bricks Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 10 timer siden, Fredrik 90 skrev: Frese snø gidder jeg ikke, vi naboene innerst i veien her betaler en lokal bonde for å ta gårdsplassene og innkjørselene våre med traktor. Det lille han ikke kommer til tar man med snøskuffa 😀 Men det kommer nok også litt an på hvor i landet, her hos oss kan man jo nesten bare la det ligge da det regner bort dagen derpå. Det er iallfall slik vinteren har vært her så langt…snø…regn…snø…regn osv. Vi hadde det fint og tørt første halvdel av Desember og så snudde det… He,he.Rart med oss mennesker hvor forskjellig vi er. Jeg elsker snø og kulde, ta på hørselvern å rydde ute er for meg en fantastisk måte å kople av på.Så er paradokset at jeg elsker varme også, kan nesten ikke bli varmt nok.Her jeg er nå i Thailand så er det ca 28 grader midt på dagen, faller til 18 på natta.Føles faktisk kaldt.Hater litt av det du beskriver med vekslende mildt og kaldt, typisk kystklima som vi har i Nord Norge hvor jeg bor Saltkjelen, Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bricks Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 9 timer siden, Saltkjelen skrev: Ser man kan finne Honda HS622 og HSS655 til nogen lunde vettuge priser (10-20k). Da er de gjerne rundt 10-14 år gamle. Er dette maskiner å satse på? Alder her bør vel ikke ha stort å si, da timeantallet på en slik maskin ikke kan være stort. 622 er veldig små, så du bør se den i virkeligheten, ser større ut på bilder. Begrenset med hvor nøye du kan styre snøen ut av tuten(Dette er en helt annen verden på større fres, er flere knekker på utkast)Hvis du har god plass å kaste så er det ikke noe problem.Når det er sagt så er den veldig effektiv. Honda er som Festool verktøy og BMW, svir når du kjøper men er glemt når du har brukt det en stund Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 14 timer siden, Saltkjelen skrev: Er det noen som har kjennskap til snøfresere og som kan anbefale noe opptil kr. 20 000,-? Antar det er fresere med belter som er tingen? Ariens all the way! De holder i 20+ år. Du får kjøpt dem på Håkens maskin på Skedsmokorset. bricks, Saltkjelen, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jorg1s1 Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 (endret) 12 timer siden, Saltkjelen skrev: Ser man kan finne Honda HS622 og HSS655 til nogen lunde vettuge priser (10-20k). Da er de gjerne rundt 10-14 år gamle. Er dette maskiner å satse på? Alder her bør vel ikke ha stort å si, da timeantallet på en slik maskin ikke kan være stort. Jeg ville styrt unna HS622, den er rett og slett for liten og svak. Arvet en for noen år siden, den gikk rett på Finn etter et par snøfall (solgte den for 7500 i 2017 ser jeg - den var da 12 år gammel men nesten ubrukt). Skal man først legge litt i en snøfreser så bør den fungere når det faktisk kommer snøfall av betydning. Den ville ikke hatt sjans hos meg i Asker med snøfallet siste døgnet, i så fall måtte jeg tatt det fortløpende og kjørt minst 2-3 ganger. Edit: kan legge til at dette var 4.4kW utgaven, dvs den kraftigste motoren levert til HS622 (du får de med 3.6kW og 4.1kW også) Endret Januar 5, 2023 av jorg1s1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 (endret) Hadde jeg funnet en HS622 i går brukt til ca 10k hadde jeg heller kjøpt den enn Stiga Alpina (Den eneste Alpinaen jeg har råd til pr nå. 😛 ) AS 56P til 8400,- hos Obsbygg. Enkel å sette sammen, går bra, ikke så voldsomt tung. Men for snøen som kom i går, kommer i dag og i morgen blir det greit å fjerne. Merk at dette er Alpina-fresere med Stiga motor etter hva jeg forstår. Så spent på holdbarheten, men har vi den i 5-8 år skal jeg si meg happy. Endret Januar 5, 2023 av fupsaker Saltkjelen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 Jeg kjøpte ny Ariens i 2019 på felleskjøpet for 17 000kr. En compact 24LET med belter. Meget fornøyd. Ingen tvil om at Honda er the shit innen snøfresere, men til langt under halve prisen synes jeg min Ariens leverer varene meget godt. Jeg har singel i gårdsplassen, så å la en Honda til 40-45k få gjennomgå så mye hadde gjort fysisk vondt. fupsaker og Saltkjelen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 5 timer siden, bricks skrev: 622 er veldig små, så du bør se den i virkeligheten, ser større ut på bilder. Begrenset med hvor nøye du kan styre snøen ut av tuten(Dette er en helt annen verden på større fres, er flere knekker på utkast)Hvis du har god plass å kaste så er det ikke noe problem.Når det er sagt så er den veldig effektiv. Honda er som Festool verktøy og BMW, svir når du kjøper men er glemt når du har brukt det en stund Ja, synes den så relativt brukbar ut på bilder, men ser nok at HSS655 virker noe bedre her ja. Hadde aldri forbundet en Honda med Festool, men om det virkelig er tilfellet, så er jo en snøfreser fra Honda å foretrekke. 28 minutter siden, Eystein Ose skrev: Jeg kjøpte ny Ariens i 2019 på felleskjøpet for 17 000kr. En compact 24LET med belter. Meget fornøyd. Ingen tvil om at Honda er the shit innen snøfresere, men til langt under halve prisen synes jeg min Ariens leverer varene meget godt. Jeg har singel i gårdsplassen, så å la en Honda til 40-45k få gjennomgå så mye hadde gjort fysisk vondt. Denne så ryddig ut. Har enn så lenge singlet gårdsplass her også, men satser på at det i det minste er asfalt til neste vinter. Ser denne har økt ganske mye i pris og de brukte enhetene ligger til prisen du ga i 2019. Lagrer er søk på det, så ser vi om det dukker opp noe fornuftig. 5 timer siden, sveigis skrev: Lasse : Hadde aldri vært redd for å kjøpe litt eldre Honda fresere ,du ser jo med en gang om de er tatt vare på eller ikke . En annen ting som kjennetegner disse ,er at de godt sammenskrudde og lite deler som henger og slenger pga vibrasjon osv . Var inne på Finn igår for morroskyld og fant noen gode kandidater . Men hvordan skal det gå med deg når du ikke kan retrofite/ modde noe på en fres ? Jo kanskje det kommer verdens første fres med oppvarmet alcantra håndtak ?😅 Uansett smekk til med Honda da er du sikret . De koster litt mer selv om de er eldre ,men det har du igjen . Hehe, får vel retrofitte touch-hendler så jeg får blinklys eller noe da. Ser man får relativt mye Honda (og noen HSS655) til rundt 20 000,-, så får ta en kikk på dette. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 Kan legge til at det jeg savner mest på Ariens kontra Honda er beltestyringen. Min må "spinne" for å få svinget, og dette er mye mer belastende for beltene enn beltestyring slik Honda har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 Hva er forskjell på beltestyringen til Ariens kontra Honda? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 Forskjellen er vell at Ariens ikke har det. Honda har en liten "bremse"hendel under hvert handtak, som låser vert belte. En kompis har en 970 med belte, og det er en helt rå maskin. Drømmer absolutt om en slik, men når min Ariens dekker mitt behov og mer, så sitter det langt inne å bruke så mye penger🙈 Saltkjelen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bricks Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 Og går du på Hybrid(elektromotorer til hvert belte) så går beltene motsatt vei,men da er man i litt høyere prisklasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 Hva er den praktiske forskjellen på hjul vs belter? Bare kjørt med hjul og synes det har funket greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 Grunnen til at jeg valgte belter er underlaget. En hjulfres vil alltid ligge å skrape ned mot underlaget, og når underlaget er singel er ikke det noe særlig. Med beltefres har man høydejustering der man kan låse høyden, så der justerer jeg den slik at den legger igjen ca 2-3cm med snøv. Saltkjelen og flobben reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liffi Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 Innom Billia i dag å masa litt på i5 .. ser ut som noe skjer i 2024 😬 flere som står på venteliste ? Satt meg opp der tidligere i fjor. . Lite info men. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 5, 2023 Share Skrevet Januar 5, 2023 1 minutt siden, liffi skrev: Innom Billia i dag å masa litt på i5 .. ser ut som noe skjer i 2024 😬 flere som står på venteliste ? Satt meg opp der tidligere i fjor. . Lite info men. Jeg står på liste. Lite info foreløpig, men jeg frykter at denne blir dyr. G60 5-serie vises til høsten, men kommer ikke på veien før til våren/sommer 2024… liffi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå