Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

På 20.7.2024 den 10.36, Bamalama skrev:

Høres nok ut som jeg må teste M-sport en gang til

Kan anbefale M-sport setene hvertfall. Kjørte 66 mil i går, fra Bergen til Trondheim over Tindevegen. Stoppet noen plasser å så på utsikten. Så fikk noen småpauser. Brukte ca 12 timer på turen og ikke sliten i ryggen i det hele tatt. Kjempefornøyd med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Z800 skrev:

Kan anbefale M-sport setene hvertfall. Kjørte 66 mil i går, fra Bergen til Trondheim over Tindevegen. Stoppet noen plasser å så på utsikten. Så fikk noen småpauser. Brukte ca 12 timer på turen og ikke sliten i ryggen i det hele tatt. Kjempefornøyd med de.

Høres bra ut - sliter mye med korsrygg, og blir nok en del langturer på meg. Er det realistisk å få plass til voksne passjerer bak, eventuelt også barnesete med M-sport setene. Er over 190, og synes plassen bak meg selv da jeg testet de vanlige sportssetene var lovlig trangt. Glemte å teste da jeg prøvekjørte med M-sport setene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2024 den 10.46, Bamalama skrev:

Høres bra ut - sliter mye med korsrygg, og blir nok en del langturer på meg. Er det realistisk å få plass til voksne passjerer bak, eventuelt også barnesete med M-sport setene. Er over 190, og synes plassen bak meg selv da jeg testet de vanlige sportssetene var lovlig trangt. Glemte å teste da jeg prøvekjørte med M-sport setene.

To store foran og to mindre (voksne) bak går fint. Eller motsatt, til nøds 😅 Jeg er 163 og sitter fint bak en fører med setet ganske langt bakover, men det er ikke mer enn det heller. Når det er sagt, elsker jeg M-sportsetene. Ville aldri hatt en Bmw uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilke avtaler det er på lading med bmw charging kortet? Og hvor jeg finner de?

Var en god avtale på IONITY første året jeg hadde i4’n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Z800 skrev:

Noen som vet hvilke avtaler det er på lading med bmw charging kortet? Og hvor jeg finner de?

Var en god avtale på IONITY første året jeg hadde i4’n

Er vel 2 avtaler som for gjelder for min del (iX1) en for moderat bruker og en for «stor bruker».

Husker ikke pris på lading (pr kW eller minutt) men det er en abn løsning hvor man betaler pr mnd.

Så spørs på bruk og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Z800 skrev:

Noen som vet hvilke avtaler det er på lading med bmw charging kortet? Og hvor jeg finner de?

Var en god avtale på IONITY første året jeg hadde i4’n

https://bmw-public-charging.com/web/nb/bmw-no/tariffs
 

Kun første året, videre er det 73,- i måneden med 3,50 pr. kWh på IONITY.

 

Edit: Funnet ut at det er bare å bruke apper. Lagt inn bil og kort på alle appene. Det dekker Norge og vel så det. Av apper så har jeg såklart Tesla, her koster det 120,- i måneden for abonnement. For de som ikke har Tesla abonnerer noen kun i sommermånedene for å få billigere lading, men spørs hvor mye man kjører om det lønner seg.

For meg lønner det seg ikke med annet enn Tesla, siden jeg kjører Tesla. Og de få gangene jeg må lade andre plasser så har jeg kun 3 apper. Det er Elton, Mer og Bilkraft. Under ser du en liste over operatører de forskjellige appene dekker. Skal man ha abonnement på alt så blir en smågærn. Finn ut hva du trenger. BMWs avtale med IONITY er ikke gale om man kjører en del, men her "oppe" er det ikke en eneste IONITY-lader. Da får jeg heller betale ekstra den ene gangen. :) 

Elton
Alleon
Cirkle K
Clever
e-On
EvBox
IONITY
Kople
Lataus
Monta
OK Q8
Porsche
Ragde Charge
ReCharge
Spirii
Vattenfall
Verta
Ishavsvegen
EBS Digital
Uno X
Ewii
OK
Norlys
Zapp
Einride
KvartersEL

Mer
Mer

Bilkraft
Eviny
Lyse
Plug


IMG_4378.jpeg.e6583e000c2c908ce8b871b4cdce178f.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW støtter de fleste store aktører, du får bedre pris med BMW sitt Aktive abonnement til 20 kr mnd.
Priser har ligget på 4,5-5 kr pr kWh, men prisene endres regelmessig så for eksakt pris må man se i avtalen.
Den finner du i BMW Charging portalen.

IONITY er smart om du har tilgang på dem og skal lade mye på hurtiglader, får god pris der med IONITY avtalen til BMW. Endte vel opp på 4,5kr kWh i Norge og Sverige i sommer. Men... i Polen ble det motsatt der var det billigere med Greenway fremfor IONITY selv med BMW IONITY avtale, ble 7,5kr kWh med IONITY og 6,5kr med Greenway.
Da har både BMW Aktiv og IONITY pakken. Svak norsk krone er medvirkende til høy lade pris i Polen vel å merke.

 

Eneste jeg har erfart er at man bør styre unna MER da de raner deg på kWh pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Z800 skrev:

Noen som vet hvilke avtaler det er på lading med bmw charging kortet? Og hvor jeg finner de?

Var en god avtale på IONITY første året jeg hadde i4’n

Kjørte Europa-rundt (633 mil: Norge-Sverige-Danmark-Tyskland-Frankrike-Spania-Frankrike-Italia-Sveitsiske alper-Østerrike-Tyskland-Danmark-Sverige-Norge) med i4'en i sommer, og ladet med BMW/Ionity avtalen.

Forbruk 1288kw og snittpris kr. 5,66kw, og endte opp med snittforbruk 2,03kw/mil og snittpris kr. 11,53 pr mil.

Dette var i slutten av juni/begynnelsen av juli, og da var Ionity-prisene i NOK

Sverige kr. 4,85, Danmark Kr. 4,44, Tyskland kr. 6,17, Frankrike kr. 5,02, Spania kr. 5,68, Italia 7,29 og Sveits 7,55

20240702_105700.jpg

Endret av ViKi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kjennern skrev:

BMW støtter de fleste store aktører, du får bedre pris med BMW sitt Aktive abonnement til 20 kr mnd.
Priser har ligget på 4,5-5 kr pr kWh, men prisene endres regelmessig så for eksakt pris må man se i avtalen.
Den finner du i BMW Charging portalen.

IONITY er smart om du har tilgang på dem og skal lade mye på hurtiglader, får god pris der med IONITY avtalen til BMW. Endte vel opp på 4,5kr kWh i Norge og Sverige i sommer. Men... i Polen ble det motsatt der var det billigere med Greenway fremfor IONITY selv med BMW IONITY avtale, ble 7,5kr kWh med IONITY og 6,5kr med Greenway.
Da har både BMW Aktiv og IONITY pakken. Svak norsk krone er medvirkende til høy lade pris i Polen vel å merke.

 

Eneste jeg har erfart er at man bør styre unna MER da de raner deg på kWh pris.

 

Jeg har active abonnementet til 19 kr pr mnd, se priser på mitt screenshot. Jeg prøvde en stund å finne en komplett liste over hvilke selskaper BMW charging har avtale med, men det var komplett umulig å finne! Sendte også mail til BMW charging som tydeligvis gikk til Tyskland, men svar tilbake var at jeg måtte se på kartet hva som er tilgjengelig i det området du ønsker å lade bilen. 
Husk også når man lader på steder som har lavere pris en avtalen som feks UNO-X til 4 kr pr kwt så bør du ikke bruke BMW charging for du får bare avtaleprisen til 4,39 😉

Så en ting til slutt, anbefaler alle som har elbil å skaffe seg DNB mastercard, da får du ihvertfall 12% rabatt på all lading om du har et normalt kundeforhold. Det er jo en no-brainer 😎

Skjermbilde 2024-08-08 114432.png

Endret av M6 Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjørte med henger på Ring 3 i Oslo. Plutselig kom det opp Drivetrain fault og få sekunder etterpå skrudde bilen seg av og motoren sluttet å dra. Var rett ved en bensinstasjon og fikk rullet rett inn. Bilen kunne skrus på men skrudde seg av med en gang den ble satt i Drive. Litt varierende feilmeldinger herunder high voltage fail. Ringte veihjelp og i følge han som kom var dette vanlig på i4 og iX. Før han kom så virket bilen igjen men i følge bilbergeren var det klassisk å forsøke å kjøre videre for så å stoppe etter 50 meter. 
 

2023 modell M50 som har kjørt under 10 000 km. 
 

Noen som vet hva som er feil? Hva gjør de for å fikse feilen på verkstedet? Ikke veldig hyggelig med en bil hvor det tydeligvis er vanlig å stoppe på denne måten!

IMG_4868.thumb.jpeg.392108402b235aa7ccc91a6e1b885a8b.jpegIMG_4875.thumb.png.b6a6a52ca322ae338142b29696283017.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det skjedde med en kamerat sin også, men uten at han tauet henger. Han var en av de som prøvde å kjøre videre men etter ca 1 km stoppa den igjen…på en plass han ikke kunne kjøre av veien og ble stående halvveis ut i veibanen. Men etter at han fikk bilen tilbake fra verksted så har det ikke skjedd igjen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i4'en er fortsatt på verksted og jeg håper at de finner noe konkret og at jeg ikke bare får bilen tilbake med et håp om at det ikke skjer igjen. Time will show...

Mer positivt er det at 7-serien gikk igjennom EU-kontroll i morges uten anmerkninger og med en kommentar om at den var usedvanlig pen og velholdt :-) Mulig de sier sånn til alle, men uansett er det godt å høre!

IMG_4880.thumb.jpeg.f07b838ee4c1a1534a4fcf4c71a8f5b8.jpeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...