Gå til innhold

Liten test av X1 LCI hybrid


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Da er jeg 15 mil og 6 timer inn i en liten kjapp test av en etterlengtet model, facelift X1 med hybrid og med default avtagbart hengerfeste.
Med X2 så følger det ikke med hengerfeste som standard faktisk.

Sistnevnte er dog kjappere å få, den kan fåes til høsten om man er raskt ute å bestiller nå.

Den mer praktiske X1 må man vente til Q1 2021, generelt er det litt tørke for biler pga Corona stengte bilfabrikker rundt om.
 
Hittil har X1 fått prøve seg litt med henger, fungerte glimrende - mer dyptpløyende betraktninger kommer senere.
Litt spent på om førsteinntrykket vil forsterkes eller endres underveis på turen. Som vanlig er «testen» utført av undertegnede amatør skribent, samt samboer og 2 unger på hhv 8 og 12 år.

Disse har blitt med på mange turer opp gjennom, i alt fra cabrioleter til store SUVer, slik at de kommer raskt i «test modus« og danner seg klare meninger og inntrykk sett fra sitt perspektiv i baksete.

Ellers nyter jeg 27.5 grad i vannet på hytta og ønsker alle bimmers medlemmer god helg og god sommer for de som har begynt ferien. 
Er det noe jeg skal se nærmere på, teste eller vurdere, hører jeg gjerne fra dere. Har 3 dager med test foran meg. 
😉

 

 

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig attraktiv pakke der, den har egentlig det meste nordmenn vil ha. Når selger på Bavaria satte opp bilen til meg slik jeg ville ha den kom den på ca 500-520 med vinterdekk, tror det var med firmarabatt. Det virker til å være mye bil for pengene, og med realistisk rekkevidde har den nok rekkevidde til at de fleste klarer seg på strøm i det daglige. Samtidig så ser den egentlig ganske bra ut! Absolutt en fin bil og absolutt en aktuell arvtager til 4er om behovet for SUV mot all formodning skulle melde seg.

Kunne tenkt meg å vite om:

Bagasjerommet kontra normal X1 - er det likt over gulvet - altså er det kun lasterom under gulvet som har forsvunnet? 

Realistisk rekkevidde på strøm med normal kjøring, ikke egg under pedalen.

Opplevd kvalitet interiør.

Bakseteplass.

:) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt rekkevidde og forbruk, vanskelig å lage en fasit når det kommer til ladbar hybrid, slikt kommer veldig ann på kjøremønster. En daglig kort rekkevidde med hyppig lading gjør hybriden gunstig, lenger kjøring og lite lading, not so much.

Vel - registrerer at totalrekkevidden er begrenset pga svært liten bensintank. Vi snakker over 500 km, men ikke veldig mye mer.

Forbruket har jeg ikke testet, Men det blir veldig opp og ned ifht bruk. Slik det ser ut til nå - vil jeg tro det aller meste i det daglige kan gjøres med eldrift, gitt at man lader den daglig/ofte «nok».

Har ikke ladet den ennå, når jeg hentet den Fredag var den ladet halvveis, og visste ca 30 km, det virket troverdig og det later til at den er som media sier, undervurdert elektrisk kjørelengde.Siden Fredag har den trillet 35 mil ca uten lading. På grus, med henger, uten henger i by, i 110km/t, med full bil og med en familie på 4. Skriver mer imorgen/Mandag. 
Tilbakemeldinger og spm er det bare å kjøre på

AC535FD3-4743-433F-B69E-D9B7911ED61D.jpeg

2F4514A5-191D-40AA-BA05-FC342EB73807.jpeg

6A3148D8-FCDE-4AB7-998D-049FB3953C0E.jpeg

026B59B9-FCF3-49B4-A490-6EA329CF2059.jpeg

6F924D6B-5D44-41BB-943A-0D9ED0503CDE.jpeg

03809822-B8D7-4213-AF97-0BBCEC6D6F57.jpeg

5F35593F-98A6-430F-88AB-927D2BBAA48B.jpeg

 

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, papertiger skrev:

Bagasjerommet kontra normal X1 - er det likt over gulvet - altså er det kun lasterom under gulvet som har forsvunnet? 

Realistisk rekkevidde på strøm med normal kjøring, ikke egg under pedalen.

Opplevd kvalitet interiør.

Bakseteplass.

Husker ikke (testet F48 når den var ny, 20d) hvordan bagasjerommet på den var. Dette er i det minste flatt, kontra endel andre hybrider og har som du ser av bildene plass under dette igjen. Må lese meg litt opp. 
Plassen er ikke altfor generøs, men den er samtidig bedre enn endel andre hybrider, kommer nok litt ann på hva man kommer fra. Jeg som kommer fra 3 mnd med i3 boltrer meg nærmest. 😂

Eldrift virker til å være noe underkommunisert, forfriskende i disse tider.

Kvalitet er høyst subjektivt, demobilen er jo riktig satt opp for å få et rett inntrykk. Samtidig er X1 en morsom blanding av nytt (LCI) men med teknikk som er mikset med en (på papiret) gammel 6 trinns kasse. Ellers er interiøret bra, spørs igjen hva man er vant til, dette er jo en innstegsversjon - med det i mente syns jeg dette er tilstrekkelig.

Detaljen med X1 lyset er morsomt, den er moderne med induktiv lading i midtarmlene og har touch på iDrive skjermen. Men har ikke touch hjulet som jeg savnet litt. Er en forstørret versjon av CIC hjulet later det til.

Hybrid løsningen er nøyaktig lik 225Xe, men unntak av el rekkevidden og hengerfeste. Stod ved siden av nettopp en 2AT på en parkeringsplass Lørdag og de er  omtrent like høye/lave, så dette er nære søsken. Vil tro plassen i 2AT er håret større innvendig dog og denne har mer fleksibel justering med baksete bl.a.

Men ungene satt bra, de foran satt også bra, men dette er jo ikke en tradisjonell BMW med langt panser og generøs avstand til frontvindu. Med UKL kommer ting tett på og representer med det noe annet og annerledes enn de som er puritanske og tenker klassisk BMW. Setene er jo noe som også har blitt differensiert i BMW’er.  E87 hadde jo sportsseter fra E90, men nå har 1 og 2 serien egne løsninger og i mine øyne, er disse noe simplere enn F30 f.eks. Men man sitter bra nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende dette her :)

Sikkert en bra kjøpergruppe for denne. Bmw trenger også en modell til den typiske quashqai, asx eier, siden disse ikke er hybrid, og mange bytter inn disse nå etter 5 år og ønsker seg noe annet hybridaktig. 

Jeg leser det med setene, disse er nok for flate til min smak de jeg har prøvesittet i. X1e er et bra konsept, men den skulle vært litt mer av alt på en måte. Og der kommer x3 30e inn i bildet. Til 200k mer vel å merke. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KireS skrev:

Håpløst med så små tanker på hybrider. For meg ville den trengt ett stopp t/r hytta, samme som elbilen vi har. Da er den største fordelen med fossil bil borte

Vel, hvor langt er dette? Med 38-40L tank så er det ikke så mye, men de er økonomisk på langkjøring. 225xe, som er nettopp den samme bilen, ligger på 0,4-0,6 på langkjøring. Da kommer man ~60-70 mil på én tank(alt etter terreng og kjøremønster). Selv opplever jeg at dette stemmer ganske bra. Så om hytten din ligger lengre enn 30 mil unna så ser jeg hva du mener. Uansett en fylling er gjort unna på 2 min kontra lading som tar lengre tid, men igjen så kan det være greit med et avbrekk om man kjører 30 mil med barn i bil... :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron Jeremy ser 50 mil total rekkevidde. jeg har 46 t/r. Så måtte startet med full tank og batteri For å ta turen på vintern uten fylling. Da er mye av poenget borte. Nå må jeg lade 5-10 min på vei opp, ingenting på vei ned. Så om jeg fyller i 2 min eller lader i 10, har ingenting å si da jeg uansett på stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med normal tank størrelse er noe jeg liker med X5 45e, den har 70 liter og det er nok. Jeg har lurt litt på Kuga PHEV som firmabil, nettopp fordi den har normal tank (55 liter) og bra elektrisk rekkevidde (jeg klarte 67 km). Jeg synes det er bra at det nå kommer stadig flere ladehybrider med god total rekkevidde, da begynner dette konseptet å gi litt mening. Jeg er veldig spent på tankvolumet 545e, det er vel den ladehybriden som er nærmest det jeg kunne tenkt å kjøpe selv. Dette er en utvikling jeg spent følger med på, særlig da elbil ikke er ett alternativ uansett hvor lang rekkevidde og "bra" det skulle bli. Fossil og eller ladbar hybrid vi alltid ha flest praktiske fordeler slik jeg ser det😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg runder av denne lille uhøytidelige testen.

Første inntrykket er at X1 som bil har kommet en lang vei, jeg hadde E84 selv og denne var stort sett en heisa E90, kjøreglade men ikke med mye egenart.

Dagens F48 har blitt høyere, større og blitt mer premium, faceliften har hevet ting ytterligere et hakk siden jeg testet den første F48 og viktigst av alt - for BMW,  modellen selger meget bra.

Med hybrid løsningen på plass og tilgjengelig hengerfeste er det få store skjær i sjøen, en ny storselger er på gang i Norge.

Dette er jo stort sett en 225Xe i et mer populært chassi og denne gangen med hengerfeste.

Teknikken er den samme, 6 trinns kasse, 3 sylindret bensin B38 som drar foran, elmotor som drar hjula bak, totalt 225 hk.

Bilen oppleves moderne, men blir trukket litt ned av den aldrende 6 trinns kassen, som oppleves litt som forrige tiår, i 120 km/t ligger man på høye 2500 o/min.

Litt utenfor komfortsonen men ikke nok til at det blir irriterende eller "for mye støy", men likevel kunstig høyt, for en som kommer fra en diesel.

Komforten er bedre enn forventet i M sport utgave, den er mer rettet mot komfort enn sport, noe hybridene til BMW stort sett er i disse dager. 

Plassen er nok til en familie på 4, men det er ikke overflod heller.

10.25" LCD skjerm med touch er hyggelig, å ikke ha touch i idrive hjulet var litt irriterende, men ingen stor greie.

Man kommer over enkelte billige detaljer, som lokket foran koppholderne, hvorfor det er lokk det i det hele tatt aner jeg ikke. Men dette er ikke en 5 serie - den prøver heller ikke å være det, den er relativ ærlig som model.

BMW har underkommunisert elrekkevidden noe, den klarer nesten 6 mil på en god dag, den gjør her en helt ok jobb, totaleffekten er ikke hårreisende, men i dagens målestokk er ikke 225 hk heller hysterisk.

Når man trykker ned gassen oppleves den litt nølende, den er ikke elbil kvikk, så når man kommer fra elbil - er ikke denne drivlinjen voldsomt imponerende. Teknikken og bilen er 4 år, noe som i denne bransjen nesten er som lysår.

Men dette er en X1, den skal ikke imponere eller revolusjonere, den skal selge, noe den vil gjøre i bøtter.

For meg er ikke hybrid en drivlinje jeg vil investere i, misforstå ikke, den er sømløs og fungerer fint og det daglige kan brukes på eldrift og uten fylling av bensin. På langtur kan man komme langt, selvom tanken ikke er av de største.

I det store og det hele, drivlinjen som "alle" nordmenn har ventet på er kommet i et chassi "alle" vil ha, dette blir en fin melkeku for BMW.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2020 at 8:02 PM, papertiger said:

Det tror jeg virker som en fin oppsummering. Ikke best på noe, men god på mye og en attraktiv pris. God nok til at den kommer til å selge. 

 

Det utsagnet sier mye om hvor BMW står om dagen, gjør det ikke?

Hvis man er på jakt etter en kjedelig SUV kliss lik den naboen har, så får man alltids nye Toyota RAV4 AWD-i med masse utstyr fra 460k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...