Gå til innhold

Gavepakke fra regjeringen til bilentusiasten


Tony Soprano
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Fredrik skrev:

@TRF Jeg mener definitivt at man i dag bør unngå å importere biler med dieselmotorer som kun klarer Euro 3 normen. Det er ikke så ofte at man ser/møter slike biler her i Danmark (miljøavgiftene er svært høye og derfor er de fleste skrotet eller solgt ut av landet), men når man av og til treffer på disse bilene (f.eks ligger bak en slik dieselbil) merker man tydelig at disse bilene er fra en tid vi ikke vil tilbake til.

Jeg har selv hatt 4 slike dieselbiler i perioden 1997-2013 og totalt kjørt langt over 500000 Km med bilene. Jeg ser absolutt poenget med soliditeten og relativ verdi for pengene (f.eks E39 530d), men selv om jeg ikke er en miljøfanatiker mener jeg allikevel at litt hensyn til miljøet bør man ta. Jeg har en dieselbil i dag også, men den klarer Euro 6d normen. Jeg bor forøvrig delvis på landet og har derfor full forståelse for at mange foretrekker dette... :)     

Men altså disse bilene er jo allerede produsert og mest trolig i bruk fra før, de bytter jo bare eier..... Om Kåre kjører euro3 bil, eller om han selger den til meg spiller ingen rolle. Se på det som gjenbruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tennbrikket skrev:

Men altså disse bilene er jo allerede produsert og mest trolig i bruk fra før, de bytter jo bare eier..... Om Kåre kjører euro3 bil, eller om han selger den til meg spiller ingen rolle. Se på det som gjenbruk :)

Det er slik mange land syd for Middelhavet og i Mellomøsten blir fylt opp med gamle dieselbiler som det ikke lenger er hensiktsmessig å kjøre i Europa pga. høye avgifter og restriksjoner. Jeg tenker at det er bedre om man i disse samfunnene hadde kjøpt en nyere bil til den samme prisen. Det kan være kult å kjøre gammel luksus (f.eks Mercedes-Benz eller BMW), men ikke når de i den grad forurenser.

Jeg tenker at man som bilentusiast bør unngå å gjøre seg selv en bjørnetjeneste i denne sammenhengen. Jeg liker at folk interesserer seg for biler med stempelmotorer og håper at det fortsetter slik i mange år fremover. På den annen side er det viktig i denne sammenhengen å få fjernet de aller værste miljøsynderne og det er definitivt dieselbiler som kun klarer Euro 3 normen.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TRF skrev:

Da tenker jeg vi kan være enige om å være uenige. Ditt perspektiv blir for meg blåst ut av proporsjoner.

Du kan kose deg med din Citroen med euro6 motor, også skal jeg kose meg med min BMW med dobbelturbo og 375hk.... som aldri i verden ville greid noe euro6 krav... Jeg lever godt med det, og tenker at man skal være svært forsiktig om man regnskapsfører folk sine "utskeielser" ned til hvilken avgassnorm bilen deres har. Det kan fort slå tilbake om noen titter på livet til den som melder.

Jeg ville faktisk importert en så strøken som mulig e46 330d facelift hvis jeg skulle hatt meg ny bruksbil idag 😊 

Umulig å oppdrive gode eksemplarer av disse i Norge for tiden.. De fleste har gått over 300k km og er ihjelsarva og rusta..

Å utslipp, nei det ville ikke slått meg så mye som en tanke! Det er ikke mange % av norges bilister som kommer til å importere noe slikt for daglig bruk, uansett avgiftslette, så å dra klimakortet opp blir også i mine øyne helt feil. 

Lokal forurensing er selvsagt et problem mange steder, bla.a. i min hjemby, Mo i Rana, hvor svevestøvet ligger som en tett sky over hele byen hver gang det blir litt tørt i lufta, men en dieselbil fra eller til er IKKE det som er avgjørende. (Les: probleme her kommer av oppvirvlet støv fra dekk og mye trafikk, ikke avgasser).

På global basis har avgasser mye å si, men der igjen, så er de store miljøproblememe idag i hovedsak forårsaket av andre årsaker enn noen få biler med euro 3 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Jeg ville faktisk importert en så strøken som mulig e46 330d facelift hvis jeg skulle hatt meg ny bruksbil idag 😊 

Umulig å oppdrive gode eksemplarer av disse i Norge for tiden.. De fleste har gått over 300k km og er ihjelsarva og rusta..

Dukker opp noen fine eksemplar til tider :)https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138568363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kolstad Jr. En strøken E46 ville utvilsom ha stått høyt på min liste også (hvis jeg hadde bodd i Norge), men da som 330i. Dét er virkelig en godbit av en bensinrekkesekser som heller ikke blir mye dårligere i en E39 530i. Jeg har forøvrig ingen spesiell miljøagenda - nope - ikke som ihuga bilentusiast med en forkjærlighet for stempelmotorer... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er på vei ut og restriksjonene som kommer gjør nok at få kommer til å importere dette. Dem som er opptatt av drivstofføkonomi, moment ved lavt turtall på små motorer og automat har jo el-bil som et langt bedre og rimeligere alternativ. Så dette ordner seg selv. Men Duramax/Cummins/Powerstroke import vil nok øke om 2-3 år da disse er meget billige i statene, og perfekte kjøretøy for dem som trekker tung henger ofte.

 

Har mer troen på at det kommer langt flere entusiastbiler og at nå har folk råd til en billig el-bil til daglige gjøremål og en eller flere skikkelige hobbybiler med passende motorisering som ekstrabiler. Har heller tro på at dette kan øke andelen solgte nye el-biler om noe annet. 

 

En annen viktig sak er at 98 oktan med 0% etanol skal være tilgjengelig I hele landet fremover (lovregulert). Godt nytt for alle med artige hobbybiler👌

Endret av HaaJeHaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

@TRF Jeg mener definitivt at man i dag bør unngå å importere biler med dieselmotorer som kun klarer Euro 3 normen. Det er ikke så ofte at man ser/møter slike biler her i Danmark (miljøavgiftene er svært høye og derfor er de fleste skrotet eller solgt ut av landet), men når man av og til treffer på disse bilene (f.eks ligger bak en slik dieselbil) merker man tydelig at disse bilene er fra en tid vi ikke vil tilbake til. 

Ja..men da skal du få lov til å mene det. Så oppfordrer jeg derimot alle som ønsker seg en dieselbil fra 90 tallet til å kjøpe en, å ikke la seg styre av moralister. Det er ingen som kommer til å "henge" deg for å kjøre en E39 530d. Og kommer vi til den tid hvor diesel er forbudt i nye biler, ja så er E39en en veteran som slipper unna 😀 I Norge har vi mange Euro 3 biler ute i trafikken, og jeg må si jeg har ennå til gode å bli plaget av disse bilene sitt utslipp. Har egentelig aldri lagt merke til det, og da er ikke problemet eksisterende for meg. Kanskje du er blitt litt for sensetiv? Det går jo an å bli det hvis man fordyper seg nok i elbiler og det grønne skiftet (som du jo gir inntrykk av å gjøre). Dette er en gledes sak, også kommer du farende med en pekefinger om at dieselbiler ikke er OK og om å tenke på miljøet. Beklager Fredrik, men slik er provoserende å lese..

3 timer siden, Fredrik skrev:

 

....men selv om jeg ikke er en miljøfanatiker mener jeg allikevel at litt hensyn til miljøet bør man ta.

Nei! Ikke i denne sammenheng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært istid, med sånn ca 50.000 års mellomrom. Vi er på overtid for maange år siden så vi kan vel strengt tatt være glade for at vi forunrenser og finnes ellers ville menneskeheten vært utdødd for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja..men da skal du få lov til å mene det. Så oppfordrer jeg derimot alle som ønsker seg en dieselbil fra 90 tallet til å kjøpe en, å ikke la seg styre av moralister. Det er ingen som kommer til å "henge" deg for å kjøre en E39 530d. Og kommer vi til den tid hvor diesel er forbudt i nye biler, ja så er E39en en veteran som slipper unna 😀 I Norge har vi mange Euro 3 biler ute i trafikken, og jeg må si jeg har ennå til gode å bli plaget av disse bilene sitt utslipp. Har egentelig aldri lagt merke til det, og da er ikke problemet eksisterende for meg. Kanskje du er blitt litt for sensetiv? Det går jo an å bli det hvis man fordyper seg nok i elbiler og det grønne skiftet (som du jo gir inntrykk av å gjøre).

Jeg er ikke spesielt interessert i elektriske biler ut fra et miljøperspektiv for dette er i aller høyeste grad ganske omdiskutert. Jeg er imidlertid interessert i elektriske biler ut fra et teknisk og kjøredynamisk perspektiv - og det er også derfor jeg skriver ganske mye om disse bilene i min tråd... :)

Jeg har full forståelse for at noen ikke klarer å se denne forskjellen og evt. blir provosert så snart de ser, leser eller hører om elektriske biler. Det er etter min mening ganske frustrerende å registrere hvordan store deler av media heller ikke klarer å se annet enn sort eller hvitt når virkeligheten er et sted i mellom. Elektriske biler kommer ikke til å redde verden, men selve teknologien kan kanskje være et alternativ i mange sammenhenger. Det er jo ikke slik at alle biler behøver å ha en stempelmotor og det er heller ikke alle biler som bør ha en stempelmotor.

Det vi imidlertid ikke trenger er eldre biler som slipper ut skadelige avgasser og sot samt lukter surt - som dieselbiler som ikke klarer Euro 3 normen gjør. Det er en grunn til at disse dieselbilene ikke lovlig kan kjøre i temmelig mange europeiske byer og at de i land som f.eks Danmark blir skattet ihjel. Danmark har valgt å ikke forby disse bilene i byene (som bl.a tyskerne gjør), men derimot å gjøre det ekstremt lite økonomisk attraktivt å kjøre bilene. Metoden er åpenbart effektiv for det er i dag svært sjelden man ser biler som f.eks E46 320d og E39 530d i Danmark. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg veldig spent på å se hvordan det slår ut! Eldre enn 2000 er for gammelt for en familiebil for min del men hvis vi kommer opp på 2006/2007 kan det blir aktuelt. Elbil til hverdags og en fin E61 med xdrive til å kjøre på langtur/hytta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, HaaJeHaa skrev:

... En annen viktig sak er at 98 oktan med 0% etanol skal være tilgjengelig I hele landet fremover (lovregulert). Godt nytt for alle med artige hobbybiler👌

Kor har du dette frå? Kan det bekreftast nokon plass? 

Her i bygda blei siste pumpa med 98 fjerna for kanskje 5 år sidan. Trur kaanskje det er ei og anna pumpe med 98 oktan i enkelte nabobygder, men å reise oppimot ein time kvar veg (må ta ei ferje) kun for å fylle tanken ser eg som veldig lite hensiktsmessig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...