Haug530D Skrevet Mars 9, 2017 Share Skrevet Mars 9, 2017 Kommer dette til å bli ett problem for oss Bmw eiere? http://www.abcnyheter.no/motor/2017/03/08/195284107/minst-470.000-biler-kan-bli-odelagt-av-stortingets-nye-drivstoff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Mars 9, 2017 Share Skrevet Mars 9, 2017 Ser det står at biler før 2002 sliter litt med det. Men ser for meg at det blir et større servicebehov uansett, raskere slitasje på pakninger/slanger etc? Og hvor mye lavere blir den lokale forurensningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mars 9, 2017 Share Skrevet Mars 9, 2017 5 minutter siden, fupsaker skrev: Ser det står at biler før 2002 sliter litt med det. Men ser for meg at det blir et større servicebehov uansett, raskere slitasje på pakninger/slanger etc? Og hvor mye lavere blir den lokale forurensningen? Folk nevner motorhavari. Så økt servicebehov er vel det siste man skal tenke på Men ser jo flere biler til salgs på mobile, selv eldre E39 der det står "E10-enabled" på. Ikke godt å si hva som er gjort med de. Eller om de bare er helt normal. fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 9, 2017 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2017 (endret) Ser ut som om 10% går ifølge denne tabellen. https://www.carsguide.com.au/car-advice/can-my-car-use-e10-ethanol-fuel-23625 Og hentet fra denne siden: http://www.e10bensiini.fi/e10_compatible_motors All petrol engine BMW models are cleared for the use of E10 petrol regardless of their year of manufacture unless the owner’s manual specifies the use of Super Plus (98 octane) fuel only Endret Mars 9, 2017 av Haug523 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Mars 9, 2017 Share Skrevet Mars 9, 2017 E10 er ikke noe problem. Faktisk så har mange kjørt på e5 temmelig lenge. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/nytt-drivstoff-fra-i-dag-e5/a/581367/ Selv har jeg eksperimentert litt på x5en, hvor jeg har kjørt rundt 40-45% etanol over flere måneder uten tekniske problemer. Det eneste er at bilen går litt dårligere, og forbruket går litt opp. Rundt 10% økning opplevde hvertfall jeg ved e40. Med pumpepris på 11,50sek for e85, og 14kr for bensin, sparte jeg teoretisk litt over 1kr/liter på å blande. Så for bensinstasjonene er det god butikk, da forbruket ved e5/e10 øker noen prosent en bileier ikke merker, mens pumpeprisen forblir uendret. Det står temmelig svart på hvitt enkelte plasser at prisen er pr liter, uavhengig av addetiver. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 9, 2017 Share Skrevet Mars 9, 2017 Hvordan blir dette for oss som kjører gammel E34 med M50 motor? Må si jeg stiller meg litt skeptisk til dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 9, 2017 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2017 36 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Hvordan blir dette for oss som kjører gammel E34 med M50 motor? Må si jeg stiller meg litt skeptisk til dette.. Ser ut for at det går bra med M50 er vel før 86 man får problemer, etter hva jeg har lest. Er jo ikke så stor forskjell på M50 som M52. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mars 11, 2017 Share Skrevet Mars 11, 2017 Gjelder dette både 95 og 98? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Mars 11, 2017 Share Skrevet Mars 11, 2017 Hadde 10% e85 på tanken på min 528 m30 engang. Prøvde for moro skyld. Bensinslanger røyk med en gang. Effektmessig skal det gi mer drag. Mulig jeg merket mer men ikke mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 11, 2017 Share Skrevet Mars 11, 2017 Leste en plass at den "gamle" bensinen fortsatt vil være tilgjengelig.. Så den blir ikke byttet ut med dette.. Virker jo litt rart men.. De kan jo ikke bare legge om sånn uten videre. Så det var nesten 500 000 biler i norge som kom til og få store problemer pga dette. Men forsto det slik at den gamle typen ville fortsatt være tilgjengelig. Husker ikke hvor dette var, men sansyneligvis på vg/dagbladet. Og sett flere artikler der det hevdes at dette virker mot sin hensikt, mer forurensing en vanlig drivstoff.. Var mye prat om at politikerene ikke har snøring på hva de prater om. Og det er jo ikke noe nytt.. vegard89 og mcelg reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danskiii Skrevet Mars 11, 2017 Share Skrevet Mars 11, 2017 hva så med den eldre garde som går på forgasser? M10b18 osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Mars 11, 2017 Share Skrevet Mars 11, 2017 I rallycross er det kun de med innsprøytning som blir E85 konvertert. De med forgasser kjører fremdeles på 98. Så regner med at det ikke er ideelt for en forgassermotor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 11, 2017 Share Skrevet Mars 11, 2017 9 timer siden, Skulebollen skrev: Gjelder dette både 95 og 98? Trodde ikke de blandet ut 98 oktan.. enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 11, 2017 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2017 37 minutter siden, danskiii skrev: hva så med den eldre garde som går på forgasser? M10b18 osv Vel, messing og Etanol går ikke så godt i lag og i og med at dysene i en forgasser er laget av messing så vil det allerede der bli problemer. Kan fylle 98 istedet, da det ikke er blandet Etanol i den. danskiii reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå