Gå til innhold

Kjøp av BMW 530d F11

Sarevok
 Share

Anbefalte innlegg

Rart det ikke kommer svar om EDC her.

Min erfaring fra F25 X3 er at standardunderstellet er litt stumpete, mens EDC i Comfort er mykere og bedre for vanlig kjøring, og mer sportslig i Sport, slik at EDC er en viktig opsjon for meg på F25. Jeg vet dessverre ikke om det er det samme på F11, men jeg ville ikke kjøpt bil uten EDC før jeg hadde fått svar fra noen med erfaring.

Forøvrig er det flotte bilder i annonsen fra Kokstad. Fremhever virkelig hvor vellykket F11-designet er. Får nesten lyst på en sånn en sjøl. :-)

Treliterdieselen er en herlig maskin!

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ogee1 skrev:

Rart det ikke kommer svar om EDC her.

Min erfaring fra F25 X3 er at standardunderstellet er litt stumpete, mens EDC i Comfort er mykere og bedre for vanlig kjøring, og mer sportslig i Sport, slik at EDC er en viktig opsjon for meg på F25. Jeg vet dessverre ikke om det er det samme på F11, men jeg ville ikke kjøpt bil uten EDC før jeg hadde fått svar fra noen med erfaring.

Forøvrig er det flotte bilder i annonsen fra Kokstad. Fremhever virkelig hvor vellykket F11-designet er. Får nesten lyst på en sånn en sjøl. :-)

Treliterdieselen er en herlig maskin!

Min erfaring er at understellet på F25 er mye fastere enn på f11. Trenger ikke være bekymret for at en F11 xDrive skal ble for stiv å kjøre selv i sport+. For meg er heller problemet at de er for myke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

har du prøvd bil med og uten EDC ? for meg er dette avgjørende utstyr for å velge en nyere bmw, veldig komfårtabelt når du vil og fast å fin når det trengst.

Ikke prøvd med, tror jeg. Har kjørt biler uten noe form form elektronisk styring av dempere. Lite 530 i nærheten av meg, så har ikke fått prøvd i bmw enda. 

Derfor jeg tenkte å spørre her på forumet, om noen har erfaring med F11 uten EDC. Om det er en deal breaker om du skjønner 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en F11 520d xdrive med standardunderstell, og synes ikke den gjorde seg bort på noen måte. Ikke på langt nær så sportslig som vår F36 med Schnitzer-fjører, men det er da heller ikke meningen. Det hadde ikke vært noen dealbreaker for meg, forutsatt at jeg ikke hadde prøvd med EDC først. Da kan det være svaret hadde vært annerledes? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng @Evopower har der, dyrt hvis dempere må byttes. 

Jeg har hatt noen Bmw 5'ere med M-Sport understell, og for min del synes jeg de ble for stumpete og stive på dårlig vei. Bilen oppfører seg jo fint med standarsunderstell også. Hadde det på forrige bil og jeg var fornøyd med det, skulle jeg velge mellom sportsunderstell og standard, ville JEG valgt standard da jeg kjører en del på litt dårlig vei. EDC er fine greier det, men ville ikke latt vær å kjøpe uten hvis du har funnet en grei bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Evopower skrev:

Ulempen med edc er den dagen det ryker. Fort 40k.

Det gjelder vel forsåvidt mye annet ekstrautstyr også. Og mange motorer. Tar all gleden bort ved å kjøpe BMW hvis man skal tenke sånn. :-)

Jeg ville valgt den motoren og det utstyret jeg har lyst på, kjøpt en god forsikring og satt av en del titusener til reparasjoner. (Unntak her for de motorene som er mest utsatt for registerproblemer.) Så får vi se om jeg er like kjekk når jeg får pumpehavari og registerras på vår N57.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sarevok skrev:

Takk for svar! 

Likte bilen veldig godt. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=186390173 

Men det er kanskje litt sykt å kjøpe seg en 5-serie F11 som ikke har EDC! 

Av utstyr jeg savner på denne er varme i ratt (utrolig deilig om vinteren, men den har webasto som kanskje kansellerer behovet for dette) og surround view. Ser ikke ut som den har original DAB-radio heller.

For øvrig enig angående EDC at dette er noe som ikke er kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maxmek skrev:

Godt poeng @Evopower har der, dyrt hvis dempere må byttes. 

Jeg har hatt noen Bmw 5'ere med M-Sport understell, og for min del synes jeg de ble for stumpete og stive på dårlig vei. Bilen oppfører seg jo fint med standarsunderstell også. Hadde det på forrige bil og jeg var fornøyd med det, skulle jeg velge mellom sportsunderstell og standard, ville JEG valgt standard da jeg kjører en del på litt dårlig vei. EDC er fine greier det, men ville ikke latt vær å kjøpe uten hvis du har funnet en grei bil.

Siden f10/11 med xDrive ikke hadde mulighet for 704 M sportsunderstellet, og så og si alle F10/11 LCI i Norge er xDrive så er spørsmålet om sportsunderstell på disse ikke så aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

DA ble det endelig en 530d xDrive på meg!! 

Hentet den hjem i går. Jeg hadde over 600km å kjøre for å komme hjem. Å jeg må si at å få testet denne langs vestlandet, opp og ned fjell, irundt fjorder, opp og ned i hastiget.. Herregud for en arbeidshest!! Nå er det sikkert de fleste her inne som selvsagt vet kreftene i denne, men jeg som er vant med BMW 320d, Audi a3 osv så er jeg så sykt imponert! 

Det var så digg å kjøre denne bilen hjem og få prøvd den skikkelig på det strekket jeg måtte kjøre for å komme meg hjem. Superfornøyd! Så nå får jeg bare håpe bilen er like snill med meg som jeg er med den :) 

Jeg var lenge usikker på dette med standard understell, men jeg synes denne var veldig god og behagelig, passe stiv, passe myk. Det skal sies jeg ikke har prøvd noe annet før, men så langt passet det meg utmerket. 

carbon schwarz farge. 

Den mangler surround view, night vision, varme i ratt, original DAB og EDC/Adaptiv understell som kan trekkes frem. Ellers har den det jeg ønsker meg :)

Alle dere som har orka å gi meg svar på mye rart, tusen takk :) Skal ut å kjøre meg en tur nå! 

IMG_9190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Gratulerer! Enda du opp med den hos Kokstad? Står virkelig høyt oppe på lista en slik en, perfekt familiebil. 

Tusen takk! :)

Stemmer, endte opp med den hos Kokstad. Superfornøyd! God plass til barnevogn og alt som skal til. 

Endret av Sarevok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...