Gå til innhold

Hvilken BMW passer - familie - til ca 260 000


Stonescream
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

E39 vi har i dag begynner å bli sliten. Det er rust i stort sett alle dører og når jeg skifta til vinterdekk var det knas og ene jekkfestet "justerte" seg opp 2-3 cm pga svakt metall etter rust.

Kombinasjonen av det som må gjøres begynner å bli lang ( for å holde bilen noenlunde fin) og med 2 små unger, begrenset mekkeplass osv frister det med noe nyere.

Har mulighet å få sveiset og fikset for ikke mange lappene ( slekt er veldig fint å ha) men ser litt på hva alternativene er.

 

Det vi trenger:

Ikke alt for dyrt - vi kjører ikke så mye pr år. 7-8000 km. - Kanskje en grense på 260 000 ( har noe oppspart )

Bor i Oslo - så Diesel er kanskje ikke fremtidsmessig. Bensin hakket bedre egentlig.

Baksete ikke mindre enn E39 i bredde. Mor sitter mellom barneseter på tur fortsatt ( 2 barn på 5 og 1,5 ) så barnevogn må være med litt til.

Ikke så mye større enn E39 da parkeringsplassen er av typen - romslig til en Fiat 500, men må allerede snike for å komme inn med E39, en F11 tror jeg blir enda mer kronglete :(

Ikke alt for gammel så jeg ender opp som nå - gående rundt med dårlig samvittighet for vedlikehold utover jevnlig vask...

 

Noen forslag til hva kan passe med ønskene over?

F31 blir for liten i baksetet?

X3 med bensin for dyr?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61 da, sålenge det skal være BMW med de kriteriene. Du får mye E61 for 260k. X3 av generasjon 2 (F25) burde også være mulig å finne innenfor ditt budsjett, men der er bensin veldig sjelden.

 

Edit: Vi har E60 som familiebil. Den rommer greit en vogn pluss litt bagasje. Bensindrevet E60 er mye bil for pengene i dag. Du for en pent motorisert LCI til under 200k.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle også til å si E61. Tror det er enklest å finne en slik med bensin til de kriteriene du har satt opp.

Om du har mulighet til å vike fra disse, ville jeg kanskje foreslått en 320d GT (Euro6-diesel) som beste alternativ som familiebil. Kjempeplass i baksetet både i lengde og bredde, stort bagasjerom og moderne bil. 

Denne ligger dessverre noe utenfor ditt budsjett:

https://www.finn.no/107985519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for forslag.

GT har jeg sett på og det er virkelig flotte biler og tilpasset godt behovene vi har egentlig. Pris og diesel er egentlig det som trekker ned, men får ha den på listen over muligheter ( man kan alltids spare litt før bilbyttet så kanskje der kommer noen innenfor budsjett ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon, men trengte firehjulsdrift. Er kanskje å banne i kirka, men endte opp med en 2012 passat alltrack med 90.000km og ca alt utstyr. Betalte 219k, trenger du ikke en alltrack er vanlig passat billigere. 

For min del stod det mellom E70 og en Passat. Angrer ikke på at jeg valgte VW (foreløpig) for mere bil for pengene skal du lete lenge etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter e61, men også mazda 6 bensin eller subaru outback (fra 2010) er ikke dumme. Spesielt den generasjon outback har et hav med bakseteplass. Ellers har man jo alltids superb som er rå på bakseteplass i lengden, mem som er litt smalere i bredden. Ikke så mange bensin på superb kanskje.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lett etter en E61 LCI 525i eller 530i, skal du ha BMW så er dette den beste kombinasjonen av nyere bil og pris. Ett alternativ kan være en F10 523i om du kan strekke budsjettet litt, men da snakker vi sedan. Jeg skjønner at du ikke vurderer diesel så lenge du er osloborger, med de nye bomsatsene så går det rett og slett ikke an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utenom Oslo hadde nok en dieselbil vært OK med tanke på litt lengre kjøreturer osv, men med politikken som føres nå blir det ikke enkelt å putte en diesel i garasjen spes med tanke på at jeg jobber som konsulent og jobbreiser kan endre seg kjapt. Får se hva man gjør. Takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna E6* og i særdeleshet touringen. Dyrt bilhold fra en gammel konstruksjon. Sats heller på en nyere F31 316i evt 318i. En moderne turbo bensin er vesentlig mer smidig enn motor uten turbo. Plassen er omtrent den samme og man føler man kjører i noe nytt og moderne og økonomisk forutsigbart. Alternativer er 3GT, men disse havner vel fort utenfor budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61 har sine svakheter, men med de plasspreferanser og budsjett som er beskrevet, så er det få andre BMW-alternativer. F31 blir sannsynligvis for smal, men er helt klart et mer fornuftig alternativ ellers. (Men jeg synes ærlig talt ikke at F3X føles mer moderne enn E6X. Og jeg har kjørt begge deler mye).

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg må også si at når det kommer til plass og familiebil egenskaper så er E61 det beste alternativet. Det er ikke noe mer trøbbel med en LCI E61 kontra en pre LCI F31. 

Jeg må si jeg er nysgjerrig på hvordan du kom frem til dette. En konstruksjon og en bil som er 14 år gammel, kontra en som er et tiår nyere? Alt av logikk tilsier at en tyngre og mer avansert aldrende bil vil få vesentlig dyrere bilhold enn en bil som er et tiår nyere... i utgangspunktet var heller ikke E6* BMW sin mest vellykkede model når den var ny, men nå nesten 15 år etter skal den få et anbefalt stempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg må si jeg er nysgjerrig på hvordan du kom frem til dette. En konstruksjon og en bil som er 14 år gammel, kontra en som er et tiår nyere? Alt av logikk tilsier at en tyngre og mer avansert aldrende bil vil få vesentlig dyrere bilhold enn en bil som er et tiår nyere... i utgangspunktet var heller ikke E6* BMW sin mest vellykkede model når den var ny, men nå nesten 15 år etter skal den få et anbefalt stempel?

Jeg lurer heller på hva det er som gjør en E61 LCI så elendig dårlig? Greit nok så hadde E60 litt trøbbel i starten, men dette er egentelig blåst ganske opp synes jeg. Se hvor mange pre LCI E60 som fortsatt ruller rundt på veiene, flere av dem har passert langt over 300 000 km nå. En LCI E61 begynner nå å nærme seg 10 år, det vil si at det som har vært av trøbbel er rettet opp og utbedret for lengst. En fornuftig holdt E61 med bensin sekser kan bli en veldig allrigt familiebil. Ja modellen begynner å trekke på årene, men få om noen annen BMW modell føles vel mer tidløs og fresh enn nettopp E60 generasjonen.

Videre er E61 mer romslig innvendig, større bagasjerom, bedre baksete plass, bedre kjørekomfort og den ser bedre ut med M-sport. E61 føles som en premiumbil, F31 føles dessverre ikke slik. Du kan jo spørre @sveigis her på forumet om han er fornøyd med sin E61 530d 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.11.2017 at 11.27, Fredrik 90 skrev:

Jeg lurer heller på hva det er som gjør en E61 LCI så elendig dårlig? Greit nok så hadde E60 litt trøbbel i starten, men dette er egentelig blåst ganske opp synes jeg. Se hvor mange pre LCI E60 som fortsatt ruller rundt på veiene, flere av dem har passert langt over 300 000 km nå. En LCI E61 begynner nå å nærme seg 10 år, det vil si at det som har vært av trøbbel er rettet opp og utbedret for lengst. En fornuftig holdt E61 med bensin sekser kan bli en veldig allrigt familiebil. Ja modellen begynner å trekke på årene, men få om noen annen BMW modell føles vel mer tidløs og fresh enn nettopp E60 generasjonen.

Videre er E61 mer romslig innvendig, større bagasjerom, bedre baksete plass, bedre kjørekomfort og den ser bedre ut med M-sport. E61 føles som en premiumbil, F31 føles dessverre ikke slik. Du kan jo spørre @sveigis her på forumet om han er fornøyd med sin E61 530d 😀

Jeg trodde det var en allmenn formening om at E6* ikke har tålt tidens tann like bra som de mer tidløse modellene F1*, E39 osv, men deg om det.

Jeg trenger heller heller ikke spørre noen vedr E61, da jeg har eid en 09 model selv i halvannet år. Personlig syns jeg den faller mellom to stoler og tilbyr lite ifht hva en moderne F31 ville gitt trådstarter.

Men det er trådstarter som ser etter bil, kanskje han skal prøve bilene som her har blitt nevnt, slik at han selv kan vurdere hva som passer til sitt eget bruk.

:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg trodde det var en allmenn formening om at E6* ikke har tålt tidens tann like bra som de mer tidløse modellene F1*, E39 osv

Allmen? Nja, vet ikke helt. Jeg synes nå E6X står seg bra designmessig. Langt bedre enn Mercedes fra samme periode for eksempel. Den er jo mer vågal i linjene enn både forgjengeren og etterfølgeren, men i mine øyne taper den ikke noe på det.

 

Ellers er jeg tildels enig: E61 har et par irriterende og dyre svakheter, som fort kan vende tilbake. Men f.eks. en E60 523i, 525i eller 530i burde være rimelig driftssikker i forhold til alder og biltype. Men klart at jo eldre bil du har, jo større er fordelen med få tommeltotter og egen garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...