Gå til innhold

Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg liker virkelig det holistiske perspektivet du har med at din datter på sikt kan overta X5'en. Har hun det bra så har du det bra og dette kjenner jeg igjen fra mine egne barn. Det er en variant av "happy wife, happy life". Jeg går ut fra at det er en modenhetssak :)

Men hva i all verden betyr sjeske? Dette uttrykket har jeg ikke hørt før, men så har jeg også bodd utenfor Norge i 22 år og kan ha glemt noen ord og uttrykk etterhvert. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E65 ja :) der har du bilen som fikk mange til å spørre hva BMW holdt på med :). Den linje lekkre E38 ble erstattet med et helt nytt design. Syntes selv at denne var "klumpete" og voldsom når den kom.

Kom seg betraktlig utvendig når LCI kom. Spesilet bak, på pre LCI ser det jo ut som bagasjelokket ligger oppå bilen :D Utrolig hva et justert lyktedesign gjør.

Hvordan er det med drifts kost på disse? Ser for meg at det er dyre deler og noe kopmlisert som gjør at verkstedbesøkene blir litt oftere.

Blir spennende å se hva dere lander på, vet at du har nevnt E65 tidliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at E65 er signifikant dyrere å drifte i dag enn f.eks E53. For det første er E65 "digital" i motsetning til E53 (som teknisk er basert på E39) og dermed også langt mindre servicevennlig for menigmann. Med E60 og spesielt E65 gikk BMW også over til et annet regime der den tekniske avstanden til de billigere modellvariantene skulle være større enn tidligere. Dette påvirket så vel prisen på bilene, men også graden av teknikk og kompleksitet.

Når dette er nevnt er jeg helt enig i at E65 har hatt litt av et oppsving de siste årene med tanke på hvordan vi oppfatter designet på bilen. Faceliften hjalp betydelig på det litt sedate uttrykket (spesielt bak), men i det hele synes jeg at det er liten tvil om at modellen står seg bedre i dag designmessig enn den gjorde for noen år siden. BMW og spesielt Chris Bangle skal ha all ære for dette. De så noe som vi andre ikke så på den tiden da E65 kom på markedet.

Jeg skrev forøvrig denne artikkelen for forumet i 2014 vedr. E65 og hvordan Chris Bangle tenkte da han designet bilen. Jeg har stadig respekt for hans tilgang til oppgaven, men jeg er faktisk litt overrasket over hvordan designet på bilen har utviklet seg siden 2014. Det er liten tvil om at bilen ser vesentlig finere ut i dag enn den gjorde for 8 år siden.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg liker virkelig det holistiske perspektivet du har med at din datter på sikt kan overta X5'en. Har hun det bra så har du det bra og dette kjenner jeg igjen fra mine egne barn. Det er en variant av "happy wife happy life". Jeg går ut fra at det er en modenhetssak :)

Men hva i all verden betyr sjeske? Dette uttrykket har jeg ikke hørt før, men så har jeg også bodd utenfor Norge i 22 år og kan ha glemt noen ord og uttrykk etterhvert. 

Hehe ja ,vi er litt der at det går faktisk an å bruke de tingene man har ,fremfor å låne i hytt og gevær til ting .😊

Spesielt når hun etterhvert skal inn i boligmarkedet og her har jeg vært streng ..

Hun har jo mulighet for å kjøpe hva hin vil og vet hun har lyst på nyere sprek dieselbil type f11 osv ,men sagt kom deg inn på boligmarkedet først 😊

Så ja ja så lenge hun har det bra ,så er far glad ,

Og så sant det du sammenligner med her Happy wife,happy life.

Sjeske på er det samme som lyst på Fredrik 

 

33 minutter siden, Mortenej skrev:

E65 ja :) der har du bilen som fikk mange til å spørre hva BMW holdt på med :). Den linje lekkre E38 ble erstattet med et helt nytt design. Syntes selv at denne var "klumpete" og voldsom når den kom.

Kom seg betraktlig utvendig når LCI kom. Spesilet bak, på pre LCI ser det jo ut som bagasjelokket ligger oppå bilen :D Utrolig hva et justert lyktedesign gjør.

Hvordan er det med drifts kost på disse? Ser for meg at det er dyre deler og noe kopmlisert som gjør at verkstedbesøkene blir litt oftere.

Blir spennende å se hva dere lander på, vet at du har nevnt E65 tidliger.

Som jeg har nevnt så liker jeg facelift veldig godt og vet at alle e65 er en elsk / hat bil .😊

Når det ble forandring i 2005 ,så ble det en bil som ble mer sånn en 7 serie skulle være og det takket være små detaljer som lykter osv .

Angåend driftskostnader på disse så er det vel ikke det mest optimale med mindre du skrur litt selv .😊

Generllt dyrt om man imå på verksted ,men om man vet hva litt skruing er ,pluss litt til så bør det gå greit.

Jeg er ikke redd hvertfall 😊

Ps jeg er en enkel mann,denne kunne jeg hatt:

A5A25CA6-AEF9-4186-A57A-382D35F42465.thumb.jpeg.fd21955ed899e458c44bb2257075ea91.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ingen problem for deg og drifte en e65, det er jeg sikker på 😊 men gå for facelift, det trengs for utseende sin del 😅 Har en kamerat med e65 750ial som skal selges.. Om du føler for skjikkelig v8😁

Nei utrolig nok ,så hadde jeg ikke vært nervøs for å eie en ,tror det skulle gått fint 😊

Ja ingen tvil ,facelift må det bli isåfall .

Jeg sier mange takk for tilbudet men her må jeg takke nei 😅

750 i L v8 blir hardt for lommeboken å drift mtp drivstoff osv men ja ,kongebil det ja 😎

Har forresten snakket med endel mennesker i det siste som har eid en sånn type bil som 65 facelift .

Fleste er veldig fornøyde og sier bilene har vært driftsikre og lite tull og det er jo litt sånn type befriende å høre for man hører alltid dritt om ting 😌

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med E65 lci! Jeg begynner også å like disse bilene. Selv har jeg jo blitt kjent med mye av teknologien fra denne tidsepoken BMW via min E61 545i smg. Og min konklusjon er at her er det ikke noe å være redd for. Men du bør ha ista diagnose program og tilgang til newtis, da kommer du langt med feilsøking og vedlikehold selv.

Angående motorisering ville jeg gått for bensin V8 dersom bilen skal være en søndagsbil og ikke en hverdagsbil. Rett å slett fordi kraftleveransen er så silkemyk og behagelig, dette kler en 7er godt. N62 har jo et dårlig rykte, men min erfaring er at dette er en fin motor 😊

Men det åpenbare valget er jo diesel, M57 kler nok bilen godt også. Eller hva med en 745d 😎😎 Da snakker vi lokomotiv.

En annen ting med disse bilene er at de er veldig moderne i understellene. Mange av de ble levert med aktive understell, som virkelig løfter kjøreegenskapene til dagens nivåer og i noen tilfeller faktisk enda bedre. Jeg har Dynamic Drive og active steering på min E61, og det gjør virkelig hele bilen. Fantastiske kjøreegenskaper rett og slett. 
 

Nei kjør på med en svart eller mørk blå E65 lci, med aktivt understell og store hjul 😎 Kongebil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Andreas_R skrev:

Kjør på med E65 lci! Jeg begynner også å like disse bilene. Selv har jeg jo blitt kjent med mye av teknologien fra denne tidsepoken BMW via min E61 545i smg. Og min konklusjon er at her er det ikke noe å være redd for. Men du bør ha ista diagnose program og tilgang til newtis, da kommer du langt med feilsøking og vedlikehold selv.

Angående motorisering ville jeg gått for bensin V8 dersom bilen skal være en søndagsbil og ikke en hverdagsbil. Rett å slett fordi kraftleveransen er så silkemyk og behagelig, dette kler en 7er godt. N62 har jo et dårlig rykte, men min erfaring er at dette er en fin motor 😊

Men det åpenbare valget er jo diesel, M57 kler nok bilen godt også. Eller hva med en 745d 😎😎 Da snakker vi lokomotiv.

En annen ting med disse bilene er at de er veldig moderne i understellene. Mange av de ble levert med aktive understell, som virkelig løfter kjøreegenskapene til dagens nivåer og i noen tilfeller faktisk enda bedre. Jeg har Dynamic Drive og active steering på min E61, og det gjør virkelig hele bilen. Fantastiske kjøreegenskaper rett og slett. 
 

Nei kjør på med en svart eller mørk blå E65 lci, med aktivt understell og store hjul 😎 Kongebil!

Godt å høre jeg ikke er alene om å like disse 😀😀

Angåenende motor så må det nok bli diesel pga det hadde blitt en daglig bil for oss og da blir det rett og slett for dyrt for oss å drifte en svær v8 selv om det er det som er rett i disse .😀

Ja bør nok få tak på diverse diagnose / feilsøke programmer om jeg velger e65 livet .

Veldig enig i dette med at de er moderne mtp understell osv og ville jo hatt det dette med aktivt understell  osv osv .

Hadde jo selv en e61 fra samme tidsepoke og var jo strålende fornøyd med den og tenker at en 7 serie fra samme tid ,må jo være ekstra god å kjøre dvs jeg vet 😊

Om det skjer så skal jeg ha sort eller blå garantert .

Forresten brukte litt tid på å sjekke delepriser og var jo ikke galt en plass helt til man kom til komponenter som hadde med dempere og gjøre …Dyrt men etter det jeg har skjønt ,så går disse ikke så ofte i stykker altså de som er utstyrt med sånn understell som du nevner .

Men her kan jeg selvsagt ta feil ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik skrev:

Men hva i all verden betyr sjeske? Dette uttrykket har jeg ikke hørt før, men så har jeg også bodd utenfor Norge i 22 år og kan ha glemt noen ord og uttrykk etterhvert. 

@sveigis har en spesiell poetisk måte og uttrykke seg på som det tar en stund og venne seg til. Det artigste er at det muntlige språket hans er akkurat likt. Det var artig når han ringte for og feilsøke E30. Han bruker ord og vendinger som ingen andre for og forklare brente ledninger. Artig at vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Rune-K skrev:

@sveigis har en spesiell poetisk måte og uttrykke seg på som det tar en stund og venne seg til. Det artigste er at det muntlige språket hans er akkurat likt. Det var artig når han ringte for og feilsøke E30. Han bruker ord og vendinger som ingen andre for og forklare brente ledninger. Artig at vi er forskjellige.

Haha ja mulig jeg har det .

Angående ledningsjobben så gikk det jo bra tilslutt selv ulike måter å forklare å si ting på og helt enig ,artig at vi alle er ulike .

Ps angående språk og dialekt ,Setesdal dialekten den er vanskelig den .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Ps angående språk og dialekt ,Setesdal dialekten den er vanskelig den .

Ikke for setesdølene og det er vel det viktigste når det gjelder dialekter. Norge er fascinerende på den måten og noen har til og med en privat dialekt som nesten ingen andre snakker. Jeg snakker konservativt bokmål som ikke oppfattes som en dialekt, men som kanskje burde være det i dag. Etter å ha bodd 22 år i Danmark er jeg sikkert litt preget av dansk også så det har faktisk hendt at folk i Norge har spurt om jeg er norsk. Folk i Danmark hører naturligvis at jeg er norsk så jeg vet faktisk ikke helt hvor jeg står mhp. språket.

Jeg er naturligvis litt ute av trening når det gjelder dialekter i Norge så da jeg for et par år siden hadde en kollega fra Fosenhalvøya i Trøndelag hadde jeg problemer med å forstå hva hun sa. Heldigvis snakket hun også dansk (noe som er ganske imponerende) så da ble det til at hun snakket dansk med meg og jeg norsk med henne eller i alle fall noe som minner litt mer om norsk enn dansk :)     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fiks på nøkkelen min her i julen noe som ble suksess ,men igår var det stopp igjen .

Null funksjon på noen av knappene .

Vel hva kunne dette være nå da ?

Før ny feilsøking så sprettet jeg nøkkel og målte batteriet ,det skulle være på tre volt ,men her var det 2.83 .😩

Jaha hadde jeg kjøpt et batteri som var gammelt eller hva var det ?

Hvertfall jeg limte nøkkel sammen igjen og tenkte jeg skulle prøve et tips jeg så på YouTube .

Nemlig å lade nøkkel på en ladestasjon til tannbørste 😀.

Ville jo være for godt til å være sant men ville nå prøve :

8C6077C3-B5D3-421A-A74F-C0DD92D2C695.thumb.jpeg.d16a0505e1c5c9e50d0152c8d7972272.jpeg

Etter to timer så måtte jeg opp på Biltema og av gammel vane så trykket jeg knappen og Boom så låste den seg opp uten problem 😊

Altså dette trikset virket jo .

Og da måtte man jo finne ut hvorfor dette skjedde altså at den ikke lader i bil .

Årsaken er mest sannsynelig denne her som står rundt tenningslåsen :

25C6AAD8-71FF-4345-8B60-0098E3841473.thumb.jpeg.53b6c1b1a94a242b1c1a05d26e37b32d.jpeg

Denne funker som en lader til nøkkel og er nok ødelagt på min bil .

Og det latterlige er jo at den koster meg under 250 kr ny så denne skal kjøpes inn .

Byttes samtidig med tenningsbakstykke på tenningslås .

Skal og kjøpe et ekstra batteri til i tilfelle .

Er rart men sånt må jeg ha iorden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .Upd

Et spm her angående vedlikehold .

Jeg skal til med skruing på denne bilen i vinterferien og må ha noen svar på noe jeg lurer på.

Skal bytte termostat noe som er greit nok ,men sirkulasjonspumpen til Webasto har jeg ikke fått kjøpt enda .

Det jeg lurer på må den være iorden når jeg skal til å lufte kjølesystemet?

For har sett at når man lufter disse så er det en pumpe som går og såvidt jeg kan se ,så har jeg kun den pumpen og den går ikke somsagt.

Eller har denne null og si ?

Kom gjerne med tips .

Ellers ønsket fruen varm bil før hun skulle på jobb idag tidlig noe som passet bra .

Måtte på butikken en tur så da ble det varm bil :

C6010053-ED61-41CF-83B2-1F4E5A766ACC.thumb.jpeg.7b5689661193603e6a49e3919ba1a864.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .Termostatbytte spm

Jeg tømte hele radiatoren og tok ut skruen på motorblokka for å få ut mest mulig kjølevann da jeg byttet vannpumpe og termostat på min M57. Sirkpumpa på den bilen var/er nok kaputt den også. Det gikk helt fint å lufte, du må bare passe på å skru varmen i bilen på max (temperaturen ikke vifta). Da åpner ventilen til varmeveksler for kupe for fullt. Når du bytter termostat så er det også relativt lite søl også, ikke mye som forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg tømte hele radiatoren og tok ut skruen på motorblokka for å få ut mest mulig kjølevann da jeg byttet vannpumpe og termostat på min M57. Sirkpumpa på den bilen var/er nok kaputt den også. Det gikk helt fint å lufte, du må bare passe på å skru varmen i bilen på max (temperaturen ikke vifta). Da åpner ventilen til varmeveksler for kupe for fullt. Når du bytter termostat så er det også relativt lite søl også, ikke mye som forsvinner.

Takk for svar ,da satser jeg på det går fint .

Må bytte en lite skjøterør og pakning under innsug og så da blir det nok alt nytt av kjølevæske og .

Og er det da bare fylle opp så åpne lufteskrue på termostat ,så på radiator ,etterfylle og starte opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...