Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Da må du slutte å tolke det jeg skriver som det passer deg, det var ikke det jeg skrev. Det er overhodet ikke negativt, men det er jo litt merkelig at man må kle ett interiør i skinn for at det skal være bra. Hvis det er det du står for så skjønner jeg jo hvorfor vi ikke blir enige i denne diskusjonen, vi er nok litt for langt ifra hverandre i vårt syn her.

[...] Men jeg spør, er det virkelig så ille? Ja det er ett premiumprodukt, men hvor vidt favner ikke det begrept i dag? Hva er egentelig preimum når noe er masseprodusert i millioner eksemplarer, er det da så vanskelig å forstå at det må være litt plast her og der. Det er da ikke verre enn at jeg selv lar være å kjøpe disse modellene, i stede for gang på gang å gulpe opp hvor fælt dette er. Ja BMW burde visst bedre, men nå gjorde de ikke det. Hva så?

Jeg forsvarer ikke bruken av plast, men jeg forsøker å bruke huet litt også. Skal BMW tjene penger på bilene de selger, så må de gjøre det sånn. De må ta de ukule valgene med å innføre billigere materialer og downsize motorene? Jeg synes også det suger, men jeg har forståelse for at det må til. Men det jeg ikke har forstålese for et at de i det minste kunne fått det til å se litt bedre ut på de mindre modellene. LCI på F30 er ett tegn på at ting forhåpentligvis blir bedre, tiden vil vise. 

Jeg tror nok du og jeg har helt forskjellige oppfatning av hvordan et premiumprodukt som 5-serie, E-klasse og A6 burde være anno 2017. For mitt vedkommende er utstrakt bruk av skinntrukkede deler og nyskapende teknologi en viktig del av dette. Mens BMW bommer grovt med 5-serie leverer i hvert fall A6 og E-klasse et bedre produkt sånn sett. Interiøret i E-klasse må ikke kles med skinn for å være bra (uten skinn er både 5-serie og E-klasse helt like i kvalitet - dette har jeg påpekt lenge), men skinn hever interiørkvaliteten betraktelig - og det er her 5-serie henger etter med ruglete kunstskinn. Audi er i denne sammenhengen mester på å være i førersetet når det gjelder belysning. Mens Audi utvikler lysene sine og leverer nye ting som "matrix LED" velger BMW å droppe teknologien som laserlys. Hvor kult ville det ikke vært med laserlys på 5-serien, som den eneste i sin klasse?

For å svare direkte på det du spør om. JA, det er ille at BMW bruker hardplast i biler anno 2017. Med høyproduksjon på myk plast slik det har vært i alle år burde man forventet det samme nå. Jeg nekter å tro at det er spesielt billigere med en ekstra produksjonslinje for hardplastinteriør enn om alle ville vært produsert i myk plast. BMW burde visst bedre, men gjør bevisst dårligere valg for å melke ut ekstra kroner. Hva hvis BMW hadde levert top-notch produkter, ville de tjent det samme eller mer da? Trolig. Se bare på fortjenesten per Porsche som selges kontra BMW.

Jeg har forståelse for at BMW tilbyr en modell i alle ulike segmenter, men det er fortsatt ingen grunn til at bilene skal oppleves som billige. De billigste modellene er dyrere enn konkurrentene, og således burde man forvente mer. I det lange løp ville det nok vært høyere salgstall og trofaste kunder om de satt i førersetet for å implementere ny teknologi istedet for at kundene løper til konkurrentene som er bedre. Du trenger ikke se lenger enn til utenlandske forumer hvor samme misnøye er fremtredende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror nok du og jeg har helt forskjellige oppfatning av hvordan et premiumprodukt som 5-serie, E-klasse og A6 burde være anno 2017. For mitt vedkommende er utstrakt bruk av skinntrukkede deler og nyskapende teknologi en viktig del av dette. Mens BMW bommer grovt med 5-serie leverer i hvert fall A6 og E-klasse et bedre produkt sånn sett. Interiøret i E-klasse må ikke kles med skinn for å være bra (uten skinn er både 5-serie og E-klasse helt like i kvalitet - dette har jeg påpekt lenge), men skinn hever interiørkvaliteten betraktelig - og det er her 5-serie henger etter med ruglete kunstskinn. Audi er i denne sammenhengen mester på å være i førersetet når det gjelder belysning. Mens Audi utvikler lysene sine og leverer nye ting som "matrix LED" velger BMW å droppe teknologien som laserlys. Hvor kult ville det ikke vært med laserlys på 5-serien, som den eneste i sin klasse?

For å svare direkte på det du spør om. JA, det er ille at BMW bruker hardplast i biler anno 2017. Med høyproduksjon på myk plast slik det har vært i alle år burde man forventet det samme nå. Jeg nekter å tro at det er spesielt billigere med en ekstra produksjonslinje for hardplastinteriør enn om alle ville vært produsert i myk plast. BMW burde visst bedre, men gjør bevisst dårligere valg for å melke ut ekstra kroner. Hva hvis BMW hadde levert top-notch produkter, ville de tjent det samme eller mer da? Trolig. Se bare på fortjenesten per Porsche som selges kontra BMW.

Jeg har forståelse for at BMW tilbyr en modell i alle ulike segmenter, men det er fortsatt ingen grunn til at bilene skal oppleves som billige. De billigste modellene er dyrere enn konkurrentene, og således burde man forvente mer. I det lange løp ville det nok vært høyere salgstall og trofaste kunder om de satt i førersetet for å implementere ny teknologi istedet for at kundene løper til konkurrentene som er bedre. Du trenger ikke se lenger enn til utenlandske forumer hvor samme misnøye er fremtredende.

Ja det har vi, helt klart. Jeg er derimot enig i at bruk av skinn og teknologi er en vesentlig del av premiumsegmentet, og det tilbyr jo BMW i G30. Bare ikke helt sånn du ønsker, alle kan ikke gjøres fornøyde dessverre. Du mener BMW bommer grovt, det vil si at du synes E klasse og A6er bedre biler. Du om det. Jeg og den samlede bilpresse samt kundene mener G30 er er den beste bilen, så her er du i en minoritet dessverre. Jeg synes du skulle sette deg ned å skrive en mail til BMW AG i Tyskland om hvordan de skal bygge premiumbiler, hvis du mener de virkelig gjør alt feil nå. 

Videre sier du at A6 er ett bedre produkt enn G30, vil det da si at du synes A6en som kom i 2011 er bedre enn G30 anno 2017. F10 har alltid blitt regnet som en bedre bil enn denne generasjon A6...mener du da at G30 er en dårligere bil enn F10? I såfall synes jeg det er interessant å høre :) 

På lysteknologi så synes jeg BMW vingler veldig, plutselig er de først med alt og så er de håpløst gammeldagse. Mangel på Laserlys i G30 er en stor skuffelse, selv om LED lysene er aldri så gode. Mulig de sparer dette til en LCI siden, eller for å ha i det minste noe utstyr som er "7 serie only". Men jeg må minne om at 7-serie er fortsatt den eneste i sin klasse med laserlys, uten at det gjør saken bedre for meg som er i kundegruppen til 5-serie.

Videre så synes jeg du bommer voldsomt når du sammenlinker profitt hos BMW kontra Porsche. BMW solgte i fjor 2,5 millioner biler, Porsche solgte 235 000 biler i fjor. La oss ikke sammenlikne epler og pærer her... Det seier seg jo selv at Porsche kan ta seg bedre betalt per bil, se på salgstallene og hvor i markdet dem står. De er som en nisje produsent å regne i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

[...]og det tilbyr jo BMW i G30. Bare ikke helt sånn du ønsker, alle kan ikke gjøres fornøyde dessverre. Du mener BMW bommer grovt, det vil si at du synes E klasse og A6er bedre biler. Du om det. Jeg og den samlede bilpresse samt kundene mener G30 er er den beste bilen, så her er du i en minoritet dessverre. Jeg synes du skulle sette deg ned å skrive en mail til BMW AG i Tyskland om hvordan de skal bygge premiumbiler, hvis du mener de virkelig gjør alt feil nå. 

Videre sier du at A6 er ett bedre produkt enn G30, vil det da si at du synes A6en som kom i 2011 er bedre enn G30 anno 2017. F10 har alltid blitt regnet som en bedre bil enn denne generasjon A6...mener du da at G30 er en dårligere bil enn F10? I såfall synes jeg det er interessant å høre :) 

På lysteknologi så synes jeg BMW vingler veldig, plutselig er de først med alt og så er de håpløst gammeldagse. Mangel på Laserlys i G30 er en stor skuffelse, selv om LED lysene er aldri så gode. Mulig de sparer dette til en LCI siden, eller for å ha i det minste noe utstyr som er "7 serie only". Men jeg må minne om at 7-serie er fortsatt den eneste i sin klasse med laserlys, uten at det gjør saken bedre for meg som er i kundegruppen til 5-serie.

..og det tilbyr jo ikke BMW i G30 - i hvert fall ikke skinntrukket dashbord (sensatec kan ikke forbindes med premium). 530ien jeg prøvekjørte hadde "Driving Assistant Plus", og denne opplevdes som rene beta-utgaven. At BMW bommer grovt er ikke ensbetydende med at MB E-klasse og Audi A6 er bedre biler. I forhold til siste setning - spar meg.

Jeg omformulerte meg nok en smule dårlig i forhold til A6. Her mente jeg Audi generelt som blant annet er veldig flinke til å implementere ny teknologi - spesielt på lysfronten.

Det er det som er håpløst med BMW. De bruker annenrangs teknologi på nye modellserier og sparer dagens teknologi til LCI. Hadde de vært litt mer innovative kunne de kommet opp med nye idèer og forbedringer til LCI, men det er de altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Saltkjelen skrev:

For å svare direkte på det du spør om. JA, det er ille at BMW bruker hardplast i biler anno 2017. Med høyproduksjon på myk plast slik det har vært i alle år burde man forventet det samme nå. Jeg nekter å tro at det er spesielt billigere med en ekstra produksjonslinje for hardplastinteriør enn om alle ville vært produsert i myk plast. BMW burde visst bedre, men gjør bevisst dårligere valg for å melke ut ekstra kroner. Hva hvis BMW hadde levert top-notch produkter, ville de tjent det samme eller mer da? Trolig. Se bare på fortjenesten per Porsche som selges kontra BMW.

Jeg har forståelse for at BMW tilbyr en modell i alle ulike segmenter, men det er fortsatt ingen grunn til at bilene skal oppleves som billige. De billigste modellene er dyrere enn konkurrentene, og således burde man forvente mer. I det lange løp ville det nok vært høyere salgstall og trofaste kunder om de satt i førersetet for å implementere ny teknologi istedet for at kundene løper til konkurrentene som er bedre. Du trenger ikke se lenger enn til utenlandske forumer hvor samme misnøye er fremtredende.

Porsche tjener gjennomsnitlig ca. 17000 dollar eller 146000 kroner pr. bil de bygger. BMW tjener gjennomsnitlig ca. 5000 dollar eller 46000 kroner pr.bil de bygger. BMW bygger mange flere biler enn Porsche og har således en mye høyere omsetning enn Porsche, men som alltid med bedriftsøkonomiske prinsipper er det dekningsbidraget (faste kostnader + fortjeneste) pr. produserte enhet som er avgjørende for hvor profitabel produksjonen er.

Porsche er i særklasse blandt de relativt store bilprodusentene når det gjelder fortjeneste pr. produserte bil, men Porsche er faktisk ikke den mest profitable bilprodusenten. Det er det Ferrari som er med gjennomsnitlig ca. 90000 dollar eller 774000 kroner i fortjeneste pr. bil de bygger. Ferrari bygger imidlertid kun ca. 8000 biler pr. år så omsetningen er langt fra på samme nivå som f.eks Porsche med en årlig produksjon på rundt 240000 biler eller BMW med ca. 1,9 millioner produserte biler pr. år.

Audi produserer ca. 2 millioner biler pr. år og Mercedes-Benz ditto ca. 2 millioner biler. BMW, Audi og Mercedes-Benz masseproduserer biler i forhold til bl.a Porsche og det er derfor etter min mening legitimt å spørre hvor "premium" disse bilprodusentene egentlig er basert på produksjonsvolum og hvor mange av disse bilene det er på markedet. Til sammenligning produserer f.eks Ford i Europa knapt 1 million biler pr. år.

Poenget her er selvfølgelig ikke å påstå at Ford bygger bedre og/eller mer eksklusive biler enn f.eks BMW, men det er viktig å sette BMW's temmelig store produksjonsvolum i rette perspektiv. I forhold til BMW's størrelse som bilprodusent bygger BMW fantastisk fine biler, men det skinner etterhvert ganske tydelig igjennom at BMW nå har fått en størrelse som direkte påvirker hvordan vi opplever bilene de bygger (i det minste i standardutførelse).

Da jeg kjøpte min første BMW i 1988 (en 1987 E30 320i) var den opplevde kvaliteten i relativ forstand klart mye høyere enn f.eks F30 tilbyr idag (uten sammenligning forøvrig). BMW var en mye mindre bilprodusent og bilene de bygget fremsto som klart mer unike enn idag. Mercedes-Benz hadde imidlertid overtaket i klassen med W201, men den modellen var også en god del dyrere enn E30. Idag er det relativt liten forskjell på F30 og konkurrentene når det gjelder opplevd kvalitet og det er åpenbart tilsvarende med G30. Ergo handler det mer om personlige preferanser i relasjon til kjøreglede og hva man ellers liker best.       

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Jeg liker G31 M-Sport skikkelig godt og jeg synes de traff bedre på G31 enn G30 denne gangen. Jeg har ikke hatt gleden av å kjørt den ennå. Likevel en bil jeg virkelig kunne tenkt meg. Når det er sagt er jeg enig i at denne burde kommet før og at den skiller seg for lite fra F10/11.

Det er mye som burde vært standard i en BMW anno 2017, jeg har ikke studert ekstrautstyrslista eller hva som er på basisutgaven. Ettersom jeg skjønner fra Saltkjelen er det lite premium over ihvertfall basisutgaven, noe som ikke er heldig for BMW. Jeg tror også BMW er blitt litt for mainstream, men klart "cash rules". Med alt som skjer innen utvikling idag kommer kanskje en LCI raskere enn man tror? Eller kanskje at G30 får samme skjebne som F15 X5, G05 X5 kommer i 2019, altså bare 5 år på markedet før ny modell. Nei jeg har ikke peiling, det skjer så mye for tiden og her skal BMW ligge foran, ikke surfe på en bølge.

 

bmw_530d_xdrive_touring_m_sport_29.jpeg

Edit: Jepp, det at vi skriver hva som SKAL være standard i en BMW i 2017 viser bare forventningene våre, da vi vet hva BMW kan. Forventningene er såklart skyhøye. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Porsche tjener gjennomsnitlig ca. 17000 dollar eller 146000 kroner pr. bil de bygger. BMW tjener gjennomsnitlig ca. 5000 dollar eller 46000 kroner pr.bil de bygger. BMW bygger mange flere biler enn Porsche og har således en mye høyere omsetning enn Porsche, men som alltid med bedriftsøkonomiske prinsipper er det dekningsbidraget (faste kostnader + fortjeneste) pr. produserte enhet som er avgjørende for hvor profitabel produksjonen er.

Porsche er i særklasse blandt de relativt store bilprodusentene når det gjelder fortjeneste pr. produserte bil, men Porsche er faktisk ikke den mest profitable bilprodusenten. Det er det Ferrari som er med gjennomsnitlig ca. 90000 dollar eller 774000 kroner i fortjeneste pr. bil de bygger. Ferrari bygger imidlertid kun ca. 8000 biler pr. år så omsetningen er langt fra på samme nivå som f.eks Porsche med en årlig produksjon på rundt 240000 biler eller BMW med ca. 1,9 millioner produserte biler pr. år.

Audi produserer ca. 2 millioner biler pr. år og Mercedes-Benz ditto ca. 2 millioner biler. BMW, Audi og Mercedes-Benz masseproduserer biler i forhold til bl.a Porsche og det er derfor etter min mening legitimt å spørre hvor "premium" disse bilprodusentene egentlig er basert på produksjonsvolum og hvor mange av disse bilene det er på markedet. Til sammenligning produserer f.eks Ford i Europa knapt 1 million biler pr. år.

Poenget her er selvfølgelig ikke å påstå at Ford bygger bedre og/eller mer eksklusive biler enn f.eks BMW, men det er viktig å sette BMW's temmelig store produksjonsvolum i rette perspektiv. I forhold til BMW's størrelse som bilprodusent bygger BMW fantastisk fine biler, men det skinner etterhvert ganske tydelig igjennom at BMW nå har fått en størrelse som direkte påvirker hvordan vi opplever bilene de bygger (i det minste i standardutførelse).

Da jeg kjøpte min første BMW i 1988 (en 1987 E30 320i) var den opplevde kvaliteten i relativ forstand klart mye høyere enn f.eks F30 tilbyr idag (uten sammenligning forøvrig). BMW var en mye mindre bilprodusent og bilene de bygget fremsto som klart mer unike enn idag. Mercedes-Benz hadde imidlertid overtaket i klassen med W201, men den modellen var også en god del dyrere enn E30. Idag er det relativt liten forskjell på F30 og konkurrentene når det gjelder opplevd kvalitet og det er åpenbart tilsvarende med G30. Ergo handler det mer om personlige preferanser i relasjon til kjøreglede og hva man ellers liker best.       

 

Jo mer nisje produkt bilene er jo høyere er profitten, som du forklarer her ved å også nevne Ferrari. Det gjør sammenlikningen mellom Porsche og BMW sin profitt til en real skivebom. 

Men jeg får ikke helt tallene salgstallene dine til å stemme. Mine tall var også litt feil, BMW selger ca 2 mill biler i 2016. Det er ca 80 000 biler bak Mercedes som for første gang slo BMW på salg siden 2005. Viktig å merke seg at i 2016 så var flere av BMW sine volum modeller aldrene mens hos Mercedes var det stikk motsatt. Audi solgte i fjor 1,8 mill biler og ligger langt bak. Det at BMW selger like mange biler i Europa som Ford er ganske "urovekkende", særlig når Ford har modeller som Focus og Fiesta som flere ganger har vært helt i toppen som europas mest solgte biler. 

BMW er stadig ett av de mest verdifulle bilmerker, kun slått av mektige Toyota. Videre er også BMW det bilmerket som er mest ettertraktet, så noe må de da gjøre riktig også? Se bare på teknologien i fremtidsrettede fremdriftmetoder, se på sukessen til I modellene. B Klasse elektric er jo en vits i forhold, Audi har ikke per dags dato elbiler i det hele tatt.

https://www.statista.com/statistics/267830/brand-values-of-the-top-10-most-valuable-car-brands/

http://www.caradvice.com.au/524269/bmw-voted-worlds-most-admired-car-company-pips-toyota/

 BMW gjør noen ting feil om dagen, helt klart. Men de gjør også mye riktig, hvilket de får uttelling for. Om de akkurat i fjor mistet førsteplassen sin, så har de selv aldri solgt flere biler enn de gjør nå. BMW kan notere seg den ene salgsrekorden etter den andre. I år åpner ny fabrikk i Mexico (Trump hater det) som skal hjelpe til med å supplere det amerikanske markedet. Videre skal 5-serien for første gang produseres utenfor Tyskland, for å dekke etterspørselen så skal G30 bygges i både Dingolfing i Bayern og Graz i Østerike. BMW ligger allerede forran Mercedes igjen etter årets første tre månde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ettersom jeg skjønner fra Saltkjelen er det lite premium over ihvertfall basisutgaven, noe som ikke er heldig for BMW.

Dra til BMW forhandleren og gjør deg opp din egen mening når bilen kommer, det er det lureste :) 

Jeg synes det er nok premium i basis utgaven, men det er inviduelt. Forøvrig så må jeg beklage dobbelposting, litt vanskelig å få til når ett nytt innlegg dukker opp mens du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Tallene i mitt innlegg er mer eller mindre korrekte. Jeg har rundet av innenfor 100K produserte biler for alle de tre store bilprodusentene, men dette endrer ikke på mitt poeng. Poenget er ikke hvorvidt BMW eller Mercedes-Benz selger noen flere eller færre biler iom. at de begge er masseprodusenter i forhold til f.eks Porsche... og Ford i Europa. I denne sammenhengen er det egentlig kun Ferrari som idag er en spesialisert og virkelig "premium" bilprodusent. 

Porsche bygger idag biler som har en toliter dieselrekkefirer og selve modellen er relativt kraftig basert på Audi Q5. Porsche strekker varemerket Porsche omtrent så langt som de kan for å nå ut til massemarkedet, nye kunder og enda høyere inntjening. Det er virkelig lang vei fra Macan med 252 dieselhestekrefter til Panamera Turbo S E-Hybrid med en systemeffekt på 680 HK og for ikke å snakke om de mer spesialiserte sportsmodellene som f.eks 918 Spyder (2013-2015), men ikke så lang vei som det er fra 116d med 116 dieselhestekrefter til f.eks M5 "30 Jahre M5" med 600 HK (2014-2016).

Porsche er en sportsbilprodusent som også bygger masseproduserte volummodeller. BMW er en alminnelig volumprodusent som også bygger sportslige biler. BMW bygger hvert år 8 ganger så mange biler som Porsche og bilene BMW bygger er primært myntet på massemarkedet. Svært mange av disse bilene er oppnåelige for folk flest og dette påvirker salgsprisen og dermed marginene BMW opererer med.

Porsches billigste modell koster ca. 53000 euro (482000 NOK) i Tyskland, BMW's billigste modell koster 23500 euro (214000 NOK) i Tyskland. Det at Porsche kan selge innstegsmodellen i hele deres modellprogram til en såpass høy pris er en direkte konsekvens av markedets vilje til å betale mer for en Porsche og dermed også direkte medvirkende til Porsches ganske fantastiske inntjeningsmarginer. Porsche oppfates ganske enkelt av markedet som mer "premium" enn BMW.

Det meste er imidlertid relativt inkl. min oppstilling her. Poenget er når alt kommer til alt hva folk tror og ønsker at f.eks en BMW skal være. Moderne bilproduksjon på dette nivået handler om å oppfylle drømmer og bekrefte folks oppfatning av et bilmerke. Både BMW og Porsche leverer stort sett varen (også selv om noen rynker på nesen av G30 og Macan med en dieselrekkefirer) og det er også derfor vi liker disse bilprodusentene og er villige til å betale det bilene koster... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt rykter om G3x 540D og M550D (med 4 turboer) i dag.
Noe som vet noe mere?
Sitter på gjerde og vet ikke hva jeg skal gjøre.
Selge dagens og kjøpe nytt? 
Hva kjøper en? Diesel eller bensin?
Hvilken drivlinje er riktig for fremtiden?
Er så sykt mye endringer for tiden, både politisk og innen drivlinjer (bensin/diesel-hybrid, el-biler med lang rekkevidde og etterhvert andre drivstofftyper som hydrogen).
Er ikke lett dette :(

Og, noen som har noe mer om G31 hybrid, og evnt alternativer med 540e og 550e?

En kollega sin G30 540i xDrive ankommer om en måned, og jeg kommer ikke til å holde ut at han har og ikke jeg :P
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jan Christian Huus skrev:

Leste litt rykter om G3x 540D og M550D (med 4 turboer) i dag.
Noe som vet noe mere?
Sitter på gjerde og vet ikke hva jeg skal gjøre.
Selge dagens og kjøpe nytt? 
Hva kjøper en? Diesel eller bensin?
Hvilken drivlinje er riktig for fremtiden?
Er så sykt mye endringer for tiden, både politisk og innen drivlinjer (bensin/diesel-hybrid, el-biler med lang rekkevidde og etterhvert andre drivstofftyper som hydrogen).
Er ikke lett dette :(

Og, noen som har noe mer om G31 hybrid, og evnt alternativer med 540e og 550e?

En kollega sin G30 540i xDrive ankommer om en måned, og jeg kommer ikke til å holde ut at han har og ikke jeg :P
 

Bestill deg nye M550d med 400 gamp, 4x turbo og 760nm! Den blir nok rå! Men samtidig bor du jo et sted de ikke liker de med dieselbiler, så M550i er kanskje veien å gå? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, fupsaker skrev:

Bestill deg nye M550d med 400 gamp, 4x turbo og 760nm! Den blir nok rå! Men samtidig bor du jo et sted de ikke liker de med dieselbiler, så M550i er kanskje veien å gå? :wink:


Skal uansett ha en G31, så M550i blir det ikke (heldigvis). Men M550D kan bli vurdert om den ikke blir helt avsidig dyr (bør ikke være noe særlig dyrere enn G31 540i xDrive. Nå kommer jo kanskje M550D med litt mer ekstrautstyr siden det er en M (så 4-hjuls styring var inkludert blant annet).
Er litt problem med diesel i Bergen, men bruker bilen i jobb så da er alt greit (helt til de lager enda flere regler).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en G31 540i xDrive, det er det tryggeste og lureste slik situasjonen er nå. 2017 blir det siste året med så lave bilavgifter som vi har nå. Det ser dessverre ut som det blir regjerings skifte til høsten og da skal de h........ sosialistene redde verden igjen. Nordmenn må være verdens dummeste og mest naive folkeslag.

Jeg tror det er nå man bør handle den gromme BMWen man alltid har hatt lyst til å kjøpe ny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jan Christian Huus skrev:

Leste litt rykter om G3x 540D og M550D (med 4 turboer) i dag.
Noe som vet noe mere?
Sitter på gjerde og vet ikke hva jeg skal gjøre.
Selge dagens og kjøpe nytt? 
Hva kjøper en? Diesel eller bensin?
Hvilken drivlinje er riktig for fremtiden?
Er så sykt mye endringer for tiden, både politisk og innen drivlinjer (bensin/diesel-hybrid, el-biler med lang rekkevidde og etterhvert andre drivstofftyper som hydrogen).
Er ikke lett dette :(

Og, noen som har noe mer om G31 hybrid, og evnt alternativer med 540e og 550e?

En kollega sin G30 540i xDrive ankommer om en måned, og jeg kommer ikke til å holde ut at han har og ikke jeg :P
 

M550d ble jo presentert i dag, men vet ikke når 540d kommer. Har ikke hørt noe om prisen på M550d, men M Performance modellene har jo en ganske høy basispris. Tipper 950000 - 1000000 kr for G31 M550d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...