Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

On 12/26/2020 at 5:39 PM, Ron Jeremy said:

Utforskning er halve moroa, eller nesten mer. 

Vi har nå kun en i3 etter at vår F31 ble dumpet.
Tenkte det var morsommere å handle bil til våren, så har jeg vært veldig usikker på veien videre.

Eneste som er sikkert er en høyere bil enn en 3 serie.

Men som hyttebil ble det en noe slitsom affære med i3’n, bortsett fra det åpenbare, bilen er ingen hyttebil og for liten for en juleferie.
Ble også en nødlanding på veien hjem fra hytta idag.
Været har blitt litt sota så besluttet å dra hjem fra hytta. 
Men var flere som trengte suppe, fullt ved Brokelandsheia - eller, Tesla hadde plenty av plass. Men CCS laderne var det kø.

Så spørs om nå er tiden inne til å kjøpe en elbil som nr 1.

Freste rundt i en 17’ 40e i forrige uke, bekymringsløst. Bortsett fra de 75k som den hadde blitt fikset på forrige mnd.

Så syns jeg kvaliteten i F15 ikke er heeelt som jeg forventer.  
 

75k ,hva var det som måtte fikses da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2020 den 17.03, TRF skrev:

Ogee1 har selvfølgelig helt rett hva angår firehjulstrekk og xdrive. Å si at en bil med 1 motor pr aksel har 100/100 føyer seg bare inn i rekken av dumskap presentert av elbilmenigheten.

For ordens skyld så kom det fra Dinside-testen. Det er 2 motorer, som begge kan levere inntil 100% --> 100/100. Men jeg syns begrepet er nyttig, da det forteller at det er 2 motorer. Nye E-tron S 60 kan da gjerne beskrives som 100/200 (1 motor foran og 2 bak).

 

Men uansett hva vi kaller det... jeg tror det er ganske opplagt at en elbil med motor på hver aksel kommer til å ha en bedre firehjulsdrift enn en vanlige Ice med et 50/50-system. Ikke bare vil elmotor kunne regulere raskere, men den vil heller ikke ha tregheten den mekaniske forbindelsen og forbrenningsmotoren ville ha medført.

 

 

Endret av KSG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å ha en givende diskusjon når du igjen tydelig viser at du, som elbilfantikerne, ikke aner hva du prater om @KSG.

At det finnes nyttige egenskaper å hente på en el motor pr aksel, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TRF skrev:

når du igjen tydelig viser at du, som elbilfantikerne, ikke aner hva du prater om @KSG.

Men la meg gjette. .. du vet? 🙄

 

8 timer siden, TRF skrev:

At det finnes nyttige egenskaper å hente på en el motor pr aksel, ja.

Og... nettopp derfor er det nyttig med 100/100-begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å ha en givende diskusjon gitt din sinntilstand (vrangforestillinger og forhåndsdømming når du f. eks sier "elbilfanatikere") 🙂

 

På 22.12.2020 den 7.17, KireS skrev:

Jeg har hatt e-tron 50. En kjempe bil til sitt bruk, men å kalle bilen sporty er et av de siste ordene jeg ville brukt om den. Tungt drog med liten til ingen styrefølelse.

Jeg syns den er overraskende leken (i Dynamic-mode vel å merke) til å være en SUV, som Dinside-testen beskriver godt. Men helt enig angående styrefølelsen... den er skuffende! Ser fram til iX5 og BMW i4 (noe av det fineste fra BMW på lenge, syns jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uken som har vært, med hjemmekontor men ikke hjemmeskole, og endel minusgrader, så virker en hybrid riktig. To unger som skal kjøres og hentes på to forskjellige skoler -noen ganger til to forskjellige tidspunkt- samt kjøring til den lokale idrettshallen hadde vært fint og gjort med elmotor istedenfor BMWs største dieselmotor.  Med garasje og rikelig bruk av DEFA virker det som om bilen har det bra, men den er jo laget som milsluker istedenfor bybil. Dermed hadde som nevnt en hybrid vært tingen. Til høsten er Norge forhåpentligvis tilbake nær normalen, og bilen får strekke mer på bena til jobb og diverse bortekamper.

Å spå hvilken motorteknologi som blir vinneren fremover er vanskelig, uansett hva man kjøper så kan det bli utdatert fortere enn før. Batteriene i dagens elbiler (og hybrider) blir erstattet med faststoff-batterier, og en 2021-modell elbil blir gammeldags om 6(?) år.  Motorene i M550d og M340d er de (ypperste og) siste dieselmotorene, men kanskje er det endel som også fremover har behov for kapasiteten og rekkevidden i vårt langstrakte land og bilene beholder dermed en viss verdi. Dette avhenger selvsagt av hva myndighetene gjør med drivstoff-avgiftene. Forbud mot utslipp i enkelte byer vil diskvalifisere bensin og diesel, men Norge er mye mer enn de største byene.

Det morsomste er nok å nyte en F90 M5, G31 M550d eller M340d, men så var det dette med småkjøring igjen da.  Da passer en 545e, helst i Touring-utgave.

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pekka skrev:. Dette avhenger selvsagt av hva myndighetene gjør med drivstoff-avgiftene. Forbud mot utslipp i enkelte byer vil diskvalifisere bensin og diesel, men Norge er mye mer enn de største byene.

Nå har jo myndighetene åpnet opp for å stenge enkelte deler av bl.a Bergen og Oslo for fossile biler. Men det som er verre er når man ser at kostnaden med å ha fossil blir langt dyrere, 9 år frem vil C02’n 4 dobles, slik at drivstoffet vil bli uholdbart dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pekka

Jeg har litt samme konklusjon som deg. Corona situasjonen har gjort at det for meg har blitt veldig mye kontor tid og lite farting, samtidig som de to til tre årlige utenlandsturene ikke har blitt noe av i 2020. Det har gjort at dieselbilen har sett litt mer småkjøring enn jeg liker. Derfor har jeg vel motvillig konkludert med at det ikke blir diesel neste gang, dessverre. Så da står jeg igjen med bensin eller ladbar hybrid. Akkurat nå heller jeg mot bensinbil, men jeg har en løpende vurdering om en rimeligere ladbar hybrid på siden. Jeg har jo også en plass i bilparken som er forbeholdt entusiast bil, den okkuperes for tiden av en E60 545i og min trofaste gamle E34 520i. Disse får også ta litt av småkjøringen, men selv bensinbiler har ikke godt av småkjøring i lengden. Heldigvis har jeg lenger turer innimellom med alle biler. 

En 545e vil for meg være to biler i en, men jeg er usikker på rekkevidden på strøm og forbruk. Jeg er også usikker på total rekkevidde, håper ikke den har sånn 45 liters tank. Også har jeg egentlig lyst på noe litt mer "fargerikt" neste gang, nå har jeg hatt så mange "normale" biler. Kunne tenkt meg M340i, Alpina B3 Bi-Turbo eller en Panamera...noe litt mer entusiastisk enn 5-serie med M-Sport.

@Ron Jeremy

Heldigvis så er Norge ett stort land, og  majoriteten av dem som bor i disse byene eier ikke bil likevel. Brorparten av dem i disse byene som eier bil eier igjen en elbil. Så dette ser jeg ikke på som noe stort problem. Stuttgart har gjort dette i noen år allerede, noe handelstanden har fått svi godt for. Det som er dumt for Oslo er jo at jeg som kommer utenfra tar pengene mine og bruker dem ett annet sted. Når mange nok gjør det så blir Oslo sin egen lille provins. 

Hvis regjeringens plan om å øke C02 avgiften frem til 2030 går i orden så betyr det at CO2 komponenten i drivstoffet blir rundt 4,50,- høyere per liter i 2030 i forhold til i dag. Det er mye, men likevel ikke sånn at jeg slutter å kjøre fossilbil. Innen 2030 så vil lønna stige, bilene vil bruke ytterligere mindre drivstoff og vi vet ikke hva som skjer med oljeprisen. Mindre etterspørsel kan føre til lavere oljepris, dette kan slå begge veier. Faktisk, hvis bensinprisen stiger med 5 kr i morgen så vil jeg med en 545e fortsatt ha samme drivstoff utgifter som jeg har i dag. Potensielt mindre om jeg er veldig god på å lade. Jeg er sikker på at neste generasjon 5er vil ha en ladbar hybrid som går minst 100 km.

Det som iallfall er like sikkert som at det blir dyrere å kjøre vanlig fossilbil er at det blir dyrere å kjøre elbil også. Så differansen blir ikke enorm uansett.

Også må vi huske på en ting, dette er ikke vedtatt ennå. Regjeringen trenger å få med seg FrP på dette, noe de garantert ikke får. Det blir kanskje regjeringsskifte til høsten, da har vi SP som per nå er det største partiet på rødgrønn side. Dems slagord er å ta hele landet i bruk, og sist jeg sjekka så er økte drivstoff priser og bilforbud i byer noe som gjør det vanskelig å ta hele landet i bruk. Så kan vi jo tenke oss hvordan dette klimabudsjettet hadde sett ut om det var rødgrønn side som styrte nå, grøss og gru sier jeg. En ting er iallfall sikkert, Norske politikere har en klima drøm...og det er vi som skal finansiere den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Potensielt mindre om jeg er veldig god på å lade. Jeg er sikker på at neste generasjon 5er vil ha en ladbar hybrid som går minst 100 km.

Apropos det, må jeg bare si at den elektriske rekkevidden (53 km WLTP) til 545e er skuffende liten når Mercedes GLE Hybrid f. eks oppgir 99 km (WLTP).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KSG Synes ikke det er så rart, en 545e er jo en stasjonsvogn, mens en GLE er SUV. Regner med at SUV har potensiale for litt mer komponenter på undersiden, da karosseriet er høyere. Det er vel kanskje derfor det ikke eksisterer sedan/stasjonsvogner i som er hel elektrisk med god rekkevidde. (utenom Model S og X, selv om X kanskje er en SUV/MPV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis Mulig det, men Mercedes A-klasse og CLA Shooting Brake har også god rekkevidde (hhv. 69 og 71 km WLTP).

Faktisk, er ikke så skuffet over BMW som jeg er imponert over Mercedes. Må bare legge til at Mercedes GLE 350 de 4 Matic er ganske unik... en så kalt diesel-hybrid 😅

 

Btw, ikke for å være pirkete, men 545e kommer vel bare i sedan foreløpig (?)

Endret av KSG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KSG skrev:

Apropos det, må jeg bare si at den elektriske rekkevidden (53 km WLTP) til 545e er skuffende liten når Mercedes GLE Hybrid f. eks oppgir 99 km (WLTP).

Ja den er for kort, og det er det største argumentet mitt mot bilen. Jeg tror det vil komme en utgave om ikke mange år med lenger rekkevidde. 

Både GLE og X5 45e har ledende rekkevidde, men det har nok med at det er lettere å få ett større batteri inn i en stor SUV. 545e bruker samme batteri som 530e så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

men det har nok med at det er lettere å få ett større batteri inn i en stor SUV.

Ja, serru det! X5 45 e har et batteri på 29 kWt brutto og rekkevidde på 67-78 km. Det hjelper også på levetiden til batteriet (færre utlandninger), som er relevant enten man skal beholde bilen lenge eller selger etter par år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, KSG said:

Faktisk, er ikke så skuffet over BMW som jeg er imponert over Mercedes. Må bare legge til at Mercedes GLE 350 de 4 Matic er ganske unik... en så kalt diesel-hybrid 😅

Ikke så veldig unik. Først ute med dette konseptet (diesel-PHEV) var vel Volvo med sin V60 D6 Twin Engine (deretter D5 TE), så kom Audi på banen med sin Q7 e-tron, som etter faceliften har blitt endret til en bensinmotor. Aller først var kanskje Peugeot med sin 508 RXH, men den var ikke plug-in.

Jeg skjønner tanken bak diesel-plug-in-hybrid, men hvorvidt det funker i praksis vet jeg ikke. Tenker at en bensinmotor er bedre egnet til en PHEV's normale (ikke ideelle) bruksmønster, med mindre en kan tvangsstyre dieselmotoren til å aldri starte før batteriet er nesten tomt.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...