Gå til innhold

BMW F11 bufferkonto


Skotlando
 Share

Anbefalte innlegg

Hey

Hvor mye ca. burde man legge av på en rainy-day konto for en 2014 F11 520d XD modell? Kan også nevnes at bilen har drivverkforsikring, så de groveste utgiftene burde vel være utelukket her.

Hilsen en sjåfør som kun har kjørt asiatiske biler hvor service er billigere enn en frisørtime.

Endret av Skotlando
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skotlando skrev:

Hey

Hvor mye ca. burde man legge av på en rainy-day konto for en 2014 F11 520d XD modell? Kan også nevnes at bilen har drivverkforsikring, så de groveste utgiftene burde vel være utelukket her.

Hilsen en sjåfør som kun har kjørt asiatiske biler hvor service er billigere enn en frisørtime.

Blir veldig vagt og pretensiøst å svare på et slikt spm. Spørs på km stand, servicer, tidligere eier (e) kjøring,, dekk, Din kjørestil og flaks! Er det N47 eller B47 i denne?

Drivverk forsikring er vesentlig, sørg for at denne er på plass, sett deretter av et par tre titusenlapper, så står du brukbart rustet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ron Jeremy skrev:

Blir veldig vagt og pretensiøst å svare på et slikt spm. Spørs på km stand, servicer, tidligere eier (e) kjøring,, dekk, Din kjørestil og flaks! Er det N47 eller B47 i denne?

Drivverk forsikring er vesentlig, sørg for at denne er på plass, sett deretter av et par tre titusenlapper, så står du brukbart rustet.

Godt poeng. Kjørt 110K, fulgt alle servicer, pen kjørestil, N47 motor, 2 tidligere eiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt F11 i snart syv år og har en som har gått 220.000 km straks. Så lenge du har drivverksforsikring så er du godt rustet med 20-30 tusen på en bufferkonto :) 

Skal du flushe girkassen ryker det fort 10k, om varmetrådene i setet går er det i overkant av samme sum, har du EDC og demperne der må byttes er det 20k for et sett (par) inkludert arbeid. Og en vanlig service får man vel sjelden for under 7-8k. Bremseskiver rundt baut koster også femsifret. Så greit å ha litt i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så vil jeg si at det er obligatorisk å ha en god superforsikring med motor og drivverks dekning. Dette bør være ett must å tegne så fort bilens nybilgaranti utløper, hvis ikke så kan du ende opp med en vanvittig regning. F11 generelt er gode biler som har tålt tidens tann ganske bra, men som med alt annet så kan ting gå i stykker og bli dyrt. Du har også N47 motoren som har en del leie historier om register havari, noe som gjør en forsikring med motor og drivverk til ett must.

Man bør ha en økonomisk buffer uansett hva slags bil man kjøper, det samme kan sies om både hus og båt også. For en bruktbil så bør man ha en buffer på minst 20 000 kr, sett av ett fast trekk hver måned inn på en "bilkonto". Bare det å kjøpe fire nye dekk til en F11 gir godt innhogg i en familieøkonomi. 

Også for å oppklare en misforståelse helt på tampen. Deler og service er ikke noe særlig dyrere på en BMW kontra en Japansk bil, BMW deler er faktisk ikke så dyrt som alle skal ha det til. Forskjellen er at en BMW er en langt mer kompleks bil i forhold til en Toyota, så det er flere komponenter som kan gå i stykker. En LED lykt til en F11 koster selvsagt dobbelt så mye som en Xenonlykt til en Avensis. Men bremseskiver, foringer, luftfilter, understells deler og øvrige slitedeler er ikke dyrere på en BMW. Jeg fikk bytta en lykt på garanti på min firmabil, en Ford Mondeo med adaptive LED lys. Denne lykta kosta 28 000 kr, til min G30 540d så koster en adaptiv LED lykt 27 000,-. Mondeoen kosta 470 000 kr ny, BMWen kosta 1,1 mill ny...så BMW har ikke dyre delepriser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2013 modell 7-serie som jeg  har hatt i 3 år.  Jeg har brukt Bavaria mye frem til nå, jeg har vært fornøyd med de og selv om de har høye timepriser synes jeg de får gjort mye på en time, endel av grunnen har også vært at jeg vil ha alle de riktige stemplene. Nå har jeg kommet frem til at jeg kommer til å ha denne bilen inn i solnedgangen etterhvert som garasjebil,  ihvertfall om vinteren så får vi se. 

Jeg kommer nå gradvis til å bryte med Bavaria på noen reperasjoner men ikke alt. Grunnen til det er at enkelte ting er komisk dyrt ihvertfall til denne bilen så jeg vil ha muligheten til å bruke uoriginale deler eller pent brukte deler, da bortfaller dessverre Bavaria. 

Så mitt poeng er at det går ei grense da det ikke lenger er verdt å bare bruke originaldeler, det er mye bra alternative deler å finne der ute til lavere priser og har du planer om å ha bilen til den ikke er verdt så mye så får du ikke pengene igjen for originaldeler. 

Et eksempel på min bil: Fjærbein bak, originale ca 45000,-  Uoriginale Arnott ca 20000,- Et sett brukte originale med 17000km som jeg gikk for kom på 12500,- og resultatet ble tipp topp. 

Frambremser:  Skiver og klosser originale ca 12000,--13000,- i  deler. Uoriginale: 5000-7000,- og da er det snakk om Bosch, Zimmermann, Febi Bilstein, TRW etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivverkforsikring er som regel begrenset til 8 år og 200000km. En 2014 modell er innenfor sånn sett, men er slett ikke sikker på om jeg ville spandert på meg dette  på en 6 år gammel bil. (Mulig en N47 i garasjen ville fått meg til å tenke annerledes dog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men da vil jeg tippe den blir dyrere jo eldre bilen er. (Økende risiko for selskapet jo eldre bilen er). En slik forsikring er gjerne fra 2 til 4000kr dyrere enn vanlig fullkasko pr år. Som alternativ kan man sette til side de pengene man sparer på å ikke ha superforsikring, og heller lage buffer ut fra det. Statistisk sett vil jo ikke drivverket rase (selv ikke på N47), og da har man plutselig spart de pengene.

En god og komplett N47 byttemotor koster vel 15-20k i verste fall, pluss arbeid. Det er ikke noe rett eller feil her, men det blir en risiko og konsekvensvurdering man bare må gjøre opp mot ekstrautlegg i forsikringspenger pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Ok. Men da vil jeg tippe den blir dyrere jo eldre bilen er. (Økende risiko for selskapet jo eldre bilen er). En slik forsikring er gjerne fra 2 til 4000kr dyrere enn vanlig fullkasko pr år. Som alternativ kan man sette til side de pengene man sparer på å ikke ha superforsikring, og heller lage buffer ut fra det. Statistisk sett vil jo ikke drivverket rase (selv ikke på N47), og da har man plutselig spart de pengene.

En god og komplett N47 byttemotor koster vel 15-20k i verste fall, pluss arbeid. Det er ikke noe rett eller feil her, men det blir en risiko og konsekvensvurdering man bare må gjøre opp mot ekstrautlegg i forsikringspenger pr år.

Om man bare tenker på CP4-havari, som skjer titt og ofte, så snakker en om priser på mellom 60.000 og 120.000 kroner for å få dette tipp topp igjen. Da kommer man ikke langt med å spare et par tusen kroner i året på å droppe drivverksforsikring. For meg er det helt tullete å ikke tegne drivverksforsikring om man har mulighet til å gjøre det. Som du sier er det opp til hver enkelt å vurdere med hensyn til risiko, men de som dropper dette får ingen sympati av meg om/når registerkjedet ryker eller CP4-pumpa havarerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *MrB* skrev:

Men da vil jeg tippe den blir dyrere jo eldre bilen er. (Økende risiko for selskapet jo eldre bilen er). En slik forsikring er gjerne fra 2 til 4000kr dyrere enn vanlig fullkasko pr år.

Dette er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, humpfy said:

Dette er feil.

For å si det på en annen måte: det finnes ikke gratis lunsj. Har du en eldre bil og/eller høyere km-stand, så vil ett av følgende inntreffe for en slik superforsikring: 

1. Du får dyrere premie jo eldre bilen din er/jo lenger den har gått.

2. Du før høyere egenandel ved skade jo eldre bilen er/jo høyere km-stand.

3. Du får en avkorting i erstatning som gjenspeiler bilens (reduserte) markedsverdi.

Det varierer nok hvordan selskapene praktiserer dette, men minst et av punktene vil gjelde i en eller annen grad. Også for Codan.

 

19 hours ago, Walkabout said:

Om man bare tenker på CP4-havari, som skjer titt og ofte, så snakker en om priser på mellom 60.000 og 120.000 kroner for å få dette tipp topp igjen. Da kommer man ikke langt med å spare et par tusen kroner i året på å droppe drivverksforsikring. For meg er det helt tullete å ikke tegne drivverksforsikring om man har mulighet til å gjøre det. Som du sier er det opp til hver enkelt å vurdere med hensyn til risiko, men de som dropper dette får ingen sympati av meg om/når registerkjedet ryker eller CP4-pumpa havarerer.

Jeg har ennå ikke sett noen anslått feilrate på CP4-pumpen. Disse står i mange biler, ikke bare BMW. Ut fra det jeg har klart å fange opp ved lesing på nett tyder på at det er en reell risiko for at den feiler et sted mellom 150 og 200000km. (Noen tidligere, noen senere, noen aldri). Metallspon i drivstoffsystemet er absolutt en kostbar ting å håndtere, men i likhet med registerhavari er det et spm om risiko/sannsynlighet. Det er også billigere (relativt sett)  å bytte pumpe preventivt sålenge man er klar over fenomenet. (Koster 12k'ish pluss arbeid).

Codan skulle ha 5000kr ekstra pr år for maskinskadeforsikring på min bruksbil. (Sjekket i dag). Den har ikke CP4-pumpe, men la oss si at den har dette, og var gått 110000km da jeg kjøpte den. dette for å illustrere poenget mitt:

Jeg kjører ca 10000km/år, og etter 4 år er den da gått 150000km. Alle årene har den hatt maskinskadeforsikring. År 5 ryker CP4-pumpe på ca 155000km. Jeg får bilen reparert på forsikringen, som da vil koste meg en egenandel, (sannsynligvis 30% eller mer, evt med avkorting, ref svaret mitt over). Reparasjonskost på 60000kr (ditt tall) og 30% egenandel er 18000kr. i tillegg kommer de 5000 ekstra jeg har betalt pr år de foregående 4 årene. Det blir 20000 + 18000 = 38000kr. Absolutt billigere enn å ta hele regningen på 60000 selv, men nettogevinsten blir altså langt mindre enn man kanskje tenker før man begynner å regne på ting. Forøvrig er dette ett scenario. Noen alternative scenarier kunne vært følgende:

1. Jeg skipper maskinskadeforsikringen og sparte dermed de pengene. Samtidig leser jeg meg opp på CP4-temaet, og bestemmer meg for å bytte pumpen preventivt. Det koster meg da totalt drøyt 20000, og den nye pumpen holder sålenge jeg eier bilen.

2. Jeg skipper maskinskadeforsikringen, og bytter heller ikke pumpen preventivt. Pumpen holder sålenge jeg har bilen, og pengene er spart.

3. Jeg skipper maskinskadeforsikringen, og pumpen ryker kort tid etter. Ja, da er det greit med en buffer. Og evne til å tenke alternativt (brukte deler), og ha god skrukompetanse/gode kontakter. (Evt bli reddet av garanti, om bilen er innenfor dette).

4. Jeg betaler maskinskadeforsikring i 10 år, og på 201000km ryker pumpen. Dvs 50000kr ut av vinduet over en 10-årsperiode, og jeg må samtidig betale hele reparasjonen selv.

5. Jeg tegner maskinskadeforsikring ved kjøp, og pumpen ryker 6 mnd senere. (På bil utenfor garanti). Det er jo dette scenariet som virkelig forsvarer investeringen - tidlig havari før man har rukket å betale inn noe særlig, og før bilen er så gammel at man må ut med mer i egenandel/få utbetalt mindre.

Maskinskadeerstatning er muligens en no-brainer for dere/deres bruk/deres biler, men det gjelder ikke nødvendigvis for alle. Tok, for nysgjerrighetens skyld,  en rask sjekk med kollegaene på jobb rundt dette, og ingen av de jeg snakket med hadde slik forsikring. Mange hadde riktignok biler som var innenfor nybilgaranti da, og som han ene sa: Vinduet mellom utløp av garanti og utløp av superforsikring kan jo potensielt være ganske lite. Spesielt for en bil som kjøres langt pr år, og har 5 eller 7 års nybilgaranti. Så da må man jo vurdere om det er verdt det.

21 hours ago, Snagg30 said:

@*MrB* jeg fikk tilbud fra codan på en E46 M3 og det havnet på 14.000kr i året. Gammel bil men ekstremt grei pris, selgeren stusset selv når han las opp prisen. Har man råd til en slik bil burde man og kjøpe seg en skikkelig forsikring tenker jeg. 

Det hørtes egentlig litt dyrt ut. Håper det er med maskinskade? Jeg sjekket E46 M3 tidligere i år, og havnet godt under halvparten av dette. (5000km/år, 75% bonus og fullkasko uten maskinskade). Forøvrig er jeg enig i at en slik type bil (med lav nok km) er en god kandidat for slik superforsikring.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*MrB* Ja det var med motor og drivverk. Tror vi har forskjellig oppfatning av dyrt. En slik forsikring på en så «gammel» M bil er noe jeg gledelig betaler, var og skrå sikker på den kom til og bli mye dyrere. 

jeg har en F30 2017 modell som jeg har kasko + selv med ny bil garanti. Den kom godt med da jeg var uheldig med viltpåkjørsel og brått trengte leie bil i ca 30 dager med to barn som skal det ene og det andre. Det er så lite forskjell i pris mener jeg at og ha de beste forsikringene er nesten et must, kanskje spesielt med N47 motoren. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Snagg30 said:

@*MrB* Ja det var med motor og drivverk. Tror vi har forskjellig oppfatning av dyrt. En slik forsikring på en så «gammel» M bil er noe jeg gledelig betaler, var og skrå sikker på den kom til og bli mye dyrere. 

jeg har en F30 2017 modell som jeg har kasko + selv med ny bil garanti. Den kom godt med da jeg var uheldig med viltpåkjørsel og brått trengte leie bil i ca 30 dager med to barn som skal det ene og det andre. Det er så lite forskjell i pris mener jeg at og ha de beste forsikringene er nesten et must, kanskje spesielt med N47 motoren. 

Min definisjon av dyrt er at du fikk over dobbelt så høy premie som meg på samme bil. Det var derfor lurte jeg på om din pris var med maskinskade. Det fikk aldri jeg pris på, så kan ikke kommentere det ytterligere.

Forøvrig er det ikke liten forskjell i pris. Det er nettopp det jeg har prøvd å få frem med regnestykkene i innlegget over. Plussforsikring/superforsikring/maskinskade eller hva man nå skal kalle det (er en jungel med begreper, og ting går litt over i hverandre) er gjerne 50-100% dyrere enn vanlig fullkasko. Kanskje enda mer på enkelte modeller. Det blir fort litt penger over noen år, samtidig som det ikke eliminerer din egen risiko for utgifter. Altså bør man da vurdere om dette er noe man virkelig trenger. Leiebil i inntil 30 dager får du ved vanlig fullkasko også. Plussforsikring sikrer deg riktignok en større bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...