Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Hva Volvo driver med kan man jo lure på. Presse, turbo og batteri og allikevel langt bak. 

Jeg tror at det er gearkassen som er problemet. Vekten er on par med de andre bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hva med Audi S4 da? Denne burde jo virkelig sparket bedre fra, den har 700 nm til hjelp. Den skal gjøre 0-100 på 4,7 sek, det er det samme som min store og tunge G30 540d med mindre krefter. Jeg tror Audi fans også har ett å annet å klage på om dagen, diesel i S modellene har falt dem tungt for brystet.

Jeg må bare si at M340i imponerer stort, den låter fantastisk og går egentlig mye bedre enn hva man forventer.

Ja, er nok endel Audi fans som føler seg litt snytt og lurt når dem døtter en diesel under panseret på en modell som i nesten 20 år har hatt bensinmotor. 
G30 M340 går vel faktisk bedre enn F80 M3 har jeg lest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg tror at det er gearkassen som er problemet. Vekten er on par med de andre bilene.

Ettersom Volvoen veier to tonn så er den jo ikke on pair med S4 og M340i. Disse veier ett par hundre kilo mindre, det er mye i en bil. 

Jeg skjønner ikke hvor Volvo får sine hestekreft tall fra. Jeg føler at med Volvo så kan man alltid trekke fra 20 prosent fra hk tallet til hvordan den føles. Jeg kjørte en V90 T8 som angivelig skulle ha 407 hk, det føltes ikke som noe mer en maks 300 hk. Girkassa er gørr treig, allfall for oss som er vant til BMW sine girkasser (som egentlig er ZF)

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Ja, er nok endel Audi fans som føler seg litt snytt og lurt når dem døtter en diesel under panseret på en modell som i nesten 20 år har hatt bensinmotor. 
G30 M340 går vel faktisk bedre enn F80 M3 har jeg lest?

Ja M340i ser bedre ut, går bedre og jeg synes jaggu den høres bedre ut enn en M4/M3. xDrive gjør nok sitt til at den går bedre, letter å få kreftene ned i bakken. En M3 Competition vil nok dra en del fra i høyere hastigheter, den vil nok også gå bedre rundt en bane.

Etter hva jeg har fått meg så er Audi fans like misfornøyde med dagens lineup som mange BMW fans er. Jeg tror dette er ganske likt over hele linja, noen vil aldri være fornøyde. Audi har nok siktet litt mot M550d, som jo blir S6 sin konkurrent. BMW vil også komme med M340d i år, spent på hvordan den blir 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med volvoen er at det 400 ikke er 400 hk. 
Bensinmotoren yter 320hk og el-motor yter 80hk, men ikke på samme turtall.

så det er ikke bare å legge sammen så har man total effekten, man skulle tro at fabrikkene hadde lært noe av tesla p85d skandalen. 700+ hk ble vel til slutt ca 500.

Men for Audi, 90% av de som klager har ikke råd til s4, og de som har råd kjøper den uansett. 
den er laget for å kjøre langt på autobann, og det klarer den.

jeg er ganske sikker på at det er kun forumrittere som bryr seg om en bil er halv sekund tregere på ditt og datt. De resterende bryr seg bare om de er fornøyd med bil og ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ettersom Volvoen veier to tonn så er den jo ikke on pair med S4 og M340i. Disse veier ett par hundre kilo mindre, det er mye i en bil.

Audien veier 1895 Kg så forskjellen opp til S60 Polestar er ikke mer enn litt over 100 Kg. AMG E53 veier ca. 2010 Kg og dermed mer eller mindre det samme som S60 Polestar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik skrev:

Audien veier 1895 Kg så forskjellen opp til S60 Polestar er ikke mer enn litt over 100 Kg. AMG E53 veier ca. 2010 Kg og dermed mer eller mindre det samme som S60 Polestar.

Altså veier Volvoen 110 kilo mer enn S4, det er fortsatt mer enn on par. AMGen er en E klasse, den har ikke noe i denne testen å gjøre. C43 AMG som burde vært med veier 1690 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Altså veier Volvoen 110 kilo mer enn S4, det er fortsatt mer enn on par. AMGen er en E klasse, den har ikke noe i denne testen å gjøre. C43 AMG som burde vært med veier 1690 kg. 

Jeg mener at 100 Kg ikke gjør en signifikant forskjell i tester som denne. En 1/2 tank mer drivstoff og litt større felger/hjul eller et panaromatak utgjør omtrent den forskjellen. Jeg kan ellers være enig med deg i at en C43 AMG hadde vært mer naturlig å ha med i testen enn en E53 AMG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg mener at 100 Kg ikke gjør en signifikant forskjell i tester som denne. En 1/2 tank mer drivstoff og litt større felger/hjul eller et panaromatak utgjør omtrent den forskjellen. Jeg kan ellers være enig med deg i at en C43 AMG hadde vært mer naturlig å ha med i testen enn en E53 AMG.

Som sagt, 110 kilo er mye i en bil....mer en det som kan kalles on par. Å si at en S60 T8 veier ca det samme som M340i og S4 er direkte feil! 

110 kilo i dette tilfellet er f eks en vesentlig vektbesparlese om man vi får en bil til å ga raskere rundt en bane. For å ta ett eksempel.... BMW lanserte M4 CS som en ekstra kjørefokusert utgave av vanlig M4. Ved hjelp av utstrakt bruk av karbon og andre vektsparende tiltak så veier en M4 CS kun 32 kg mindre enn en vanlig M4. På slike biler som var med i testen så spiller ikke 110 kilo allverdens rolle, dette er vanlige familiebiler. Jeg skal være enig i at i denne klassen så blir vektforskjellen mer uvesentlig. Det var med definisjonen "on par" jeg sa meg uenig i, 110 kilo fortsatt er en del...selv om den ikke er så vesentlig på bilene vi her snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Poenget er at når man samler mer eller mindre en tilfeldig gruppe biler for akselerasjonstester (som Carwow gjør) er det lite sannsynlig at man tar hensyn til om f.eks en av bilene har panoramatak og full tank, mens en annen er uten panoramatak og en sjåfør som veier 30 Kg mindre (eller kun har halv tank). Dette vet vi selvfølgelig ikke, men slikt tar Carwow normalt ikke hensyn til. Et annet eksempel er at de tester sedaner mot stasjonsvogner. Stasjonsvogner veier normalt 40-50 Kg mer enn sedaner.

I det aktuelle tilfellet testet de tre mindre biler mot en noe større bil (E53) og Volvoen er sogar en hybridbil med et tungt batteri. Vektforskjellen er derfor ikke så stor bortsett fra M340i som er klart lettere enn de andre. Testen er med andre ord ikke den mest seriøse, men det var uansett deilig å se BMW'en vinne såpass klart... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir likevel feil å mene at vekten på Volvoen er on par med de andre, for det er den ikke. Ikke når forskjellen er minst 110 kg i forholdet Volvoen og S4. Eller 200 kg i forholdet Volvo vs M340i. S60 stiller åpenbart i en vektklasse over sammen med Mercedes E klasse som feilaktig er med i denne testen. Ting som panorama tak og full tank kan også utgjøre store forskjeller, man her er heller ikke vekten on par. For å forklare hvordan jeg ser på dette... hvis du har tre biler som veier henholdvis 1800 kg, 1810 kg og 1785 kg så kan man si at vekten på disse tre er on par med hverandre. Ikke når en veier 1800 kg, den andre 1895 og den siste 2050 kg. Det er ikke on par slik jeg ser det! Jeg skjønner at du ser det slik men da har vi forskjellig definisjon av begrepet on par. Det får man ikke gjort noe med så lenge vi begge står steilt på våre definisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 BMW'en er lettest med 1625 kg. Audi S4 som stasjonsvogn veier 1895 kg. AMG E53 veier ca. 2010 Kg og Volvo S60 Polestar omtrent det samme. Gjennomsnitsvekten er 1885 Kg. 

Differansen når det gjelder vekt er dermed hhv. modell for modell relativt til gjennomsnittet : 260 Kg, 10 Kg, 125 Kg og ca. 125 Kg. Det er med andre ord kun BMW'en som skiller seg relativt kraftig ut. Tre av fire biler ligger innenfor hva jeg mener er naturlig i en relativt useriøs test som denne (altså at man samler en tilfeldig gruppe biler for en nogenlunde interessant akselerasjonstest for å få mange seere på Youtube).

Hadde testen vært seriøs hadde de som minimum testet C43 istedenfor E53, Audien hadde vært en sedan og Volvoen ikke en hybrid med et tungt batteri. På den annen side speiler testen hvordan bilmarkedet er i dag der hybribiler og helelektriske biler eksisterer side om side med konvensjonelle biler inkl. SUV'er. Folk flest bryr seg ikke om forskjellene rent teknisk og ihvertfall ikke vektmessig. De kjøper det de synes er kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart veldig viktig for deg å få siste ord, det skal du få. Vi vet begge at vi her ikke blir enige, sånn har vi diskutert frem og tilbake om helt uvesentlige ting i over 10 år nå. Vi får være enige om å være uenige.

Og M340i veier ikke 1625 kg, med fører veier den 1845 kg eller 1770 kg uten fører. Men så kan man jo diskutere om Volvoens 2050 kg er med fører, men kanskje uten panorama tak....men full tank må den ha hatt. Men om føreren er tjukk i huet så er jo det 25 kg ekstra, men da jevner det seg ut om tanken er halvfull. Men da bør den ikke ha panorama tak, da veier den iallfall 2200 kg 😂😂 Sånn kan man holde på i det uendelige...😉

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=Bu12970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Det er ikke viktig for meg å få det siste ordet. Jeg kom med en mening som du ikke er enig i og deretter har jeg kun argumentert for hvorfor jeg mener som jeg gjør. Når du nå i tillegg skriver at BMW'en faktisk veier mer enn jeg hurtig googlet meg frem til er jo bare bilene enda mer like når det gjelder vekten.

Ergo mener jeg også at diskusjonen egentlig dreier seg om hvor mye det er naturlig at tilfeldige biler i en akselerasjonstest bør/kan variere vektmessig. Jeg mener at rundt +/- 100-150 Kg er hva man må forvente (av nevnte årsaker som tankinnhold, panoramatak, felger/dekk, stasjonsvogn/sedan, sjåførens vekt etc.), men dette mener du altså at er for mye?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden der diskuterer om vekt så anbefaler jeg dere å lese om unsprung weight og hvordan dette påvirker bilen. Dette er vel vekten som har mest å si under akselerasjon. Hvor mye veier bremser, felger og dekk på alle bilene i testen f eks. De fleste vanlig personer driter jo i det, akkurat som de fleste som går ut og handler en ny bil driter i om Audien veier 2 tonn, mens bmwen veier 1.9 tonn. 

https://www.eeuroparts.com/blog/unsprung-weight/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...