Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

I dag skulle det snø her sørpå, altså var det på tide å parkere sykkelen for i år. Skulle fylle tanken i natt, men tanklokket var fastfrosset. Tanken skal uansett av i løpet av vinteren, i forbindelse med service.

Vurderer nye bremseslanger, og så er den litt på overtid med hensyn til ventilsjekk og kontroll av registerkjede med sleider. Foruten en defekt lambdasonde har det vært en hyggelig turkamerat i år. 

IMG_20191109_005331.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastfryst? Hvordan er luftfuktigheten i garasjen? Ser du har litt oljesvetting mellom motor og gir. Hvilken olje kjører du på? Clutchen er fin enda?

Selv tok jeg hele sjauen forrige helg og fikk den inn i sykkelboden. Godt å kjenne draget en siste tur på onsdag. Var friskt. 6-7 kuldegrader.

DF27E116-BAE3-4124-B2B2-1DEA85600181.thumb.jpeg.f036c351015bc1047b780e53e6e5f2e6.jpeg

Ellers går det i Jawa-kjøring. Var nede i -8 grader her en morgen, og en kveld. Håper det holder seg jevnt over med litt høyere temp. 
 

var tilbud på GS. Så kjøpte 30l olje. Det gikk på Jawa’n det også.

CA5D0F22-CB86-4DB3-A0C7-C8C92D444FBA.thumb.jpeg.a78cd51224b505076f9a2e6919624095.jpeg

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 17.23, Skulebollen skrev:

Er jo samme som vi på bygda betaler for 95😅 

Gikk litt opp i går 17.64 for Nitro diesel og 18.86 for 98V-power. Ble 1060,- for full tank. 😮 Det var dette Frp lovet skulle skje med de i regjering... hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, FredrikE24 skrev:

Fastfryst? Hvordan er luftfuktigheten i garasjen? Ser du har litt oljesvetting mellom motor og gir. Hvilken olje kjører du på? Clutchen er fin enda?

Selv tok jeg hele sjauen forrige helg og fikk den inn i sykkelboden. Godt å kjenne draget en siste tur på onsdag. Var friskt. 6-7 kuldegrader.

DF27E116-BAE3-4124-B2B2-1DEA85600181.thumb.jpeg.f036c351015bc1047b780e53e6e5f2e6.jpeg

Ellers går det i Jawa-kjøring. Var nede i -8 grader her en morgen, og en kveld. Håper det holder seg jevnt over med litt høyere temp. 
 

var tilbud på GS. Så kjøpte 30l olje. Det gikk på Jawa’n det også.

CA5D0F22-CB86-4DB3-A0C7-C8C92D444FBA.thumb.jpeg.a78cd51224b505076f9a2e6919624095.jpeg

Fornøyd med Gulf? Kjører den selv, men har ikke merket, eller hørt noen endring i motor! Vet mange med R6 bensin hører stor forskjell på ventil klakking.. (på båten kjører jeg Eurol olje, (samme som Aasbø vistnok skal bruke på sladdebilen sin. Men jeg er skeptisk.. Så en video på ytube, der de varmet opp bmw olje og castrol edge til 400 grader (ja, jeg vet det ikke blir så varmt i motor) Men originale Bmw olja ble sirup, mens Edge olja var helt fin..(Nå ble det mye skriverier her.. Sorry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24 nå står den i garasje. Den er ikke så heldig til vanlig. Er nok tøet opp nå. Oljen plukket de til meg hos forhandleren her i byen. Det er ikke original BMW, såpass husker jeg😶 

Skal bort og plukke den ned for vask i morgen. Tar ut ferie neste uke, så da passer det fint å få skiftet alle væsker på den.

Clutchen fungerer fint. Ja, lagt merke til den svettingen. Den er minimal - men den er der. Det er kanskje for sent å redde simringen, med hensyn til å eventuelt bytte olje..?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper det billigste jeg finner. Har kjørt på 5W30 LL-04 fra Biltema nå siste runden. Kjørte Castrol før det.

Med Castrol økte oljeforbruk en hel del. Med Biltema har jeg etterfylt en halvliter på 15 000km. Jeg bruker å skifte ved 10 000km, men har drøyd det litt nå.. Var veldig bra pris på GS nå, så da klinka jeg til.

Jeg har hatt klapring i løfterne en gang. Da var oljenivået faretruende lavt.. Gikk fra «ingen» forbruk til vesentlig på Castrol, så var ikke helt forberedt. Ellers går M52TUen heeeeeelt smooth. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, And-reas skrev:

@FredrikE24 nå står den i garasje. Den er ikke så heldig til vanlig. Er nok tøet opp nå. Oljen plukket de til meg hos forhandleren her i byen. Det er ikke original BMW, såpass husker jeg😶 

Skal bort og plukke den ned for vask i morgen. Tar ut ferie neste uke, så da passer det fint å få skiftet alle væsker på den.

Clutchen fungerer fint. Ja, lagt merke til den svettingen. Den er minimal - men den er der. Det er kanskje for sent å redde simringen, med hensyn til å eventuelt bytte olje..?

 

Ikke godt å si. En mineralsk olje av et eller annet slag med typ 15W50 er fine greier. MCOslo har forøvrig helt OK pris på BMW Advantec Pro.

Min hadde ikke klin som syntes i skjøten der, men inni clutch-huset var det gris. Så det er bare er tidsspørsmål før du må ut med giret. Som med alle disse syklene. Du kan sikkert kjøre problemfritt et par sesonger til eller fem.

EFBF4913-6663-4397-9C92-4C0CC2E2396B.thumb.jpeg.00e34c81d053d19875d61291fdaa4614.jpeg

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Fant det litt unødvendig å lage en egen tråd ang dette så jeg prøver meg her. Fikk en gul varsellampe når jeg startet bilen i morges der det stod. "Drivetrain check soon, you can continue journey" etc... Er en 116d 2012mod.

Noen som har vært borti lignende?

Bilen fungerer som før, ikke problem på tomgang, verken rykker eller rister. Kan det hende at det er bare en sensor som har tatt kvelden? 

Endret av Hegzter22
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hegzter22 skrev:

Hei! Fant det litt unødvendig å lage en egen tråd ang dette så jeg prøver meg her. Fikk en gul varsellampe når jeg startet bilen i morges der det stod. "Drivetrain check soon, you can continue journey" etc... Er en 116d 2012mod.

Noen som har vært borti lignende?

Bilen fungerer som før, ikke problem på tomgang, verken rykker eller rister. Kan det hende at det er bare en sensor som har tatt kvelden? 

Sansynligvis en vanos, muligens en Lambdasonde. Hatt dette problemet på en 316i mange ganger. Hadde vel Drivetrain 5-6 ganger så lenge bilen var i mitt eie. (Hadde ikke tullet med motor eller chip/styreenhet). 
 

Men det som er litt dritt med Drivetrain feilmelding er at det kan være så sykt mange options. Drivetrain er en veldig diffus melding. Beste du kan gjøre er å ta diagnose på bilen med f.eks carly.

https://www.youcanic.com/wiki/bmw-drivetrain-malfunction-drive-moderately-problem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å vise hvor ekstremt lite nøyansert omtalen av norsk elbil politikken er i pressen. De siste dagene har det dukket opp noen saker som har stillt elbiler i ett dårlig lys.

Først ut var denne hvor det påpekes at en brukt elbil taper seg mer i verdi enn tilsvarende brukt dieselbil..(Nettavisen la artikkelen bak betalingsmur, mens den er tilgjengelig hos ABC)

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2019/11/08/195625176/na-er-dieselbilen-mer-verdt-enn-elbilen

Så var det den danske ministeren som, med rette mente den norske elbilpolitikken er feilslått.

https://www.nettavisen.no/nyheter/dansk-klimaminister-refser-norsk-elbil-politikk/3423875881.html

Nettavisen tillot seg da å kjøre en kronikk hvor søkelyset settes på hvor miljøvennlige elbilene egentelig er. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/hvor-miljovennlige-er-egentlig-elbilene/3423875461.html

Ingen av de andre store nettavisene i Norge har nevent noen av disse sakene med ett eneste ord. Kun Nettavisen og noen mindre aviser. Dette viser tydelig den rollen de rødfargede avisene som VG og Dagbladet har tatt på seg som formidler av hva folk skal kjøre. Det skulle ikke forundre meg om Fakrisk.no (som er styrt av VG og Dagbladet bla) kommer tilbake på banen og tilbakeviser mye av disse artikkelene som vås. De liker å trekke frem en NTNU forsker i alle disse sakene som skal tilbakevise elbilens dårlige rykte. Ut ifra Facebook profilen til denne forskeren er han stor tilhenger av elbiler og især Tesla. Er vel dette vi kan kalle elbil propaganda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til 65" TV til maks 10 lapper? Vurderer Samsung, LG, Sony og Philips, alle UHD LED LCD 4K. Forskjellen ligger i brukergrensesnittet; Sony og Philips kjører Android med innebygd Chromecast, LG har sitt eget webOS og Samsung har sitt eget med innebygd AirPlay. Holder en knapp på Samsung, men denne testen viser at også Philips er å regne med. Begge fås til ca 10 lapper nå. 

https://www.lydogbilde.no/test/tv/rimelige-65-tommere-2

ps: Lyden på tv-en jeg har nå kjøres kun på et anlegg med NAD 316BEE forsterker da tv-en har RCA utgang. Dette finnes vel ikke lenger så ny løsning for TV-lyd må muligens på plass da TV-høyttalere utgår. Eller kan en DAC brukes her 🤔

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører optisk fra min Samsung TV og inn i DAC. Funker fint det. En Abrahamsen DAC.

Kan gjerne kjøpe en DAC på EBay(søk på PCM2704) til en billig penge basert på en Texas Instruments PCM2704-brikke. Lagde en Dac fra scratch basert på denne brikken en gang, og den fungerer ypperlig. Drives av USB-power og er kompatibel med Windows og OsX bare å plugge rett i.

Koster lite penger og funker fint.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Noen som har tips til 65" TV til maks 10 lapper? Vurderer Samsung, LG, Sony og Philips, alle UHD LED LCD 4K. Forskjellen ligger i brukergrensesnittet; Sony og Philips kjører Android med innebygd Chromecast, LG har sitt eget webOS og Samsung har sitt eget med innebygd AirPlay. Holder en knapp på Samsung, men denne testen viser at også Philips er å regne med. Begge fås til ca 10 lapper nå. 

 https://www.lydogbilde.no/test/tv/rimelige-65-tommere-2

ps: Lyden på tv-en jeg har nå kjøres kun på et anlegg med NAD 316BEE forsterker da tv-en har RCA utgang. Dette finnes vel ikke lenger så ny løsning for TV-lyd må muligens på plass da TV-høyttalere utgår. Eller kan en DAC brukes her 🤔

Jeg kjøpte denne i juni/juli og er ganske fornøyd så langt - gikk dog fra ikke-smart 49'' til 65'' smart tv så du kan si overgangen var relativt stor. Operativsystemet fungerer bra, og bildet er ikke noe å klage på. Vurderte OLED/QLED en stund, men fant ut at forskjellen ikke var verdt kronene.

 

Edit: ville selvfølgelig ventet til black friday før innkjøp av tv nå

Endret av Poppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, papertiger skrev:

Noen som har tips til 65" TV til maks 10 lapper? Vurderer Samsung, LG, Sony og Philips, alle UHD LED LCD 4K. Forskjellen ligger i brukergrensesnittet; Sony og Philips kjører Android med innebygd Chromecast, LG har sitt eget webOS og Samsung har sitt eget med innebygd AirPlay. Holder en knapp på Samsung, men denne testen viser at også Philips er å regne med. Begge fås til ca 10 lapper nå. 

https://www.lydogbilde.no/test/tv/rimelige-65-tommere-2

ps: Lyden på tv-en jeg har nå kjøres kun på et anlegg med NAD 316BEE forsterker da tv-en har RCA utgang. Dette finnes vel ikke lenger så ny løsning for TV-lyd må muligens på plass da TV-høyttalere utgår. Eller kan en DAC brukes her 🤔

Samsung leverer best uten tvil. Men TV OS er etter min mening ikke så viktig lenger. Ja, tv’en bør være «rask» og ha bra hardware + SW, men her i huset er det Apple TV som brukes. Trenger ikke tenke på TV OS som blir tregere med tiden, eller betjening via fjernkontroll med dårlig signal.

Selv har en jeg en Samsung 46" 3D TV til spilling som kostet en del i 2013. Står også en 65" i hus, men det er en LG plasma. Tenkte å bytte ut 65" med en 82" ila neste år da det er blitt en god del billigere å kjøpe større tv’er + at en del venner og jeg pleier å ha samling med film i blant. Foreløpig eneste i gjengen som «får lov» av fruen å ha så stor TV 😅.

Hatt LG’en siden 2009 og har ikke trengt OS’en på Tv’en til noe som helst annet enn justering/kalibrering. Ellers er Apple TV (nå på 4. Gen) veldig anvendelig.

Hvis du skal ha TV til 10 lapper ville jeg anbefalt deg å vente til Samsung Q60R 65" kommer på tilbud. Strålende TV til en grei pris. Den har også  (så vidt meg bekjent) en hel del gode reviews både inn og utland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...