Gå til innhold

En tråd om kjøpshjelp av F11 til en Bmw entusiast! Evt. F3*??


 Share

Anbefalte innlegg

Ingen bidrag annet enn at vi akkurat har hatt en sak med cp4 pumpe. Ikke bmw men vag. Rep 80k.... dette ilag med registerkjedeproblematikk kan utgjøre 150k i rep på en bil til 250k. Ja ny bil er dyrt mtp verditap, men sannelig er det ikke dyrt å reparere på nyere brukt også. Nå skal ikke bilene holde lenger enn ut garantitiden, og forhandlernettverket skal leve av reparasjoner som kunne vært unngått om man lagde skikkelige biler slik som før.

Nå kjøpte vi bmw med M motor istedenfor N motor. Og eldre og bedre dieselpumpe enn cp4. Satser på det holder en stund.

OM jeg ender opp med N serie motor senere blir det første å bytte ut cp4 pumpa til en ny. Kun for forbehold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Skulebollen skrev:

Får man opp ett register av hvilke motorer som bruker denne pumpen? B47 feks?  

Er det ikke det ene så er det visst det andre😅 blir vertfall mer og mer sikker på at b47 er veien og gå

N47, N57, B47, B57 + div andre bilmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cp4 står i "alt". Jeg tror dog Bosch har gjort noen grep på siste generasjon av pumpa. Jeg har dog ikke full oversikt over alle detaljene i hva de har gjort og hvor bra det vil fungere, eller om alle de eldre modellene egentlig får disse som erstatning (jeg tror ikke det). 

 

Jobber litt på si med en mulig oppgraderingspakke til cp4. For ikke bare går de i stykker men de har ganske begrenset kapasitet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så, at noe må da Bmw ha lært av n47?? Så selvom div. Kjededeler er likt. Betegnelse på pumpe er likt osv.

Så burde "standardfeil" vere tildels utrettet på b47? 

Skulle visst bare beholdt min gode gamle m57😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 22.51, ///M-ini95 skrev:

Litt avhengig av hvilken 520d man sammenligner med. 518d kom kun som B47. Så forskjellen mellom 518d og 520d (B47) er ingenting annet enn software. Iallefall slik jeg kan se fra delekatalogen. 520d (N47) er en helt annen motor, så forskjellene sier seg selv. 

Edit: 

Litt for kjapp med hva jeg skrev. 518d kom også som N47 motor da enten med 136 eller 143 hk. B47 motoren har 150 som fulleffekt og 136 som nedstrupa. 

Ser også at N47 518d og 520d også deler mye like deler, blant annet turbo. Uten å ha sjekket alt, så virker denne også som en "nedstrupa" 520d. 

 

Fant meg endelig en 518d som var interessant. Men når jeg gikk innpå bmwvin så står der at motorkoden er n47n?? 

Har vel egentlig bestemt meg for at b47 er tryggest🤔

Link til bil

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135792757

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Fant meg endelig en 518d som var interessant. Men når jeg gikk innpå bmwvin så står der at motorkoden er n47n?? 

Har vel egentlig bestemt meg for at b47 er tryggest🤔

Link til bil

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135792757

 

Den trenger jo ikke å være helt uaktuell. Med en så lav km.stand så tenker jeg at kjede + cp4 havari ikke er noe å bekymre seg for. Iallefall for en stund. Man kan selvfølgelig være maks uheldig, men det kunne skjedd med en B47 eller N57 også.
Tenker dog at 136 hk i en så tung bil som det, kan bli utrolig slitsomt i gitte situasjoner.

Kan ikke huske å ha lest noe om så sene N47 modeller med kjedehavari, men skal ikke påstå at det ikke har skjedd. 

Hva med å eventuelt speide etter en eldre bil som allerede har fått kjede og eventuelt HT pumpe byttet? Da gjenstår det normale slitedeler som trengs å byttes, noe man fint kan overleve med.

 

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Mente ikke du at alle 518 var B47🤔?

Jo, men var litt for rask og glemte at biler før 2015 kom med N47. Mao så er de første 518d (2014 modell) levert med N47 motoren.

Redigerte innlegget når jeg innså det. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...