Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, mspec skrev:

Takk for svar.

Årsaken til at jeg spør er at jeg ikke har en fornuftig plass å montere ladeboks pr dags dato.
Jeg har i tillegg planer om å flytte til høsten slik at jeg føler det ville vært bortkastet å betale +-15.000 for montering av boks i dag.
Jeg har også en dieselbil som jeg kan bruke hvis det er "strømkrise" , men trur ikke det vil bli et problem da jeg i utgangspunktet kun "må" ha strøm til typ 20km i døgnet..

Lad opp og plugg i annenhver dag om du bare kjører 20km i døgnet. Så har du fyllt opp i tilfelle langtur hele tiden frem til du får ny bolig med lader. Med det sagt vil en lader ofte øke interessen i boliger ved salg :) Så du får nok igjen de pengene, men klart, det er jo to forskjellige budsjett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Marius2002 said:

Av det jeg leser på BMW.no så er nødladeren på 1,4kW. Hvis i4 da har 81kW batteri vil det da ta 58 timer å lade 0-100%. BMW oppgir selv 12,5 timer for å oppnå 100km rekkevidde ved bruk av nødladeren. Ladeboks er altså essensielt ved hjemmelading. 

Om det stemmer er det helt latterlig. Ombordkabelen i hybridene leverer jo det dobbelte av dette?

At man bør ha ladeboks hjemme med EV på tunet sier seg selv, men det er (har i hvert fall vært) tillatt med schuko stikk  og såkalt nødlader når det ikke er å regne som fast ladepunkt. (Minimumskravet er vel egen kurs m bryter). Ser jo at man kanskje ikke ønsker å ta kosten med å installere ny ladeboks om man skal flytte, men på den annen side, så kan jo selve boksen demonteres ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, *MrB* said:

Om det stemmer er det helt latterlig. Ombordkabelen i hybridene leverer jo det dobbelte av dette?

At man bør ha ladeboks hjemme med EV på tunet sier seg selv, men det er (har i hvert fall vært) tillatt med schuko stikk  og såkalt nødlader når det ikke er å regne som fast ladepunkt. (Minimumskravet er vel egen kurs m bryter). Ser jo at man kanskje ikke ønsker å ta kosten med å installere ny ladeboks om man skal flytte, men på den annen side, så kan jo selve boksen demonteres ganske enkelt.

Nødladeren i i4 er den samme som du finner i hybridene, og øvrige el-biler. Den trekker 10A på 230v eller 2,3kw om du vil. At BMW har oppgitt 1,4kw i "reklamemateriell" handlet om å styre forventninger, da noe vil forsvinne i varmetap og AC\DC omforming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30

ja, tror nok mange kommer seg langt med denne motoren. 

@Mr.B
Skikkelig og trygg ladder må man ha. Alle vet hva som skjer med en kabel når den er høyt belastet over tid. Det blir varmt:) Så har man el/hybrid, så er det verdt å spandere på seg en slik. Heller kjøpe litt billigere bil dersom det  er pengene det står i.  Mange Petter smart løsninger dær ute😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marius2002 skrev:

Av det jeg leser på BMW.no så er nødladeren på 1,4kW. Hvis i4 da har 81kW batteri vil det da ta 58 timer å lade 0-100%. BMW oppgir selv 12,5 timer for å oppnå 100km rekkevidde ved bruk av nødladeren. Ladeboks er altså essensielt ved hjemmelading. 
 

Jeg ladet med den nye flexiladeren med schuko (vanlig stikkontakt) på hytta sist helg. Da ladet jeg fra 52% til 80% og det tok 12 timer og 3 minutter på 24kWh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Nødladeren i i4 er den samme som du finner i hybridene, og øvrige el-biler. Den trekker 10A på 230v eller 2,3kw om du vil. At BMW har oppgitt 1,4kw i "reklamemateriell" handlet om å styre forventninger, da noe vil forsvinne i varmetap og AC\DC omforming.

Men den nye flexiladeren som ble levert med bilene fra ca. 10/2022 kan lade opp til 11kW med riktig adapterkabel.

BMW Flexible Fast Charger er en mobil hjemmeladerfor alle elektriske kjøretøyer. Med dette settet oppnås en maksimal ladekapasitet på opptil 2,3 kW (type E+F, Schuko, 10 A) på vanlige stikkontakter i Norge. Hurtiglading er mulig med valgfritt tilgjengelige adapterkabler, som kan brukes til lading på industrielle stikkontakter med opptil 11 kW.

https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.bmw-flexible-fast-charger-startpakke-type-e-f-norge.html

 

Endret av nokiaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, CrZyWiz said:

Nødladeren i i4 er den samme som du finner i hybridene, og øvrige el-biler. Den trekker 10A på 230v eller 2,3kw om du vil. At BMW har oppgitt 1,4kw i "reklamemateriell" handlet om å styre forventninger, da noe vil forsvinne i varmetap og AC\DC omforming.

Ville overrasket meg om det ikke var samme kabelen for alle. Mente den trakk max 12A eller 2.7kw på 230v, men det kan være at 10A er riktig. Uansett er det da det som er kabelens kapasitet. Ikke 1.4.  Det er fint å være ærlig, altså, hvorfor akkurat her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg tok bare utgangspunkt i BMW.no, men om det er noe høyere er det bra. Det er ikke lov å permanent lade fra stikk nei, men på besøk hos svigermor er lov. "Alle" lader fra stikk frem til veggboks er montert uansett. Hvis BMW sin nødlader er på 2,7 så er det bra, som sagt 1,4 er hentet fra hjemmesiden. BMW har alltid vært forsiktig i tallene, så det gjør egentlig ingenting. Det beviser bare enda engang hvorfor ladeboks er alfa og omega.

@nokiaas da ladet du på omtrent 2kW (24 /12). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, nokiaas said:

Men den nye flexiladeren som ble levert med bilene fra ca. 10/2022 kan lade opp til 11kW med riktig adapterkabel.

BMW Flexible Fast Charger er en mobil hjemmeladerfor alle elektriske kjøretøyer. Med dette settet oppnås en maksimal ladekapasitet på opptil 2,3 kW (type E+F, Schuko, 10 A) på vanlige stikkontakter i Norge. Hurtiglading er mulig med valgfritt tilgjengelige adapterkabler, som kan brukes til lading på industrielle stikkontakter med opptil 11 kW.

https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.bmw-flexible-fast-charger-startpakke-type-e-f-norge.html

 

Det stemmer, har ett slikt adapter for 3 fas 400v til min. 

1 hour ago, *MrB* said:

Ville overrasket meg om det ikke var samme kabelen for alle. Mente den trakk max 12A eller 2.7kw på 230v, men det kan være at 10A er riktig. Uansett er det da det som er kabelens kapasitet. Ikke 1.4.  Det er fint å være ærlig, altså, hvorfor akkurat her?

det er 10 amp, 12amp er ikke lov på shuko. 
 

For å snu spørsmålet, hva ville tallet vært visst de skulle være ærlig? Med varierende forhold som en bil lades under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CrZyWiz said:

Det stemmer, har ett slikt adapter for 3 fas 400v til min. 

det er 10 amp, 12amp er ikke lov på shuko. 
 

For å snu spørsmålet, hva ville tallet vært visst de skulle være ærlig? Med varierende forhold som en bil lades under. 

Ja. Du har rett ang schuko.
 

Skal de plutselig begynne å bli ærlig, så kan de jo begynne med rekkevidden på bilene? Men når det er sagt, så synes jeg det er helt greit at kapasitet oppgis i max. Enten det er ladehastighet, rekkevidde eller annet. Å skrive 1.4kwslik de gjør på nettsiden er jo bare upresist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, *MrB* said:

Ja. Du har rett ang schuko.
 

Skal de plutselig begynne å bli ærlig, så kan de jo begynne med rekkevidden på bilene? Men når det er sagt, så synes jeg det er helt greit at kapasitet oppgis i max. Enten det er ladehastighet, rekkevidde eller annet. Å skrive 1.4kwslik de gjør på nettsiden er jo bare upresist. 

Tror som sagt det har noe med å styre forventningene til kunden.

Toyota gjør noe lignende. På nye Rav4 Phev oppgir de 6,6kw maks, men ser ar den trekker 7,4kw fra laderen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lars S skrev:

Ser bra ut disse👍 hva slags dekk og dimensjon går du for?

Noe annet enn «alle andre» som absolutt skal ha sorte felger som jeg synes ofte forsvinner litt. 
245/35 og 285/30, litt mye dekk bak, men blir stor forskjell på mengden gummi foran og bak om man går ned på 265. Bridgestone psport dekk, ekkel pris på dekk det er blitt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...