Gå til innhold

mr.Wreckless' E46 M3


mr.Wreckless
 Share

Anbefalte innlegg

Et par kjappe bilder fra gårsdagens skruing. Hadde en kompis til hjelp så vi prøvde å være effektive med å få kassa på plass heller enn å ta masse bilder. Simmeringer på input shaft på kasse ble byttet, samt ringen på selector rod. La opp ny pivot pin i messing, ny klutsjgaffel og nytt utløserlager (det gamle lageret var helt gåent hørte jeg).

Det nye enkeltmasse svinghjulet i aluminium var sikkert halve vekta av det originale dobbeltmasse svinghjulet. Svinghjul og klutsj falt på plass, trykkplata passet fint utenpå og kassa skle på plass uten å krangle, men kjente det var godt å ha et par ekstra hender. 

Klutsj2.thumb.jpg.58313da69726c68d8dff0ea0c417584b.jpgKlutsj3.thumb.jpg.df2a95fe9b55eef3ea95942b78842526.jpg

Siden jeg har enkeltmasse svinghjul nå har jeg fulgt anbefalingene om å kjøpe og bruke en "sprung" kløtsj for å slippe ekstra skrangling fra girkassa. Vi slet litt med å få en god og fast kløtsjpedal og å lufting, men etter litt krangling så kom det seg med en fast og fin pedal. Dro ut sikringen til fuelpumpa og kjørte bilen noen få sekunder på starteren og det snurra/stod stille med normal klutsjbruk så det virker lovende for at alt er rett installert. 

Venter på de siste delene for å få resten ferdig, så det blir noen dager pause nå, håper fortsettelsen blir like enkel som jobben har vært til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten runde i garasjen i kveld, varmet opp med å varme opp mellomaksellageret i ovnen på 50C mens jeg dro av det gamle. Det nye skle da veldig fint på :)

CSB1.thumb.jpg.f3321ee87e1accc9a8de95f0f3ec35da.jpgCSB2.thumb.jpg.1d58b85f2babea983b691d0444c1e17d.jpg

Ikke like enkelt å håndtere mellomakselen alene, den bolten som holder de 2 halvdelene sammen fant ut at den skulle være skikkelig vanskelig å entre, har bare stripset den der for nå, venter på delene til å feste girstangen til girkassa og vil bare gjøre det enkelt for meg mtp plass når jeg skal gjøre den delen av jobben:

CSB3.thumb.jpg.5dddcae93c7996502d5eb29c6cefa556.jpg

Girkasse på plass, et par løse kabler etter SMG opplegget samt 3 til eksosen, igjen vil jeg vente med girkassefestet pga det jeg nevnte mtp girstangoverføringen:

Girkasse3.thumb.jpg.ff5ab5fa61558807b9c8f9946a766414.jpg

Girkasse4.thumb.jpg.e83ebf013f771ad8ef9b54add2ff2d4c.jpg

Avslutta med å sette på forsterkningspanelet og fremre plastdeksel. Nå må jeg vente på pakker i posten samt få gjort unna kodinga av bilen for å bli kvitt alle feilmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler fra Koed kom 1 dag før antatt så det var jo gledelig:

RTDGirspak4.thumb.jpg.bf38f0b46ab527fa68eb734197f6e6bf.jpg

Den sårt etterlengtede kula som kobler girspak til kasse

RTDGirspak5.thumb.jpg.2191cd0c4de42fafe7a043e8856b0a7a.jpg

Den pinnen hadde latt seg montere så mye lettere med girkassa ute av bilen, men sånn er det, fant meg en bitteliten skrue jeg teipa fast i vannpumpetanga for å klemme den igjennom oppe i tunnellen.

RTDGirspak6.thumb.jpg.a31517df2f23b2e4bbd9258254960bd7.jpg

RTDGirspak7.thumb.jpg.83202bcd167e3f6bb97cb109b46dd0c3.jpg

Så var de 2 koblet sammen til 1. Blir litt spent på hvor vanskelig det skal være å få stanga til å sitte fint i nøytral og hvor mye knot som skal til der, men det gjøres heldigvis fra kupeen så nå kan jeg begynne å kle på bilen under igjen, godt å komme hit på dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å prøve å få på den gummibelgen som går opp fra tunellen og rundt shifteren. Blir veldig mye drivverkslyd og varme som kommer opp der. Jeg synes det var kult første sesongen min å kjøre sånn, men ble smårar på sesong to. Har klart å modde gummien til å passe rundt shifteren nå. Mye mer behagelig å kjøre med 7 det daglige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Anbefaler å prøve å få på den gummibelgen som går opp fra tunellen og rundt shifteren. Blir veldig mye drivverkslyd og varme som kommer opp der. Jeg synes det var kult første sesongen min å kjøre sånn, men ble smårar på sesong to. Har klart å modde gummien til å passe rundt shifteren nå. Mye mer behagelig å kjøre med 7 det daglige

Takk for tips, jeg har handlet inn en gummibelg fra en NA mx-5 som visstnok skal passe ganske bra rundt RTD spaken uten for mye slakting. Setter den på plass etterhvert som den dukker opp. Har og vanlig skinntrekk som skal over til slutt. Alt dette er noe som kan gjøres fra kupeen uten for mye forarbeid så det tar jeg som det kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg kommet litt lenger i kveld, første stopp på agendaen var nå å få satt på plass girstanga, ingen videre stor historie heldigvis, litt knot med å få rett sentrering. Overraskende god å bruke, den er trang og smal i skiftene, men håper vanedannelse gjør at jeg finner 1ste lettere for den er bra lett å sette i revers føler jeg:

RTDGirspak8.thumb.jpg.775a40de5dd6c40fe32ba2367ed461c1.jpg

Deretter var det å sette sammen bilen under, på med mellomaksel og ny hardykobling, sette på girkassefeste og pakke vekk kablene så lite stygt som jeg gidder:

Ferdig1.thumb.jpg.12aeed4aaa63e97a73feec5c3652f1d0.jpgFerdig2.thumb.jpg.0fb6d49b2aa3cba6eda89d1cb7438250.jpgMellomaksel.thumb.jpg.a568ba5487cb6f7095528d631a3a81b8.jpgGirkassefeste.thumb.jpg.f1a02bf921a180764a10634c074ce299.jpg

Deretter var det å smette sammen det nye eksosanlegget:

Eksosanlegg1.thumb.jpg.7c6555f8a31e2c62f1c02b164b3de036.jpgEksosanlegg2.thumb.jpg.a4214e27067721c8d01ed71b5cba24ea.jpg

Sparer litt vekt her, og med manifoldet jeg har satt på blir nå hele anlegget rustfritt :D Venter på en bakpotte fra Eisenmann så jeg avventer litt med å sette på min gamle før jeg vet hvordan den ligger an i løypa. Så var det å kle på deksler under:

Ferdig3.thumb.jpg.15c6fbbf15233c945454c5be36f190a8.jpg

Så kunne jeg omsider teste dette ut, bilen skal visstnok fungere selv uten koding, men fikk hjertet i halsen da det ikke skjedde noe som helst når jeg vred på nøkkelen. Måtte bruke INPA til å slette feilkoder på SMG-enheten og DME så fikk jeg liv i bilen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lyden fra hardykoblingområdet mistenker jeg er "intern skrangling" mellom girene siden jeg nå har gått for enkelmasse svinghjul. Det skal visstnok skje og er normalt med utstyret jeg har satt på. Ellers fikk jeg testa klutsjpedal og alle gir og det snurrer som det skal så jeg kaller det for en suksess så langt :D

Så nå venter jeg på bakpotte, om det drøyer så setter jeg på den originale, skal pakke sammen litt smått under panseret og jeg venter på den sagnomsuste klutsjbryteren. Koding har jeg bestilt til uka så bilen blir stående over helga enn så lenge.

God kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mr.Wreckless skrev:

Den lyden fra hardykoblingområdet mistenker jeg er "intern skrangling" mellom girene siden jeg nå har gått for enkelmasse svinghjul. Det skal visstnok skje og er normalt med utstyret jeg har satt på. Ellers fikk jeg testa klutsjpedal og alle gir og det snurrer som det skal så jeg kaller det for en suksess så langt :D

Så nå venter jeg på bakpotte, om det drøyer så setter jeg på den originale, skal pakke sammen litt smått under panseret og jeg venter på den sagnomsuste klutsjbryteren. Koding har jeg bestilt til uka så bilen blir stående over helga enn så lenge.

God kveld

Stemmer ang lyden. Sånn lyden er på min også. Helt normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bygd om til manuell uten å montere motstandsmekanismen i fremre girkassehus? Og byttet til enkeltmassesvinghjul?

Beklager å ødelegge festen, men her har du degradert drivlinja i bilen din 10 hakk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Netlandet skrev:

Du har bygd om til manuell uten å montere motstandsmekanismen i fremre girkassehus? Og byttet til enkeltmassesvinghjul?

Beklager å ødelegge festen, men her har du degradert drivlinja i bilen din 10 hakk 😅

Usikker her, men du er klar over at girspaken har innebygd "motstandsmekanisme"? Finnes flere måter å gjøre dette på en original BMW. Jeg skal innrømme jeg valgte den "enkle" løsningen men så fikk jeg gjort det hjemme uten å ta av klokkehuset til girkassa OG å sveise på ekstradelene som trengs oppe i tunnelen.

Ang svinghjulet så er du en uke for sent ute, du får mene hva du vil men det er min fest og jeg var klar over hva jeg satte på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det fredag kveld og siste rest på agendaen, tenkte det skulle være fort gjort å smette på den originale bakpotta men Supersprint hadde andre planer:

Supersprint3.thumb.jpg.40abe5df1716004b676a8ebc32db508b.jpg

Ikke akkurat hva jeg forventer av en såpass renomert fabrikant. Endte opp med å krype under en nå litt lavere bil, separere eksosen etter kattene for så å varme mellompotta med varmepistol og gass, måtte også frem med vinkelsliperen og massere innsiden av festeklemmene litt siden de 2 mm røret er skjevt gjorde at de klemmene tok borti hverandre. Så der gikk det masse ekstra tid. Men på fikk jeg det! Så får jeg sloss igjen når den nye bakpotta skal på etterhvert.

Så var det den siste avsluttende jobben rundt girspaken, satte på et skinntrekk, midlertidig for det må vel av igjen når jeg skal ha på gummibelegget som går under når det dukker opp.

RTDGirspak9.thumb.jpg.d443c2499c3e075a6e1f55c30fc1bdc9.jpg

I avvente av koding og klutsjbryter så må jeg slette feilkoder på SMG systemet mellom hver start, men jeg tillot meg en liten prøvetur til nærmeste rundkjøring og tilbake. Motoren går vel med redusert kraft så jeg merket ikke all verden til forskjell, men kløtsjen tar skikkelig fint så det er vel bare å bli vant med å bruke girspaken så skal det nok bli gøy dette ja :)

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgt litt med å denne prosessen din!  Meget bra jobb og imponert hva du har fått ved å gjøre alt hjemme. Vet godt selv hvor PITA mye dette kan være når man må ligge under en bil og alt er j.....g trangt og smått! 

Overrasket over at Supersprint hadde så dårlig passform, er jo ellers ganske bra saker.

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fxslin skrev:

Fulgt litt med å denne prosessen din!  Meget bra jobb og imponert hva du har fått ved å gjøre alt hjemme. Vet godt selv hvor PITA mye dette kan være når man må ligge under en bil og alt er j.....g trangt og smått! 

Overrasket over at Supersprint hadde så dårlig passform, er jo ellers ganske bra saker.

 

Takk. 

Jeg lurer på om jeg har blitt redda litt av at det er USA import fra California. Det er ingenting som har sittet fastrustet så det å slippe å sloss mot bolter som sitter fast har vært veldig behagelig. Har jo skaffet en del verktøy så det har nok også hjulpet og. Ikke kjempegøy å krype inn under bilen sånn men den stod bra høyt på bukkene så det hele har gått ganske greit. Det er jo nok av støtte på internett om konverteringen til manuell så synes på det hele jobben har gått ganske bra.

Akkurat det med Supersprint røret skuffa meg og. Jeg lurer litt på om de som sveisa det på fabrikken kanskje var litt slappe også slo røret seg av varmen når de holdt på. Nå er jeg nok nødt til å gjøre resten av eksosen i 2 omganger så dette blir bra. Jeg får kappe opp spor i det ene røret der og bøyd det slik det skal være for så å sveise det på nytt. Men det blir så mye jobb når jeg må gå til det lokale fabrikeringsverkstedet og trygle på mine knær om at de skal ta tid ut av sin dag til å gjøre en slik jobb for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesong 2021 kan omsider begynne, fikk, via teamviewer, kodet bilen til manuell i dag. Venter nå bare på klutsjbryter, som etter 3 dager til fortolling, omsider er på rett vei så jeg kan sette på plass panelet over pedalene. Imens så må man jo teste ut det nye utstyret:

Sesong20212.thumb.jpeg.b05f98516bb0b24ff138c3d10f2e4ed1.jpeg

Sesong20214.thumb.jpeg.8be32610cc9b5a230cf279726b3838c4.jpeg

Sesong20213.thumb.jpeg.3e8c3943e121f83519fac652f365d4bf.jpeg

Sesong20211.thumb.jpeg.b9c373e84200f4652215dd39fa233e71.jpeg

Venter på noe smått fra Burkhart, skal bytte drivknuter bak og få bytta girkasseolje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...