Gå til innhold

Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

Fortsettelse av reisebrev 

Så, da var vi kommet fram tilbake igjen til Hamburg etter vår "lille" rundtur i Tyskland, og det føltes mildt sagt veldig godt.

Som jeg nevnte tidligere så er ikke M3en akkurat satt opp til å være en GT cruiser med sitt stive understell, men det har absolutt vært helt overkommelig, men tror nok ikke jeg hadde orket noe lenger 😂 Jeg er fortsatt noe øm i ryggen og nakken av kjøringen. Men, har jo fått skikkelig mersmak på dette nå. Så, på sikt vil jeg nok gjøre noe med dette og få noe justerbart. 

Nevnte også den varierende kvaliteten på asfalten på Autobahn, og jeg kan ikke understreke nok hvor glad jeg er over å ha forsterka bakstillingen i fjor, for det var til tider svært bumpy enkelte strekker. 

Entrer Hamburg city, mot hotellet vårt som bare lå 5 minutter unna Autobahn, men likevel ganske sentralt :) 

IMG_3814.thumb.jpeg.91f9d64d7b58aa633726b1a343ae72d5.jpeg

Standard prosedyre etter lengre strekker og stand still: opp med vindu og få et lite pusterom 😅

IMG_3821.thumb.jpeg.e179b896d0ffeff59cfaedd8f86f0ea2.jpeg

IMG_3823.thumb.jpeg.fa38c1261077a46e5f910fc2c4b20d48.jpeg

Framme på hotellet, så dobbeltparkerte jeg visstnok, som påpekt av han morsomme arbeideren her. Han ville bare si fra om det, og jeg tenkte at jeg skulle flytte bilen. Han sa at det var helt greit for han, for da hadde han større plass til å manøvere tralla si mellom bilene. Kjente jeg fikk litt angst av å høre om tralla, så jeg satte meg i bilen for å se etter en annen ledig plass. Da flirte han og sa at jeg ikke skulle stresse og bare la bilen stå der. "I wouldve double parked too if i har a nice car like that too, and you will be much safer here than with the other cars" og peker ut mot parkeringsplassen.

Joda han hadde rett, parkeringsplassen var stappa opp med stasjonsvogner og barneseter :D Så, bilen ble stående der.

I og med at vi hadde én natt i Hamburg, så tenkte vi å oppleve hva byen hadde å by på. Planen var egentlig å ha to netter her før vi skulle tilbake igjen til Hirtshals, men etter å ha erfart så mye veiarbeid og kø fristet det lite å kjøre gry tidlig på natta. Vi booket heller en natt på et motell i Randers i Danmark så vi hvert fall kunne få to gode netter med søvn.

Vi ble oppgradert til et rom med bedre utsikt denne runden på samme hotellet i Hamburg som vi hadde første natta av turen:

IMG_3825.thumb.jpeg.b14c042fe754c67edc0ae702cf61ccb3.jpeg

Tørreste ostekaken jeg har smakt:

IMG_3826.thumb.jpeg.1d44166abd6548c4af49bd1ab92d95ed.jpeg

I Uberen ble det litt spotting på vei til baren vi skulle på:

IMG_3827.thumb.jpeg.553c1fde4205669aae3aa3f3467a5e83.jpeg

IMG_3829.thumb.jpeg.f91237031f8ffd5a391c2e329b7eded7.jpeg

IMG_3838.thumb.jpeg.21f67e8bfd6b9a91b4a07842023cf250.jpeg

Skybar på et annet fancy fancy hotell i bykjernen:

IMG_3861.thumb.jpeg.6fa9bfbabd6339c1dd7176af51af163d.jpeg

IMG_3852.thumb.jpeg.bc02be89ddcf41f5222ba08328abd672.jpeg

IMG_3858.thumb.jpeg.027ae9ec128412a37dd4187565224fce.jpeg

IMG_3843.thumb.jpeg.ba4f05b2632c9f1aecf4ec266c9f8c74.jpeg

IMG_3844.thumb.jpeg.5fb4f2b2f3cc32792b4b818b8be73a17.jpeg

Så dagen etter var det klart for avreise til Randers i Danmark, vi ble møtt av knall vær. TomTomen ville ha oss gjennom byen for å unngå trafikk på Autobahn, og det var nå greit det for da fikk vi sightsee litt underveis.

IMG_3867.thumb.jpeg.f68abf2712cad05dd0f492b11c706c67.jpeg

Kul togstasjon:

IMG_3862.thumb.jpeg.42fc560b9c1e54bdea34ac712dbd560e.jpeg

Etter hvert kom vi på Autobahn, og vi holdt et godt driv innover mot Danmark. Det gikk fort og det var fri fart. Så, angsten var stor når vi ble forbikjørt av en Mercedes E Klasse som minte meg om en sliten taxi. De legger seg foran oss og stikker ut en hvit runding med rødt lys på. Plutselig ser jeg i bakruta på Mercedesen at det lyser opp et neon skilt som minner om skilt man ser på kiosker hvor det står "open" på 😂 Ærlig talt ble jeg veldig usikker, tenkte det her må være kødd eller at de kanskje hadde dårlige intensjoner. Kaster et blikk på bror som også blir litt usikker, også kaster jeg blikk på Mercedesen foran oss igjen, og da skimter jeg at det står "POLIZEI, PLEASE FOLLOW ME" og det går over til tysk og fransk. Politiet, igjen gitt.

Så vi stoppet på nærmeste rasteplass, og to betjenter med skuddsikker vest og pistol kom ut. De spør om dokumentene til bilen og passene våres. Spør hvor vi har vært og hvor vi er på vei. Vi svarer på spørsmålene de stiller, før de følger opp med å spørre om vi har narkotika og våpen i bilen. Litt overrasket svarer jeg jo selvfølgelig nei, og spør om de ønsker å se gjennom bilen. Jeg ble bedt om å vente, og de melder inn til sentralen om at de har stoppet oss. Etter 2 minutter ser jeg de nikker på hodet til hverandre, og ber oss om å gå ut av bilen.

IMG_3871.thumb.jpeg.9e254fa0717e63177c3208c99a61b695.jpeg

IMG_3874.thumb.jpeg.686991f0436dab9df318591e073ee366.jpeg

IMG_3877.thumb.jpeg.e893a2c022f1d9388ad59d4b1f1b456a.jpeg

Helt ærlig så syntes jeg hele greia var jævlig flaut, og det var flust av folk som stirret på oss. Heldigvis, var han ene betjenten (ikke han som er avbildet over her) jævlig ålreit. Han spurte litt om bilen, og spurte blant annet hvor mange hester den hadde. Sa noe på tysk om at dette var noe av det beste BMW har laget og sekser lyden var vakker. Så han fikk meg til å senke skuldra ganske mye. Han begynte å le når jeg sa jeg hadde litt over 300 hk i bilen, og sa "im happy you stopped, we wouldn't have catched you if you decided to not stop".

Etter en halvtime på plassen ble vi dimittert, han hyggelige ga oss en håndhilsen til oss begge, mens han andre sa ikke et ord og snudde seg for å sette seg i bilen. Ble litt forbanna av det, fordi han ga et inntrykk av at han var skuffet over å ikke ha funnet noe på oss.

Tyskere vi har møtt på turen har vært veldig hyggelig i møte med oss, de aller fleste. Vi hadde en kjip situasjon på BMW Welt der parkeringsautomaten ikke fungerte slik at det ikke gikk an å tappe kortet for å betale. Vi ringte etter hjelp og det kom en skikkelig sur, grinete kjerring tatt ut fra en Roald Dahl bok. Hun skjønte ikke hva problemet var, og jeg viser at det ikke skjer noe på automaten når vi tapper kortet. Hun brøler ut på tysk: "ICH NEINE PROBLEME" som om at det ikke var hennes feil at vi ikke hadde penger på kortet (noe vi selvfølgelig hadde, men hun så jo ikke at det ikke skjedde noe når man tappa kortet). Etter hvert prøver jeg å vise henne igjen og igjen om at det ikke er en eneste ting som skjer når kortet legges til leseren, og prøver å fortelle at det må være noe galt med automaten. Hun blir økende sint og gjentar "ICH NEINE PROBLEME". Greit, da får vi prøve å finne en annen automat.

I det vi trykka på heisen for å ta heisen opp en etasje, så kom det to mørkhudete ut av heisen. Den samme dama tok 3 raske steg tilbake, stelte seg langs veggen og pilte ut av døra. Etter noen år i psykiatrien så hadde jeg en magefølelse på at denne dama må ha opplevd noe traumatisk med mørkhudete mennesker, eller så er hun regelrett bare pissredd mørkhudete mennesker.

Poenget mitt var at det var jævlig kjipt å kjenne på at man har en annen hudfarge, selv på en ferie. Det er kjipt å bli stadig påmint på at man har en annen hudfarge enn andre og at man kan bli møtt på en slik måte. Luftet litt av disse tankene med @Snagg30og han kom heldigvis med ganske oppmuntrende ord som gjorde kvelden våres når vi kom til Danmark :) 

Men, sånn kort oppsummert så var dette en tur som betydde mye for meg og storebror. Vi har hatt det kjempe hyggelig på tur og fått opplevd og sett en del underveis. 7 dager var vel kanskje litt knapt med så mange stopp underveis, så til neste gang kan det vært lurt å sette av en uke til eller 2. 

Og, bilen? Bilen. Herregud. Dette er ikke bare en bil i min bok. At denne 19 år gamle bilen skulle ta oss med så langt uten et eneste feilslag vil alltid fascinere meg. Dette er også en bekreftelse på at pedantisk vedlikehold og oppfølging bærer frukter, så det skal det bare fortsettes med for å si det mildt. Jeg skvatt og lo nervøst for meg selv når jeg hørte "BOING" fra dashbordet i det vi satte oss på E18 fra Kristiansand. Dekktrykk varsel. Er det nå vi skal punge altså, i Norge? Er vel greit det, bedre det enn i Tyskland. Men, jaggu, så var det bare fordi det ene venstre forhjulet hadde et høyre trykk enn de 3 andre. De 3 andre hadde stabilt 2,5 og det ene hjulet hadde plutselig 2,7. Og det holdt seg hele veien hjem uten en boing :) 

Jeg føler vi har fått et mer sterkere bånd nå etter så mange mil sammen, med frykt for å høres for klisjé ut. Pluss, å ha skikkelig dekk på en slik tur der du pusher bilen på motorveien er alfa omega. Det blir ikke noe andre dekk enn Michelin på denne bilen. De tåler juling rett og slett. 

Nå, skal det settes av penger til motoroverhaling, bremseoverhaling og en ny tur. Og da med å sikte på å reise sent vår eller tidlig sommer :) 

IMG_3881.thumb.jpeg.6a308f228b96b9b95587cdc4ad3fc57f.jpeg

IMG_3882.thumb.jpeg.96a94803602926bc7dc4c4afa09ac214.jpeg

Hjemme igjen i garasjen sin etter 7 dager:

IMG_3891.thumb.jpeg.807072d98b9fc14a662e8f84e39724c8.jpeg

Og dagen etter fikk den en velfortjent skrubb og en skikkelig god underspyling:

IMG_3897.thumb.jpeg.40adf17c5120d1558c0e0aae20086e87.jpeg

Litt morsom er hun jo. Da bilen var ferdig tørka ville ikke tanklokket lukke seg. Fjæren spretter bare rett ut igjen 😂 Så en ny fjær er på vei fra Koed, og fikses en eller annen gang. Nå skal hun bare få stå og hvile en stund til neste oljeskift :)

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, sluquet said:

Ganske morsomt å lese om det tanks-området, vi endte også opp med en bomtur basert på gps dit 😊

Haha, ja vi ble en smule engstelige når vi så det skiltet. Kikka godt inn i skauen for å se etter tankser som kunne komme opp på en av sidene 😂

19 hours ago, sveigis said:

Dette var reisen sin ja 😊

Opplevelse uten sidestykke for dere dette .

Må jo være gøy å kjøre M3 nedover tenker jeg .❤️

Ja, det var det Jan! En herlig tur med både bil og bror 😍

19 hours ago, Orjan said:

Herlig reisebrev, og M3 må jo være et perfekt reisefølge 👍

Tusen takk for det! Ja, så absolutt et perfekt reisefølge! :D 

15 hours ago, Eystein Ose said:

Artig reisebrev! Lyst å ta en sann tur i e36en en gang😃

Tusen takk for det! Det må du gjøre, tyskerne er veldig begeistra for eldre BMWer på tur så det ut som! 😃👍🏾

14 hours ago, papertiger said:

Svært kjekk lesning! Og så tur sørover med klassisk M3 da, blir ikke bedre!

Tusen takk for det! :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Ampera said:

Flott reisebrev, så at når du var på ringen, det er flere plasser som du kan spotte de som kjører turistfarten. Du ser de over lengre strekninger, her er det alle fotografer står som tar bilder. Gleder meg til fortsettelsen!

Tusen takk for det Helmers! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott reise brev! :) Mye bra bilder, ekstra kult å ta en slik tur i en E46 M3. Men etter å ha kjørt til og fra Rudskogen nylig med en j**** drone lyd må det ha vært godt og komme hjem å ratte litt elbil etter en så lang tur :P 
 

Ellers veldig hyggelig å se det hjalp noe på! Må være veldig kjipt å oppleve slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst Dusy, så ble jeg også stoppet av sivilpoliti på Autobahn i forrige uke hvor de også var på jakt etter våpen/dop. Jeg hadde riktignok kjørt litt for fort (130 sone), de var mest opptatt av å fortelle meg at jeg burde se opp for trafikkpoliti, men det var ubehagelig uansett. Kan virke som om de er på jakt etter svarte M3er 🤷🏻‍♂️😂

 

Ellers ser det ut som du har hatt en fin tur. Lite som slår å kjøre en rask BMW på Autobahn med fri fart. Hyggelig at bilen virket bra hele veien 😀

 

Legger ved et bilde av F80 på en Aral i Hamburg.

IMG_3363.thumb.jpeg.5ebc2484db0d95fddae54aaa66539c2b.jpeg

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/1/2023 at 1:25 PM, Dusy said:

Poenget mitt var at det var jævlig kjipt å kjenne på at man har en annen hudfarge, selv på en ferie. Det er kjipt å bli stadig påmint på at man har en annen hudfarge enn andre og at man kan bli møtt på en slik måte. Luftet litt av disse tankene med @Snagg30og han kom heldigvis med ganske oppmuntrende ord som gjorde kvelden våres når vi kom til Danmark :) 

 

Jeg skjønner at du ikke har så mye erfaring med tyskere. Dette handler ikke om rasisme, men at tyskere gjennomgående er strenge, humørløse og ofte sinte/aggressive og autoritære. Det er ingen tilfeldighet at tyskere har startet så mange kriger.  Har selv blitt stoppet av tysk politi langs Autobahn og ved grenseoverganger, og de er veldig glad i å stoppe mannfolk som reiser alene eller i par da disse statistisk sett oftere er kriminelle/smugler narko/kjører gris etc i forhold til familier med barn.  Og på toppen av det igjen - organiserte kriminelle kjører ofte BMW, så som single mann eller to menn i BMW er man utsatt for kontroll, sånn er det bare. 

Italiensk politi ransaket bilen min på en landevei mellom Italia og Sveits da de var sikker på at jeg smuglet. Gikk gjennom hele bilen, og jeg er hvit i en da nesten ny Mondeo. På Øresundbroa Køben-Malmø har jeg blitt stoppet flere ganger, ene gangen full sjekk (slapp heldigvis finger opp i rompa, men måtte dra ned boxern og vise understellet....).

Sånn er det bare når man reiser rundt i Europa alene eller med en annen mann. Menn som reiser med kone, barn og full oppakning blir ikke sjekket slik, da kontrollene er basert på gode rutiner og erfaringer. Dette er jobben deres, og du kan ikke bli fornærmet og sur av slikt. Misforstå meg rett, jeg misliker politiet spesielt her i Norge som gjennomgående er småkorrupt på måten de jobber, men tysk politi synes jeg er helt greie, samme med tollere. Tyskland er og blir Europas største transitt-land for varer, inkludert narko, våpen og ettersøkte. 

Så mitt råd hvis du skal reise rundt i Europa med bil - vær vennlig og suck it up ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har disse svarene gått meg hus forbi, ikke fått én eneste notification på disse her 🙄

@Snagg30Tusen takk for det mr! :D Haha åja, det tok meg noen dager å komme unna den durelyden ved leggetid altså. Men ja, E46 M3 var en knall reise kamerat og desto gøyere var det å få så mange hyggelige kommentarer fra folk! :) 

@NetlandetHaha, det skal jeg love deg var en skikkelig trøst ja 😂 Snakk om å føle på kroppen at man kanskje har gjort noe galt uten å ha gjort noe galt. Og disse 130 sonene kommer jo så brått på én i tillegg etter å ha holdt en grei fart innover. Var bombesikker på at vi kjørte forbi en fotoboks, men som vi i ettertid skjønte var en bompenge greie for vogntog. Angst i hvert fall en halvtimes tid frem til brodern fikk googlet seg fram til dette 😂 M3en fikk litt mer power skjønner jeg? :)

@WertherDu er inne på noe og det gir god mening :) Én ting er sikkert, det er nok greit å ha rent mel i posen når man skal nedover kontinentet i en svart BMW!

Vel, over til bilen. Den har bare stått i garasjen og sett pen ut siden hjemkomst og det har den fortjent. Merker at det klør i fingrene av å kjøre den, men været som de fleste har fått med seg har ikke tillatt det noe særlig.

Men jeg kom jo hjem til at Bluebus dingsen endelig hadde kommet i hus, og i dag fikk jeg endelig montert den. Sykt digg å få bluetooth på plass, og beholde original spilleren. Mikrofon adapteren kom dessverre ikke med denne runden da det var tomt på lager, så denne blir ettersendt.

Også har den jo muligheten til å programmere one touch blinkers, noe som er skikkelig deilig. Fort gjort å glemme at denne ikke har det når brukisen har det 😂

IMG_4094.thumb.jpeg.964fd96f6e55dfb67ee5481e1e618e3d.jpeg

IMG_4096.thumb.jpeg.2ffe4a19c2e47846bc8e0ccdb7330887.jpeg

IMG_4097.thumb.jpeg.7a088b901b5bb0a3661651f6a26a1b90.jpeg

Den er montert noe provisorisk nå. Planen var å montere den som den står på bilde ovenfor her, men trekket lot seg ikke montere skikkelig som følge av det. Men i og med at bilen ikke skal kjøres noe særlig, og jeg fortsatt venter på den adapteren ble den satt i et lite hjørne. Blir å kjøpe en bolt og feste den i et av hullene som er i brakettene der det egentlig skal være cd veksler / DVD til navi osv. 

Peilet olja for å se litt på tilstanden etter turen. Ser ikke ut til å ha brukt en eneste dråpe olje, men la merke til at det luktet forferdelig med bensin av peilepinnen og oljen. Etter litt google søking, kom jeg fram til at det ikke hørtes noe lovende ut. Det kunne skyldes for mye småkjøring eller at det er noe som er ganske galt med motoren, at det sprøytes inn for mye bensin, oljelekkasje etc. Det har vært noe svetting fra bakkant av motor siden jeg har hatt den, men ingenting som har vært noe av den alvorlige sorten. Aldri dryppet noe på gulv osv. 

Kan ikke si at jeg har lagt merke til noe unormalt høyt forbruk av bensin gjennom turen, tvert i mot gikk forbruket ned (mye motorvei kjøring). Stabilt ligget på 1l på mila stort sett. Kan heller ikke si at jeg har merket noe på ytelsen til motor heller.

Men, nå har jeg jo bestemt meg for å sette av penger til en motoroverhaling, og dette har jeg snakket noe løst med @Netlandetom. Så, ingen sorger på forskudd her enda, men det gir meg hvert fall en god grunn til å få tatt et skikkelig tak på denne smykker av en motor som @Snagg30ofte påpeker. :D 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy's '04 E46 M3 - Bluebus montert - lukter bensin av motoroljen.
8 hours ago, Dusy said:

Peilet olja for å se litt på tilstanden etter turen. Ser ikke ut til å ha brukt en eneste dråpe olje, men la merke til at det luktet forferdelig med bensin av peilepinnen og oljen. Etter litt google søking, kom jeg fram til at det ikke hørtes noe lovende ut. Det kunne skyldes for mye småkjøring eller at det er noe som er ganske galt med motoren, at det sprøytes inn for mye bensin, oljelekkasje etc. Det har vært noe svetting fra bakkant av motor siden jeg har hatt den, men ingenting som har vært noe av den alvorlige sorten. Aldri dryppet noe på gulv osv. 

Kan ikke si at jeg har lagt merke til noe unormalt høyt forbruk av bensin gjennom turen, tvert i mot gikk forbruket ned (mye motorvei kjøring). Stabilt ligget på 1l på mila stort sett. Kan heller ikke si at jeg har merket noe på ytelsen til motor heller.

Men, nå har jeg jo bestemt meg for å sette av penger til en motoroverhaling, og dette har jeg snakket noe løst med @Netlandetom. Så, ingen sorger på forskudd her enda, men det gir meg hvert fall en god grunn til å få tatt et skikkelig tak på denne smykker av en motor som @Snagg30ofte påpeker. :D 

 

Bare husk å hold hodet kaldt her. Har inntrykket av at mange blir i overkant stresset av hva de leser på internett og bruker unødvendig mye penger der det ikke trengs. Både S50, S52 og S54 er gode motorer som tåler juling og høy km.  Hvis den ikke bruker mye olje og ikke ryker hvitt/blått ser jeg ingen grunn til å kaste på sinnssyke summer i overhaling bare for å ha god samvittighet.  Husk at Netlandet tross alt er en business som tjener penger på dine problemer (innbilte eller ei), så jeg ville ikke latt BMW-verksteder bestemme hva du skal gjøre hvis bilen funker helt fint og nettopp var på ferietur uten hickups.  Ro ned litt og nyt bilen, kos deg, ikke stress for mye med problemer som kanskje kan dukke opp en gang hvis, om, at, dersom etc.  

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@WertherTakk for oppmuntrende ord her! :D Ingen sorger på forskudd helt enda, er som du sier: bilen fungerte leverte helt utmerket på tur uten hickups. Enn så lenge lar jeg dette være, men er uansett fint å finne litt mer ut av og følge med på. 

Ser ut som været letter på i morgen og på fredag, og da får jeg teste ut bilen litt før ferien kommer til en slutt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...