Gå til innhold

Dekk for bedre komfort.


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg en BMW 740e iPerformance, 2018-modell (tatt inn fra Tyskland). Den er satt opp med følgende dekk -  foran: 245/45-19, bak: 275/40-19. Dekkene er Hankook S1 evo2.

Jeg er faktisk positivt overrasket over hvor lite dekkene sporer - jeg HATER når rattet "lever sitt eget liv" på dårlige veier.

Men jeg vil tro at dette dekkoppsettet er negativt for komfort og dekkstøy. For meg er komfort nesten alt - det er derfor jeg har kjøpt 7'er.

Lurte på å skifte det ut med f.eks. 225/55-18 foran og 235/50-18 bak (lovlig dimensjon). Det bør øke komforten og redusere dekkstøyen - eller?

 

Det bær vel være marked for 19" orginale "Dobbelspeiche 630" som er hele og fine?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se dekkalkulator.com for å finne noe som passer :)

De dekkoppsettet du allerede har er ganske bra, det er ikke sikkert du merker markant bedring på tynnere hjul. Men alt som er smalere og høyere reduserer dekkstøy og sporing. Til et punkt hvor bilens vekt skaper litt geléfølelse hvis det blir for lite dekk. 

F. Eks. 175 dekk er ok på en Corsa men ikke en 7 serie. 

Jeg ville ikke gått smalere enn 225 på bilen du har. 

225/55r18 på alle 4 er vel det beste for deg som tenker komfort. 245/50r18 er kanskje det jeg ville valgt på en slik bil. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket dekkdimensjon vil nok bare se snålt ut og byr i tillegg på en differanse på 3,09% ift. foran og bak. I tillegg tangerer dimensjonene opp mot 4% avvik fra originaldimensjon i rulleomkrets. Jeg vil tro årsaken til din negative opplevelse ligger i dekktypen som sitter på, ettersom Hankook er et billigdekk. Selv kjører jeg nå med 245/35-21 og 285/30-21, samt 245/35-20 og 275/30-20 i Michelin Pilot Super Sport, uten at dette har antydninger til sporing eller annen negativ kjøreopplevelse. Førstnevnte dekk står på en 7-serie, mens sistnevnte dekk står på en 5-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil nok trådstarter oppleve mange som sier at dette ikke er mulig, ser merkelig ut etc. Om man vil ha 18" på 7 serie kjør på sier jeg :) blir sikkert komfortabelt. Ballongdekk var ansett som eksklusivt før i tiden jmf e23 745i og Jaguar Xj. Må ikke alltid være bredt og lavt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19" på G12 er allerede ganske beskjedent, så en nedgradering til 18" vil antakelig ikke se spesielt bra ut. Litt som å gå med dress og kombinere det med joggesko istedenfor dressko. Men om komfort er "alt" for deg er det jo bare å kjøre på med mindre felger, smalere dekk og mer gummi. Dog tror jeg, som nevnt ovenfor her, at du har like mye å hente på å kjøpe bedre dekk. 

Kjører selv 265/35-20 foran og 295/30-20 bak på min F11, og det sporer minimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er gummien på helårsdekk? Min egen bil er mest komfortabel og støyfri med piggfrie veldig myke vinterdekk men det er jo ikke anbefalt når det er varmere enn 10 plussgrader 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Hpi skrev:

Hvordan er gummien på helårsdekk? Min egen bil er mest komfortabel og støyfri med piggfrie veldig myke vinterdekk men det er jo ikke anbefalt når det er varmere enn 10 plussgrader 

Tenker du helårsdekk på bilen året rundt? Det funker jo fint på Sørvestlandet. Gummien på kontinentale vinterdekk (det vi kaller helårsdekk) er vel en mellomting av sommerdekk og nordiske piggfrie. 

Michelin pilot alpin 5 og Michelin CrossClimate er to dekk som er bra som helårsdekk. Sistnevnte er meget bra på dette med sporing/støy. Forvandlet en bil jeg kjøpte disse til. 

Se link under

Ellers ser jeg at flere nevner at S1 evo2 dekkene er noe som må skiftes ut for bedre opplevelse. Dette er feil, disse dekkene er noen av de bedre på komfort, støy og mykhet i mange tester. Michelin har også en god opplevelse av å kjøre stabile, runde dekk. 

 

https://www.google.no/amp/s/bilogmotorbloggen.no/2016/11/21/dekktest-michelin-cross-climate-del-4/amp/

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Tenker du helårsdekk på bilen året rundt? Det funker jo fint på Sørvestlandet. Gummien på kontinentale vinterdekk (det vi kaller helårsdekk) er vel en mellomting av sommerdekk og nordiske piggfrie. 

Michelin pilot alpin 5 og Michelin CrossClimate er to dekk som er bra som helårsdekk. Sistnevnte er meget bra på dette med sporing/støy. Forvandlet en bil jeg kjøpte disse til. 

Se link under

Ellers ser jeg at flere nevner at S1 evo2 dekkene er noe som må skiftes ut for bedre opplevelse. Dette er feil, disse dekkene er noen av de bedre på komfort, støy og mykhet i mange tester. Michelin har også en god opplevelse av å kjøre stabile, runde dekk. 

 

https://www.google.no/amp/s/bilogmotorbloggen.no/2016/11/21/dekktest-michelin-cross-climate-del-4/amp/

Ja det var det jeg tenkte om trådstarter bor slik at dette lar seg gjøre, eventuelt å kjøre intercontinentale dekk fra veldig tidlig vår til veldig sen høst slik de refereres til i testen du linker til,  så eventuelt kjøre f.eks Nokian piggfrie vinterdekk de verste vintermånedene, jeg har selv Nokian piggfrie vinterdekk i 19" og de er fantastiske når det gjelder comfort.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

Her vil nok trådstarter oppleve mange som sier at dette ikke er mulig, ser merkelig ut etc. Om man vil ha 18" på 7 serie kjør på sier jeg :) blir sikkert komfortabelt. Ballongdekk var ansett som eksklusivt før i tiden jmf e23 745i og Jaguar Xj. Må ikke alltid være bredt og lavt

For mitt vedkommende siktet jeg mer til bredde og profil. Er jo nærmest 3-seriedimensjoner trådstarter ser på, og det vil se rart ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Saltkjelen skrev:

For mitt vedkommende siktet jeg mer til bredde og profil. Er jo nærmest 3-seriedimensjoner trådstarter ser på, og det vil se rart ut. 

225/55r18 som han tenker på er da innenfor rulleomkrets på 7 serie og langt over 3 serie. Men skjønner deg om du sikter til bredden, sett bakfra under kjøring... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Evopower said:

225/55r18 som han tenker på er da innenfor rulleomkrets på 7 serie og langt over 3 serie. Men skjønner deg om du sikter til bredden, sett bakfra under kjøring... 

Ja, ser den. Derfor foreslo jeg 235 bak. Kan jo kanskje gå for 245 bak.

Angående "ballongdekk". Ja, det SER mye finere ut med store felger og lav profil. Definitivt! Men jeg prioriterer komfort foran utseende. Men ikke så mye at jeg vil gå for standarddimensjonen som er 225/60-17.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

225 eller 235 er ikke synlig differanse på bredde. For å få den "rette looken" det snakkes om her så er det mer 285 eller mer i bredde.

For å få noenlunde lik rulleomkrets så er det vel anbefalt å gå opp 3 hakk i bredde for hver hakk ned i profil du går. 

F. Eks 225/55r18 fram og 255/50r18 bak. Det kunne jo gått. Men ser at det er enda nærmere med 245/50r18 opp mot 225 dekkene. Det avhenger jo også om du har ulik bredde på felgene fram/bak og hvor brede de er. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Evopower skrev:

225/55r18 som han tenker på er da innenfor rulleomkrets på 7 serie og langt over 3 serie. Men skjønner deg om du sikter til bredden, sett bakfra under kjøring... 

Jeg sikter nok mer til dekkbredde på felger som opprinnelig er beregnet for bredere dekk. I tillegg til at avviket fra originaldimensjon er snaue 4%, hvilket er mye og vil gi inntrykk av at bilen kjører med altfor små hjul. 

Det er naturligvis hver sin smak, men det er en grunn for at bilen er skodd med helt andre dimensjoner originalt. Stikkordet her går nok på kvalitetsdekk vs. billigdekk. Jeg ville mye heller investert i skikkelige dekk fremfor å gå på akkord med middelmådige løsninger som 1) ikke hører til bilen, 2) potensielt utfordrer LI-krav og 3) har to dekkbredder som "ikke hører med hverandre". Skal man ha 18" felger er originaldimensjon 245/50-18, hvilket vil se og sannsynligvis være langt bedre.

Når sant skal sies, trodde jeg det først dreiet seg om å gå ned til nevnte dekkbredder på 19"-felger, så med 18" vil det jo naturligvis være noe bedre enn først antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt prøvd et skikkelig kvalitetsdekk før jeg begynte å gå over på type 50-60 profils dekk. Godt mulig det er fantastisk komfortabelt å kjøre på rett frem, men vil ikke kjøreegenskapene potensielt forringes kraftig når en går så langt bort fra det bilen originalt er skodd med dimensjonsmessig? Fra vi kjøpte vår bil for 3 år siden til nå har den blitt forbedret gjennom flere hakk - både komfortmessig (støy bl.a.) og hva gjelder kjøreegenskaper. Først senk med skikkelige fjærer som beholder komfort og forbedrer kjøreegenskapene, deretter skikkelige kvalitetsdekk fra Michelin som både støyer langt mindre enn de originale Bridgestone-dekka som stod på, og som også forbedret kjøreegenskapene, og til slutt felger med en tanke lavere innpress, som også forbedret kjøreegenskapene markant.
 

Jeg skjønner behovet for å ha mest mulig komfort i en slik bil, men hvordan vil bilen oppleves i en unnamanøver f.eks. med slike dekkdimensjoner? Mulig det bare er et dumt spørsmål 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...