Gå til innhold

316i F30 vibrerer, lugger og lager ulyd etter tuning


Bmw noobie
 Share

Anbefalte innlegg

Har tunet min 2014' 316i for noen uker siden. Sliter fælt med vibrering, samt ulyd i form av "sugelyd" (vanskelig å forklare lyden, men hører den kommer fra front) og noe lugging, ved harde gasspådrag fra 3.gir og opp i registeret. Må liksom øke farten jevnt for å unngå problemet. Fikk programert tilbake til normal program for noen dager, da forsvant problemet. Nå er bilen tilbake på steg 2 tuning igjen, men har selvfølgelig samme problemet, men vil så gjerne få bukt med problemet uten å fjerne tuningen. Har Googlet opp i mente uten å bli så klok på hva det kan være. Alt fra drivstoffpumpen til vakum ledninger dukker opp. Noen som vet bedre ut i fra denne forklaringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det nå uten at det hjelper et grann. Dette tipset fikk jeg av han som programmerte. Så har jeg også prøvd å skiftet plugger uten hell. Neste på lista var å teste ut nye coiler. Men føler ikke symptomene tilsier at det skal hjelpe å bruke 2k på det.. Har ingen feilkoder på feiltenning eller noe. Det siste tipset han hadde var LMM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det levner vel absolutt ingen tvil her om at det er noe med tuningen i og med bil går fint uten.

Da må det jo bare være tull å koste på ting som er iorden i og med det funker originalt .

Hadde dette vært min bil ,så hadde jeg fått den original igjen ,og vurdert noen andre som driver med tuning .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har enkelt og greit levert deg en vare som ikke fungerer. Mitt tips er fortsatt å få vekk den tuningen så den ikke gjør noe skade på motoren, og evt. gå til noen andre. 
 

edit: hva legger du i velrenommert firma? En seriøs aktør burde ta en diagnose av bilen for å se om noe dukker opp som gjør at filen bør justeres, ikke bare sjekke sin egen fil og deretter fraskrive seg alt ansvar.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bmw noobie said:

Meget godt renome på de som tunet bilen, og de har sjekket fila for feil, uten at de kunne finne noe. Det er liksom ikke noe bakgårdsfirma. 

47 minutes ago, papertiger said:

Har du prøvd å fylle en tank med 98 oktan?

39 minutes ago, Bmw noobie said:

Ja, gjør det nå uten at det hjelper et grann. Dette tipset fikk jeg av han som programmerte. Så har jeg også prøvd å skiftet plugger uten hell. Neste på lista var å teste ut nye coiler. Men føler ikke symptomene tilsier at det skal hjelpe å bruke 2k på det.. Har ingen feilkoder på feiltenning eller noe. Det siste tipset han hadde var LMM.

Det høres jo ut som bakgårdsfirma når de ikke vet om du skal kjøre på 95 eller 98 oktan og ber deg bytte LMM og diverse annet. Hadde det vært noen som er seriøs så hadde vel vedkommende blitt med deg på en tur og lest ut live-data fra LMM når produktet hans ikke fungerer, framfor å be deg kaste deler på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

De har enkelt og greit levert deg en vare som ikke fungerer. Mitt tips er fortsatt å få vekk den tuningen så den ikke gjør noe skade på motoren, og evt. gå til noen andre. 
 

edit: hva legger du i velrenommert firma? En seriøs aktør burde ta en diagnose av bilen for å se om noe dukker opp som gjør at filen bør justeres, ikke bare sjekke sin egen fil og deretter fraskrive seg alt ansvar.

Nei det la jeg i at omtaler om de så bra ut og hadde egentlig hørt ok ting om de, men selvfølgelig trekker jeg mine konklusjoner tilbake etter å ha sett deres meninger, for nå føler jeg meg egentlig bare dum som trodde det skulle være sånn.. Skjønner nå at de har gjort en piss rævva jobb, for de brukte 20 min på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tunere leverer bare generiske programmer, som ikke nødvendigvis er optimale for din bil. Noen av de er til og med generiske på tvers av motortyper. Det er mange parametre som skal harmonere før at dette skal fungere sømløst, og de seriøse justerer derfor parametrene ut fra din bils originalprogram. Det er en slik aktør du bør bruke, selv om de gjerne koster mer.

Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, men ut fra det du beskriver, så kan det nesten høres ut som turboen lader for mye under pådrag i forhold til hvor mye bensin som blir levert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, *MrB* skrev:

Mange tunere leverer bare generiske programmer, som ikke nødvendigvis er optimale for din bil. Noen av de er til og med generiske på tvers av motortyper. Det er mange parametre som skal harmonere før at dette skal fungere sømløst, og de seriøse justerer derfor parametrene ut fra din bils originalprogram. Det er en slik aktør du bør bruke, selv om de gjerne koster mer.

Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, men ut fra det du beskriver, så kan det nesten høres ut som turboen lader for mye under pådrag i forhold til hvor mye bensin som blir levert. 

Skjønne. Når jeg leser på nettsiden til de jeg gjorde det hos, skryter de av hvor nøye de er og gjør tester under veis, noe som ikke var tilfelle hos meg. Så jeg har blitt tipset om noen veldig seriøse på Flisa nå😁 selv om jeg ikke er så bilkyndig, er det turbo som har slått tankene mine med tanke på den lyden, for det har utelukkende noe med luft å gjøre når den kommer akkurat i ladefasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...