Gå til innhold

530D - (u)familiebil


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Otis skrev:

Er det egentlig bare en plate i kanalen man jekker på? Som er 2mm tykk?

er en brankett/forsterkning originalt i tilegg bak, men det er nok litt for dårlig lagd. Ser den i første posten, at den har blitt bøyd utover mot kanalen pga den har løsna i bunn pga rust. Er egentlig en ond sirkel med at det sikkert er for dårlig fra dag 1, slik malinga sprekker litt etter litt siden det gir seg når man jekker på det. Til slutt blir det vanninntrenging og rust, og da er jo det en ond sirkel. 

Med meg hadde den komt så langt ut at den faktisk lagde utoverbulk i ytterkanalen. 

IMG_20200418_114543.thumb.jpg.6b62809d76bea4a1aeac36564b9ae125.jpg

Originalt bak er det vell bare 1mm "dekkplate" under tror jeg, forran var det ca 1,5mm. Jeg bruker bare å bytte slike punkt til 3mm, da jeg tror det vil fordele vekta en en del bedre utover i karroseriet enn akkurat på det punktet man jekker ( og avlaste indre bæringa litt) 

Framme var forsterkninga mye bedre og solid, så der lot jeg den stå og bytta kun dekkplata under til 3mm. Borra flere hull, og satte på jekken under, pressa det sammen og punkta først dekkplata og originale forsterkinga sammen med godt med strøm.

Beste og billigeste forsikringa mot dette er nok rett og slett å jekke med 2 jekker når man skal bytte hjul o.l. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_20200422_102038.thumb.jpg.7ae481ee873eb1234351e88f88e98643.jpg

 

IMG_20200422_104146.thumb.jpg.328f1ee4df8020f1016030df89b041ad.jpg

 

 

IMG_20200422_110659.thumb.jpg.145d9bc73d70304762cf881f41333f7c.jpg

 

IMG_20200422_110653.thumb.jpg.f042a3d6ce2f076b4bd0118b81901cac.jpg

IMG_20200422_111632.thumb.jpg.ec041b4257eb5206e7dbfc9c129cfea2.jpg

IMG_20200422_195501.thumb.jpg.4a3177d875bbb5ce44e9159fc1387a3e.jpg

IMG_20200422_195518.thumb.jpg.60cf6c7570fd87406d644b6b4c5868e5.jpg

IMG_20200422_195443.thumb.jpg.9880c64703cca6395bb855e98bc62451.jpg

IMG_20200421_221433.thumb.jpg.7da68d946ba4bb980881699d03b8b42f.jpg

 

Holdt på å hulromsbehandlet e30 m3n og, så vaska rein ei boks derfra til å blande zincmaling tynna ut ca 20% 

seige greier rett fra boksa ivertfall. :)

IMG_20200422_123155.thumb.jpg.de1fbd9fe341f69dda958b4e36b11991.jpg

 

 

Så over i teroson flaske, som passer rett på tectylsprøyta. Fikk dermed spylt 2k maling innvendig slik alt er tett også :)

IMG_20200422_123434.thumb.jpg.19355a682483e372344b932652a66baa.jpg

så nå må ting få tørka skikkelig igjennom, så er det å begynne å legge fugemasse og sturktur på utsatte steder. Deretter sparkling og sprøytegrunning. 

IMG_20200422_192434.thumb.jpg.82780eefc876b390ecbb8680ec482ef2.jpg

 

og når man nesten er i mål, er det likast å starte på noke nytt :) Hadde egentlig tenkt å vente av hele bakre hjulbuen og heller bare bytte buen, men siden jeg skal holde på med lakk uansett blir det å prøve seg på en liten nødrep her slik at ivertfall ene siden av bilen er noe lunde. 

Rusta har derimot komt langt, mye pga skjermer har vert valsa. 

IMG_20200422_191940.thumb.jpg.1855e23fcdc0a89e227ce332d85e8cbd.jpg

Var lite nyttig å koste gulv før innerskjermen ble dermontert ivertfall. 

IMG_20200422_193745.thumb.jpg.14da8e8d7a128343a390af7f5c39c5e4.jpg

 

Bretta ut falsen som har vert valsa

IMG_20200422_194029.thumb.jpg.69ff1720db05a3038e360d1cc26b75f4.jpg

IMG_20200422_194212.thumb.jpg.bb0487e858ccc3fa4653d5f7b2bd7524.jpg

 

Kappa reint med vinkelsliper, sånn det står igjen mellom ca 4-8mm. Nå er det å sandblåse, angripe med ferrobet fra alle kanter inkl innvendig, og så legge epoxy over dette. Gjorde dette på e36n, tenkte det varte over vinteren ivertfall men det har no stått i 7 år. Eneste som har komt er en liten boble på 3x3mm. Den bilen har også vert kjørt mye på vinter i salt. 

mao det blir ikke perfekt, men det stanser ivertfall rusta for noen år samtidig som det kommer seg en god del kosmetisk. 

 

IMG_20200422_195307.jpg

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipt rein indre hjulhuset ute ved falsen ca 8cm oppover. 

IMG_20200424_222639.thumb.jpg.26dc29925d98bbd760e0a0c21916d91e.jpg

 

IMG_20200424_222632.thumb.jpg.fa0a2721d7a6a6d0387bf4792e03b9ba.jpg

DSC_0403.thumb.JPG.4028f2d6199c0aeafbfddd8752104e9e.JPG

 

La deretter rustomvandler på bart stål, deretter på sprayflaske for å også få det innvendig i hjulbuen sånn hele falsen blir gjennomtrekt. 

IMG_20200424_225307.thumb.jpg.b96a7229518f778d0f503ba9c2f353af.jpg

 

Var 2 plugga hull som passet meget bra til formålet :)

IMG_20200424_224825.thumb.jpg.e49fe4485fb3f8a243b85913dd8f71a1.jpg

 

IMG_20200424_225050.thumb.jpg.c09c2aa27477b221945fb297de8d378b.jpg

IMG_20200425_100643.thumb.jpg.d31b84a1db57f50d67ee4b8edcfd1334.jpg

Etter dette tørket i 24t, 2 strøk gul hagmans 2k. 

DSC_0413.thumb.JPG.7372039cc9932b709f1a6197ed000b17.JPG

 

DSC_0416.thumb.JPG.6670944cdc18beb810ba179f23e9bbe0.JPG

Sparkling og lagt spraygrunning. 

IMG_20200425_225413.thumb.jpg.a8a324c3ba9bb0a422019aa2abdf95f4.jpg

DSC_0417.thumb.JPG.56fd1d0eb3ddd72b0eb4b7db2252d1bf.JPG

Fuging av dør. 

IMG_20200426_110735.thumb.jpg.bc9776cef62bab16275493b1d6e44c8b.jpg

 

Innvendig i hjulbue bak. 

IMG_20200426_110745.thumb.jpg.cf9abb0b8c3cdb8b8954201d78d65d06.jpg

 

IMG_20200426_110801.thumb.jpg.fcf79833015c5b043847d9a40b2be74c.jpg

 

2 komponents 3M understellsmasse, samme som jeg la under hele M3n. :) Veldig troa på denne. Her flekka jeg derimot kun der jeg har jobba under bilen og fjerna originale understellsmassen. Alt under skal etter dette males med 2 komponent maling så det blir potte tett uansett. 

IMG_20200426_112319.thumb.jpg.736b22881de6382d1ad33fc0528e42db.jpg

Har en teori om at til flere slike logoer som er på produktet, til bedre er det :) Det må ivertfall brukes både maske og helst avsug ved denne, den gasser veldig. 

IMG_20200426_112330.thumb.jpg.1276dd444488acb7b9ce874ae942f4f6.jpg

IMG_20200426_112338_1.thumb.jpg.7390727b02be53591fb427f40ea25774.jpg

DSC_0422.thumb.JPG.a038beee499074631f7872e97ebea06e.JPG

DSC_0420.thumb.JPG.e54568c7d7b1efdca76d9380498d36fc.JPG

Lurer på å fuge alle de hulla til originale plastskjerminga under kanalen. Syns sånt gjør mere skade enn nytte somregel mtp det samler salt og sand og dermed holder på fuktighet. 

DSC_0424.thumb.JPG.5e852d3cca740491a739b8e8a5495bbd.JPG

DSC_0423.thumb.JPG.791e85eb256fda2fb448d16c3552141e.JPG

DSC_0437.thumb.JPG.676e2a8aba3ddec24ee296607c45d079.JPG

DSC_0425.thumb.JPG.dd238c24d84699eab1b8ce1bc57ae3cf.JPG

DSC_0435.thumb.JPG.ebb7d0353fdc3eaeae1873dd1c08cafc.JPG

DSC_0427.thumb.JPG.77f65a2ecd3a180175533d0849234f49.JPG

DSC_0442.thumb.JPG.67b725b01bb36db93845fba111375662.JPG

DSC_0441.thumb.JPG.81da6b8448147247e8eb6b42bfbb626b.JPG

ellers nærmer det seg lakk, og det blir spennende med kun 3 bokser base. Når andre siden skal taes blir det å sprøyte tror jeg. 

ellers kan industrimaling varmt anbefales til bremser, holdt fint i 2 år ivertfall :)

DSC_0444.thumb.JPG.c04b562a68b483cfee1c42179ae74c2e.JPG

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldog bra jobb aog ikke minst solide produkter du bruker. Her trenger det nok ikke gjennom så mye fukt nei :)

Dette gir inspirasjon til å gjøre ferdig min e39, som har ganske lik rustmengde som din. Dvs mye er tatt, bare smått igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde samme prosess med nedre del av dører og litt kanaler på transporteren min, brukte ødegård lakk sin Brunox, men der slapp lakken fra bilen, kunne rive av ned til bart stål.. Etter og ha snakka med ødegård fikk jeg beskjed om at man skulle aller helst unngå og ivertfall vere veldig forsiktig med å bruke 2komp. Oppå 1komp. Produkter 🤔 Det var egentlig veldig fyfy.. Mistenker dog problemet mitt var at det var for lave temperaturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Skulebollen skrev:

Gjorde samme prosess med nedre del av dører og litt kanaler på transporteren min, brukte ødegård lakk sin Brunox, men der slapp lakken fra bilen, kunne rive av ned til bart stål.. Etter og ha snakka med ødegård fikk jeg beskjed om at man skulle aller helst unngå og ivertfall vere veldig forsiktig med å bruke 2komp. Oppå 1komp. Produkter 🤔 Det var egentlig veldig fyfy.. Mistenker dog problemet mitt var at det var for lave temperaturer

brunox og ferrobet greia er ganske like, men en ting de deler er at de tørker veldig "rart" om man får sig/dråper eller lav temp  da tørker det ekstremt seint. Har opplevd det samme som deg, også i for kaldt klima. Det tørker helt forferdelig seint, over flere dager og blir liksom aldri skikkelig tørt om om man først havner inni sånne problem. Siste dagene med 10-15 grader og litt vind blir den støvtørr på ca 1t og steinhard på 6t, men venter alltid 24t på alle sånne produkter. 

må være forsiktig med 2k over 1k ja, det er ikkje helt etter boka, men jeg har egentlig så langt bra erfaringer med det. spesielt den gule hagmans grunninga er veldig aggressiv mot det meste med en gang man blander ut, om man lar den tykkne litt går det en del bedre. Ser det derimot som regel at det rynker seg/koker. men det går om man tar seg tid og legger 1-2 tynne strøk i starten som tørker raskt. Her er også temp viktig, siden til fortere det tørker til mindre tid har det du legger over til å "løse" opp det under.  Har man 20 grader og litt trekk tørker hagmans så fort at når man maler en kanal er det tørt i starten når man har malt seg bort til enden.

Blir samme som om du skal vaske bort en malingflekk ved å bare dra ei fille med tynner over, kontra å holde den på flekken i 10-15sek. Motstående jekkfeste er "ordna" på karroseriverksted med kvittering for noen eiere siden, men det ser faen ikkje ut no 🤣 so eg lika best å prøve å feile sjøl enn å stole blindt på andre.

Prøvde mykje forskjellig på E36n, det har ivertfall holdt seg bra med tanke på at det ikke har komt igjen rust, den var litt prøveprosjekt på det meste. Det jeg gjorde på ca denne måten har holdt seg veldig bra på hjulbuer mye dårligere enn det her. Det skulle jo bare være en nødrep til jeg skulle bytte buer over sommeren, men det har stått seg så bra at jeg ikke har rota mere med det. Brukte owatrol, arcanol, benga osv i starten, det kom igjen raskt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prøvde meg med ett tynt lag brunox og som du seier tynne lag epoxy på batteribrønnen i e24 i ettertid, og hadde 20grader over fleire dager, det såg ut som det gjekk bra der, så er nok sikkert tempen som har vert hovedproblemet ja😊 Artig og følge med og kjekt du deler erfaringer positive som negative 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2020 den 20.46, Skulebollen skrev:

Ja prøvde meg med ett tynt lag brunox og som du seier tynne lag epoxy på batteribrønnen i e24 i ettertid, og hadde 20grader over fleire dager, det såg ut som det gjekk bra der, så er nok sikkert tempen som har vert hovedproblemet ja😊 Artig og følge med og kjekt du deler erfaringer positive som negative 👍

med hobbylakking har jeg egentlig bare akseptert at noen ganger går det til skogen :)  Husker siste gangen jeg brukte bengalakk på bil, holdt på i hjulbrønnen bak på e36n. Hadde sveist noen hull, fuga med sikaflex og malte deretter over med benga i litt for kaldt vær... herregud for ett rot. det tørka "aldri", så begynte alt bare å bli rynkete, dagen etterpå klarte bengalakken å løse opp sikafleksen sånn den løsna. Det tok flere uker før det var så tørt det var råd i det hele tatt å slipe det bort 😅 endte opp med å vaske alt bort med whitespirit. aldri mere owatrol, benga, arcanol og de greiene der på bil for meg ivertfall :) 

En kamerat fikk sveist opp jekkfestene på e38n sin i fjor av en lokal kar, flink å sveise men bruker fortsatt arcanol osv. Prøvde å forklare at det ikke funker, men han ville ikke høre etter. 1 (!) uke etter han fikk igjen bilen med bøtene malt med arcanol/owatrol kom rusta fram i der det hadde vert sveist... den malinga er rett og slett bare ikke tett for fukt. Gikk på samme smellen på e36n, sandblåste understellet bak. det ble ikke 100% reint, kanskje sånn 90% pga dårlig utstyr. Litt rust igjen i porene osv, men det er jo liksom da owatrol/arcanol er så svært. det kom jammen meg igjen etter 6 mnd det. 🙃

 

Fuga igjen hulla til det plastdekslet som jeg valgte å fjerne permanent. Skulle egentlig vert bestemt før jeg sprøyta struktur, men trur det ble ok alikevell. 

IMG_20200426_194504.thumb.jpg.32e5b144c86d58ee6f8202ba6f4fd0ac.jpg

 

Malt med 2k maling. Blanda i svart i blåfargen til det stemte noe lunde. Dette skal derimot også tectyleres før neste vinter. Håper egentlig å få tatt hele bilen under, men da må jeg få tid til å ta jekkfestene på andre sida og, for tørr rett og slett ikke ta den på bukken slik ståda er no. 

IMG_20200427_175439.thumb.jpg.cfd87c775ded5f218fb0ec635643594e.jpg

IMG_20200427_175446.thumb.jpg.abed04bf84b46b1c1729f7e3cd71691c.jpg

 

ellers fikk jeg sprøyta på lakk med boks, 1k base og 2k klarlakk. men pga vrang tlf ble det knapt med bilder. Er fornøyd med lakkinga på kanalen og nederst på dørene. Veldig fornøyd med skjøten fremfor lista opp mot gammel lakk. Ikke fornøyd med flekkinga på bakre hjulbuen. Der skulle jeg heller ha lakka opp til profilen. Prøve å polere litt og se, men tror det blir å lakke oppatt den delen når motsatt side skal takest. :) Skal også da kjøre bilen inn i en annen del av verkstedet der vi har lagd skikkelig utsug. 

Etter en dag tørke, sprøyta jeg Teroson hulromsstoff i hele kanalen, og bak over hjulbuen. 

Uansett er det brune borte for denne gang, og håper den holder seg vekk ivertfall 5-6 år. Ett lite steg bort fra vrakstatus for en stakkars bruksbil ivertfall. 

IMG_20200427_210916.thumb.jpg.1c63241aefe049ff5c51594383cb3609.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

fikk omsider sulla meg til å bestille litt greier til bilen :)

Må ta kanalen på passasjerside før jeg tørr å ha den på bukken, men etter det blir det storjobb. Litt smått usikker om jeg rekker det i år pga mye jobb og husrenovering, men håper det :) Det aller meste er ivertfall i hus! 

Forstilling: 

Bytte hele traversen forran pga sprekk i sveis. 

- Nye originale sachs m-sport dempere, med H&R senkesett, og alt er nytt på fjørbein. Topplager, øvre fjørskål, bumpstop, fjørskål gummi osv. Supersport black edition blir demontert. Den blir nok litt høyere, men håper det ikke blir mere enn 10-15mm. 

- Meyle HD kit til hele forstilling, utenom styrestag. Dem kjøpte jeg komplette fra lemforder. 

- Hjulstillingskontroll 

Motor: ( pga det lekk olje - overalt. ) 

Bunnpannepakning

- Tetninger på oljefilterhus + kjøleren ved siden av. 

- Simmering veiv bak 

- Nye alle trykkslanger. Kjøpte Topran. Kjøpte 1 i fjor, og det virka som "akseptabel" kvalitet. Veldig skeptisk til topran fra før, men syns det var jævla drøy pris på org bmw slanger, og fant ikke andre alternativ. 

 

Drivlinje: 

- Bygge om til manuell. 

- Overhale gearoverføring med org bmw deler. E60 545i shifter. 

- Ny Sachs slave/mastercyl + org bmw røret med slange imellom pga morken slange. 

- Nesten ny Sachs clutch, derimot kjøpt nytt utløserlager og "tappen" på utløserarma egentlig bare for å bytte det. 

- Montere sentreringslager på veiv

- Meyle HD hardykobling 

- org bmw sentreringsforing/opphengslager mellomaksling. 

- Bytte grease på knuten på mellomaksling. 

- Manuell diff har jeg ikke, men det er på lista. Stresser ikke med det da jeg loffer mest rundt i 70-80 lokalt så det går nok greit midlertidig med automat utveksling. Planen er også helst å få tak i en 210 org bmw diffbrems, å så se hvor mye styr det er å få det inn i en 530d diff. om ikke blir det evt en quaife innmat tror jeg, men venter da ann til euro/pundet roer seg litt mere. Hiver også da med nye lager/tetninger først som sist. 

 

Først ut var å prøve å redde trykkplata som følgde med manuell ombygginga jeg handla fra delebilen til herr @Ingvaldsen

Var knekt de små fjørerene, ikke sett før. Fant merkelig nok samme sort fjærer i fjærskuffa :)

Ellers ser clutchen ut som den er mer eller mindre ny, så gambler på at det ordner seg. Kjøpte derimot nytt utløserlager og den tappen til arma. 

IMG_20200505_224751.thumb.jpg.c9459580d79687f4b757a121467e55ca.jpg

Benda opp armene fra motsatt side, bytta fjører og benda dem fint tilbake. 

IMG_20200506_121140.thumb.jpg.438c59e44fa2fb090158bc0fc36e0a8b.jpg

 

Omsider fått skifta klimapanel, også supplert av Ingvaldsen. 

IMG_20200505_185735.thumb.jpg.df0cdea966232213c3334e4bed24045c.jpg

Siste vask før sommerhjul 

IMG_20200607_114556.thumb.jpg.66e7354ca8377d36470fb1facff15bbb.jpg

Jekkfeste sertifisert WLL 1,3T. AC jekken handla jeg i fjor, og anbefales på det aller varmeste. er 1,3t varianten isteden for den mere vanlige 2t, pga den er ekstra lang og svært slank samtidig som den løfter veldig høyt. Løfter derimot tung e39 uten noen problemer. :)

Merk forøvrig at Teroson hulromsstoffet jeg sprøtte i bunn av døra har klatra helt opp til hulla på lista, igjennom og ned igjen til kanalen i støvet mens jeg var på jobb. Må nok til med litt citrusrens for å få det bort. 

IMG_20200505_163836.thumb.jpg.ea2a8138843259c50c72c9e69322ed91.jpg

Ellers kom det hele 4 pakker, 2 fra Koed, 1 fra Eurodel og 1 fra GS. 

IMG_20200612_132358.thumb.jpg.31617e519972ede1df557e08fc490172.jpg

 

Eurodel var vesentlig (!) billigere på akkurat dette enn både GS og Koed, "originale" Sachs M Sport dempere og slave/mastercyl til clutch. Hev også med Lemforder styrestag, prisforskjellen på det var derimot mariginalt kontra gs/koed. 

IMG_20200604_095334.thumb.jpg.34d984bdb205a89101e710f864c9776e.jpg

Koed leverte derimot det aller meste, bl.a H&R senkesett, alt mulig dill til demperne, Meyle HD forstillingsett og mye andre greier nevnt lengre oppe. 

IMG_20200612_145027.thumb.jpg.ecafa886918ac97cf8b68a28a4dbdecb.jpg

 

Begynt på litt prefabrikkering så det blir litt mindre å gjør i når "alt" skal gjøres, samt det blir litt enklere å holde styr på alle delene. 

IMG_20200612_150646.thumb.jpg.f2e5aa8dd6046f9faad5c35b1230359d.jpg

Trolig 530D ( ?) vs ny E60 545i. Er ca 5mm mere slag på 545, så det tror jeg blir veldig bra. Var litt redd det skulle bli for mye av det gode, men tror nok dette bare tar feelingen litt nærmere slik det en gang var i 2001 med tanke på at det alltids blir litt mere slakke i ting. ( bl.a det leddet inne ved kassa, på 530d kassa er det i "ett" med staget mellom kassa og skiftestanga, så det var rimelig stiv pris på det, så prøver med gearstanga i staden. :)

IMG_20200612_141046.thumb.jpg.61e46b43f3eeaea8e6d0dfa7812e8b46.jpg

Klar for noen nye meter. 

IMG_20200612_210105.thumb.jpg.f2eb8515868d615a87c8c33cf21db5d3.jpg

Ble en liten utfordring på fremdemperne pga uten fjørene på stikker stempelstengene på sachs demperne veldig kort ut av sylinderen, så selv om det er H&R 40mm senk måtte det komprimeres en god del. Mine trofaste biltema fjærklemmer var ikke brukandes, men deler av dem var etter litt spekulering en sen fredagskveld. 

IMG_20200612_190635.thumb.jpg.1500fdd8cbdf3c68e1f563fd3d33e235.jpg

IMG_20200612_191655.thumb.jpg.845bc2ae04d4b74444ef21c760015745.jpg

IMG_20200612_192902.thumb.jpg.1f9a37f81bd361b9ce315f580ed7f8e4.jpg

Litt småfiks senere og ett sett 12.9 gjengestenger gikk det i orden :)

IMG_20200612_205320.thumb.jpg.0c5c81c692dd6eb5c79304e6a537748e.jpg

Smører med SKF sitt lagerfett med ekstra vannresistans. 

IMG_20200612_145836.thumb.jpg.08999f94fa78238f4c9fa4bb8d8162a8.jpg

 

 

 

 

Ble også montert nye bmw fjørbeinstopper så det ikke fyller seg med vann og fanteri :)

IMG_20200612_205519.thumb.jpg.59821ee5f6b1e07cca16fadbd61ea00c.jpg

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stag nr. 9 du lurer på å bytte som det er stiv pris på? Har vært der selv, byttet alle de andre slitedelene og gledet med til å "prøveskifte" gir i bilen. Ble så forbanna på at det nesten ikke var forskjell at jeg gikk rett inn i nettbutikken til GS og bestilte et nytt stag. Skuffende design på den, ettersom man må bytte hele staget når kun leddet er slitt.

 

diag_2hli.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, E.C. skrev:

Er det stag nr. 9 du lurer på å bytte som det er stiv pris på? Har vært der selv, byttet alle de andre slitedelene og gledet med til å "prøveskifte" gir i bilen. Ble så forbanna på at det nesten ikke var forskjell at jeg gikk rett inn i nettbutikken til GS og bestilte et nytt stag. Skuffende design på den, ettersom man må bytte hele staget når kun leddet er slitt.

 

diag_2hli.png

Ble det stor forskjell etter bytte da? når jeg bytta "alt" utenom det på e36n ble det som du sier også heller ikke helt bra. men den gadd jeg aldri ta igjen. Tenkte derfor å bytte det nå ettersom jeg har sett diverse filmer på nettet at slarken ofte blir betydlig. 

Koed skal ha over 2 lapper for det stakkarslige staget til 530d, gs ca 1800. Det som er irriterendes er at jeg sjekka opp prisen til E46 330d, og det har samme design men koster 600,- ... 

Tenkte å prøve litt i dag om det passer med ledd fra andre kasser, tviler på at ZF har lagd en spesiell akslingtapp kun for bmw. det er vell en nyutdanna mongo hos bmw som skulle finne opp hjulet på nytt. 

@Ingvaldsen leita litt etter DSSR, men fant ikke noe til 530d i farta, men det kan egentlig lages en god del enklere enn de maskinerte. bl.a slik Garagastic lager de: 

kan jo gjøre seg flid å maskinere ett slikt, men tror ikke det har noe store fordeler. 90% av forbedringen ligger nok i at man får lagra opp endepunkta i hver ende. Garagastic sin løsning tror jeg er mere en god nok, og veldig enkel/fort gjort å lage selv også. 

må tenke litt på det, finne ett "vanlig" ledd er jo det bankers, men det kan jo være en mulighet å kjøpe det fra e46 330d og bygge det om til DSSR slik det faktisk blir ei god forbedring over org 530d staget også. ( ikkje berre sunnmørsfanteri :):)

Jf7OMcT.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...