Otis Skrevet Juni 18 Forfatter Skrevet Juni 18 (endret) Da har jeg skrudd enda litt mer på bilen. Fant en liten kjølevannslekkasje på y-splitt under innsuget da jeg skiftet glødeplugg og blendelokk til swirlflaps. Sjekket selvsagt boltene og de var stramme. Hele y-splitten var litt "myk" syntes jeg, så jeg kjøpte den ny. Tenkte da på den gangen en her inne på forumet, fikk en god lekkasje på sitt kjølerør som går "rundt" motoren på en eldre E39, da han var i Tyskland (Europa) en tur. Tror det var @Ingvaldsen?? Så jeg bestilte også det røret nytt, siden jeg uansett måtte tømme hele kjølekretsen. I samme slengen skulle jeg skifte ekstra radiator, som står i venstre hjulbue, for oss som har 3,5t hengervekt eller "hot climate". Alle delene ble kjøpt på BMW, da jeg ikke vil risikere noe dårlig kvalitet på dette. Radiator finnes kun hos BMW og jeg vil ikke kjøpe det brukt. Den radiatoren har blitt så full av skitt, gjennom årenes løp, som jeg ikke får til å gå bort. Så den er nesten helt tett og dermed ingen/veldig dårlig kjøling. Forsøkte å børste bort skitt fra den, men da gikk det hull på den. Så den var "crusty" som man sier på ny-norsk. Rigget meg klar og hele jobben tok vel 4-5 timer. Dette var de nye delene som skulle på! Ikke mye tetning igjen her. Det lak ikke mye, men litt hele tiden. Dette er baksiden av radiator. Nesten helt tett av knallhardt lag med gammel skitt og veistøv. Umulig å få bort. Har prøvd med både varmt vann på HT og all slags avfetting og spray. Det var forstenet. Skruing nr #2 Når denne jobben var gjort, så feilet selvsagt luftfjæringa! Den velkjente BMW plingen kom mens min samboer og eldste datteren var ute. De ringte og lurte på hva det betydde med "level control suspension fault". De fikk beskjed om å kjøre rett hjem, slik at vi kanskje forhindrer skade på luftbelgene. Samboer mente bilen var rar, da hun kom hjem. Og det var ikke rart, for den var kraftig senket på venstre siden. EHC hadde oppdaget av bilen var for høy på venstre siden, faktisk hele 123 mm for høy! Og for å kompensere på det, så forsøker den å slippe ut luft fra belgen som var aktuell, i dette tilfellet, venstre bak. Den forsøker å slippe ut luft i 3 omganger, om det ikke blir en endring, så kommer plinget. Problemet da er jo at bilen er nesten helt nede på bumpstoppen. Dette skjer hver gang man tar en omstart av bilen/hver gang man starter bilen på nytt. Så jeg bestilte stag, sensor, brakett, mutre og skruer til venstre sensor fra BMW, siden jeg trengte det FORT! I mellomtiden så fant jeg ut at jeg kunne manuelt pumpe opp belgen med diagnoseapparat, ETTER hver gang feilmeldingen kom, og fikk da bilen i sånn ca lik høyde. Da kan man fint bruke bilen. Men man måtte gjøre dette hver gang, så det er jo litt styr. Jeg skulle på tur på fredagen og delene skulle komme på torsdag. Men tilfeldigvis kom INGEN deler til BMW på torsdag, pga en feil hos speditøren. Så delene kom på fredag kl 08. Da begynte jeg å få dårlig tid. Men hentet delene, skifte de og alt fungerte flott. Trodde jeg. Da jeg kom frem, etter ca 2 timer kjøring, hadde jeg merket at bilen var litt rar på demping. Kontrollmåling på en bensinstasjon med lånt målbånd, bekreftet mistanken. 3 cm lavere på venstre siden. Aaarhg, tenkte jeg. Men det var bare en justering av høyden som måtte til, så ble det OK. Jeg burde nok tenkt at jeg burde tatt en justering etter skifte, for en ny sensor står ikke helt likt den gamle, de flyttes jo på bittelitt, selv om det er ganske likt. Tok lite bilder her, men har bilde av gamle sensor med brakett. Endret September 20 av Otis La til et ord, for å gi korrekt mening til en setning E.C., sveigis, fupsaker og 3 andre reagerte på dette 6
Ingvaldsen Skrevet Juni 18 Skrevet Juni 18 8 minutter siden, Otis skrev: Tenkte da på den gangen en her inne på forumet, fikk en god lekkasje på sitt kjølerør som går "rundt" motoren på en eldre E39, da han var i Tyskland (Europa) en tur. Tror det var @Ingvaldsen?? Så jeg bestilte også det røret nytt, siden jeg uansett måtte tømme hele kjølekretsen. Haha, ja den har jeg liggende et sted fortsatt. Litt aralditt å bygglim gjorde susen, flaks m57 lufter seg selv når vi norge lime lufte hullet når lufteskruven skjøt ut. Dette gjorde vi på skulderen på autobahn med fri fart😆 og med folkevogn ekspansjonstank etter et besøk på Fiat verksted i italia. Otis, sveigis, eivi91 og 1 annen reagerte på dette 4
Otis Skrevet Juni 18 Forfatter Skrevet Juni 18 @Ingvaldsen Så jeg husket rett ja! Det var du! Kult! Ja, BMW diesel lufter seg så fint selv at det er vidunderlig!
Otis Skrevet Juni 26 Forfatter Skrevet Juni 26 Da ble det gjort enda et oljeskift, selv etter bare drøyt 6000km. Grunnen til det er en lengere sommerferie tur, sydover. Det er uansett rimeligere for meg selv å skifte olje for tidlige eller å bruke hvilket som helst annet verksted å få det gjort. Bilen er nå gått 286281 km. Så nå har jeg kommet utenfor oljeskift på hver hele 10kkm! Jaja. ///M-ini95 og eivi91 reagerte på dette 2
Otis Skrevet Juli 21 Forfatter Skrevet Juli 21 Da var årets sommerferie gjennomført! Den observante forumleser, vil jo huske at jeg allerede har gitt små drypp i "off-topic" delen underveis, i min ferd. Det blir ikke noe spesielt sammendrag på ferieturen, føler ikke jeg har noe å tilføye sammenlignet med alle andre her inne som farter sydover, vesentlig mer enn meg! Dette er fakta for bilen sin del! På vei hjem så ble det skjeve bremseskiver, litt uprovosert, synes nå jeg. Sinnsykt irriterende. Så de siste 2000km ish, ble kjørt med ekstrem risting i bremsene, ved lett bremsing. Skiftet det på dag #2 hjemme. Har hatt det liggende i over 1 år i garasjen. Det eneste jeg ikke var klar over, var at glideboltene på høyre siden var ekstremt rustet. Så ut som de hadde ligget i sjøen i 10 år! Jeg pusset de så godt jeg klarte, men de MÅ skiftes. Venstre siden var gulle god. Meget pussig! Glemte etter bilde! ///M-ini95, sveigis, papertiger og 6 andre reagerte på dette 9
viggo E34 Skrevet Juli 21 Skrevet Juli 21 Reisebrev og oppdateringer fra tur er alltid morro, uansett om turen er mot Europa eller nordåver i vårt eget langstrakte land så bare å få banka ut 🤩 Kjipt med bremser som ødelegger kjøregleden for turen 😬 men godt å få ordna opp gjenn Otis reagerte på dette 1
Otis Skrevet September 21 Forfatter Skrevet September 21 (endret) Minner om oppdatert versjon av vedlikehold på denne bilen. Den er ganske komplett, men ikke 100%, kanskje 99%. Det kan være interessant for flere å se hva ting faktisk koster. Kom gjerne med tips til bedre/andre måter å dokumentere på, om det er relevant. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HmgTdfaZDRGnhspDLaeBkT2raX6PtQbZbXmqOZmOkXc/edit?usp=drive_link Endret September 21 av Otis Skrivefeil sveigis, eivi91, Ingvaldsen og 1 annen reagerte på dette 4
E.C. Skrevet September 21 Skrevet September 21 Jeg har lignende opplegg, men jeg kjører inn litt annerledes, så det ikke tar så mye plass. Ved å referere til butikken kan man alltid finne kvittering og nøyaktig pris og delenummer på enkeltdel på e-post. Så det tar jeg ikke med. Det jeg oppgir er produsent av ulike deler, men da prøver jeg å gruppere litt. Jeg har også 1 fane per bil og hver fane har kun én fortløpende tabell sortert på dato. Når jeg sorterer på dato så kan jeg også skrive km-stand som 250 xxx om jeg ikke tok nøyaktig km-stand når noe ble byttet. Jeg putter også inn ting med en gang de blir kjøpt inn i tabellen. Noen deler krever at andre byttes samtidig, så da havner de i samme celle. Da kan ting bli liggende nederst i tabellen fram til man utfører jobben og legger inn dato. Noe legger jeg inn med konkret pris, mens noe blir rundet litt av. F.eks. når man kjøpe 20L dunk olje eller der det går litt annet materiell som ikke har konkret pris. PS: Ser nå at termostat til M57 har gått opp 31% i pris på 3 år. Fy f*** 😠 Otis reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet September 23 Skrevet September 23 Fører lignende regnskap jeg også, men i litt enklere format. Jeg har med dato, hvor det er kjøpt, hva som er kjøpt, og beløp. Så finner jeg alltids igjen kvittering på e-post om jeg trenger mer info. Grei måte å holde oversikt syns jeg. 😊 On 7/21/2025 at 8:24 AM, Otis said: Ser på bildet at du har skiftet skjermen du også. Skulle til å spørre hvilken skjerm du hadde montert, men så kom jeg på at jeg kunne jo bare sjekke Excel-filen din, og så da at det var fra AvinUSA. 😂 Fornøyd med denne? 🙂
RF91 Skrevet September 23 Skrevet September 23 52 minutter siden, eivi91 skrev: Fører lignende regnskap jeg også, men i litt enklere format. Jeg har med dato, hvor det er kjøpt, hva som er kjøpt, og beløp. Så finner jeg alltids igjen kvittering på e-post om jeg trenger mer info. Grei måte å holde oversikt syns jeg. 😊 Ser på bildet at du har skiftet skjermen du også. Skulle til å spørre hvilken skjerm du hadde montert, men så kom jeg på at jeg kunne jo bare sjekke Excel-filen din, og så da at det var fra AvinUSA. 😂 Fornøyd med denne? 🙂 Her e eg interessert óg. Må få gjort eit eller anna med CCC'en i bilen sidan den føles so eit musesteg opp frå hogging i steintavler 😂 Ha leikt med tanken på NBT, men mtp eg aldri ha koda ein skit i mitt liv so e fallhøgden stor 😅
eivi91 Skrevet September 23 Skrevet September 23 Jeg har selv skiftet skjermen til en Android-unit, og helt ærlig så bruker jeg ikke den originale CCC-menyen til noe som helst lengre. 😅 Men selvsagt fint å ha muligheten til å gå inn i den for å sjekke service, justere klokke, sjekke eventuelle feilmeldinger som skulle dukke opp, etc. Men per nå foregår alt hos meg gjennom Android Auto i det daglige. 😊 Det har også nå kommet en oppgradert type skjerm på markedet med høyere oppløsning, kontra den jeg monterte i min bil. 1920x720 er oppløsning på min, nå har det kommet ny type med 2400x900 oppløsning. En jeg kjenner har montert den nye typen nå, og sier han er fornøyd med den. Om du søker på AliExpress på dette nummeret: 1005009120573831, så kommer du direkte til den. Jeg ville da anbefalt å kjøpe den som heter "CCC 8G 128G". sveigis reagerte på dette 1
Otis Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 55 minutter siden, eivi91 skrev: Fører lignende regnskap jeg også, men i litt enklere format. Jeg har med dato, hvor det er kjøpt, hva som er kjøpt, og beløp. Så finner jeg alltids igjen kvittering på e-post om jeg trenger mer info. Grei måte å holde oversikt syns jeg. 😊 Ser på bildet at du har skiftet skjermen du også. Skulle til å spørre hvilken skjerm du hadde montert, men så kom jeg på at jeg kunne jo bare sjekke Excel-filen din, og så da at det var fra AvinUSA. 😂 Fornøyd med denne? 🙂 AvinUSA sin skjerm er bra den. Eneste problemet er at noen ganger, så blir signaler fra idrive hjulet borte/blokkert/kommer ikke frem til CCC. Er veldig sikker på at det er skjermen sin feil, for jeg hadde ikke det problemet før jeg monterte skjermen. Men jeg bruker bare skjermen, foreløpig, for å vise kart og litt fancyere skjerm. Har enda ikke koblet lyden på CCC, men det blir vel med tiden. Kjøpte den kanskje mtp sommerferien vår, nedover i Europa og Maps. 1 minutt siden, RF91 skrev: Her e eg interessert óg. Må få gjort eit eller anna med CCC'en i bilen sidan den føles so eit musesteg opp frå hogging i steintavler 😂 Ha leikt med tanken på NBT, men mtp eg aldri ha koda ein skit i mitt liv so e fallhøgden stor 😅 Jeg tenkte MYE på NBT, men det er så jævla dyrt (komplette pakker) å litt vanskelig å kjøpe løst. Uoversiktlig å finne ut hva man trenger, samt koding. Så derfor tok jeg en Android skjerm. eivi91 og sveigis reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå