Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har slekt i Vesterålen og familien har hus på Melbu. Fra Molde til Melbu er det ~120 mil (alt etter om en kjører om Oppdal eller Halsa). I fjor sommer kjørte jeg denne strekken på ett døgn(ca. 17 timers ren kjøring) på hjemturen. De som klarer å kjøre dette i ett strekke uten stopp tror jeg ikke det er mange av, spesielt ikke med barn. Jeg er av typen som kan kjøre og kjøre og sier "vi stopper neste" , "oii der kjørte vi forbi, tar neste" og tiden går, men det kommer til et punkt hvor man faktisk MÅ stoppe og ikke er det sunt å holde på slik heller. Stopper man å lader 3 ganger på 120 mil, så er det hver 30mil, sett at bilen er fulladet ved start og man kan lade ved ankomst (stopp på 30-60-90 mil). Jeg tenker at det er sunt å stoppe oftere for barnas skyld og dermed burde ikke rekkevidde lengre være et punkt sålenge man har 40-50 mil ++ på sommeren. På 225xe er det liten tank(36L) så måtte tanke 3-4 ganger hver vei uansett :) Problemet er heller ladekøene og mangel på hurtigladepunkter langs hele E6 fra sør til nord, men det blir. :) Poenget er at rekkeviddedebatten i realiteten ikke lengre burde være en debatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Vi er nok sånn passe enige når alt kommer til alt 😀 

@Marius2002

Alt handler om viljen til å legge litt om på kjøremønster og kanskje tilpasse behovene. Alle kan få dette til for å få en elbil til å passe, selv jeg som kjører nedover i Europa kan få det til hvis jeg virkelig vil. Men jeg gidder ikke....orker ikke...har rett og slett ikke lyst på den ekstra graden av usikkerhet når jeg er på langtur. Hvem, hva, hvis, tenk om ditt eller datt skjer. 

Jeg kjører en del Mustang Mach-e i jobbforbindelse, en elbil med ganske habil rekkevidde. Det funker som bare rakkeren det, så lenge man planlegger litt. Har kjørt en del til Oslo og Østlandet med Mach-e og det funger fint, men jeg er en sånn fyr som liker å lade på destinasjon. Når jeg er ferdig med mitt møte f eks på Fornebu, så vil jeg bare hjem til familien så fort som mulig, min tid er for verdifull til å stå å sparke småstein ved en hurtiglader nede i Bamble. Så elbil er helt konge det så lenge den kan lades mens jeg holder på med noe annet, og derfor synes jeg at rekkevidde diskusjonen er viktig for å motivere bilprodusentene til å lage biler som går lengst mulig. Men her igjen er folk veldig forskjellige 😀

Men nå sporer vi kanskje litt av fra trådens tema igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Jeg har slekt i Vesterålen og familien har hus på Melbu. Fra Molde til Melbu er det ~120 mil (alt etter om en kjører om Oppdal eller Halsa). I fjor sommer kjørte jeg denne strekken på ett døgn(ca. 17 timers ren kjøring) på hjemturen. De som klarer å kjøre dette i ett strekke uten stopp tror jeg ikke det er mange av, spesielt ikke med barn. Jeg er av typen som kan kjøre og kjøre og sier "vi stopper neste" , "oii der kjørte vi forbi, tar neste" og tiden går, men det kommer til et punkt hvor man faktisk MÅ stoppe og ikke er det sunt å holde på slik heller. Stopper man å lader 3 ganger på 120 mil, så er det hver 30mil, sett at bilen er fulladet ved start og man kan lade ved ankomst (stopp på 30-60-90 mil). Jeg tenker at det er sunt å stoppe oftere for barnas skyld og dermed burde ikke rekkevidde lengre være et punkt sålenge man har 40-50 mil ++ på sommeren. På 225xe er det liten tank(36L) så måtte tanke 3-4 ganger hver vei uansett :) Problemet er heller ladekøene og mangel på hurtigladepunkter langs hele E6 fra sør til nord, men det blir. :) Poenget er at rekkeviddedebatten i realiteten ikke lengre burde være en debatt :) 

Siste 6 årene har vi brukt å kjøre til sommerstedet i syd Polen. Ca 120 mil hver vei med ferge. Ikke snakk om i villeste h*^%% om vi klarer å kjøre mer en 25/30 mil eller 2-3 timer av gangen før vi må stoppe 😂unga har alt dem trenger bak med både peppa gris, pow patrol og brillebjørn. Vann, kjeks og frukt i mengder, men de hyler og vil ut etter en stund uansett. Og stoppene tar gjerne 30-40-50 min med bleieskift, do stopp, mat pause og leke pause. Kan like greit bruke tiden da til lading også👍.

Blir moro å prøve i4 til sommeren om vi får den før ferien, noe jeg er litt usikker på enda. Bra med lademuligheter på vei nedover her også. Og vi har solceller på taket som på en god dag genererer 80kwh + så er jo tilnærmet gratis å kjøre elbil her nede for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 

Ut ifra ditt ståsted så er det sikkert "sykt" at noen velger en 316-330, du har jo nettopp bestilt deg en i4 M50. Men for de som ønsker mer rekkevidde, stasjonsvogn med mer plass, ikke vil ha elbil ennå eller de som trenger litt hengervekt så er det ikke "sykt". Ellers så har du dine ord i behold når det kommer til at i4 M50 er overlegen i "daglig racing"...noe som jo er alle elbiler sine fordeler over alt annet.

 

Ulempe til i40/50 er vel at den også kommer med en høyere premie på forsikring en alle de andre under M3 pga pris hvermannsen kan takle, men med power hvermannsen ikke takler 🤔

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Er det noen her som rattet en oransje i4 M50 i Gjøvik i dag?

Da tror jeg det er noen fra Sulland.

Jeg bestilte den første mulige timen for prøvekjøring, og det er 3. januar.

Endret av Iver92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i grunn ganske gira ved lansering, men når konfiguratoren kom i området 6-700k så begynte det å bli en del penger. Dessuten har jeg flyttet og greid å få meg en deal som gjør at jeg i praksis kan jobbe på hjemmekontor året rundt og har plutselig matbutikker i gangavstand, trenger nesten ikke bil. Da blir det mer fristende å kjøpe noe eldre som er gromt, der verditapet har flatet ut. Kjedelig med en helt ny bil som ikke brukes, der er ikke jeg økonomisk.

Blir det derimot jobbytte og litt pendlervei så kommer nok i4 høyt opp på listen igjen, enn så lenge så greier jeg nok å svi av penger på andre ting 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...