Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Lekkert, @fupsaker! Dog greier jeg ikke komme unna hvor sjokkerende høy bilen er. Fatter ikke hva BMW har tenkt med her når det kommer til klaring i hjulhusene..

Det er vel en sammenheng mellom avstand fra understell/hjulbuer og volum på batteripakken. Men det er vel luft bak, slik at denne kan justeres noe ned? Så kan man jo gå løs med noe senk foran?
Men det er jo ikke det første elbilen som lider av høyden fra en batteripakke, dette er jo en elektrifisert fossilbil.

Spent på å høre en liten sammenligning fra i3 - e-tron - iX3 - Porsche’n og nå i4.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Dette går igjen på alt av bmw om dagen spør du meg

Ja, BMW har mistet litt schwongen med 5x112/66,6mm felger. Det gjør felgene flate og får bilen til å se ut som den står på stylter. Style 868 som står på denne i4en er en av få felger fra BMW som faktisk ser ålreit ut.

12 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det er vel en sammenheng mellom avstand fra understell/hjulbuer og volum på batteripakken. Men det er vel luft bak, slik at denne kan justeres noe ned? Så kan man jo gå løs med noe senk foran?
Men det er jo ikke det første elbilen som lider av høyden fra en batteripakke, dette er jo en elektrifisert fossilbil.

I så tilfelle burde det vært mulig å gjøre hjulhusene mindre, alternativt brukt et hakk høyere profil. Senk løser naturligvis problemet, men 10cm bakkeklaring etter senk er jo ikke all verden. Uansett - en i4 må senkes, koste hva det koste vil. Så får en heller droppe å kjøre bilen når en skal i litt ulendt terreng. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Det er vel en sammenheng mellom avstand fra understell/hjulbuer og volum på batteripakken. Men det er vel luft bak, slik at denne kan justeres noe ned? Så kan man jo gå løs med noe senk foran?
Men det er jo ikke det første elbilen som lider av høyden fra en batteripakke, dette er jo en elektrifisert fossilbil.

Spent på å høre en liten sammenligning fra i3 - e-tron - iX3 - Porsche’n og nå i4.

 

Det kommer, men førsteinntrykk på 70km med i4: Mer komfortrettet, duver mer i svinger, røsker mer på frontakselen enn Taycan. Taycan kjører bedre, tightere. i4 er en skikkelig BMW, men utenom ytelsene er det ikke en ///M-bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt veldig lite i4, men har en 21 modell Taycan Turbo nå. Og jeg sliter med og forstå greia med og betale såpass ekstra😅 

Taycan sporer når det er vått, den har en voldsom dekkstøy ( 305 brede 21" Pzero på sommer ) 

Infotainment systemet er elendig når det kommer til brukervennlighet vs. Bmw. Der er Mye som irriterer meg ved Taycan når det kommer til betjening innvendig.. Kan ramse opp en lang liste😅 Den sluker også noe jævlig med batteri 😅 ligger på 25-30kw i snitt

 

Den er dog meget god og kjøre ( på grensen til ukomfortabel stiv når luften står på laveste stille ) Går noe helt hinsides og ser bøs ut. 

Men foruten og imponere naboen sliter jeg med og forstå hvorfor man skal betale så mye mer for en Taycan vs i4.. 

Som nevnt kun såvidt kjørt i4.

 

Har også nå etter og ha kjørt litt elbil forstått hvorfor man aldri ser elbil ta forbikjøring eller ligge over 80-90. Rekkevidden er jo brutalt elendig ved litt aktiv kjøring.

 

100% oppladet bil, 270km hjemreise, hadde 6% batteri og 20km igjen når jeg parkerte hjemme. Kjøring på nattetid uten trafikk og unødvendige akselerasjoner. 7-10+ grader. 

( Taycan turbo med oppgitt rekkevidde godt over 400km? )

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen

Du skriver AKKURAT det jeg selv har erfart etter å ha testa både i4 og Taycan. Folkevogna er bare ikke verd den merprisen over totalpakka en fullspekka i4 M50 byr på. Taycan kjører mye bedre og tar seg kanskje bedre ut synes noen, men om det er sportsbil man er ute etter så er man på feil spor når man velger en elbil på 2,4 tonn. Da gjør en 911 jobben milevis bedre… 

Jeg ble veldig imponert når jeg prøvde Taycan, kul elbil går faktisk an…om MDG skulle komme i regjering så er det håp for oss bilentusiaster. Men jeg ble ikke noe mindre imponert av i4, ja den har litt nummen styring, kjenner vekta litt når du utfordrer den samt toppfart som en 520d (225 km/t…latterlig for en M Performance modell). Men den føles som en BMW, tar seg utrolig godt ut og den er 400 000,- billigere…nesten en halv mill. Det vil si at du kan kjøpe en i4 M50 til daily og en E46 M3 til gøy…for prisen av en Taycan 4S. Og jeg skal love deg at en E46 M3 vil gi deg ett større smil om munnen enn en Taycan 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke 4s litt treg iforhold til i4🤔? Har ikke satt meg inni specs på bilene. 

Turbo som jeg har nå koster jo 1.7 elns.. Og jeg som lader endel på ladestasjoner ( har ikke elbil lader hjemme enda, kun stikkontakt ) så koster den jo mer å drifte enn 7eren 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skrive utfyllende i morgen, men Taycan er milevis bedre på generell kjøring og ikke minst sportslighet om det er det man er ute etter. Den er ikke 500k bedre enn i4, men kanskje 200-250k. Og Taycan oppleves bedre på innvendig plass. Og ikke minst kjøreegenskaper. Det er en sportsbil. Med samme hjul, 20" med samme bredde, så scorer de omtrent likt i forbruk. Taycan er stillere, selv med doble vinduer på BMWen. Infotainment er bedre på i4, men Porschefølelsrn er virkelig god. Et hakk eller to over i4. Men så er de virkelig ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er verdt hva for den enkelte, kan man aldri bli enig om.

Men når man ser regjeringen kansellere fritak for moms på elbil inntil 500.000.- så var nok 2022 kanskje ikke det verste året å kjøpe en grei elbil på likevel.

Ser iX3 koster nesten 100k mer enn 2021 modellen, slik blir tilfellet for mange modeller fremover, lykke til med målet om 100% elbiler fra 2025 Støre!
😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Hva som er verdt hva for den enkelte, kan man aldri bli enig om.

Men når man ser regjeringen kansellere fritak for moms på elbil inntil 500.000.- så var nok 2022 kanskje ikke det verste året å kjøpe en grei elbil på likevel.

Ser iX3 koster nesten 100k mer enn 2021 modellen, slik blir tilfellet for mange modeller fremover, lykke til med målet om 100% elbiler fra 2025 Støre!
😂

Skal man tolke det slik at alle elbiler inntil 500 000,- kr fortsatt får fullt momsfritak mens alle over 500 000 får full moms? Altså ikke moms av beløpet som overstiger 500 000 kr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Skal man tolke det slik at alle elbiler inntil 500 000,- kr fortsatt får fullt momsfritak mens alle over 500 000 får full moms? Altså ikke moms av beløpet som overstiger 500 000 kr? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rE7oVA/reagerer-paa-mulig-fjerning-av-momsfritak-paa-elbiler-haaploest-og-uforutsigbart

https://www.nrk.no/norge/revidert-nasjonalbudsjett_-fjernar-momsfritak-for-elbilar-_-innforer-tilskotsordning-1.15964393
 

Elbilar som kostar under ein halv million vert ikkje ramma

Endringa betyr ifølgje Finansdepartementets tabell at elbilar som i dag kostar over 1 million kroner utan moms, vil bli 12,5 prosent dyrare. For elbilar som kostar mellom ein halv- og ein million kroner, vil det og bli ei prisauke.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var uoversiktlig synes jeg, virker ikke som journalistene heller har helt oversikt på hva som er hva her. 12,5 prosent prisøkning på en bil til en mill gir iallfall en indikasjon på at vi ikke snakker full moms på dyrere biler. Så da blir det kanskje ikke så mye verre enn det vi allerede var klar over fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 vel, når får vi noen gang noe konkret ut fra førsteutkastet fra de høye herrer? Det hjelper ikke på at journalister tar sin vri. Så jeg er enig med deg, forvirrende. Slik jeg tolker det er det som forespeilet før, bare grensen er flyttet til 500000 istedet for 600'. Samt at biler over 1M får 12,5% mva på hele summen. Mulig jeg tar feil 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får vente å se, det jeg frykter mest er at de også setter opp avgiften på fossile/hybride biler for å bøte på dette. Eller er elbilene kanskje så konkurransedyktige nå at de tåler å koste det samme som tilsvarende forbrennere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler er konkurransedyktige. De er fortsatt billigere i drift, forsikring og service. De har enda billigere ferge og bom. Det er selvsagt viktig at vi sammenligner epler og epler og ikke BMW i4 M50 mot Toyota Prius. Så får en vurdere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...