Scuirus2 Skrevet Juni 16 Skrevet Juni 16 På 11.6.2025 den 20.53, Scuirus2 skrev: Har mistet nivå 2 selvkjøring. Veksler bare mellom adaptiv cruisekontroll og av når jeg trykker på knappen på rattet. Filholder eller lane assist heter funksjonen som forsvant for et par uker siden. Har snakket med BMW support i dag og ble satt over til ConnectedDrive Support. Ingen hadde noe fornuftig å bidra med. Fikk forslag om å restarte computeren, noe jeg allerede hadde prøvd. Ingen feilmeldinger i status. Ser det kommer opp meldinger om at førerassistanse er endret i regionen, men vet ikke om det er relatert.
Mortenej Skrevet Juni 16 Skrevet Juni 16 9 minutes ago, Scuirus2 said: Filholder eller lane assist heter funksjonen som forsvant for et par uker siden. Har snakket med BMW support i dag og ble satt over til ConnectedDrive Support. Ingen hadde noe fornuftig å bidra med. Fikk forslag om å restarte computeren, noe jeg allerede hadde prøvd. Ingen feilmeldinger i status. Ser det kommer opp meldinger om at førerassistanse er endret i regionen, men vet ikke om det er relatert. Har fungert fint her. Kjørt Lillesand - Oslo den siste uka. ‘22 mod Marius2002 reagerte på dette 1
myrion Skrevet Juni 17 Skrevet Juni 17 Skal bli spennende å se om alle funksjoner funker på min da Enda ikke fått henta den ut, da jeg har litt logistikk med å kvitte meg med gammel bil, og flytte noe penger som ikke er helt klart enda, tar irriterende lang tid å få aksjefond realisert når jeg sendte det via aksjesparekonto.
*MrB* Skrevet Søndag kl. 12:18 Skrevet Søndag kl. 12:18 Etter 2 mnd med I4 har ikke bilen vokst på meg. Tvert imot faktisk. Synes ikke den er verken spesielt pen eller særlig komfortabel utenfor nylagt asfalt. Stiv og stutt på en usporty måte, rett og slett. Og drivlinjen orker jeg ikke å kommentere flere ganger. Men 2 ting ting skal denne bilen ha: Den har de beste setene jeg kan huske å ha prøvd i en 3/4 serie. Og den kan kjøres ganske billig om man går inn for det: ///M-ini95 og Marius2002 reagerte på dette 2
Scuirus2 Skrevet Søndag kl. 17:42 Skrevet Søndag kl. 17:42 Du så ikke hvordan den så ut før du kjøpte😉 Type dekk og profil har mye å si for kjøreegenskaper og støy. Imponerende lavt strømforbruk på den turen. Hva er gjennomsnittlig forbruk for en måned? Sport eller M-sport seter?
*MrB* Skrevet Søndag kl. 20:07 Skrevet Søndag kl. 20:07 (endret) Kona måtte ha ny bil, og den skulle være under mest mulig garanti. Hun ville ha BMW igjen. Og hun ville ha en personbil. (Altså ikke stv, SUV, SAV, x-over og hva det nå heter alt sammen). I praksis er det da ett valg: I4. (Evt I5, men den utgikk definitivt. Bla pga pris). Har sportsseter. M-sport synes jeg var dårligere. Står på 19’’, men har kjørt andre med 20’’ uten at det var veldig annerledes. Det er måten bilen takler små ujevnheter på jeg misliker. Det er nok en vektgreie som kolliderer med ønsket om å lage det sportslig. Den gamle 330e’en (som heller ikke var superlett) var klart mer raffinert der. Selv på store hjul. Den turen der gikk uten at klimaanlegget var på, og det var en gunstig rute, men synes det likevel er bra for en mastodont på 2,2 tonn. Det skal de ha. Tror den ligger rundt 17-18 sånn ellers. Hovedsakelig i eco pro. Endret Søndag kl. 21:39 av *MrB* Marius2002 reagerte på dette 1
papertiger Skrevet Mandag kl. 10:09 Skrevet Mandag kl. 10:09 Synes det er interessant å lese eiererfaringer som ikke utelukkende er positive. Var du farget av din forutinntatthet før kjøpet, eller nullstilte du deg? Jeg synes bilen i utgangspunktet er et røverkjøp med de rabattene og lagerprisene som var tilgjengelige på M50 nå inntil nylig, uansett klasse og konkurrenter. Så kunne godt tenkt meg en selv. Men ønsket om mer bagasjeplass og bedre utsyn fra baksetet gjør at 5eren blir værende. Marius2002 reagerte på dette 1
Marius2002 Skrevet Mandag kl. 11:40 Skrevet Mandag kl. 11:40 Jeg synes @*MrB* har en herlig negativ tilnærming til i4. Det blir formulert på en måte som er både konstruktiv, morsom og til dels forståelig. Jeg liker det og respekterer det! Vi er åpenbart i begge ender av skalaen, da jeg synes bilen er fantastisk. Både hvordan den oppfører seg og takler ujevnheter(kommer jo fra TMYP, så skal vel ikke mye til å bli imponert?). En i4 prøver aldri å være en 5-serie eller større, den skal ikke føles som det heller. Det er en sportslig gran tourer som har ytelser få andre elbiler har. Jeg snakker ikke om 0-100, men den spiser svinger som om bilen var et halvt tonn lettere. Her har BMW gjort en kjempejobb. Likevel så skal bilen stoppes, og på glatt føre må en jo hensynta vekten. Jeg vet det er diskusjoner om bilen fortjener M-merket, jeg mener den gjør det - som M-light ja. Ta bilen for det den er og ikke legg til noe den ikke er. Det er altså ikke en M3 dette. Bakseteplassen er noe trang og bakdørene er små, men til barn er det i utgangspunktet ingen problem. Får ikke i pose og sekk, da er det i5 som er bilen om plass er superviktig. Bilen er lav, så man kryper jo inn i den og man må kanskje ta en vurdering eller to på veier man velger med tanke på å ta nedi. Enten foran eller hvis "knekken" i veien er så brå at midten kan ta nedi. Jeg mener slikt er verdt å ofre, men det er kanskje ikke alle enig i, forståelig. På vinteren leser jeg mange klager på fremkommelighet og at den logrer for lett på halen, men da skal jeg tør å si at folk må lære seg bilen. Eller kjøpe noe annet. En i4 M50 har kanon fremkommelighet og selvfølgelig er den løs på halen, det er jo en BMW. laffe, Heik80 og papertiger reagerte på dette 3
*MrB* Skrevet Mandag kl. 12:57 Skrevet Mandag kl. 12:57 (endret) Lang historie (relativt) kort: Før I4 kom, og kun konseptet var vist var jeg ganske sikker: "Dette er bilen jeg skal ha. Fronten med bevertennene skulle jeg klare å komme over. Resten av bilen kommer til å vokse på meg. Overgangen til el blir ikke noe problem med denne". Med andre ord hadde jeg egentlig ikke fordommer, men derimot et åpent sinn. Så kjørte jeg den for første gang rundt 2023, og ble overrasket over at den ikke blåste meg av banen. "Er det mulig at en BMW med over 500hk kan være så døll?" Har kjørt den flere ganger siden da, og kan ikke si noe annet enn at førsteinntrykket består. En så steril og linær effektkurve fungerer fint objektivt sett, men i motsetning til en BMW med en god og sterk forbrenningsmotor, er det ingen fibre i kroppen min som kjenner behovet for å tråkke litt ekstra på her. Dette er jo ikke noe I4-spesifikt problem, men et mer generelt EV-problem for min del. Det er ikke lenger en bil, det er et rent transportmiddel, uavhengig om den har 50 eller 500hk. Det samme gjelder dashbord og betjening. Ikke noe I4-spesifikt problem - BMW følger bare strømmen, og er like elendig som alle andre på dette. Tech-kjøret er helt på villspor. Det som er mer spesifikk kritikk mot I4 er den er merkbart mindre raffinert i understellet sammenlignet med det meste annet jeg har kjørt fra BMW. Joda. Jeg kjører en 5-serie F10 selv og det er forskjell på 3/4 og 5, men for det første er F10 like stiv med ACS-fjører uten at den gir noe av denne stutte følelsen, og dessuten sammenligner jeg også med andre 3-serier jeg har hatt og/eller kjørt nylig, så betraktningen synes jeg henger på greip. Spesielt fartshumper og asfaltskjøter merkes veldig godt. Og svingene skal ikke bli veldig krapp før jeg synes den føles på grensen til litt understyrt. Den er veldig stivt satt opp, men føles overhodet ikke sportslig. Da kunne de heller gjort den mer komfortabel, slik jeg ser det. Hadde rett og slett forventet mer fra en høyprestanda BMW med EDC og luft bak. Når biljournalister så sier at denne har BMW-DNA'et bevart, lurer jeg oppriktig på hvor lenge siden det er siden de kjørte en BMW slik den faktisk kan være... For meg som disponerer både nytt og gammelt blir forskjellen imidlertid veldig merkbar. At den veier 2,2 tonn synes jeg ikke at den klarer å skjule. Ikke i nærheten engang. Videre irriterer det meg også at de ikke kunne hatt kampanje på andre modeller. 35i tar de ikke inn til Norge en gang, og 40 kostet i praksis det samme som 50 . BMW klarte aldri å svare meg skikkelig på hvorfor det var slik. Når en M50 kostet 599k, så burde en 35 eller 40 kunne kostet 499k, og da hadde jeg lett kjøpt en av de i stedet. Slik prissystemet er satt opp er man mindre smart om man ikke går for denne ene modellen som pushes. I sum sitter jeg med en overmotorisert og overvektig pendletralle med malplasserte M-merker, for det var i praksis det eneste alternativet jeg hadde, når kona nektet å kjøpe Corsa E. Men noe positivt (for meg) er det jo også: Det er en personbil. Svært få (el)biler som kan kjøpes i Norge i dag har denne konfigurasjonen. Polestar 2, TM3 og noen få kinesere. Den ser bra ut. Ikke i forhold til hva BMW kan (Kunne. En F36 er i en helt annen liga) men i forhold til alt det andre rælet som finnes der ute i dag Den er (virker) å ha en relativt bra byggekvalitet etter 2025-standard. Selv de jeg har kjørt med litt km på baken har ingen tegn til skrangling. (Hvor godt bygget den egentlig er får vi vel svaret på først om noen år). Den er ganske energieffektiv, som nevnt. Tror jammen den kan klare 50 mil på en lading sommerstid. Gode seter. Bredere og bedre polstret enn jeg er vant med fra 3/4-serie. Og himmelsk i forhold til det de presterte i IX. Alt i alt mener (også) jeg at dette er en av de beste elbilene man kan kjøpe i dag, men jeg synes også at den er temmelig oppskrytt, og at en del ting var bedre før. Endret Mandag kl. 18:21 av *MrB* GtiGtr, Marius2002, RNJ og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå