E.C. Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 @Marius2002: det var ca. 90% av grunnen til at jeg solgte. De som vurderer saker hos Tesla kan ofte verken lovverket i Norge eller bilfaget. Du ender opp i lange og frustrerende diskusjoner der de nekter å fikse ting, samtidig som du blir kastet fra konsulent til konsulent. Blant mine "favoritter" var krangelen vi hadde om lakk som ble slitt vekk fordi døra var feiljustert: Tesla: "Du E.C., den døra di som stakk litt ut nede har vi nå justert, men det blir ikke noe omlakkering fordi slitasjen skyldes ytre påvirkning. Døra var egentlig innenfor spec." Meg: "Så hvorfor justerte dere døra da?" Tesla: "Erhm, uhm, ja du klaga jo på at den var langt ute..." Meg: "Så hvis dere justerte den inn så er dere enige i at den ytre påvirkningen skyldes at den stakk for mye ut og at det må da være en følgefeil?" Tesla: "Ja, det var jo litt rart, he he he..." *Innser tapet* Likevel måtte det mye mer korrespondanse til før jeg fikk det fikset. Så var det riper på frunk som skulle omlakkeres (igjen): Meg: "Det ser jo ut som at en 7-åring har penslet over her" Tesla: "Vi har vurdert det innenfor spec, vi kan se på det igjen, men om vi vurderer det til å være innenfor spec igjen så må du betale for servicetime fordi du waster tiden vår". Meg: "Oida, men da kan vel jeg bare ta det til et uavhengig lakkverksted for vurdering?" Tesla: "Nei, det er ikke tillatt og vi aksepterer ikke vurderinger gjort av andre" Meg: "Lakkerer dere in-house nå?" Tesla: "Nei, vi sender videre til MPS" Meg: "Så det du sier er at dere ikke har noen fagfolk på lakk siden dere ikke gjør lakk og karosseri, men at dere samtidig er de eneste som kan vurdere om lakken er ok eller ikke?" Tesla: "Erhm, uhm, vi kan kanskje se på den igjen da. Erhhm." Den ble til slutt omlakkert på deres regning, men den mengden arbeid jeg måtte gjøre med å dokumentere alt og klage tok fort en arbeidsdag eller to. Bilen er for øvrig byttet ut med en e91 nå. Daniel., Walkabout, And-reas og 9 andre reagerte på dette 3 4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 Ja og likevel så blir de Norges og Europas mest solgte elbilmerke gang på gang, fatter ikke hvor ukritiske folk er når de skal kjøpe elbil og i sær Tesla. Og hvordan blir disse bilene seende ut etter fem til seks norske vintre, tenker da på Model 3 som ikke har lakk som dekker hele karosseriet. Nå er ikke alltid kundebehandlingen hos BMW noe å rope hurra for heller, men dette vi ser fra Tesla er jo under en hver kritikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 On 1/30/2022 at 8:41 PM, Rune-K said: Eneste sporten jeg følger litt med på er ishockey men da skal det være live. Har vært litt trøblete og få til de siste 2 årene. Jeg prioriterte heller en liten handletur i dag. Man kan jo ha andre hobbyer enn bil også. Har en Tandberg Sølvsuper 12 med slike Fasett-høyttalere liggende hos foreldrene mine som jeg brukte mye før. Digger designet på de sølvsuperne. De spurte meg senest i jula om ikke det var noe jeg ville ha - men hva kan jeg bruke det til nå liksom? 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 (endret) Er det noen som har peiling på pulverlakkering? Retter de som driver med dette også opp feks kantkjøring? Slik at man ender opp med 4 perfekte felger etter de er ferdige med dem? Endret Februar 1, 2022 av GreenE36Cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 1 time siden, papertiger skrev: Har en Tandberg Sølvsuper 12 med slike Fasett-høyttalere liggende hos foreldrene mine som jeg brukte mye før. Digger designet på de sølvsuperne. De spurte meg senest i jula om ikke det var noe jeg ville ha - men hva kan jeg bruke det til nå liksom? 😛 Du har jo en fin kombinasjon der. Det ligger et par hvite Fasett på Finn nå så ser du prisbildet de ligger på. Jeg betalte ikke like mye men det var noen 1000 lapper. Jeg har montert de på denne måten. Vanligvis bruker jeg kun Fasett når jeg ser på Tv men hvis det er konserter og slike ting så kobler jeg inn de store kassene på gulvet i tillegg. Det er mye finere lyd i dette enn i en hvilken som helst lydplanke. Ikke er det noe dyrere heller. Her er kraftverket som driver herligheten. Jeg måtte jo kjøpe en liten DAB mottager for et par år siden og koble til, det var en virkelig nedtur. Men hvis jeg ikke vil høre på NRK så støvsuger den eteren for FM kanaler. Mye fint fra Sverige bl.a. MGunders, sveigis, Fredrik og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 (endret) @Rune-K Det var jo litt verdi på disse.. Mye enn de Dali Lektor 1 høyttalerne jeg bruker per i dag sammen med NAD 316 Bjørn Erik Edvartsen-forsterkeren og Argon-sub'en. Bruker dette ca 10 år gamle stereooppsettet til både TV-lyd, Sonos-lyd og vinylspillerlyd. Var innom Hifi-klubben for å forhøre meg litt om muligheten til å bytte ut alt dette mot en f.eks. Sonos lydplanke, men gutta der var ærlige og sa at det oppsettet jeg hadde per i dag ga mye bedre lyd enn en lydplanke noen gang kunne gi. Så da blir det stående da det er relativt kompakt, og alt som synes er høyttalerne og vinylspilleren, alt annet er skjult i en Montana-tv-benk med lokk og IR-splitter. Endret Februar 1, 2022 av papertiger Rune-K, Marius2002 og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 Nå skal det sies at det å legge ut noe til salgs for en sum, er ikke det samme som at det er verdt den summen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 16 minutter siden, GreenE36Cab skrev: Nå skal det sies at det å legge ut noe til salgs for en sum, er ikke det samme som at det er verdt den summen Helt klart, noen tror at alt som Tandberg laget er verdt sin vekt i gull. Det som gir gode priser er stort sett Huldra 10 og TR2075/TR2080. Av høyttalere så er det studiomonitor, TL5020 og Fasett som man kan få greit betalt for. Dette er produkter som fortsatt gir mye godlyd, mye mer enn de datamaskinene som det kommer musikk ut av i dag. Det gikk et par Fasett på Ebay for noen måneder siden, det var i Tyskland og vinnerbudet ble snaue 2000 kroner. Men akkurat Fasett er litt spesielt da noen farger er sjeldnere enn andre. Hvis noen har grønne av første generasjon så er det selgers marked. Jeg vil ha de for lyden og da er svart helt ok. Blinklys reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 Jeg har søkt mye på nettet nå, og ut fra det jeg finner er det ikke noe filt eller noe i taket på hardtopen som kan henge ned slik det gjør på mitt.. Så det er veldig merkelig, nesten som noen har prøvd å kle innsiden på den med noe også har det sluppet.. Noe som egentlig ville vært merkelig? Dette skal det bli interessant å se nærmere på til våren, men akkurat nå er dette et enormt mysterium som ikke gir mening Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 @GreenE36Cab bilde? Jeg vet ikke hvordan hardtopen er originalt faktisk, men det er ikke umulig at noen har prøvd å kle den. Hvis du mot formodning skal kle om til våren så tips: alcantara Blinklys reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 34 minutter siden, Marius2002 skrev: @GreenE36Cab bilde? Jeg vet ikke hvordan hardtopen er originalt faktisk, men det er ikke umulig at noen har prøvd å kle den. Hvis du mot formodning skal kle om til våren så tips: alcantara Skal prøve å ta et bilde i morgen når det er lyst Vet ikke om det vil komme ordentlig frem der da, men når man sitter i bilen merker man godt at det henger ned over hodet.. Og når jeg "trykker opp" denne "duken" som henger ned så kjennes det som "originaltaket" er under.. Gir det mening? Men det er absolutt noe det er verdt å lukte på om taket likevel er litt "ødelagt".. Også liker jo jeg også alcantara da.. så det er ikke umulig. Men må først demontere litt og se til våren Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 8 timer siden, Rune-K skrev: Du har jo en fin kombinasjon der. Det ligger et par hvite Fasett på Finn nå så ser du prisbildet de ligger på. Jeg betalte ikke like mye men det var noen 1000 lapper. Jeg har montert de på denne måten. Vanligvis bruker jeg kun Fasett når jeg ser på Tv men hvis det er konserter og slike ting så kobler jeg inn de store kassene på gulvet i tillegg. Det er mye finere lyd i dette enn i en hvilken som helst lydplanke. Ikke er det noe dyrere heller. Her er kraftverket som driver herligheten. Jeg måtte jo kjøpe en liten DAB mottager for et par år siden og koble til, det var en virkelig nedtur. Men hvis jeg ikke vil høre på NRK så støvsuger den eteren for FM kanaler. Mye fint fra Sverige bl.a. Gammelt stereoanlegg er morsomt og lyden de leverer er faktisk spesiell i dag. Jeg har hatt stor glede av dette i mange år med min NAD C352 i kombinasjon med et par Sonus Faber FM3 høyttalere. Dette anlegget er ikke like gammelt som ditt, men stadig 25-30 år gammelt. Min mor hadde forøvrig en Tandberg Huldra 10 og jeg er stadig sur på 13-14 år gamle meg som begynte å fikle på den så den tilslutt ikke virket ordentlig lenger. Jeg skulle gjerne hatt denne i dag om ikke annet så bare for det fantastiske designet. Inspirert av mitt anlegg kjøpte junior for en tid tilbake en NAD C320 BEE som han har i kombinasjon med et par av mine gamle Mission 780 høyttalere. Dette anlegget er også 25-30 år gammelt. NAD'en ble kjøpt på FB markedsplace for 1000 DKK og er i praktisk talt mint condition. Begge anleggene lyder fantastisk hvis man liker oldschool stereolyd. Vel, 100% oldschool er lyden ikke for vi bruker begge en DAC for å få lyden inn i forsterkerne fra f.eks mobiltelefonen (Spotify), men lyden minner allikevel ganske mye om hvordan den var på 80 og begynnelsen av 90-tallet. Rettet stereo og en god del varmere i klangen enn moderne anlegg. sveigis, Marius2002 og Rune-K reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 2, 2022 Share Skrevet Februar 2, 2022 (endret) Ok så kjøpte jeg meg en E36. Jeg tenkte i begynnelsen at "denne skal jeg gjøre perfekt, det er jo en heller uvanlig bil og den fortjener det", så da satte jeg av en sum til å få rettet opp det som trengs slik som noen interiørdeler, bakre BMW-emblem og noe rustfiks (når rusten kryper under pakningen på panseret og slikt da er det vel på tide å gjøre noe før jeg må ha nytt panser) Så meldte tankene seg om at ok men bør du ikke først betale ned noe lån, også heller skaffe deg en E36 igjen når du har spart opp penger og kan kjøpe en kontant? Det å ha en buffer også er ikke lett så der har jeg nok feilet litt, tenkte jeg også. Men det jeg ikke tenkte på der og da er jo det at ting ofte ordner seg. Noe det heldigvis nå gjorde med E36en også Det neste i denne berg og dalbanen var at jeg la bilen ut for salg, her og på Finn, 23. januar. Da tankte jeg litt sånn det er en gammel bil og holder den et par år skal jeg eller kjøper være glad. Men etter rundt 24 timer med annonser ute og en del visninger men ingen kontakt, så trakk jeg bilen igjen fra salg. Det føltes ikke som en lettelse eller hva det var jeg hadde sett for meg å legge den ut for salg, så annonsene ble slettet rimelig fort igjen.. Nå er jeg litt der igjen at jeg vil prøve å utbedre en del ting, bla rust (få frem rent metall og få på noe ny lakk). Og få byttet ut enkelte ting som trengs. Er jo flere ting folk sikkert ikke legger merke til men jeg vet det er der og det irriterer meg litt. Slik som noe skader i det beige dekselet til softtopen som jeg per nå ikke aner hvordan jeg skal få fikset.. Når jeg nå også fikk tak i et sett med Style 68 i riktig dimensjon, så er det også et stort mål nådd da jeg i mange år før jeg fikk meg BMW tenkte at jeg skulle ha Style 68. Det er litt mindre ambisiøst enn mange andre her men for meg er det nokså stort. Har også en plan eller drøm om, siden dette er mitt første sett med disse, å få ordnet kantkjøringen på dem og pulverlakkere dem enten sølv eller gull (Det blir nok gull) Så konklusjonen, kjære Bimmers, er at bilen blir beholdt, og forsøkt holdt på veien så lenge som mulig. Den har snart gått 212K tror jeg det er. Det første jeg tar sikte på er naturlig nok 300K, også tenker jeg at alt over det er en bonus. Men med vanlig vedlikehold bør da det gå Endret Februar 2, 2022 av GreenE36Cab Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Februar 2, 2022 Share Skrevet Februar 2, 2022 11 hours ago, Fredrik said: Gammelt stereoanlegg er morsomt og lyden de leverer er faktisk spesiell i dag. Jeg har hatt stor glede av dette i mange år med min NAD C352 i kombinasjon med et par Sonus Faber FM3 høyttalere. Dette anlegget er ikke like gammelt som ditt, men stadig 25-30 år gammelt. Min mor hadde forøvrig en Tandberg Huldra 10 og jeg er stadig sur på 13-14 år gamle meg som begynte å fikle på den så den tilslutt ikke virket ordentlig lenger. Jeg skulle gjerne hatt denne i dag om ikke annet så bare for det fantastiske designet. Inspirert av mitt anlegg kjøpte junior for en tid tilbake en NAD C320 BEE som han har i kombinasjon med et par av mine gamle Mission 780 høyttalere. Dette anlegget er også 25-30 år gammelt. NAD'en ble kjøpt på FB markedsplace for 1000 DKK og er i praktisk talt mint condition. Begge anleggene lyder fantastisk hvis man liker oldschool stereolyd. Vel, 100% oldschool er lyden ikke for vi bruker begge en DAC for å få lyden inn i forsterkerne fra f.eks mobiltelefonen (Spotify), men lyden minner allikevel ganske mye om hvordan den var på 80 og begynnelsen av 90-tallet. Rettet stereo og en god del varmere i klangen enn moderne anlegg. Enig. Det er en utrolig fin lyd i de analoge anleggene. NAD C316'en er det jo ingenting digitalt ved, men jeg kjører også en DAC for å få optisk lyd fra TV og inn i forsterker, det funker veldig fint. Platespilleren har innebygd RIAA og er koblet inn i SONOS Connect'en, så jeg kan dele vinyl-lyd ut i flere rom om jeg vil. Mulig noe av varmen og ektheten i lyden går tapt gjennom Connecten, som i sin tur er er koblet til NAD'en med vanlige RCA-kabler. Men ikke noe jeg klarer å høre. Det er noe nostalgisk over å ha et slikt anlegg nå, men det er merkverdig hvor stor forskjell det er i lydkvalitet på dette anlegget ved bruk som TV-lyd kontra å svitsje over til vanlige TV-høyttalere. Er jo som om 80% av lydbildet forsvinner. Marius2002 og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 2, 2022 Share Skrevet Februar 2, 2022 (endret) 15 timer siden, Marius2002 skrev: @GreenE36Cab bilde? Jeg vet ikke hvordan hardtopen er originalt faktisk, men det er ikke umulig at noen har prøvd å kle den. Hvis du mot formodning skal kle om til våren så tips: alcantara Her er et par bilder, det var overraskende vanskelig å dytte opp "duken" for å illustrere poenget.. Men jeg ser at det er samme kledning på bakre del av hardtopen.. Mystiske greier 1. Bilde - Her henger "duken" ned.. Slik er den som regel, og den henger ned over hodet og ødelegger sveisen hver gang jeg er ute og kjører.. Det er ikke bare litt den henger ned 2. Bilde - Her prøvde jeg å dytte opp et lite parti av den for å vise hvor ille det er, men naturligvis, det er ikke mulig å få noe bra bilde av det 3. Bilde - Her ser du at det ved et av "dekslene" foran til venstre der det av en eller annen grunn ikke er noe håndtak, at "duken" slipper og noe gulaktig (som antakeligvis ikke er originalkledningen likevel) kommer til syne under.. Nå er det mulig at det bare er alle årene siden den ble laget som gjør at stoffet i taket løsner, men det virker da veldig merkelig.. Av andre bilder jeg har sett av tilsvarende hardtoper på nett er taktrekket "bare én del" og ikke noe som kan slippe slik Endret Februar 2, 2022 av GreenE36Cab Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå