Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, tennbrikket skrev:

jeg merker betydelig forskjell på 5ah batteriet og 2ah batteriet jeg har.  Har ingen erfaring med 3ah batteriet så der kan jeg ikke uttale meg. 

Ja stemmer 2Ah følger jo med i enkelte "pakker" så er vel ofte det man starter med.. Samt en ikke-særlig-god lader som man også ender opp med å erstatte :P

Men takk for tips, tenker jeg går for 3Ah High Energy først og håper det er bra til mitt bruk :)

Eller så ombestemmer jeg meg og det blir ikke (ny) muttertrekker.. Er veldig i tvil om det men hadde jo vært artig med Ryobi muttertrekker

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid at de minste batteriene greier å levere "full pupp", har sett tester der et større batteri ender opp med å gi med kraft. Dessuten juger alle om Nm, så man må regne med at det er en del lavere enn oppgitt på eska, samt at når man trekker til med 120Nm så må man ofte løsne med mer enn det når det har sittet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.C. skrev:

Det er ikke alltid at de minste batteriene

Det er jo et bra poeng, men så lenge det fungerer :P

 

6 minutter siden, E.C. skrev:

Dessuten juger alle om Nm, så man må regne med at det er en del lavere enn oppgitt på eska

Altså muttertrekkeren oppgir at den kan trekke til opp til 400Nm tror jeg (det er jo litt mye....), men bruker jo momentstav på 120Nm sammen med den isåfall :)

Uansett, E36 feks så er det jo 120Nm som er anbefalt. Så trekker til med det så det sitter som det skal.. Å løsne er jo en annen historie

Noen her som bruker noe pasta på skruer? Jeg har aldri brukt det vel hjulskift verken på muttere (Toyota) eller skruer

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta endrer moment, men jeg har brukt bittelitt keramisk pasta på boltene. Kobberpasta kan forårsake at alufelgene korroderer lettere.

Jeg trekker til med 120Nm og min trekker har 3 nivåer der max er 950Nm. Nivå 1 greier aldri å løsne de 120Nm og nivå 2 greier ikke å løsne de boltene som var trukket til med 175Nm (Tesla) eller de 120Nm-boltene som et verksted har trukket til med 2-3 uggadugga. Jeg tror ikke at det skal være noe problem med 400Nm til hjulskift, men det er neppe helt 400Nm der. Det er en kanal på Youtube som heter Torque Test Chanel som har mye bra om muttertrekkere. Sikkert greit å ta en titt der før man kjøper noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god pasta al.a keramisk eller molykote gir fort 50% mer effektivt strekk med samme tilført vrimoment kontra en tørr bolt, så en skal være litt forsiktig. Fikk det demonstrert på ett kurs en gang med en flens med hydraulisk sylinder imellom kun koblet mot manometer faktisk. :) så trekker man 120nm med keramisk pasta så er det like greit å stramme for hånd :)

Loctite 243 smører forøvrig faktisk over 30% også. Vi bruker jo kun den til smøring når vi skrur syrefaste bolter i syrefaste deler på utstyret jeg jobber med.  Skrur man det inn "tørt" er jo det full kaldsveising med en gang.  På delte hjul belaster man 10.9 m7x1 boltene meget hardt allerede tørre med ca 27nm på både oz og bbs. Sitter ofte å ser på endeløse diskusjoner på facebook grupper om man skal stramme med 27 eller 28nm når man allerede er 30% på ville veger med Loctite pluss en biltema nøkkel med minst + - 4% avvik. I industrien har man somregel ett moment som er regnet ut utfra spesifikt smøre produkt, eller enda bedre - grader eller forlengelse så slipper man å tenke på det. 

På trekkere så begrenser det seg med 1/2" tappen uansett, skal en ha skikkelig uggadugg så er det opp på 3/4" eller 1" for den del. Syns ikke man skal stresse så mye med det, kjøp det man har batteri til fra før. Ingersoll rand luft trekkere med 1/2" har jo løsrivningsmoment på nesten 1800nm, men alikevell så tar dem ofte ikke en bolt stramma med 600nm engang pga det er så mye flex og tap igjennom pipa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det du sier, men så spørs det hvordan regnestykket blir når man har litt rust på boltene som fungerer i motsatt retning av pastaen. Det er klart, helt riktig blir det jo ikke. Mekanisk sett så har jeg basert meg mer på at de aller fleste som får arbeid utført på verksted får såpass mange uggadugga på boltene sine at man er fort opp i de 50% om ikke mer og det går nå fint i over 99,999% av tilfellene. Da blir også den 4%+ på nøkkelen fra Biltema ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, E.C. skrev:

Riktig det du sier, men så spørs det hvordan regnestykket blir når man har litt rust på boltene som fungerer i motsatt retning av pastaen. Det er klart, helt riktig blir det jo ikke. Mekanisk sett så har jeg basert meg mer på at de aller fleste som får arbeid utført på verksted får såpass mange uggadugga på boltene sine at man er fort opp i de 50% om ikke mer og det går nå fint i over 99,999% av tilfellene. Da blir også den 4%+ på nøkkelen fra Biltema ikke så ille.

på hjulbolter går det helt fint, kan sikkert dobles  :)  poenget er at man da ikke trenger momentnøkkelen i det store og det hele, da må jo man gjøre alt rett ellers er jo det meningsløst å trekke med moment.

det med høy belastning gikk mest mot sammenskruing av delte hjul, dem er ganske makset fra før :) der merka jeg faktisk biltema nøkkelen min ikke var god nok og bytta til stahlwille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du kan på en måte si det, samtidig er det enkelte som ikke har noe som helst moment i fingra, så de kan ha godt av å bruke en nøkkel selv om premissene er noe feil. Kroneksemplet på dette var da jeg hjalp en kar med å bytte olje på bilen sin. Lang historie kort så skulle bunnpluggen inn med typisk ca. 20Nm. Han skulle ta det med momentnøkkel, siden jeg hadde en fra 'tema. Han skulle bare "snugge" den først. Dette var en kar på over 100kg, så når jeg hører han "ta i" før han ber om momentnøkkel så tenkte jeg at det var nok for seint allerede. Nøkkelen klikka rett ut, så hvor mye det var får jeg nok aldri vite, men det var nok godt forbi 60-70Nm vil jeg tro 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg hadde egentlig tenkt et 3Ah High Energy, har fått forståelsen av at de skal være veldig greie?

Er 5Ah å foretrekke fremfor det jeg nevnte?

Kjøp 5Ah til den muttertrekkeren der.
Jeg skal fortelle hvorfor. 3Ah High Energy fungerer såklart på alle Ryobi. Men for å få utbytte av "High Energy" så er det kun børsteløse maskiner dette fungerer på. På "High Energy"-batteriene er det en ekstra kontaktflate som maskinen din også må ha. Merk at ikke alle børsteløse fra Ryobi har dette. Så det er fullstendig bortkastet å kjøpe 3Ah High Energy om en ikke har en kompatibel børsteløs maskin. Samtidig koster 3Ah HE det samme som 5Ah og det er bare tull og ikke gå for 5Ah i denne sammenheng.

Under ser du den ekstra tappen jeg pratet om, og det krever at maskinen du har også har en slik tapp så de møtes.

373881D3-5FD4-41F2-BA6B-140C618B9389.thumb.jpeg.1f8027be9627b1a7134afb06f3321b90.jpeg

Når disse batteriene kom så var det merket på baksiden av forpakningen hvilke maskiner som kunne ha utbytte av HE. Jeg vet ikke om det er det fortsatt, ikke sjekket. Hadde jeg fortsatt jobbet med akkurat dette skulle jeg vist deg under på maskinene også, men det har jeg ikke tilgang på. Men du ser en metalltapp under som passer der jeg ringet rundt på batteriet.

Ellers er Ryobi veldig bra, de er under TTI-paraplyen som pgså har store merker som Milwaukee og AEG. Jeg har en del Ryobi og er stort sett fornøyd, både verktøy og hagemaskiner. Skrumaskin har jeg noe annet, DeWalt og Makita, da jeg aldri ble venn med Ryobi sine(er vel komt noen nyheter nå da). Den nye High Performance /HP -serien til Ryobi virker derimot bra. Testet slagtrekkeren og det var virkelig bra sett i forhold til pris. Ryobi har også mye mindre feil på seg enn tilsvarende konkurrenter, grønn-Bosch og B&D f.eks.. Jeg mener også Ryobi havnet over grønn-Bosch på rangstigen som igjen er over B&D, men prismessig er det det samme. Du kan se på Ryobi som hobbymerket til Milwaukee om du vil, for å forenkle det.

Det er viktig i denne sammenheng å ta Ryobi for det det er. Det er hobbymerke, et godt et sådan og ikke proff. Så å begynne å sammenligne f.eks. Makita og Ryobi er lost case. Men Ryobi leverer godt i forhold til pris og det er det som er viktig her.

For å lette det litt:

B&D er under paraplyen til DeWalt og Stanley. Så det er hobbymerket til DeWalt. Bosch har to serier, vi skiller i farge, grønn og blå. Grønn er hobby og blå er proff. Er man i tvil så ser også at grønnserien starter maskinene på P og i proffserien på G. F.eks: Bosch PCM , Bosch GCM. Hikoki er tidligere Hitachi. Tja. So on.

 

Håper dette var greit nok innspill til at du kjøper 5Ah :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius2002 skrev:

Håper dette var greit nok innspill til at du kjøper 5Ah :D 

Du hører det ikke, men jeg applauderer innlegget 👏

Jeg ante ikke det om High Energy, slik kunnskap er gull. Så tusen takk for at du tok deg tid til å skrive det. A+, som man sier (skriver) :)

Men da blir det nok 5Ah etterhvert, valget ble enkelt nå. Så da slipper jeg å prøve å finne flere reviews på nett (som det er lite av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook grupper kan virkelig være gøy ,spesielt når noen fyrer opp siden av og til .

Her var det en som klarte det ifjor 😊😊👍👍:

0272F249-B8DE-4653-B907-B003E32996DC.thumb.jpeg.a29857d55299db0b84eee3d7a1d37016.jpeg
 

Er så rart det der med folk som kjører feks Volvo eller lignende ,så kommer den kommentaren ,ja kjørte ifra den og den BMW-en .

Tydeligvis noe stort det der ,men tipper han som la det gjorde kun for å tirre opp Bmw folkene og selvsagt klarte han det .😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare håpe på han møter en 316i eller noe da, skal ikke ha mye til BMW for å kjøre ifra de greiene der 😂 Må være trassig å ha skrudd på den hele vinteren og være klar for å ut å jakte BMWer….også blir han grisekjørt av en X5 med takboks 😂

Har sagt det før men de som kjører Volvo med T8 motorisering er glad i å "trolle" litt med oss som kjører BMW 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klarer vel å kjøre forbi Porscher om han vil, spørs hva som er under panseret. Det så ikke akkurat originalt ut fra mitt ståsted, men om jeg tar feil så bøyer jeg meg. En må sammenligne epler og epler. :lol: En Fiat Multipla kunne sikkert parkert den der med rett motorisering. Men men, det er gøy å se at "pappaen min er sterkere enn pappaen din"-mentaliteten fortsatt praktiseres. Jeg skal ikke pisse på Volvo, var å testet nye C40 el i helga, på gøy, siden min svoger jobber på Volvo og den var overraskende bra. Samme motor og oppsett som Polestar 2, bare at en satt litt høyere. Mye utstyr, tungvint meny på skjerm, gode seter og den var behagelig. :) 

96EF8BEC-29EC-4F10-BB1C-C5065294AB4D.jpeg.3b36eabcd4299b3a1f69f7fd8ee93e49.jpeg

Nye XC60 T8 har jeg også kjørt, den fikk en real facelift nå til jul. Den var god og oversiktlig, ikke helt "der" med sømløsheten på hybridbiten, selv min gamle 225xe var bedre der all den tid XC60en er mer teknologisk, men jevnt over god. Etter prisoppgangen på hybrid til nyår så selger de omtrent 0. :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Volvoen jeg referer til er særs godt motorisert og holder følge med endel spreke biler ja ,så du har helt rett Marius 😊.

Så må jeg si rett ut at jeg liker folk som tenker litt utenfor boksen og lager noe annet som er grisegromt 😊

Man blir lei av det samme av og til .

Jeg liker folk som lager sinte Volvoer ,Mercer ja alt annet enn nødvendigvis Bmw .

Mangfold er fint og sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...