Gå til innhold

X5


 Share

Anbefalte innlegg

har tenkt å bruke mellom 450 000 og 500 000kr, skinn, diesel, hengerfeste, helst ikkje luftfjæring, treng ikkje vær fullspekka av utstyr, er ute etter ein trygg bil m minst mulig gjenntakende feil

Endret av Arne M H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Arne M H skrev:

har tenkt å bruke mellom 450 000 og 500 000kr, skinn, diesel, hengerfeste, helst ikkje luftfjæring, treng ikkje vær fullspekka av utstyr, er ute etter ein trygg bil m minst mulig gjenntakende feil

For en slik sum får du ikke overnevnte kriterier «trygg bil med minst mulig feil». En slik sum gir deg «kun» en brukbar 16’ 40e, evt en halvsliten X5 med 6 sifret km stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det budsjettet du har så er det litt sånn enten eller. Du kan få en veldig ryddig E70 (generasjonen som gikk fra 2007-2013) X5 med en tre liters rekkesekser diesel med 245 hk. Dette er en veldig god bil med en veldig trygg motor. Men den begynner å trekke på årene nå, likevel mye bil for pengene. Du kan også få en veldig brukbar F15 (Generasjonen som gikk fra 2014-2019) med en to liters diesel på 211 hk. Da får du en nyere og mer freshere bil, men den har N47 motoren som er litt skummel med tanke på register. Dog en såpass ny bil kan man fint ha motor og drivverk forsikring på 😀

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177030662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Med det budsjettet du har så er det litt sånn enten eller. Du kan få en veldig ryddig E70 (generasjonen som gikk fra 2007-2013) X5 med en tre liters rekkesekser diesel med 245 hk. Dette er en veldig god bil med en veldig trygg motor. Men den begynner å trekke på årene nå, likevel mye bil for pengene. Du kan også få en veldig brukbar F15 (Generasjonen som gikk fra 2014-2019) med en to liters diesel på 211 hk. Da får du en nyere og mer freshere bil, men den har N47 motoren som er litt skummel med tanke på register. Dog en såpass ny bil kan man fint ha motor og drivverk forsikring på 😀

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177030662

Trygg motor i E70 LCI?! Dieselpumpe, register osv osv...

Enkelte forsikringsselskaper ekskluderer motor og drivverkforsikring når bilen er mer enn 6 år (som i mitt tilfelle (med er par uker)).

Uansett er en 6 år gammel X5 med N47 til under 500k, IKKE i kategorien «trygg bil med minst mulig feil».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik, du fikk vel ikke X5 med n47?:) Heller Ikke nødvendig å lage mer skremselspropaganda vedr. den motoren enn det allerede er.

I 2014 byttet BMW N47 ut mot B47 som bla. ble levert i. X5, denne er ikke kjent med registerproblemer meg bekjent. Men det skal sies at i en X5 ville jeg nok ikke nøyet meg med noe mindre enn en sekssylindret motor og da helst diesel for et høyere moment. X5 3.0D/40D er sterk og god motor, denne finnes både i nevnte E70 karosseriet og i det nyere F15 (2014-2019). Det kan også være lurt å unngå de tidligste modellene av hvert karosseri ettersom div. feil blir luket ut underveis av modellens levetid.

E70 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177212085

F15 (Her må du reise budsjettet noe) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172860062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Peak skrev:

Hei Fredrik, du fikk vel ikke X5 med n47?:) Heller Ikke nødvendig å lage mer skremselspropaganda vedr. den motoren enn det allerede er.

I 2014 byttet BMW N47 ut mot B47 som bla. ble levert i. X5, denne er ikke kjent med registerproblemer meg bekjent. Men det skal sies at i en X5 ville jeg nok ikke nøyet meg med noe mindre enn en sekssylindret motor og da helst diesel for et høyere moment. X5 3.0D/40D er sterk og god motor, denne finnes både i nevnte E70 karosseriet og i det nyere F15 (2014-2019). Det kan også være lurt å unngå de tidligste modellene av hvert karosseri ettersom div. feil blir luket ut underveis av modellens levetid.

E70 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177212085

F15 (Her må du reise budsjettet noe) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172860062

N47 ble levert i F15 tom 2016.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Trygg motor i E70 LCI?! Dieselpumpe, register osv osv...

Enkelte forsikringsselskaper ekskluderer motor og drivverkforsikring når bilen er mer enn 6 år (som i mitt tilfelle (med er par uker)).

Uansett er en 6 år gammel X5 med N47 til under 500k, IKKE i kategorien «trygg bil med minst mulig feil».

Ja en N57 vil jeg betegne som en forholdsvis trygg og god motor. Nå har jeg hatt M57, N57 og nå B57 og det har aldri vært noe som helst problemer med noen av de sekserdieslene jeg har hatt. Det kan selvsagt ryke ting på N57 også som med alle andre motorer. Skal man reservere seg mot slike ting så er det ingen bil som passer for trådstarter. Eventuelt en bil med nybilgaranti, men da er vi langt utenfor budsjett. 

Det er flere forsikrings selskaper som tilbyr motor og drivverk helt opp til 8 år. 

En 2014 modell X5 25d som har gått 70 000 km, selges brukt fra BMW merkeforhandler er ikke noen risikosport. Problemet her er registeret, men med en god motor og drivverk dekning så ser jeg ikke problemet her. 

Alt dette handler om hva man definerer som trygg bil med lite feil. Er man virkelig lettskremt så er brukt X5 langt fra den rette bilen, da vil jeg heller anbefale noe i rettning av en ny Toyota RAV4 eller annet kjedelig. BMW X5 er en luksusbil som kan koste dyrt å fikse hvis noe skulle ryke. Det er ikke dermed sagt at den vil bli dyr, men man må være klar over risikoen ved å kjøpe en brukt luksusbil. 

Men det dere egentelig sier til trådstarter her er at hvis han ikke har 900 000,- å bruke på X5 med nybilgaranti, så bør han glemme hele modellen. Dette er ikke jeg helt enig i, ingen av dere har vel eid X5 heller så vidt jeg vet? Bare man veldig riktig bil og modell så er det faktisk ikke så galt. Men så spørs det da, om riktig bil befinner seg innenfor trådstarters budsjett. Jeg mener en F15 X5 25d med godt under 100 000 km er det beste alternativet, da er den ikke for gammel eller har gått for langt...og man kan få dekt dyre feil på forsikringen. Men ja, det sitter langt inne å "anbefale" en bil med N47 over en med N57, stikkordet her er alder. En N57 bil blir eldre i dette prisleiet, og dermed færre år igjen på dekningen til forsikrings selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp akkurat den x5'n du har lyst på, bare du forsikrer den hos codan.... maskinskade inntil 200k km uansett alder. da slipper du smelllen med register og pomperas som berører alle x5 fra 11mod og nyere

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

kjøp akkurat den x5'n du har lyst på, bare du forsikrer den hos codan.... maskinskade inntil 200k km uansett alder. da slippe du smelllen med register og pomperas som berører alle x5 fra 11mod og nyere

Top tip det der.

Tror IF også tilbyr til maskinskade opp til 12 år/200000 km, men da må du tegne forsikring der før bilen blir 7 eller 8 år. Var i hvert fall slik for et par år siden. Alle de andre selskapene gir vel seg rundt 7 eller 8 ÅR. Husk at egenandelen blir høyere og høyere jo nærmere bilen er 100 000 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På X5 så tenker jeg enten en strøken e53 30d til 120.000kr eller så tenker jeg f15 med 25d motoren til 450.000kr. E70 som aldersmessig er i mellom disse, er den peneste og også den jeg ville valgt. Men den blir fort dyr å eie i forhold til hva den koster.

En f15 25d må da være midt i blinken tenker jeg. Nyest mulig og om man da som nevnt hiver på motorskadeforsikring så har man en kjempebil.

Trådstarter ønsker ikke luft, men det er det vel bak på alle x5 pga nivåregulering.

 

X5 e53 30d til 139k https://www.finn.no/173487585

X5 E70 40d til 399k https://www.finn.no/174485633

X5 25d til 499k https://www.finn.no/169650695

Om du legger til 20.000kr får du 3 liter rekkesekseren (enkelt valg spør du meg). X5 30d f15 til 519.000kr. https://www.finn.no/168366572

En flott utstyrt til 550.000kr https://www.finn.no/172837123

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2011 mod E70 med stålfjærer foran og bak, men med aktivt understell. (dempere og stabstag) var helt topp å kjøre. Som nevnt over her, sett av godt med penger til vedlikehold og uforutsette reparasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir et enkelt valg, den stryker på samtlige kriterier, men likevel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172267095

Jeg tenker en pent brukt 40e med lavest mulig kilometerstand og servicer fulgt kan kanskje være en grei bil. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174591033
Det som er med 40e, eller plug-in-hybrid generelt, er at man må se på bruken. De "gamle" har kortere rekkevidde enn man tror, så spørsmålet er om det er nok. Det er en tung bil og bruker mye bensin på blandet kjøring om du ikke har ledig batterikapasitet. Det er ikke sikkert at 40e, som er en grei bil, er noe for deg. Synes forøvrig F15 har vokst på meg og jeg liker den godt :) 

Om en 40e ikke er noe for deg, så hadde jeg sett på X3. Kanskje egentlig sett på det fra første omgang med tanke på kriteriene. Slik som denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=176107938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...