Gå til innhold

Kjøp av BMW 3 serie


Zeissrf
 Share

Anbefalte innlegg

Min datter har akkurat startet som lærling å har behov for å kjøpe seg bil, det er en BMW 3 serie hun ønsker (pris mellom 70-150000) og ho virker ganske låst på det :)

Men BMW er ikke mitt felt i det heletatt. For meg ser det ut som de er veldig overpriset, Eks, en 2008 kjørt 120-140 000 km ligger gjerne over 100 000 og opppver. Nå den siste ho sendte meg link på kjørt over 140 000 pris 103 000. (riktig nok 20011 denne). Som sakt har jeg ikke mye peiling på disse bilene men tenker er den kjørt 140 tusen km nå, så om ho har den i 2-3 år så er den ikke verd mer enn 50 000. 

Hva er rigtig å god pris for disse bilene, og er de så godt bygget at 140,000 km ikke er mye?

Er det noen modeller og eller årstall som har svakheter og noen som man burde satse på å velge foran andre, motorvalg som er bedre enn andre etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overpriset i forhold til hva? Skoda og Toyota? Det er jo et premium merke du vurderer nå, selvfølgelig blir det ikke der du får valuta for pengene når det gjelder pris kontra nyest mulig bil med lavest mulig km-stand. 

Gå for en diesel som har fått registerkjedet sjekket eller byttet, så er du relativt trygg. Du bør uansett sette av litt penger til vedlikehold. Muligens får du litt mer bil for pengene om du overtaler dattera di til å gå for en 1-serie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Zeissrf velkommen til forumet. :) En 3-serie som passer deres kriterier vil nok være 3-serien med chassiskode:

E90- sedan, E91- stv., E92- coupe eller E93- cabriolet. 

Her er det om å gjøre å få så ny som mulig om du velger en med rekkefirer (316i, 318i, 320i, 316d, 318d og 320d). Sjekk om bilen har fått registerreim undersøkt. Det beste er 2009-mod og nyere, da får du også faceliftutgaven og i korte trekk oppgradert motor(diesel) med tanke på holdbarhet. Jeg skal ikke gå veldig inn på motorkoder osv., det vil neppe si deg mye. På diesel som har rundet 140000 må du påregne å bytte turbo innen 50000km, uten at dette er noen selvfølge, men statistikken peker så. Likevel er rekkefirer dieselmotor å foretrekke kontra rekkefirer bensin fra samme årstall. Rekkesekser derimot er noe mer solid, men pris også deretter. Noe annet, som faktisk er en dealbreaker for meg er koppholdere. Jepp. E9x har koppholdere integrert i dashn på passasjersiden som popper ut, men det er ikke standardutstyr. Du vil savne de helt sykt mye om du ikke har de. Hah. Med alt dette sagt er E9x solide biler, men om det er kun hun(og eventuelt kjæreste) og hun ikke har hund, unger eller trenger plass til et flyttelass, så er nok det lettere å finne en 1-serie i den prisklassen som nyere og mer utstyr. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg ikke anbefalt E90/E91 med firerbensin eller firerdiesel til en ung kvinne på lærlinglønn som ikke kan ta større regninger på strak arm. Det er rett og slett så mange register/motorhavarier på disse årgangene med km-stand 100-200 000km til at jeg synes det er forsvarlig å anbefale en slik bruktbil til noen som ikke vet hva de går til. Velg 325d eller 325i hvis dere først skal ha E90/E91, men disse vil være dyrere enn budsjettet deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Werther skrev:

Selv ville jeg ikke anbefalt E90/E91 med firerbensin eller firerdiesel til en ung kvinne på lærlinglønn som ikke kan ta større regninger på strak arm. Det er rett og slett så mange register/motorhavarier på disse årgangene med km-stand 100-200 000km til at jeg synes det er forsvarlig å anbefale en slik bruktbil til noen som ikke vet hva de går til. Velg 325d eller 325i hvis dere først skal ha E90/E91, men disse vil være dyrere enn budsjettet deres. 

Jeg er dessverre enig, E9* (3 serie) og E87 (første generasjon 1 serie) generasjonen har blitt dratt ned i søla takket være trøblete motorer, det være seg bensin og diesel I4. Selvsagt med LCI, forbedret det seg noe, N47 ble stadig forbedret og etter 2011 er det trygt nok. Selv har jeg en 12/13 model av N47, gått 130k, uten trøbbel - hittil. Så til deg og datteren din, se på nyere utgaver av 3 serie, fortrinnsvis 316-320d.

ifht pris, så må man se på beløpet man kjøper bilen for, men også hva man får igjen. BMW kan til en viss grad sammenliknes med Apple - begge produkter er kanskje overpriset, men de holder seg også meget bra i pris, i særdeleshet 1/2 og 3/4 serien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Jeg hadde heller siktet mot en 12-13 modell 1 serie av F20 modellen. En 116i er et kurant valg med en ganske frisk bensinmotor. Har selv denne motoren i min 2014 316i og den drar godt til å være en liten 1,6. 

Har selv hatt en 318i 2006 modell som ble dyr pga. motorproblemer. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vil jeg påstå firerdiesel opp til og med 2007 i 1- og 3-serie er et forholdsvis trygt kjøp. Firerdieselen etter dette bør være et greit kjøp om den har vært inne på aksjon i forbindelse med registerkjede, evt. om dette er blitt byttet. Firerbensin på disse modellene hadde jeg knapt tatt imot om jeg hadde fått de gratis.

Ene nevøen min kjøpte nylig en "gubbekjørt" 2005 (mener jeg det var) 318d for 47000,-, finner du noe slikt er det begrenset hvor mye man kan tape.

Ellers er jeg også enig i at en nyere 1-serie vil være et mer fornuftig kjøp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg hadde i hvertfall til dette budsjettet (opp til 150k) kjøpt meg en F20/21 114i M sport manuell og fått den optimalisert :)

Og jeg ville kjøpt en 116i manuell og latt den være helt original motormessig for et tryggere bilhold. Samme hva man sier, man vil uansett alltid ha en større risk hvis man har tuklet med motoren selv om det skal være trygt og alt det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, StigJ skrev:

Og jeg ville kjøpt en 116i manuell og latt den være helt original motormessig for et tryggere bilhold. Samme hva man sier, man vil uansett alltid ha en større risk hvis man har tuklet med motoren selv om det skal være trygt og alt det der. 

Skal ikke være uenig med deg der - spesielt som førstebil. Da er det nok bedre å gå ned på utstyr og heller få en 116i. Har en kompis som har 114i, og den er visst litt daff i original utførelse, spesielt sammenlignet med 116i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hadde i hvertfall til dette budsjettet (opp til 150k) kjøpt meg en F20/21 114i M sport manuell og fått den optimalisert :)

Mitt valg også. Får 200 hester ut av 114i med tuning. Er datteren bilinteressert - noe valg av merke kan indikere - så gir en tunet 1-serie mest bil og kjøreglede for pengene. I det hele tatt er 1-serien, også eldre modeller, en meget fin førstegangsbil. Bruker mindre drivstoff også på grunn av lavere vekt, det har sikkert betydning for en tynn lommebok.

Noe å tenke på er hva bilen koster i bruk og vedlikehold, ikke bare kjøpsprisen. Forskjellen på dekk og bremseskiver kan utgjøre mange tusen kroner mellom en 1-serie og en større BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...