Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, TRF skrev:

E53 er ikke bygd på l322 selv om det er populært å hevde. e53 er ene og alene en høyere e39/38. L322 har masse bmw spesifikke greier da BMW eide LR på denne tiden. Jeg vet det har blitt hevdet at bmw ville ha "LR sin 4x4 teknikk" men altså.. jeg venter i spenning på hvilken teknikk det er snakk om. Det høres ut som noe fra en halv dårlig pressekonferanse.


Hæ, var du ikke på pressekonferansen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TRF skrev:

E53 er ikke bygd på l322 selv om det er populært å hevde. e53 er ene og alene en høyere e39/38. L322 har masse bmw spesifikke greier da BMW eide LR på denne tiden. Jeg vet det har blitt hevdet at bmw ville ha "LR sin 4x4 teknikk" men altså.. jeg venter i spenning på hvilken teknikk det er snakk om. Det høres ut som noe fra en halv dårlig pressekonferanse.

Jeg tviler aldri på deg @TRF, men jeg har jo i alle år lest at E53 er bygget på L322. 4x4en er ikke derfra, det sier de jo også indirekte i filmen jeg la ut. Men komponenter tilknyttet dette som Hill Decent Control osv. skal visst stamme fra L322. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg tviler aldri på deg @TRF, men jeg har jo i alle år lest at E53 er bygget på L322. 4x4en er ikke derfra, det sier de jo også indirekte i filmen jeg la ut. Men komponenter tilknyttet dette som Hill Decent Control osv. skal visst stamme fra L322. :)

Jeg har HDC på E46en, altså er det en Land Rover   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat har en L322 3.0 diesel(TDV6?), en annen kamerat, en flott E53 3.0d. Det er etter min mening svært få likheter utover diverse BMW greier i L322 som nøkkel, check-cluster, navi, motor og motorstyring. Bilene er utover det svært forskjellige i konstruksjonen etter hva jeg har observert, L322 med masse feil som dukker opp ustanselig. Nå har den stått på verksted siden før jul.

L322 er en artig bil, bevares. Men det koster mer enn det smaker spør du meg.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra og med 2020 skal samtlige Volvo modeller ha en begrenset toppfart på 180 km/t. Uansett om det er en V40 D2 eller en S90 T6, så skal toppfarten være på 180 km/t. Dette for å gjøre det mer mulig for å nå målet om at ingen skal miste livet i en Volvo i 2020. 

Sånn i hverdagen så er det ikke mye man merker til dette, men likevel så føles det litt kjipt å vite at 180 km/t er alt den klarer. Tipper dette vil gjøre bilene lite populære hos mange tyske kunder...

https://www.tek.no/artikler/volvo-reduserer-toppfarten-pa-bilene-sine/459488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Fra og med 2020 skal samtlige Volvo modeller ha en begrenset toppfart på 180 km/t. Uansett om det er en V40 D2 eller en S90 T6, så skal toppfarten være på 180 km/t. Dette for å gjøre det mer mulig for å nå målet om at ingen skal miste livet i en Volvo i 2020. 

Sånn i hverdagen så er det ikke mye man merker til dette, men likevel så føles det litt kjipt å vite at 180 km/t er alt den klarer. Tipper dette vil gjøre bilene lite populære hos mange tyske kunder...

https://www.tek.no/artikler/volvo-reduserer-toppfarten-pa-bilene-sine/459488

Jeg tenker at dette er en kalkulert overveielse iom. at det kun er i Tyskland at dette får noen praktisk betydning. Jeg tror ganske sikkert at Volvo etterhvert får følge av flere andre bilprodusenter. Når man tenker etter er det egentlig bare tullball at en relativt alminnelig bil som f.eks BMW 320d skal ha en topphastighet på hele 240 Km/t. Dette gjør den betydelig mer kostbar enn nødvendig uten at kjøreegenskapene nødvendigvis har blitt signifikant bedre enn de var for en tilsvarende modell for 20 år siden.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at dette er en kalkulert overveielse iom. at det kun er i Tyskland at dette får noen praktisk betydning. Jeg tror ganske sikkert at Volvo etterhvert får følge av flere andre bilprodusenter. Når man tenker etter er det egentlig bare tullball at en relativt alminnelig bil som f.eks BMW 320d skal ha en topphastighet på hele 240 Km/t. Dette gjør den betydelig mer kostbar enn nødvendig uten at kjøreegenskapene nødvendigvis har blitt signifikant bedre enn de var for en tilsvarende modell for 20 år siden.  

Ja jeg vil egentelig være uenig med deg, men jeg finner faktisk ikke noen annen god forklaring. Det er så si kun Tyskland man får glede av dette, selv i svært begrenset omfang. Sportsbiler og andre ytelses biler kan jeg forsvare, men dagligdagse biler som 320d og 520d har egentelig ingen ting over 200 km/t å gjøre. På 80 tallet hadde de fleste normale familiebiler en toppfart på rundt 180 km/t, verden gikk ikke noe senere den gang enn nå. Svært, svært få av disse bilene som ruller rundt på veiene verden over kommer aldri i nærheten av toppfarten. 

Det jeg stusser på er hvordan de kom frem til 180 km/t, det er jo fortsatt veldig fort. En ulykke i 180 km/t har stadig veldig stor sjanse for å ende med dødelig utgang. 

For min del så er det uaktuelt å kjøpe en stor premiumbil som ikke en gang klarer 200. Det er noe med de få gangene du virkelig er så gal at du gir det bilen har, eller når du kjører på Autobahn (hvilket jeg ofte gjør). Det er en ubeskrivelig frihetsfølelse når du kommer inn i en frifarts sone og bare ser speedometer nåla klatrer forbi 220. Det er ett adrenalinrush, du skjerper sansene og du kjenner at det kun du som nå kontrollerer situsasjonen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 I og med at dette kun får praktisk betydning i Tyskland er det liten tvil om at det primært handler om en symbolsk hastighetsbegrensning. På den annen side tror jeg ikke at vi bør undervurdere betydningen av akkurat dette. Dette kan lett overføres til et miljøpoeng og faktisk også på flere måter. 

Det er liten tvil om at dagens biler er tunge og én årsak til dette er nettopp de tekniske forsterkninger en bil må ha for å kunne kjøre sikkert i over 200 Km/t. Det handler om alt fra stivheten i chassiset, et forsterket understel, kraftigere bremser, kraftigere motorer mm. Kan bilen kun kjøres i maksimalt 180 Km/t vil den også kunne gjøres betydelig lettere og dermed bruke mindre drivstoff. Her mistenker jeg at Volvo primært vektlegger at også elektriske biler kan bli lettere og dermed få lengere rekkevidde med de samme batteriene.

Hvorfor Volvo har valgt akkurat 180 Km/t som maksimal hastighet handler trolig mest om at dette er et godt kompromiss hvis man først skal velge en hastighet. For min del kunne det like gjerne ha vært 200 Km/t som det kunne ha vært 160 Km/t. Jeg håper imidlertid at dette handler om en software begrensning av hastigheten og ikke en mekanisk begrensning f.eks via gearkassens utvekslinger. Med en software begrensning vil motoren ihvertfall ikke gå med maksimalt antall omdreininger i 180 Km/t og dette gjør en stor forskjell i forhold til hvordan alminnelige biler var på f.eks 80-tallet (og de typisk hadde en topphastighet på 180-190 Km/t). 

Alt dette gir god mening og jeg har egentlig aldri forstått hvorfor det er ubegrenset hastighet på Autobahn. Hvis den maksimale hastigheten f.eks hadde vært 250 Km/t ville jeg ikke ha reagert på dette. Dette er også den maksimale hastigheten de tyske bilprodusentene har blitt enige om seg i mellom (bortsett fra bl.a Porsche og Alpina).

Jeg tror at dette er et spørsmål om mental modenhet. Jeg skal ærlig innrømme at hvis noen hadde fortalt meg at jeg burde ha begrenset meg til f.eks 200 Km/t da jeg var i 20-årene ville jeg nok bare rystet på hodet. Ettersom årene har gått ser jeg (naturligvis) annerledes på det. 200 Km/t er veldig fort når gjennomsnitthastigheten ellers på Autobahn er rundt 130 Km/t. 250 Km/t er håpløst fort i denne sammenhengen og alt over er egentlig vannvittig på offentlige veier. Hvorfor tyske myndigheter stadig holder fast på dette regimet er merkelig, men trolig handler det om en kombinasjon av historiske tradisjoner (tysk industri er tuftet på bilindustrien) og dermed har de også en sterk lobby fra bilindustrien, politiske fronter og endelig langt på vei tysk selvforståelse (som en følge av at bilindustrien står så sterkt i landet).

Tyskland er i tillegg et temmelig konformt og lovregulert samfunn (skrevne som uskrevne lover). Autobahn har dermed blitt et sted der mange (innenfor visse grenser) føler en etterlengtet frihet til å gjøre hva de vil og dette tror jeg dessverre er en sterkt medvirkende årsak til spesielt de politiske frontene når det gjelder hvor fort man må kjøre på Autobahn.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...