Gå til innhold

Dieselpumpe havari F10


michaelskare
 Share

Anbefalte innlegg

Det store problemet er vel at metallspon spres rundt alle veier. At en høytrykkspumpe må byttes er vel i seg selv ikke så oppsiktsvekkende. Jeg bytta selv CP1 pumpe på min gamle E39 530D men der var det jo bare å bytte pumpa å kjøre videre samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo og nevnt den problemstillingen at en del mekanikere ikke lufter dieselsystemet via PC etter filterbytte, men heller bare kinner til dieselen kommer fram.

Det skal visstnok gå fint på eldre M47/57 biler, men nyere N47/57 biler skal visst være annerledes og ikke tåle dette. Matepumpe funker på annen måte eller noe slikt?

Er det noe forskjeller mtp havari på CP4.1 og CP4.2?

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Otis skrev:

CP4 blir brukt i i kombinasjon med Duramax motor i statene. Det skrives det endel om havari, de er ikke 100% sikker på hva som er problemet, men de påpeker bla. ultra lav sulfur innhold i diesel som gir mindre smøring visstnok og mangel av løftepumpe i tanken.

Ja, om det er så lavt i Norge kan jo det være en årsak, men da skulle vel ikke bare BMW sine pumper ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Ble jo og nevnt den problemstillingen at en del mekanikere ikke lufter dieselsystemet via PC etter filterbytte, men heller bare kinner til dieselen kommer fram.

Det skal visstnok gå fint på eldre M47/57 biler, men nyere N47/57 biler skal visst være annerledes og ikke tåle dette. Matepumpe funker på annen måte eller noe slikt?

Ja luftbobler på den pumpen smører jævli dårlig for å si det mildt. En skal lufte systemet med ISTA eller DISetter filterbytte, alt annet er ikke bra. På bensin skal en egentlig gjøre det og men det er ikke samme type pumper som krever den type smøring. På E39 tar en bare ut relé og kiner motoren så en presser ut drivstoff og etterpå trykksetter det igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Kan det være nok til at CP4.2 ikke havarerer like mye som CP4.1?

CP4-2 serien har 5 forskjellige typer så det er ikke godt å si hva som er installert av disse. Med et ekstra stempel tenker jeg friksjonen er større og smørebehovet deretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket forsikringselskap har du? Jeg har brukt plus forsikringa en gang hos Sparebank1, de hadde en ordning at man måtte betale en viss prosent andel når bilen hadde gått så så mye, mens Gjensidige har ikke det såvidt jeg har klart og lese meg fram til. Ellers vet jeg at Minge Dieselservice på Havnås, Trøgstad gjør de reparasjonene her en del billigere enn merkeverksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye synsing om pumper og lufting.... Å spørre "volvo i Norge" om problemer med cp4 er.. vel.. hva forventer man å få til svar? Det er litt som at Møller "aldri hadde hørt om" problemer med DSG i sin tid heller.

Det spiller ingen rolle om det heter Volvo, BMW, VAG, GM, eller noe annet. CP4 har de eksakt samme problemene uavhengig av hva den står i, og uavhengig av om det er CP4.1 eller CP4.2. Det blir fort ganske åpenbart om man åpner ei defekt og ser på hva som har foregått. Drivstoff har definitivt en del å si. Biodiesel er et problem. Vinterdiesel _kan_ være et problem (uten at jeg har tatt prøver, så er vinterdiesel tilsatt parafin, med de problemer det kan ha). Mangel på vinterdiesel _kan_ være et problem (når det er kaldt). Diesel er ikke likt på alle stasjoner/leverandører. Men, man kommer uansett ikke ifra det herlige faktum at problemene var langt mindre til ikke tilstedeværende med CP1 og 3, og at konsekvensen var et pumpebytte, ikke over 100k takst på rep fra BMW.

Og for ordens skyld, jo, de amerikanske variantene har i aller høyeste grad matepumpe. Man må jo være bortimot blind for ikke å ha sett det. CP1,CP3 og CP4 er ute av stand til å i det hele tatt fungere (starte) uten matepumpe. "hørt det" og "lest det" blir ikke mer riktig selv om det kommer langt borte ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, TRF skrev:

Her var det mye synsing om pumper og lufting.... Å spørre "volvo i Norge" om problemer med cp4 er.. vel.. hva forventer man å få til svar? Det er litt som at Møller "aldri hadde hørt om" problemer med DSG i sin tid heller.

Det spiller ingen rolle om det heter Volvo, BMW, VAG, GM, eller noe annet. CP4 har de eksakt samme problemene uavhengig av hva den står i, og uavhengig av om det er CP4.1 eller CP4.2. Det blir fort ganske åpenbart om man åpner ei defekt og ser på hva som har foregått. Drivstoff har definitivt en del å si. Biodiesel er et problem. Vinterdiesel _kan_ være et problem (uten at jeg har tatt prøver, så er vinterdiesel tilsatt parafin, med de problemer det kan ha). Mangel på vinterdiesel _kan_ være et problem (når det er kaldt). Diesel er ikke likt på alle stasjoner/leverandører. Men, man kommer uansett ikke ifra det herlige faktum at problemene var langt mindre til ikke tilstedeværende med CP1 og 3, og at konsekvensen var et pumpebytte, ikke over 100k takst på rep fra BMW.

Og for ordens skyld, jo, de amerikanske variantene har i aller høyeste grad matepumpe. Man må jo være bortimot blind for ikke å ha sett det. CP1,CP3 og CP4 er ute av stand til å i det hele tatt fungere (starte) uten matepumpe. "hørt det" og "lest det" blir ikke mer riktig selv om det kommer langt borte ifra.

Hei, du som er diesel guru ;) Tror du det har noe for seg å fylle Shell nitro+ v Power diesel? Jeg har gjort det i flere år, i håp om at den smører pumpa bedre... Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt noen prøver, og kan således ikke påstå noe konkret om smøreegenskaper. Det jeg vet er følgende:

Tysk Vpower diesel har betydelige mengder GTL. Dette ser du tydelig på lukt, farge og ikke minst resultater. "Angivelig" ikke så ulik LM24 blandinga. Dette er et meget bra drivstoff, fra øverste hylle.

Vi har hatt 2 generasjoner "vpower diesel" i Norge, ingen av dem er like den tyske. Det ble påstått at det var tilsatt noe GTL også i den norske. Videre, så skal Vpower varianten være fri for biodiesel, og dette er fordelaktig for pumpe og injektorer.  

Så ja, om du vil bruke penger på "tilsetning", så er nok det å kjøre Vpower dieselen det mest effektive/fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, TRF skrev:

Jeg har ikke tatt noen prøver, og kan således ikke påstå noe konkret om smøreegenskaper. Det jeg vet er følgende:

Tysk Vpower diesel har betydelige mengder GTL. Dette ser du tydelig på lukt, farge og ikke minst resultater. "Angivelig" ikke så ulik LM24 blandinga. Dette er et meget bra drivstoff, fra øverste hylle.

Vi har hatt 2 generasjoner "vpower diesel" i Norge, ingen av dem er like den tyske. Det ble påstått at det var tilsatt noe GTL også i den norske. Videre, så skal Vpower varianten være fri for biodiesel, og dette er fordelaktig for pumpe og injektorer.  

Så ja, om du vil bruke penger på "tilsetning", så er nok det å kjøre Vpower dieselen det mest effektive/fornuftige.

Takk. det var det jeg trodde/håpet. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...