Gå til innhold

Erfaringer "budsjett" bremseklosser


StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

Ser det er på høy tid med bremseklossbyte på F30en min. Hva anbefaler folk av rimeligere klosser? Ser man får jo klosser fra et par hundrelapper og oppover pr. aksel. Tenker da på klosser fra eurodel.no og autodoc.co.no

Og er disse budsjettklossene noe å ha på eller er et å styre unna? Støving er ikke så farlig da jeg har vaskeutstyr :P 

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte OEM klosser hos KOED + Zimmermann skiver hos Eurodel til Minien sist, og det har fungert upåklagelig, men neste gang kjøper jeg Textar eller Pagid eller noe, stod Textar på de originale jeg tok av 😊.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med litt av hvert på mine biler. Til en DD hadde jeg bare gått for vanlig erstatnings klosser fra GS/KOED, funker mer enn bra nok.  Hvis du vil ha mindre støving osv så kan du jo vurdere f.eks noe fra EBC?  Jeg har faktisk vært ganske fornøyd med Yellowstuff bak på Coupen i det siste året, lite støving. (De har helt klart i vært i bruk da jeg måtte bytte dem nå. De var nesten hele nede på stålet...) 

Super billig klosser har jeg ikke så mye erfaring med, bortsett fra at jeg kjørte hjem fra Sola engang med biltema klosser på førersiden.  Da var det rolig kjøring, men merka ikke så mye forskjell på det. 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bosch foran på E39, så er jo ikke helt billigmerke. Fungerer fint, men mengden støv er nesten helt absurd (relativt aktiv kjøring). Jeg kommer definitivt til å prøve noe annet neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig bruk funker selv Biltema. Hvis man kjører mye tungt(last og ofte full bil) så kan man merke forskjell.

Ryktene sier at billig-klosser enten sliter raskere, de gir dårligere bremseeffekt eller at de sliter skivene raskere.
Men ved normal bruk så tror jeg ingen merker noen forskjell. Og når billig-klosser/skiver koster under halvparten av originale, så spiller det vel ingen rolle om de sliter raskere.
Det som kan by på problemer med spesielt skiver er at på visse modeller, så sliter man med problemer med kast i skivene og at billige skiver er mer plagsomme enn originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ganske betydelig forskjell, selv på vanlig kjøring (både friksjon og modulering). De billige klossene er ikke med på noe annet enn rolig/vanlig kjøring. Men det betyr ikke at det ikke er helt ok å velge billige klosser, men man bør være kjent med forskjellene. 

Textar og Jurid er originalleverandører hvis man skal ha noe som er litt rimeligere men likevel "ordentlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for erfaringer og info. Var interessant den videoen @t06afre 👍
Bilen ruller til og fra jobb, så og si aldri motorvei. Drar ikke tunge lass og som regel kun med meg som tygde. Tror det har sittet folk baki tre ganger på de 4 årene jeg har hatt bilen :P 

Så valget faller på A.B.S klosser og slitasjeindikatorer fra Eurodel.no.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...