Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Til alle med e70 og adaptive drive.

Sjekk strøm kontakten til venstre edc bak. Kontakten henger i venstre hjulbue inni sånn hus som abs sensor kontaktene henger i. Du må løsne litt av filten i hjulbuen i bakkant/nedre så ha nye plast popnagler til hjulbue listen. 2-3 stk.

Jeg har sett dette problemet på 2 stk. e70 med adaptive drive. Kontakten får vann inni seg, men det går ikke an å se hvor vannet kommer inn. Alt ser super fint ut på utsiden, men det er vann inni kontakten. Dette koser seg og ruster/eirer over lang tid, og vipps har man ikke kontakt med edc og kjører med stivt understell!

Om man lar det gå for lang tid, så spises ledningene opp, og man må da skjøte. Fra bil siden er det relativt greit å skjøte. Men fra støtdemper siden er det ikke så enkelt, for ledningen på demper veldig stiv og laget for å ikke kunne avisoleres. 

En kompis sin e70 fra 2007 med ca 180kkm fikk denne feilen, da var alt ødelagt der.

Jeg fikk denne feilen nå for et par uker siden. Åpnet i dag, og jeg tror jeg ikke trenger å skifte noen ting. Pirket bort irr og blåste det rent. Vasket med bremserens.

Sprayet innvendig og utvendig med fluid film.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke noe spesielt som skjer, men oljen ble skiftet i dag. Gått ca 259200km.

Ellers har jeg fremdeles problemer med relé inni håndbrekksboksen. Har nytt liggende, men det er så kaldt ute!

Gått feil på vindusspyling, hører pumpa går, men ingenting kommer ut. Lyktespyling fungerer heller ikke.

Frykter at jeg hadde en slump med sommerspylevæske på tanken, men fylte på 4 liter med vinterspylevæske her om dagen.

Glødeplugg nr 2 er også dårlig. De er ca 6 år gamle.

Nå var det mye på en gang her, men jeg rekker ikke over alt når det så kaldt ute. Det er småguffent å skru i -10 til -15 grader.

Nå har jeg forsåvidt skrudd endel snøscooter fremfor bilen, men det er sesong snart.

Endret av Otis
Feil kilometer på oljeskift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent spylermekanismer blir ødelagt av frost. BMW har nok budsjettert med at folk har på feil spylervæske til tider. Opplevde at alle spylere frøs nå på mandag, da startet jeg i -20/-25 hjemme og hadde behov for spyleren i Oslo da temperaturen var nærmere -10/-15 og man fikk salt på ruta. Ingen respons, men da bilen hadde vært i området i noen dager og temperaturen gikk opp til -10 så slapp det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si at jeg fikk lekkasje på oljefilter lokket. Ingen forklaring på det, o-ringen så fin ut, og det begynte å lekke etter ca 10kkm siden forrige gang jeg skiftet olje/rørte lokket. Pussige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Otis skrev:

Jeg glemte å si at jeg fikk lekkasje på oljefilter lokket. Ingen forklaring på det, o-ringen så fin ut, og det begynte å lekke etter ca 10kkm siden forrige gang jeg skiftet olje/rørte lokket. Pussige greier.

Det der har jeg opplevd med x5en min og i sin tid og skjønte lite .

Trodde det var løst selve lokket .

Satte på ny O ring og alt fint selv om den gamle var helt lik og hel.

Som du nevner pussige greier .

Forøvrig fint at du deler litt her om småproblemer på bil her ,det kan hjelpe oss andre her med likt utstyr Otis .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg endelig konkludere for dere alle, som har vært svært spent på dette med spylevæske problemet mitt.

Det har sikkert vært noen nervepirrende dager for de som venter!

Når det ble mildt nok, så kom spylevæsken ut av dysene. Alt er i skjønneste orden, virker det som. Nå kan vi alle puste lettet ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke tatt bilder denne gangen heller!

Men dere får bare tenke på en m57, så går det nok bra.

Skiftet termostat i går. Ble veldig varmt i motor, da jeg drog med meg snøscooter opp til Tydal. Maks 104,5 grader! Mye over 97 grader. Det er for varmt.

Kjøpte original fra BMW og betalte 999,-. Det får gå, når man er i en knepen situasjon.

Nå er det bra igjen. Stort sett under 95 grader hele tiden. Men veldig stabil rundt 88 grader på lett kjøring.

Ellers fungerer bilen fint. Ikke noe spesielt å melde.

Gått 262xxx km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt under 110 er vell egentlig bra, nyere biler  går veldig varmt under bruk . 550d lå ofte på 110-114 ved hard bruk i varmt vær.

e39’n var såvidt over 100 grader opp et alpepass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du har rett i det. Men det sliter på vifta. Den starter på 97 grader. Og oljen blir fort varm under sånn belastning. Hadde 99 grader på oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive det at problemet med "skjeve bremseskiver" er borte etter ca 9-12 mnd, med bruk av Textar klosser. Det forsvant gradvis.

Så da blir vel forklaringen av skivene ble skjeve av Febi klosser, men rettet seg opp igjen av Textar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare "belegg" på skiva som nå er slitt helt bort? Har følelsen av at en del billige klosser lager slike belegg eller noe som gir ujevn friksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, TRF skrev:

Det er ikke bare "belegg" på skiva som nå er slitt helt bort? Har følelsen av at en del billige klosser lager slike belegg eller noe som gir ujevn friksjon. 

Vet ikke. Jeg kunne ikke se noe forskjell på skiva verken før eller etter. Men jeg merket STOR forskjell i friksjon på Febi kontra Textar. Textar har SINNSYKT MER friksjon enn Febi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også at Textar biter en del mer enn Hella Pagid nå som klossene har gått seg til. Jeg byttet riktig nok bremser bak til større diameter på skiva og originale klosser, så det blir jo ikke 100% fair sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg turt å trykke på oppdater SW på min egen bil i ISTA-P, så nå har jeg 16-500 software!

Jeg var litt spent på dette, siden det er blanded erfaring på nettet, men jeg valgte å tro at ting må jo fungere, og det gjorde det. Det tok ca 35 min å oppdatere SW på 6 moduler, samt konvertere bilen til LED tilhenger lys.

image.thumb.png.eed5aa0afe9f4103da266c23e1dc4ad8.png

Måtte kjøre en VDM initialisering etterpå, og det var litt stilig å se på. Man har jo sett det før på andre biler, men ikke sin egen.

 

Synes jeg merket umiddelbart at understellet faktisk er mykere og mer tilgivende på bittesmå ujevnheter og mer jevn på skikkelig ujevnt underlag og sving. Den "flyter" bedre/mer.

Jeg tør videre banne på at bremsene er lettere å dosere også og da er jevnere, synes også de ble litt lettere å trykke på og at det ble mer brems tidligere i trykket.

Jeg har jo hatt varierende feilmelding på EMF/håndbrekket i 1 år, av og på med feilmelding på relè til motor i boksen, som forsåvidt er en svakhet også. Med ny software, ingen feilmelding. Men den tør jeg ikke stole på, for om feilen kommer, så får jeg ikke av håndbrekket igjen uten å løse det ut manuelt, så jeg har ikke brukt brekket på 1 år eller så.

Jeg har relè liggende, men jeg skal ikke på EU før april neste år, så jeg tar det til sommeren/varmere/tørrere vær.

For programmering med ISTA-P, så brukte jeg CTEK MS70. Bilen trakk maks 33A under hele sesjonen, uten varmeapparat/vifte på, døra åpen og kupèlys på. Meget deilig med en stor strømforsyning/lader.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...