist det var BMW-karavane her så de bare dumt på meg når jeg kom å kikket, så ble ikke mye prøvekjøring da...

Kommer hit i uke 42 så du får gjøre ett nytt forsøk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lifeasiknowit_bmw jeg skal ikke dra alle på Bavaria Molde, unnskyld, Brages, under samme kam. Jeg var der nede når jeg så på ny bil for å forhøre meg på Mini Countryman, og da fikk jeg kjempegod service av en trivelig ung herremann:) Imotsetning til når jeg var på Slatlem bil, de som har Skoda og Mazda her i byen, da ble jeg totalt oversett. Snakket så med Mazda Norge og jeg fikk en telefon/epost(husker ikke) fra forhandleren hvor de la seg flat. Jeg hadde vel bestemt meg for CX3 etter å til slutt fått låne den en helg, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg slo det ifra meg grunnet servicen og totalopplevelsen der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallfall veldig godt forhold til Bavaria her i byen, er på fornavn med flere av de som jobber der. Jeg har heller ikke kjøpt noen bil der men jeg er veldig god kunde på service og ettermarked, legger igjen en del penger hos dem i løpet av året. Da jeg var innom i forbindelse med karavanen så var det egentelig veldig greit..."hva vil du kjøre" var spørsmålet :) 

Men jeg har opplevd andre steder bilselgere som egentelig ikke har greie på bil. En fin CV er tydeligvis mye mer viktig enn interesse for bil, det blir litt feil synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste opplevelsen hor forhandler noen gang var Billia, da i Volvo-delen. Ekstremt i møtekommende på en behagelig måte og å få se, ta og kjøre bilene rundt en tur var ikke et problem. Videre gikk vi til BMW-delen, like i møtekommende der, dessverre var X5n ute på bryllupskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dessverre igjen flere steder at selgere ikke er så gode på å gi kunden eller den potensielle kunden en god opplevelse. Tenker da også på andre ting enn bil. Enda man bare handler noe småtull så får man et inntrykk av serviceinnstillingen til de som jobber på stedet. Får man en dårlig opplevelse så er man ikke så fristet for å handle der igjen. Der tror jeg en del "selgere" går på en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...