Gå til innhold

OptiTuning vs Tuningservice


SR4
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker å tune min 2007 E90 320d manuell gir. Litt info først og fremst om det har noen betydning: Kjører normalt 12.000km pr år. km.stand 90.000. Mesteparten går til bykjøring til jobb ca 1 mil hver vei. Har ikke hengerfeste så trekker aldri noe tungt. Motor er av den oppdaterte nye (med kjede foran i motoren, N55/M55(?) som ikke var trøbblete). Holder til i Tromsø.

Har fått pris fra to leverandører:

Tuningservice (steg 1 163hk -> 210hk, 350nm -> 420nm) kr 3990,-

OptiTuning (steg 1 163hk -> 225hk, 350nm -> 450nm) kr 4990,-

Er helt uerfaren når det kommer til tuning (generelt sett alt teknisk egentlig...), og tror gjerne jeg henger meg litt opp i detaljer som jeg ikke vet hvor stor betydning har.

For det første så skiller det kr 1000,- mellom de to, men også 15hk + 30nm. Vil dere si at det er "verdt" det? OptiTuning skriver også at de har 2 års garanti på programvaren og jobben som blir utført.

Hvordan erfarning har folket her inne med disse selskapene? Har lest litt rundt og overalt synes jeg folk er fornøyde med begge to. 

 

Mvh

Endret av SR4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

07’ 320d så har du enten M47 eller N47. N47 kom vel i 2007, så om din er tidlig produsert då har du sikkert M47. Den oppdaterte "nye" er B47, men denne kom i 2014 :) 

Vel, hvem du skal velge tror jeg er hipp som happ av de to. Jeg tror jeg likevel ville sjekket ut quickfix.no. Det er @TRF her inne som står bak og det er umulig og ikke nevne vedkommende når det kommer til tuning. Han vil neppe gå i detalj på sine produkt offentlig, som er fullt forståelig. Men på nettsidene oppgir de at du får 185hk med M47 163hk på Stage 1.

https://www.quickfix.no/services

Da får du det beste og ærligste for din motor. Send de en mail :) 

Edit: les innlegget som ble postet før mitt så skjønner du hvor jeg vil :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Marius2002 said:

07’ 320d så har du enten M47 eller N47. N47 kom vel i 2007, så om din er tidlig produsert då har du sikkert M47. Den oppdaterte "nye" er B47, men denne kom i 2014 :) 

Vel, hvem du skal velge tror jeg er hipp som happ av de to. Jeg tror jeg likevel ville sjekket ut quickfix.no. Det er @TRF her inne som står bak og det er umulig og ikke nevne vedkommende når det kommer til tuning. Han vil neppe gå i detalj på sine produkt offentlig, som er fullt forståelig. Men på nettsidene oppgir de at du får 185hk med M47 163hk på Stage 1.

https://www.quickfix.no/services

Da får du det beste og ærligste for din motor. Send de en mail :) 

Hei! Takk for svar. Det stemmer med at det er M47 jeg har, ble litt kluss med nr her i en ellers "ukjent" verden for meg... Driver å leser på @tennbrikket post nå. Han holder vel til sørpå såvidt jeg kan se. Litt lang tur fra Tromsø dog..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, tennbrikket said:

Les her så velger du nok ingen av de.

Hei! Mitt lite kyndige hode har vel egentlig tolket dette til at TRF > resten, og at oppgitt effekt fra OT/TS ikke nødvendigvis er 100% korrekt. Snakket med OptiTuning på telefon nå og fikk kundekontakten til å forklare meg dette på "barnespråket". Han anbefalte meg bl.a steg 1 over steg 2 da bilen fungerte mye bedre mellom 1-3 gir (iht kundetilbakemeldinger), og at steg 2 effekten var mest merkbar i f.eks forbikjøringer. 

Som sagt har jeg tolket dette til at TRF er veldig bra, men dersom jeg ikke har tilgang til å bruke dem, er det ikke nødvendigvis noe "kritisk dårlig" med OptiTuning/Tuningservice. 

Dersom jeg har tolket dette feil, let me know! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så synes jeg at tallene til de to du refererer til er svært høye. Jeg er betenkt over de tallene, om de faktisk stemmer.

Og videre så er det meget underlig å si at steg 2 tuning merker man best ved forbikjøringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med Optituning steg 1 på min bil i fire år, ingen problemer. HK kan tas med en klype salt, men bilen ble mye sprekere, ingen tvil om det. TRF går for å være den som kan mest om dette i landet, så har du mulighet for å la ham gjøre jobben, så er det uansett å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, NorwegianE90 skrev:

Sedox Performance AS har best og mest erfaring i landet ;)

Det baserer du på hva? Ser de har steg 1 og 2 til E46 320d, dog uten fysiske inngrep ser det ut som. Litt rart, kan dog være dårlig formulert nettside om hva forskjellen på steg 1 og 2 de selger, men. Ikke har de mye tøft å få kjøpt til BMW diesel ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, NorwegianE90 skrev:

Sedox Performance AS har best og mest erfaring i landet ;)

kanskje komme med litt argument for denne påstanden? 

 

Kollega har en ganske ny fritidsbåt med Yanmar, som han gjerne skulle hatt noen få knop til på. Kontaktet Tuningservice om det var mulig å øke turtallet litt. Dette var ikke noe problem, men det skulle det vise seg å bli. Leverte inn ecu ivertfall 3 ganger, men turtallet stoppet på samme plass :)Ikkje inne i verken båt eller tuning, men eg syns det er rimelig "cowboy" å ta på seg slike type oppdrag når man ikke har 100% kontroll.

Er derfor jeg anbefaler TRF. Han driv med diesel, og da BMW diesel og det har jeg inntrykk av at han kan svært godt. Mye av av tuning markedet i Norge virker å selge ferdige program fra det store utland til alt fra gressklipper til bobil. Store fine tall og masse bilder på sidene av fancy kretskort og masse ledninger. Spør man derimot om litt tekniske ting har jeg registrert man ofte blir henvist til der programmene kommer fra. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet er også kundene som kun ser på toppeffekt så da gjelder det vel å overgå hverandre der i reklamen, det er jo selvsagt en del av pakken men man befinner seg jo stort sett et sted mellom tomgang og mellomregisteret så hvis man kan få en god økning der så føles det som en ny bil.  Toppeffekten er ikke så viktig om man føler at man har fått en ny bil så er jo målet oppnådd. 

Det minner litt om hifi og bilstereo bransjen på 80-90 tallet. Det gjaldt å overgå hverandre med flere hundre skrytewatt, så kom de seriøse på banen som Phoenix Gold og Electrocompaniet med sin legendariske 25Watter som ble meldt inn for å bli testet og latterliggjort, det endte opp med at den fikk strålende kritikk og senere kom RMS og en mer seriøs standard å måle på slik at man ikke sammenligner epler og pærer når man skal handle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror hk skal tas med en klype salt, men samtidig er jeg ikke ute etter å få maks hk ut av bilen.

OptiTuning sier selv de har egne folk i Trondheim som lager programvaren spesifikt for kundens bil, og andre (ingen navn nevt) kjøper dette fra utlandet og kan by på problemer (er selger selv så denne er fin å bruke mot kunder uten kjennskap).

Det nevnes at min motor kom som både 163hk som er nedjustert, og 184hk eller 190hk. Da er vel ikke 225hk så "vanvittig høyt"?

Ønsker å få en kvikkere bil såklart, men om det er 190hk eller "225hk" spiller ingen rolle for min del.

Tar kontakt med @TRF for å sjekke mulighetene. Dersom flere har innspill/erfaringer er det bare å poste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...