sanders54 Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 Så vidt meg bekjent så er det fortsatt OS 8.5 som gjelder for alle nye BMW i4. M60 har samme batteri som M50, men de har gjort noen forbedringer i effektiviteten til drivlinjen som gir økt rekkevidde.
Scuirus2 Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 iDrive OS 9.0 er Android basert og brukes av mindre bilmodeller uten iDrive kontroller og med mindre skjermer. Alle mellomklasse og større modeller bruker det Linux baserte OS 8.5 så vi kan nok være sikre på at 2026 i4 kjører OS 8.5.
sanders54 Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 32 minutter siden, Scuirus2 skrev: iDrive OS 9.0 er Android basert og brukes av mindre bilmodeller uten iDrive kontroller og med mindre skjermer. Alle mellomklasse og større modeller bruker det Linux baserte OS 8.5 så vi kan nok være sikre på at 2026 i4 kjører OS 8.5. Jeg tror BMW i5 / 5-serie har både OS 9 og iDrive kontroller. De har bare valgt å ikke ta kontroller med for innstegsmodeller.
myrion Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 (endret) 17 minutes ago, sanders54 said: Jeg tror BMW i5 / 5-serie har både OS 9 og iDrive kontroller. De har bare valgt å ikke ta kontroller med for innstegsmodeller. Ja, litt forvirrende dette synes jeg. Har også lest artikler om at OS 9 skal være for kompakte biler uten kontrollen i midten, men ble litt usikker om de har en versjon som også vil funke med større biler. Virker jo som OS9 er ment å komme i alle etterhvert utfra ymse presentasjoner, men samtidig virker det ikke å finnes på større biler foreløpig. Har også god erfaring med Googles løsninger i Polestar, så litt derfor jeg hadde foretrukket å ha noe samme plattformen i en i4. Kommer fra Tesla, og vil gjerne ha mest mulig intuitivt og selvforklarende løsninger for å styre ting som media og navigasjon. For min del synes jeg de har vært ganske flinke på infotainmentbiten, og første gang jeg satte meg inn i en Model 3 fikk jeg uten problem til å betjene det meste (selv om enkelte ting er unødvendig knotete). Det var nok fordi jeg var uvant med flere knapper og litt annen tilnærming til styring av bilen jeg ble litt klønete med å navigere meg rundt i bilen jeg prøvde i går, men tipper vel jeg fint kommer inn i det med en halvtime på en parkeringsplass. Jeg var jo også teit og lette lenge etter styring av volumet på stereoen, før jeg innså at det jo var en fysisk knapp der den sitter på stort sett alle biler Men da jeg skulle navigere i går endte jeg med å skru på Carplay for å få kjent grensesnitt Men utfra tilbudet jeg så på M60 til en kjenning, tror jeg nok jeg må trekke streken for hvor mye penger jeg kan bruke på bil, det blir fort en 40000 ekstra ift tilbudet jeg henta i går, selv med fagforeningsrabatter. Endret Juni 4 av myrion
*MrB* Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 Du får storkunderabatt mm på lagerbilene også, sånn til info. Jeg skal ikke gå så langt som å kalle M60 en re-badget M50, men jeg sliter med å se oppsiden, all den tid batterikapasitet er lik, rekkevidde er praktisk talt lik, software er lik, og bilen allerede hadde for mange hk i M50 etter min mening. (Hadde glatt kjøpt 40 eller 35 om de hadde vært tilgjengelige til kampanjepris som monnet i forhold til 50/60). Kommer du fra Tesla har du motsatt utgangspunkt ift meg. Jeg kommer fra biler med langt flere fysiske knapper, og jeg synes I4 lite intuitiv og har for mye skjermbasert betjening. Tesla har jeg bare såvidt kjørt, og der var jeg rett og slett en dårligere sjåfør enn jeg er i en mer gammeldags bil. Alt kan jo tilvennes, men selv EU begynner å føle at ting går feil vei her nå, så det er ikke bare gubbefakter. Det er en annen diskusjon da. myrion og laffe reagerte på dette 2
myrion Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 (endret) 56 minutes ago, *MrB* said: Du får storkunderabatt mm på lagerbilene også, sånn til info. Jepp, byttet akkurat fagforening av den grunn Og jeg ser absolutt potensialet for å synde mtp oppmerksomhet på veien om du ikke kan alle mulighetene med hurtigknapper og stemmekontroll på Tesla. Endel kontroller på skjermen man gjerne ofte vil se på er jo forsvinnende små og vanskelig å treffe og, skjønner ikke hvorfor de ikke har en drive-modus der essensielle ting feks kunne blitt forstørret. Der synes jeg layouten på endel Google-UI i Polestar er hakket bedre. Tror nok i4en skal funke for meg bare med tilvenning. Flere ting likte jeg jo virkelig godt. Endret Juni 4 av myrion
Neubauten Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 På 29.5.2025 den 21.11, *MrB* skrev: Jo takk. Eller "takk" 😄. Jeg ville handle IX2, men hun foretrakk I4, og når 569-kampanjen kom var den vanskelig å velge bort. Avstanden ned til IX2 (og andre aktuelle biler) ble rett og slett for liten. Jeg satt meg inn i en Supercharged i butikken, og så overhodet ikke poenget med den. Dermed ble det en Fully Charged med kunstskinn (sensatec?), soltak, HK og 19". For all del, bilen er et fint fremkomstmiddel i hverdagen, men som jeg har vært tydelig på før, trykker den ikke på en eneste knapp hos meg. Den ene gangen jeg har kjørt den sålangt, satt jeg den bare i eco-pro. Det er jo BMW sin "chill mode", og kler bilen fint. Den kjører nok bra opp mot de fleste andre elbiler, men at den veier over 2 tonn klarer den ikke å kamuflere på noe vis. Gratulerer med bilen, jeg har hatt min M50 i snart 3 år, det er den beste bilen jeg noen gang har hatt og kjørt. Den er meget rask, stillegående og enkel å bruke. Svingradius er ikke den beste og bilen er lang. Har ikke hatt en feil på 40.000 km. Ikke sett den i eco pro, da er den slappere og AC virker ikke like godt. Comfort er bedre og sport er best! Finn en passe svingete vei uten andre biler og ha det hyggelig... laffe, Marius2002, Ampera og 2 andre reagerte på dette 5
*MrB* Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 (endret) 3 hours ago, Neubauten said: Gratulerer med bilen, jeg har hatt min M50 i snart 3 år, det er den beste bilen jeg noen gang har hatt og kjørt. Den er meget rask, stillegående og enkel å bruke. Svingradius er ikke den beste og bilen er lang. Har ikke hatt en feil på 40.000 km. Ikke sett den i eco pro, da er den slappere og AC virker ikke like godt. Comfort er bedre og sport er best! Finn en passe svingete vei uten andre biler og ha det hyggelig... Kan egentlig ikke svare på dette uten å få helt hakk i platen her... Finne en passe svingete vei uten andre biler? Hva slags biler sammenligner du med da? Kjørefølelsen i en I4 minner en del om F34. Det er jo ingen dårlig bil, men det er ikke akkurat BMW sin grommeste svingredskap heller. Vet den er slappere i eco pro. Det er jo hele poenget: Parkere hk jeg uansett ikke trenger og heller få noen ekstra km. Endret Juni 4 av *MrB*
Scuirus2 Skrevet Torsdag kl. 23:17 Skrevet Torsdag kl. 23:17 På 4.6.2025 den 10.22, sanders54 skrev: Jeg tror BMW i5 / 5-serie har både OS 9 og iDrive kontroller. De har bare valgt å ikke ta kontroller med for innstegsmodeller. i5 har også iDrive 8.5 https://www.i5talk.com/threads/bmw-idrive-8-reviews.437/ https://www.bmwblog.com/2023/01/04/2024-bmw-5-series-idrive-8-5/
Saltkjelen Skrevet Fredag kl. 06:51 Skrevet Fredag kl. 06:51 Forskjellen mellom iDrive 8.5 (HU5) og iDrive 9 (HU6) er at førstnevnte er Linux-basert, mens sistnevnte Android. Det er minimale forskjeller mellom systemene, men hovedforskjellen er at sistnevnte ikke lagrer kartdata men henter dette online til enhver tid - visuelt sett er de ellers 95% like. I utgangspunktet ble iDrive 9 forbeholdt kompaktbiler uten iDrive-kontroller, men dette har endret seg med tiden da G45 X3 har iDrive 9 og iDrive-kontroller. G6x 5-serie kjører iDrive 8.5. G26 er bygget på Service Pack 18 og vil aldri få HU6. Der stopper det på HU5. Det ruller for øvrig et pilotprosjekt på 120stk iX xDrive40 og iX Drive50 med HU4-HU5 (MGU21-MGU22 / iDrive 8-iDrive 8.5) konvertering i Kina. Det skal bli interessant å se om dette blir en offisiell retrofit fra BMW eller om det ender med pilotprosjektet. Bamalama, uglefossen, Ampera og 1 annen reagerte på dette 4
Bamalama Skrevet Fredag kl. 08:22 Skrevet Fredag kl. 08:22 Hei, har en problemstilling jeg gjerne ønsker innspill på. Har sittet på gjerdet en liten stund ettersom det var ventet at M60 skulle bli lansert. Nå ønsker jeg å legge inn bestilling, men irriterer meg grenseløst over at de skal ha drøye 30k for vinterhjul (standard kjedlige). Ingen hast med å få bilen raskest mulig. Ved bestilling i dag har jeg fått beskjed om at bilen blir produkjonssatt i juli og forventes levert ila september. Noen som vet når de pleier å starte vinterhjulkampanjen? Bør jeg ha is i magen og vente til det blir inkludert, eller bør jeg bestille og se etter andre alternativer for vinterhjul? Det rimligste alternativet er kanskje å kjøpe en lagerført M50 - da antar jeg man får ytterligere rabatter enn kampanjepris og storkunderabatt?
Rune-K Skrevet Fredag kl. 08:35 Skrevet Fredag kl. 08:35 6 minutter siden, Bamalama skrev: Hei, har en problemstilling jeg gjerne ønsker innspill på. Har sittet på gjerdet en liten stund ettersom det var ventet at M60 skulle bli lansert. Nå ønsker jeg å legge inn bestilling, men irriterer meg grenseløst over at de skal ha drøye 30k for vinterhjul (standard kjedlige). Ingen hast med å få bilen raskest mulig. Ved bestilling i dag har jeg fått beskjed om at bilen blir produkjonssatt i juli og forventes levert ila september. Noen som vet når de pleier å starte vinterhjulkampanjen? Bør jeg ha is i magen og vente til det blir inkludert, eller bør jeg bestille og se etter andre alternativer for vinterhjul? Det rimligste alternativet er kanskje å kjøpe en lagerført M50 - da antar jeg man får ytterligere rabatter enn kampanjepris og storkunderabatt? BMW har alltid vist og ta seg godt betalt for vinterhjulene. Når jeg kjøpte min Z4 i 2022 så bestilte jeg uten vinterhjul også kjøpte jeg brukte fra Tyskland. Vet ikke til i4 men til Z4 så fantes det veldig godt utvalg i Tyskland som knapt var innkjørt, de kom på ca. halvparten av hva BMW Norge skulle ha. Husk bare at dette er kontinentale vinterdekk, hvis det blir skikkelig kaldt så er ikke de like bra som nordiske. Sjekk litt på Ebay hva du finner. Bamalama reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Fredag kl. 08:47 Skrevet Fredag kl. 08:47 Lagerbilene har jo vinterhjul inkludert. Riktignok noen triste, sorte 18", men gratis er gratis, og da er det jo egentlig et skjult ekstra prisavslag. Du får storkunderabatt på lagerprisen, men ikke noe mer enn det. Da må du være iskald og vente en mnd eller to i hvert fall. Vinterhjulkampanjer kjører de med (u)jevne mellomrom, og da er det gjerne typisk 9.900,- som gjelder. Bamalama reagerte på dette 1
GtiGtr Skrevet Fredag kl. 11:04 Skrevet Fredag kl. 11:04 Tipper at om vinterhjul blir inkludert så går bilprisen opp. Det kjøres jo forskjellige kampanjer hele året, men det er skjelden slik at du kan summere opp kampanjene og få alle fordelane (foruten på lagersalg ol.) Sjå f.eks på alle bilane som har rentekampanje no, bilprisen er ofte høgare på rentekampanjen en med standard rente. Bamalama reagerte på dette 1
papertiger Skrevet Fredag kl. 11:44 Skrevet Fredag kl. 11:44 On 5/30/2025 at 9:38 AM, *MrB* said: Det er kun gjenværende lagerbiler du får av M50 nå. Se her: https://finn.bmw.no/r/G26E-i4?engineAlternatives=31HD&range-slug=G26E Ser den billigste har bikket under 550k, ligger flere til ca 583k. Med storkunderabatt på 8% (var i alle fall det vi hadde før, men mulig denne har blitt endret siden 2012 da jeg bestilte ny BMW sist) havner du vel da ned på 536k. Da snakker vi seriøst mye bil for pengene, uavhengig av utstyrsnivå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå