Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, GreenE36Cab said:

Og dette håndheves? Handler de på tips da eller er de rundt og patruljerer?

Ja, det gjør jo det, med mindre du kjører på egen grunn vel. Er å rekne som miljøkriminalitet. Det finnes jo offroadklubber som kjører i løyper som er lagd til for dette, på samme måte som f.eks. enduroløyper. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Og dette håndheves? Handler de på tips da eller er de rundt og patruljerer?

Det håndheves, men i ulik grad. De handler både på tips og patruljering. Spørs hvor i Norge. Du kan søke om unntak om du skal frakte noe til ei hytte eller fritidsbolig som det ikke er vei til, typisk med snøskuter eller ATV eller skogsdrift og jakt. Enkelte kommuner har skuterløyper og andre har fritak om man skal preparere skiløyper eller stier. @papertiger har helt rett at det finnes veier/stier som offroadklubber bruker eller fritt fram å teste på eget ansvar(litt forskjellig praksis), men det vokser ikke på trær. Jeg tror det er snøskuterkjøring om vinteren som er mest utbredt av ulovlig kjøring i utmark, og/eller de som "skal bare"-kjøring uten godkjenning. 
 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man får tak i senterkopper som passer borbet type a-felger til en (relativ) overkommelig pris? Felgene er på 16 tommer (usikker på om det er forskjellig størelse på senterkoppene). Jeg foretrekker noen med BMW-logoer på seg, men andre er også interessante. 

F.eks. om det er noen butikker som fortsatt har dette settet tilgjengelig? 

https://www.amazon.co.uk/Borbet-Hexagonal-Centre-Cap-Set/dp/B009OCDT3A

 

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Galro skrev:

Noen som vet hvor man får tak i senterkopper som passer borbet type a-felger til en (relativ) overkommelig pris? Felgene er på 16 tommer (usikker på om det er forskjellig størelse på senterkoppene). Jeg foretrekker noen med BMW-logoer på seg, men andre er også interessante. 

F.eks. om det er noen butikker som fortsatt har dette settet tilgjengelig? 

https://www.amazon.co.uk/Borbet-Hexagonal-Centre-Cap-Set/dp/B009OCDT3A

 

Ta kontakt med Bakken hos Starco Norge AS (Avd. Oslo), Alnabru, Tidligere Autogrip. Nabo til Bavaria Oslo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ampera skrev:

Ta kontakt med Bakken hos Starco Norge AS (Avd. Oslo), Alnabru, Tidligere Autogrip. Nabo til Bavaria Oslo.

 

Takk for tipset. Jeg vil høre med dem/han. 👍

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Er det ulovlig?

Loven der er egentlig veldig streng. En bonde kan ikke bruke traktoren i egen skog uten og ha et formål. Det er lov og bruke den for å dra ut tømmer o.l. men hvis han setter opp en lavvo og kjører traktoren dit fordi han synes det er langt å gå er ikke lov. 

Så ja motorferdsel i utmark er utgangspunktet forbudt. Jeg har ikke lov og ta en ATV og leke meg i skogen til søsteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg har alltid hatt inntrykk av at feks bønder kjører traktor og firehjuling rundt på tomta som de vil :P

Men da lærte jeg noe i dag også

Du må skille på innmark og utmark. I innmarka kan bonden stort sett gjøre som han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune-K skrev:

Du må skille på innmark og utmark. I innmarka kan bonden stort sett gjøre som han vil.

Nå tenker jeg slik som når de kjører firehjuling langt uti skogen eller snøscooter opp til en lavvo eller noe slikt.. Har jeg sett på TV men da har de vel tillatelse i de tilfellene :P

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Og dette håndheves? Handler de på tips da eller er de rundt og patruljerer?

Er her eldre folk uten fritidssysler er på vakt, eller grunneiere.

om vinteren er jo SNO veldig på vakt for å få kjørt mest mulig snøskuter, for å passe på at kun de kan få laget spor i snøen.

men her er det flust av gamle skogsveier å igjenngrodde «råk» til at du kan ha det morro i gråsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg har skjønt børsteløs motor er det store, men ser på en Ryobi muttertrekker (Hovedsaklig til hjulskift) som ikke har børsteløs motor, men den er visst testvinner.. Er denne noe å samle på?

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/multiverktoy/batteridrevne-multiverktoy/muttertrekker-000307/

Bruker selv denne. Fungerer fint til sitt bruk. 5ah batteri er dog å anbefale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tennbrikket skrev:

Bruker selv denne. Fungerer fint til sitt bruk. 5ah batteri er dog å anbefale. 

Jeg hadde egentlig tenkt et 3Ah High Energy, har fått forståelsen av at de skal være veldig greie?

Er 5Ah å foretrekke fremfor det jeg nevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg hadde egentlig tenkt et 3Ah High Energy, har fått forståelsen av at de skal være veldig greie?

Er 5Ah å foretrekke fremfor det jeg nevnte?

jeg merker betydelig forskjell på 5ah batteriet og 2ah batteriet jeg har.  Har ingen erfaring med 3ah batteriet så der kan jeg ikke uttale meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...