Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

dumt. er vel så og si umulig å få riktig totalpris ved import ved å bruke Skatteetaten sin kalkulator. Blir nesten bingo å finne riktig pris

Ja, var grei å ha den siden selv om den kun bruker autoscout24.de og ikke mobile.de også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har god peiling på skiboks og takstativ til dette? Tenkte å prøve å anskaffe meg en skiboks siden jeg er alltid den heldige som blir utvalgt til å kjøre til fjellet.  Har visst et stort ansvar når man kjører stasjonsvogn har jeg forstått. Nå er jeg lei av å ha ski og staver liggende i bilen å slite i stykker interiøret. Tenker å handle brukt, har fått det for meg at skiguard 850 er ganske så "Main stream". Holder denne til si 4 par slalomski med staver? Og hvordan er det med takstativ, er det sånn at alt av Thule er universalt? Hvis noen har kommet over noen fine pakker på finn som ligger på Østlandet, så setter jeg meget pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har greie på import fra Sverige her? Lurte på å importere en ett til to år gammel bil fra Sverige, noe som gjør at man slipper unna Svensk moms. Funker dette som i Tyskland at man kan kjøpe bilen på eksport uten moms eller må den svenske momsen betales for så å få tilbake senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tennbrikket skrev:

Noen som har god peiling på skiboks og takstativ til dette? Tenkte å prøve å anskaffe meg en skiboks siden jeg er alltid den heldige som blir utvalgt til å kjøre til fjellet.  Har visst et stort ansvar når man kjører stasjonsvogn har jeg forstått. Nå er jeg lei av å ha ski og staver liggende i bilen å slite i stykker interiøret. Tenker å handle brukt, har fått det for meg at skiguard 850 er ganske så "Main stream". Holder denne til si 4 par slalomski med staver? Og hvordan er det med takstativ, er det sånn at alt av Thule er universalt? Hvis noen har kommet over noen fine pakker på finn som ligger på Østlandet, så setter jeg meget pris på det. 

Til kjærra i signaturen din?  Har hatt skiguard 850 på E46 touring og du kan ikke "klaske den nedpå taket" og forvente å få åpnet bakluka uten å ha flaks med bøylene sånn at du får den langt frem.
Fulgte med bilen og ble lite brukt så jeg solgte den før jeg gadd å ekprimentere med plassering og bøyler men.. Tror det går fint med 4 par ski osv, men muligens ikke hvis det er breie toppturplanker.
Sånn, nå tenker jeg du ble endel klokere her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kvasi skrev:

Til kjærra i signaturen din?  Har hatt skiguard 850 på E46 touring og du kan ikke "klaske den nedpå taket" og forvente å få åpnet bakluka uten å ha flaks med bøylene sånn at du får den langt frem.
Fulgte med bilen og ble lite brukt så jeg solgte den før jeg gadd å ekprimentere med plassering og bøyler men.. Tror det går fint med 4 par ski osv, men muligens ikke hvis det er breie toppturplanker.
Sånn, nå tenker jeg du ble endel klokere her  :)

Hehe, takk for tilbakemelding. Sånne erfaringer som hjelper på, og som jeg ikke har tenkt på :P. Er E46 det gjelder, ja. Har ikke rails, så det må bli takstativ som blir montert i selve taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket vi hadde skiguard 850 på E91'en. Har hatt 1 par telemarkplanker, 1 snowboard og 4 par langrennsski/fjellski + staver til alle skiene + et par plaststøvler til telemarksskiene i samtidig, det gikk med litt kløkt og lirking, men uten store problemer. Det er faktisk veldig god plass i disse, bedre enn i Packline NX Premium jeg kjøpte i sommer (men den kjøpte jeg "kun" pga utseende.. :P ) Skal du ha noe som gir mer plass må du opp i størrelse og høyde.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, papertiger skrev:

@tennbrikket vi hadde skiguard 850 på E91'en. Har hatt 1 par telemarkplanker, 1 snowboard og 4 par langrennsski/fjellski + staver til alle skiene + et par plaststøvler til telemarksskiene i samtidig, det gikk med litt kløkt og lirking, men uten store problemer. Det er faktisk veldig god plass i disse, bedre enn i Packline NX Premium jeg kjøpte i sommer (men den kjøpte jeg "kun" pga utseende.. :P ) Skal du ha noe som gir mer plass må du opp i størrelse og høyde.

Det ser hvert fall ut til å holde, ja. Slik det ser ut nå, så tror jeg det blir å handle nytt thule takstativ, men brukt skiboks. Hvordan takstativ er å anbefale, betaler gjerne litt ekstra for det som er best ut, selv om design er litt subjektivt, så føler jeg alt ser likt ut på bilder. Hvis dere får opp stativene på linket nedenfor, hvilket hadde dere gått for ?

https://www.thule.com/nb-no/no/buyers-guide?c=roof+racks&q=eFU9ijVDA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tennbrikket skrev:

Det ser hvert fall ut til å holde, ja. Slik det ser ut nå, så tror jeg det blir å handle nytt thule takstativ, men brukt skiboks. Hvordan takstativ er å anbefale, betaler gjerne litt ekstra for det som er best ut, selv om design er litt subjektivt, så føler jeg alt ser likt ut på bilder. Hvis dere får opp stativene på linket nedenfor, hvilket hadde dere gått for ?

https://www.thule.com/nb-no/no/buyers-guide?c=roof+racks&q=eFU9ijVDA

Alle i linken er jo for rails. Ville dratt på ei sjappe som selger stativer og prøvd på bilen, og helst hatt boksen med men det blir selvsagt vanskelig.  Boksen kan vel bare festes på sånne oldskool firkantrør, med litt slingringsmonn, mener jeg å huske.

633017_sized_1000x1000_rev_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kvasi skrev:

Alle i linken er jo for rails. Ville dratt på ei sjappe som selger stativer og prøvd på bilen, og helst hatt boksen med men det blir selvsagt vanskelig.  Boksen kan vel bare festes på sånne oldskool firkantrør, med litt slingringsmonn, mener jeg å huske.

633017_sized_1000x1000_rev_1.jpg

Tror linken har vrengt seg, nå får jeg opp alternativer for Mitsubishi, haha. Men å reise ned til en sjappe hadde nok vært det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt noen elektroniske meldinger og fått noen svar. Ser ut som jeg må anskaffe meg rails og. Meget raske og hjelpsomme på kundeservice til takboks.no kudos! Lite referat nedenfor

😛

 

I og med at du ikke har rails så passer dessverre ingen av våre brukte bokser. En ny Skiguard 830T med Thule Wingbar edge stativ koster kr 13940,- f.mont

 

 

Da Har vi en 850 som kan passe til kr 3500+ Thule squarebar kr 1939,- + montering kr 600 =  kr 6039,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kvasi skrev:

Solgte min inkl to sånne stativer i bildet over for 1000kr, kanskje finn er plassen å lete.

Leter på finn, men tror takstativ kan være greit og kjøpe nytt. Virker som det er endel som ikke er så flinke til å vedlikeholde sånt. Skiboksen var nylig restaurert hos overnevnt firma, så den så i meget god stand ut. Dog så gjør det meg ingenting å kjøpe en som er ripete og falmet, morsomt med litt polering og :) haster ikke sånn veldig, har satt på aktivsøk så kommer det noe som virker lovende så ryker jeg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om boksen skal sitte på bilen hele vinteren igjennom, så er vel en Skiguard 850 el. Et bra valg(lakkeres kan den også). Jeg synes imidlertid den er for flat, og altfor tung til å ta av og på. Åpning på baksiden synes jeg også virket litt tungvindt da jeg lånte en 850 en gang. Særlig med tanke på at bakluka på bilen måtte lukkes for å ta ut ski, det var derfor fryktelig dumt når noen satt i lastekanten på bilen og kledde på seg støvler etc. Mens noen andre ønsket å ta ut skiene sine.

Da jeg kjørte stasjonsvogn med rails og sto litt på ski, brukte jeg en Thule-boks i plast. Sideåpning og bittelitt høyere enn en Skiguard 850, noe smalere. Den boksen slukte alt.. I tillegg løfta jeg den fra lagerplassen sin og opp på taket på bilen helt alene uten noe som helst problem.
Så det ble alltid til at jeg tok av og på boksen ved behov. Sparer seg for bråk, økt bensinforbruk, dårlig rygg osv osv.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...