Gå til innhold

Anbefalt rust/understell behandling

Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Werther skrev:

Men bedre med litt klin enn masse rustne skruer og bolter.

Det er et veldig godt poeng. Bedre å bruke noen minutter på å fjerne understellsguffe fra muttere og bolthoder når man under all guffa blir belønnet med rustfri deler som lar seg løsne med vanlig verktøy, enn å måtte dra fram vinkelsliper og det som verre er for å kjempe med istykkerrustede skruer og bolter...

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...
On 10/14/2019 at 6:13 PM, Hpi said:

Da har jeg vært og fått bilen behandla med Fluid Film,  vondt å vite hva som er best og verst men tok sjansen på fluid film.

https://www.fluidfilm.no/finn-ditt-antirustverksted/rogaland/haugaland-antirust

Jeg spurte når jeg måtte etterbehandle for det stod 18 mnd i "sertifikatet" men han sa at jeg fikk sms om ca 2år. De brukte et litt tykkere stoff nå enn tidligere så de visste egentlig ikke hvor lenge det varte men det kunne være mer enn 2 år sa han. 

Skulle unngå for mye spyling under bilen de neste 2 ukene. 

Bestilte meg en "underspyler" som kobles til hageslangen som man sliper å ligge på kne for å få spylt under bilen så satser på at den er like bra som det ser ut i reklamen :) 

https://happino.no/collections/biltilbehor/products/clean-car

Hvor happy er du med behandlingen nå tre år etter? Jeg har en 2012 F11 og har avtale med Suldal Billakkering om Mercasol-behandling i januar 2023. Men har hørt fra et par forskjellige folk at hvis bilen er over ett år gammel, så er det bedre å behandle med fluid film eller tilsvarende. Har derfor kommet litt i tvil... Mercasol-behandlingen koster over dobbelt så masse, så har trodd at den må være bedre. Men siden bilen ikke akkurat er ny, og det er kommet noe rust under, så blir jeg veldig i tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god indikasjon er at det gis 15 års garanti mot gjennomsrusting om mercasol-behndlingen gjøres innen ett år etter førstegangnsregistering. Etter det gis bare tre år. Og behandlingen må gjentas hvert tredje år.

Med andre ord, å behandle en ti år gammel, antatt tidligere ubehandlet bil vil mest kamuflere rusten. Og rust er det garantert, mye mer enn du tror når du først begynner å skru.

Spørs også hvor mye garantien egentlig er verdt. Er det forventet at en BMW får gjennomrusting innen 15 år? Fabrikkgarantien er allerede 12 år mot rust på karosseriet, og da er ikke gjennomrusting påkrevet.

Fluid vil trenge dypere og er derfor bedre egnet til en allerede rusten flate. Ulempene er lukt og at behandlingen må gjentas hyppigere, annenhvert år er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar underspyling på min 2011mod E90 ca 1 gang i uken gjennom vinteren. Når jeg tar av vinterjula så vasker jeg den grundig med avfetting under og i hjulhusene. Den er aldri behandlet med noe. slik ser den ut under etter 123 tusen km. Spent på hvor lenge jeg klarer å holde den så bra.

IMG_20220907_162929.thumb.jpg.cd6eda523a8373831f4233cd4328b4c4.jpg

IMG_20220907_162949.thumb.jpg.a60f077a137c497661982143218e3988.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lysken skrev:

Ser pent ut. Vil også ha betydning hvordan du oppbevarer den. I oppvarmet garasje vil den jo tørke godt, for eksempel. Hvor lengre har du behandlet den slik?

Jeg har oppvarmet garasje. 16 grader(varmepumpe går ikke lavere).

Er vinter nr 3 nå i mitt eie denne vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, togga skrev:

Hvor happy er du med behandlingen nå tre år etter? Jeg har en 2012 F11 og har avtale med Suldal Billakkering om Mercasol-behandling i januar 2023. Men har hørt fra et par forskjellige folk at hvis bilen er over ett år gammel, så er det bedre å behandle med fluid film eller tilsvarende. Har derfor kommet litt i tvil... Mercasol-behandlingen koster over dobbelt så masse, så har trodd at den må være bedre. Men siden bilen ikke akkurat er ny, og det er kommet noe rust under, så blir jeg veldig i tvil...

Såvidt jeg kan se så har den holdt seg, jeg har ikke gitt noe ny behandling så langt utover at jeg kjøper sprayflasker med svart fluidfilm og sprayer litt her og der når jeg holder på eller har av et deksel eller skifter en del. Hadde dørtrekkene av tidligere og kunne ikke se at det var sprayet inni der så jeg fikk sprayet endel inni bunn av dørene. Litt mer kontrollert når dørtrekk er av.  På den negative siden så skifta jeg fjørbein bak og med tanke på at konseptet her er at det aldri tørker men fortsetter å krype så blir det lett ganske grisete når man skal skru på noe under bilen. De selger slike gjør det selv kit og om man har mulighet så tror jeg det kan være en tanke for da kan man unngå å sprøyte på understellsdeler som må skiftes etc og heller fokusere på travers om denne er i stål, kanaler, gulv etc. 

Den svarte fluidfilmen har jeg fått stor sans for, bruker den endel i hus og hjem også på ting som skal være svart. Hadde 2 godt rusta feieluker som jeg ikke klarte å åpne, Etter ei natt med svart fluidfilm så åpna de lett som ingenting og feielukene så nylakkerte ut 😊

Fluid Film Multispray sort x3 - ojtorheim.no

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, E.C. skrev:

395kr for 1,2L er stivt. Blir 330kr/L. Hvis man vil spare litt penger så kan man teste ut å smøre inn med original BMW LL17-olje 😅

Ja disse er mer for småting tenker jeg 😊 de selger større pakker for egenbehandling av bil og da havner man ned på nesten 1/3 av den prisen ser jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til revolver så tenker jeg faktisk å smøre inn med motorolje enkelte steder. Når man har litt til overs fra ulike produsenter/spesifikasjoner så er det like greit å bruke det opp noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje nevnt før, men fin test av ulike merker. Det er også testet motorolje som i denne sammenhengen gjør en svært dårlig jobb. 

Selv har jeg kjøpt inn 3 typer Fluidfilm, ikke brukt på min F48, men samboers Yaris fra 2018. Smørt dørlåser, hengsler, kanaler og inni skjermene. Har både sprayen og to ulike konsistenser i fast form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja den har jeg sett. Motorolje tenkte jeg bare der det allerede er rust og der man ikke får så mye direkte påvirkning/sprut, bare for å fylle/mette porene, så vannet ikke ligger inne. Bra at du får med den videoen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hpi skrev:

Hadde dørtrekkene av tidligere og kunne ikke se at det var sprayet inni der så jeg fikk sprayet endel inni bunn av dørene

Resultatet jeg har sett av fluidfilm i dører er at dørlistene sveller og blir for lange. Det samme når det har blitt sprøytet på hjuloppheng, mansjetter på opphengskuler/ledd  sveller/råtner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Øyvind L. skrev:

Jeg tar underspyling på min 2011mod E90 ca 1 gang i uken gjennom vinteren. Når jeg tar av vinterjula så vasker jeg den grundig med avfetting under og i hjulhusene. Den er aldri behandlet med noe. slik ser den ut under etter 123 tusen km. Spent på hvor lenge jeg klarer å holde den så bra.

IMG_20220907_162929.thumb.jpg.cd6eda523a8373831f4233cd4328b4c4.jpg

IMG_20220907_162949.thumb.jpg.a60f077a137c497661982143218e3988.jpg

Av ren nysgjerrighet, hvordan spyler du bilen under? Skjønner selvfølgelig at det er noe høytrykk inne i bildet, men er det underspyler som du fester på høytrykk eller løfter du den opp på bukk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...