Gå til innhold

Ingvaldsen's e39 530dat og 740D !


Ingvaldsen
 Share

Anbefalte innlegg

Er no faenskap denne ristinga på 5-seriene 🤬☠️ Det er en så sinnsyk gjenganger at det er rart at det ikke har en lett fasit 🙈 Hva med senterringer på felgene ? Støtdempere ? Håper du finner ut av dette snart. Pust med magan og kjør M5 en stund i stedet 😉 Men se heller ikke bort fra noe i baken på bilen. Jeg hadde en caliper som hang litt og skapte en forferdelig risting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Takk for en fin tråd på to fine biler!

Ser du har trøbbel med vibrasjoner, forstår det som at du merker det mest i rattet?

Senter-ringer er viktig men du har vel ikke det på de felgene der?

Felger er en ting men høydekast/skjevheter i dekk kan også innvirke og selvfølgelig også måles ut.

Kast i skiver ser du ikke på øyemål, her må det måle-ur til. Det har uansett ikke noe med saken å gjøre når det rister uten oppbremsing.

Hjullager kan du nok gi faen i å bytte om du ikke har slakk eller ulyd.

Ser på målebrevet at du har 49 minutter, dvs nesten 1 grad forskjell på caster H/V og det vil jo si at akselvinkelen foran egentlig er litt (ganske) ute å sykler. Det stemmer også med at den trekker mer til høyre når farta øker, høyre fjørbein står markant rettere oppreist enn venstre. Har denne bilen vært skada en gang? Såvidt jeg husker har vel ikke E39 justerbar caster men det kan du fikse til på foringa om du vil legge litt i det hvis jeg ikke tar feil. Lenge siden jeg har vært under en.

Om du skulle finne ut av feilen får du akkurat det du vil ha tror jeg, en milsluker med god plass, trekkraft / lavt forbruk, god komfort og en pålitelig bil som ser bra ut rett og slett.

Kjør løpet ut så får du litt valuta for tiden og pengene du har lagt ned her. 

Stå på!! Om disse hadde rista når de var nye hadde det nok ikke blitt solgt så mange av de, E39 er godbil når alt er i orden!

PS; Får du ikke solgt den bytter jeg den gjerne mot ett par japanske snøskutere og en sliten E34 med lav km.stand jeg har stående i Drammens-området :)

 

Endret av Blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoff dette var kjedelig.

Jeg får komme med noen forslag jeg også selv om det å feilsøke en bil via nett nesten umulig.

Siden du sier esp slo ut har du prøvd å kjøre uten systemet tilkoblet? Ta sikringen eller koble av styringsenheten. Sånn i tilfelle bilen selv prøver å korrigere noe.

Du har vel også sjekket drivlinjen for slakk. Mellomaksel med lager og drivakselene. At det ikke ligger mye dritt på en siden som gir kast. Hadde det problemet på min pickup med risting siden mellomaksel var full av dritt. Veit at på pickup ligger den mye mer åpent men er vert en sjekk. Ristingen forsvant etter en vask.

Vis du har foring på rattstammen på e39 kan den vere slitt.

Har du sjekket om de flytende bremseskivene framme er tighte og fine.

Ville prøvd å øke luft trykket i dekkene til mer en normal men ikke mer en det som står på dekkene som max. Dette bare for å se om noe endrer seg.

Ellers så er det desverre som de andre sier ting i forstillinga som må byttes eller justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen mekaniker, men føler med deg.

Har selv brukt milioner på bil gjennom snart 3 tiår, uten store anger, det er en interresse.
Men når man bruker penger, for mye penger og står i stampe med et problem. Da surner det, opplevde et større problem med N47 selv (register) ved et salg og det rant ut penger. Nå har vi kun en I3 og jeg ser desperat på Finn etter noe «skikkelig» -men har man blitt brent teller man på knappene.
Håper du kommer ut av gjørma siden du har lagt tid og penger i noe som er verdt å se på veien, den gyldne æra (mitt subjektive vurdering). 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten rørende respons her må jeg si! vet ikke om jeg klarer å svare alle like bra... må tas forbehold om endel skriveleifer

i all hovedsak kommer ristingen fra front, kjenner den ratt og i føtter men ikke i sete.  men bilen er litt små skjelven bak.. tok ei stri økt å missbrukte bremser for å kjøre de litt varme og endte opp med en bil som ristet mer enn noen gang,  etterfulgt av det tok jeg en tur til trollstien og ristet det mindre og mindre etter vært som hvor mye jeg kjørte.  rett før jeg kom hjem igjen var bilen nær riste fri ved lovlige hastigheter.  
9A4CD9AD-0D12-4118-8573-55823B80D91C.thumb.jpeg.dea314661a26d2279271e23a5287128a.jpeg

dagen etterpå var det såpass fint vær at jeg bare måtte kjøre entur, bilen var nesten helt totalt ristefri mellom 0-100 og var helt nydelig å kjøre på fine veier.  bilen var fortsatt skjelven i høyere hastigheter, den stoppet dog på rundt 170 og gikk dårligere etter som hvor varm den var så her blir hele trykkgata påkosta nye silikon slanger samtidig som bilen for ny LMM. det ble totalt 50 mil den lørdagen og alt utenom effekt og stiv bakende funket utmerket.
50F2A453-65C6-430C-8888-780B6449CEDA.thumb.jpeg.99e8dba2424a4c4ab1d86d041db95bda.jpeg
EF0ED636-38B1-421F-AC1F-2ADE5A2F4DAF.thumb.jpeg.6146955ef1da3dc4b6c85cb47c0c03db.jpeg

men det som skuffer meg aller mest er at bilen er helt hysterisk stiv og spretten i rompa på dårlige veier ! den flyter fint på ujevn vei men på grusvei eller ved asfalt sprekker og bråe defekter så smeller det å rister å banker som om det ikke finst fjæring her i verden.... den var helt lik før og etter montering av nye dempere, kan ikke huske den sølvfargede jeg hadde var så inst inni helvete stiv bak.  per idag står den med eskenye orginale bmw-belger til touring uten msport, forskjellen på disse er kun lengden og min er nå cirka i msport høyde bak.  er det slik at nye belger kan virke stive lenger eller er pga vinkelen på dempere som gjør dette ? 

fordi bakenden er såpass stiv så blir den også veldig følsom som også gjør at jeg kjenner for mye. helt utrolig at m5'n på coilovers føles mange ganger mer komfårtabel ut totalt enn touringen, homper som smeller i touringen flyter m5'n uannstrengt over.

 

som @Blaamann nevner så er jo caster utenfor toleransen og samsvarer ikke på begge sider,  dette er uten for min kompetanse men kan justerbart tårnlager ha noe innvirkning på dette ? vil helst unngå justerbart da disse er kjent for å lage lyd eller være stive,  eller kan meyle ha laget casterstag med avvik ? 

bilen har kun hatt en mindre skade bak av det jeg klare å se på bilen av skader, ellers virker karrosseri urørt med unntak av en autoværnstripe som har blitt lappet på lenge før min tid.

luftrykk er 2,6 framme og 2,9 bak, siden bilen er såpass stiv bak vil jeg unngå høyere trykk på bakaksel da dette ikke gjør saken bedre.

de flytende skivene fremme er faste og fine og sitter perfekt på navet.

esp har slått ut 2 ganger uten at jeg vet nøyaktig va som utløste den, det var ikke mer en at jeg så det blinket så vidt et glimt uten å slå ut på effekt.

nav er orginale fra fabrikk og felger som er brukt har enten rikitg senterring eller så er de levert til e39 orginalt.

angrer noe voldsomt på alt jeg ikke presset de nye bakhjulslagrene på nye nav istedenfor de gamle for det kan jo vær en potensiell feilkilde.

slik det ser ut nå så ser det ut som bilen kan være veldig levbar på fine veier og ved norske fartsgrenser, men å reise nedover kontinentet slik den er nå tror jeg neppe blir noe kos.  mange husker sikkert den berømte turen vi hadde med den forrige touringen min som bydde på mange problemer, men sett bort i fra kjøle problemene så var den bilen urealistisk fin å kjøre.  200 på autobahn var uanstrengt for sjåfør, den var støyfri og den danset over alle ujevnheter... rett å slett fasiten på  en milsluker og den slukte mange mil på kort tid i mitt eie.


som sagt så kjører jeg bil kun for kosen sin del, så om bakenden ikke kan mykes opp på noe vis så er bilen ikke god nok for meg rett å slett... jo eldre jeg blir jo mer kresen blir jeg, dette kommer jo også sammen med all kunnskapen jeg har fått om bil.

 har idag vært til Sogndal entur i 09 mod 530d sedan og det er jo en helt nydelig bil å kjøre som samtidig kan fåes kjøpt bra eksemplarer av.   en sølv/grå e60  530xd eller 535d står veldig høyt i kurs og heller ha det som brukis, skal jeg få tak i e39 sedan som brukis er det 99% sjans for at jeg får umiddelbar reprise av det jeg har gjort med touringen og  det er totalt uaktuelt.

64DC1F0A-0812-47D6-B402-F208F8D80A8A.thumb.jpeg.f820c8521f3c26f83c0780c87e2b7377.jpeg

9EA83030-8FE4-407C-929C-45CE88AE0652.thumb.jpeg.023857d739c5ea2edc78a49d9391b7e3.jpeg

e60 er ikke det peneste karosseriet men det er den nyeste 5'serien du kan kjøpe uten å være redd for de store uforutsigbare utgiftene som vi kjenner så godt til på F-modellene. den har ikke edc, bakhjulstyring, registerras og bosch cp4, så da tenker jeg at man mye enklere kan forsvare den økonomisk om man tenker å kjøre den lenger en hva du kan dekke med forsikring. likevell er det en fantastisk god bil å kjøre, zf 6hp girkassa er jo en fantastisk overgang for meg som er vant med GM kasse.  Du får også xdrive noe som kan se ut til å bli veldig aktuelt for min del framover, eller så kan jeg kjøpe meg en 535d med en gang som@TRF kan skremme opp noe voldsomt. så da sitter man igjen med en respektabel bruksbil som tåler salt litt bedre enn e39.

planen var jo å gjøre touringen ferdig teknisk før jeg starter med m5'n, men det ser ut til å bli vanskelig.  m5'n er jo egentlig en fantastisk god og morsom bil så har absolutt ett mål om å luke ut de tekniske feilene den har idag.

har fått såpass dilla på den at det må bli ordnet rundt fellesferie tider, da vil det forhåpentligvis bli kjøpt inn hovedforinger, eisenmann eksos, girkasse, kløtsj og dekk til hartge hjula slik at alt ligger klart til å gjøre den akkurat slik jeg vil ha den.

nå vil jeg bli borte i 2 uker for å tre inn i ny jobb som jeg skal prøve ut nå mens jeg er permittert, trives jeg så har jeg endelig turnusjobb og jeg kan få tid til å drive med gammel bmw samtidig som jeg kan bosette meg i hjembygda å kjøpe meg hus med garasje for prisen av en 2-roms i Kongsberg. samtidig byr det på muligheten til ta opptil flere kontinentturer utenfor sesongen, så behovet for en god bil blir bare større. 

i mellomtiden må jeg avgjøre skjebnen for 530'n, er fortsatt åpen for interesse om noen vil kjøpe, den blir heller satt vekk på lagring enn å prøve det åpne markedet som jeg har veldig liten tro på når det kommer til e39 per idag.  e39 er jo livets bil og en fantastisk milsluker, planen var nå fremover å kjøre på noe hinsides med kilometer å i all hovedsak fylle diesel og servicere.  istedenfor har jeg begynt å tvile på hele e39 interessen, noe som er ganske ille så hjernevasket jeg har blitt av dette karosseriet.
 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd, og kjedelig att du ikkje blir fornøyd med bilen. 

Har E39 530d og 2009 525xdrive m sport touring. Og vist du syntes e39'n er stiv nå, da må du prøve en E61 m sport touring først. Det er så stivt att det er heilt utrolig. Men bortskjemt fra det så er det ein vannvitg god bil. Chippa til 300hk og 620nm. Kva som faktisk er der veit eg ikkje. Men den går utrolig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, tommyheimberg skrev:

Fantastisk tråd, og kjedelig att du ikkje blir fornøyd med bilen. 

Har E39 530d og 2009 525xdrive m sport touring. Og vist du syntes e39'n er stiv nå, da må du prøve en E61 m sport touring først. Det er så stivt att det er heilt utrolig. Men bortskjemt fra det så er det ein vannvitg god bil. Chippa til 300hk og 620nm. Kva som faktisk er der veit eg ikkje. Men den går utrolig bra. 

takk for fine ord! 

har faktisk kjørd noe 09 mod 525xdat nå i  nyere tid og den opplever jeg som veldig komfortabel, flyter uannstrengt over alle ujevnheter der min e39 ellers ville laget et helvete... synst det er litt rart vi har forskjellig oppfatning av denne bilen, den jeg prøvde var orginal og urørt og sto på de orginale 18" hjula.

har alltid vært en sedanmann selv men har ofte endt opp med vogn likevel siden sedan er bare en liten andel av i norge sammenlinet med touring.  Sedan oppleves mye mer komfårtabel og dette er sikkert fordi fjørbeinet veldig beint over spindel og at fjør og demper står samlet.  Noe annet jeg tror er at fordi en touring er veldig åpent over hjul og demper gjør at man hører/kjenner my bedre hvor hardt understellet faktisk jobber bak der, dette forsterker nok opplevelsen jeg har av at touring er stiv og "hard".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her velger jeg å være ærlig og du får min fulle støtte her.

Man blir gal av å koste på og koste og IKKE komme i mål .😡

Jeg hadde i sin tid en Opel Omega mv6 som i den tiden var å regne som et flaggskip .

Var stadig et eller annet med den i for og bakstilling .

Hver jækla uke skjedde der noe ,og jeg kjøpte deler ,deler og atter deler.

Folk sa hele tiden for en nydelig bil ,denne må du ikke selge og olala.

En morgen våknet jeg fyk forbannet og tenkte ,nå er det nok !!!

Rett på Finn med den og den forsvant .

Ja jeg visste at det var kanskje ikke riktig med tanke på kostnader ,men leihet av alt gjorde at jeg solgte.

Angret ikke et sekund .

Men for din del så ser jeg jo at denne bilen er det vel byttet alt på nå omtrent ,så må jo bare være noe filleting dette Jostein.

Men ja føler med deg i dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 2.6.2020 den 11.45, sveigis skrev:

Her velger jeg å være ærlig og du får min fulle støtte her.

Man blir gal av å koste på og koste og IKKE komme i mål .😡

Jeg hadde i sin tid en Opel Omega mv6 som i den tiden var å regne som et flaggskip .

Var stadig et eller annet med den i for og bakstilling .

Hver jækla uke skjedde der noe ,og jeg kjøpte deler ,deler og atter deler.

Folk sa hele tiden for en nydelig bil ,denne må du ikke selge og olala.

En morgen våknet jeg fyk forbannet og tenkte ,nå er det nok !!!

Rett på Finn med den og den forsvant .

Ja jeg visste at det var kanskje ikke riktig med tanke på kostnader ,men leihet av alt gjorde at jeg solgte.

Angret ikke et sekund .

Men for din del så ser jeg jo at denne bilen er det vel byttet alt på nå omtrent ,så må jo bare være noe filleting dette Jostein.

Men ja føler med deg i dette .

Ja time will show, det hadde vært et økonomisk nederlag men 😂

skal gjøre en liten feilsøkingsinnsats i denne friperioda med skyvelær og måleur å se om det finst noen konkrete feil😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem igjen fra en jobbperiode i nordnorge fredag, og etter 2 uker i sprinter så var det faktisk litt godt å riste rundt i e39 igjen

våknet opp igår og fikk veldig lyst på en softis, da ble en snartur til åndalnes😁

tok en liten omveig på grensa mellom lesja å rauma, her står det igjen litt av gamle e136.

809E167E-B21F-4C27-85EB-54832AEF95DB.thumb.jpeg.67c903bd5d192231fbfe811751199c7b.jpeg38CE3E80-90A6-4A4D-9180-010E93D0C202.thumb.jpeg.9f3fde577f17f5950aa21cc51c33e1b5.jpeg804E282F-F3A4-4C89-B2A4-9F1ABE394058.thumb.jpeg.a7932a3436cdba367218e3cf07935e81.jpegA5985655-978C-42D5-84D2-C118C763F60A.thumb.jpeg.9a5c8272c308269768f8983fdb8dc490.jpeg
Du kan svinge opp her ved værstasjonen nord for verma.

82463FFD-3658-47E7-98CD-39744C1E783A.thumb.jpeg.221888f2545ee55b3b338b7938d8a09e.jpeg804F14F5-A450-44AE-90E4-E98BC055050C.thumb.jpeg.f24fe4a9a29a81f04bf670b6315cfe9b.jpeg

så var det å fortsette videre ned mot åndalsnes.

EA7A456F-D362-4D61-8EBE-F2692021B617.thumb.jpeg.9ea45da8dbba8f2c28e7500294013e98.jpeg

isen ble kjøpt og spist, samtidig fant jeg ut at trollstigen ble åpnet akkurat denne lørdagen🤠

9315FD66-97A5-4DAB-8AD2-03E527206353.thumb.jpeg.98cbcd8178e6c0a24d76bd1d628deedc.jpeg
B41CE866-13B0-4FE7-AA70-8C11F997E3B5.thumb.jpeg.3b6839bca8c5345cabeabac93014a590.jpeg

BFB21E58-CAA6-43C7-BB5F-8B3A634C3FF5.thumb.jpeg.6625282b588e7e5bc118a8ccb9887402.jpeg
BFB21E58-CAA6-43C7-BB5F-8B3A634C3FF5.thumb.jpeg.6625282b588e7e5bc118a8ccb9887402.jpeg

A3A9C400-4E68-446D-A1EB-1FBD087154E1.thumb.jpeg.cf91a4d153c8e915a244d6a432c71600.jpeg
 

E1CE2B04-A7B5-4826-9A86-68FAF14CC9EF.thumb.jpeg.b4039b27a141595912cbe7749cc52e9e.jpeg

senere på dagen ble det en tur på hytta til min onkel som er en lang tur på grusvei, brukte bilen ganske hardt her iforhold til veistandarden. Til min store forbauselse så var bilen 100% ristefri fra 0-120 etter grusveietappen, men så snart jeg har prøvd den litt i fart igjen så er det like ille igjen.

149E64F6-8A71-45B3-9057-B7F4F441524E.thumb.jpeg.2cc47b74b4359431b987a35bb1002ad8.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha ha, sorry, men måtte flire av at du syntes det var godt å riste litt rundt i e39’n 🤣 Men håper du finner ut sv dette og får denne enormt påkostede flotte bilen ristefri 🙏 Hvor bor du ? Er så utrolig lækker natur i områdene du kjørte i går 😍 Fikk brått lyst til å slenge meg i bilen og bare ta en langtur utover kvelden 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Ha ha ha ha, sorry, men måtte flire av at du syntes det var godt å riste litt rundt i e39’n 🤣 Men håper du finner ut sv dette og får denne enormt påkostede flotte bilen ristefri 🙏 Hvor bor du ? Er så utrolig lækker natur i områdene du kjørte i går 😍 Fikk brått lyst til å slenge meg i bilen og bare ta en langtur utover kvelden 🥳

bor på lesja øverst i gudbrandsdalen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Ingvaldsen changed the title to Ingvaldsen's e39 530dat og 740D !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...