Gå til innhold

Prisnivå på originaldeler i Norge


E_S
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg handlet fra Autodoc nylig når jeg skulle ha diverse til Civicen - mest fordi de var de eneste som fortsatt kunne levere deler til en veteran-japse. Ekstremt billig, relativt kvikk levering og alt funket. Veldig fornøyd.

Men jeg skulle ha nye bremser til BMWen. Alt av bakre calippere var utsolgt utenom en kina-leverandør med usikker leveringstid.  Sjekket med deleverkstedet hos BMW Norge, og de hadde 3 stk  igjen i hele verden (liggende på lager i Tyskland). Med leveringstid på maks 5 dager. Mens jeg var i gang kjøpte jeg originale bremseskiver også da jeg har lest såpass mange klager på forumet her på ettermarkeds-skiver...Er det noe jeg hater, så er det kast i skiver etter 4000km. 

Må også sies at skivene levert fra BMW-forhandler var ikke så mye dyrere enn å (forsøke) å bestille dem via autodoc. Så alt til sitt bruk, tenker jeg. Veldig greit å få ting 100% med en gang istedenfor å sysle med dette i ukes-eller månedsvis for å få det riktig. 

Med andre ord som alt annet i livet - du får hva du betaler for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 6.9.2020 den 2.03, stigln skrev:

Jeg har handlet fra Koed, GS bildeler og fra min lokale BMW forhandler( Jæger sentrum as på Kokstad) til min nåværende bil.

Det er litt som noen andre nevner, at det stort sett ikke er store prisforskjeller ute og går på original deler. Men nå kjøper jeg nesten alle deler hos Jæger, da jeg stort sett får de beste prisene der og meget god service.

Har sett at det er lettere å få god service og rabatter hvis man er lojal mot en butikk/verksted.

 

Både Koed og GS (i tilegg også Bavaria)  har nå samme eier, så da er det vel ikke noe særlig konkuranse på deleprisene heller .

Dårlig nytt for som forbrukere. Kan nesten garantere at i hvertfall ikke blir mer konkuranse og lavere priser. Når dem mest kjente aktørene plutselig må svare for sanme eier.

https://www.mynewsdesk.com/no/hedinautomotive/pressreleases/hedin-automotive-overtar-aksjemajoriteten-i-den-danske-bmw-dele-virksomheten-koed-3031769

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2020 den 15.55, Saltkjelen skrev:

Jeg kan lite om akkurat dette, men er ikke dette nesten konkurransetilsyn-mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 6.11.2020 den 17.16, Rune-K skrev:

Hva sier konkurransetilsynet til det da? 

Enda en grunn til og kjøpe deler hos den lokale forhandleren.

Konkurransetilsynet er opptatt med å sjekke matprisene, de. Mens politikken totalt ignorerer de forholdene som medfører at saker og ting koster mye mer her, sammenlignet med i Sverige. Som tråden her også viser, det er arbeidskostnaden som utgjør den store differansen, ved siden av særavgifter. Å tro at svenske kjøpmenn eller kjeder har noe dårligere businessteft (og marginer) enn Johannson, Coop og Reitan, ja, det blir som å tro på julenissen og at jorda er flat. 

Konkurranse er bra, det. Apotekene fikk jo en smell for noen år siden, da det ble lov å selge ikke-reseptbelagte legemidler andre steder, også. Bruttomarginen deres sank ganske kraftig, da dét trådte i kraft - til gode for forbrukerne, skulle man tro..?

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Kanskje noen skulle ha klaget? Det har gått en tid, hvordan ser det ut for oss kunder?

Jeg er for alle som er flinke og klarer å tjene penger på fornøyde kunder! Er jeg nødt til å involvere en selger i hvordan jeg skal få noe løst ender også salget hos selger. Verdi av rask levering skal heller ikke undervurderes. Meningen med posten er ikke å tråkke på noen, men som forbruker er det viktig at man er bevist i sine valg. Det ser ut til at Hedin har lyktes bra med de fleste oppkjøpene, men det spørs om vi som kunder er vinnerne..

Resultat %        
År 2021 2020 2019 2018
Koed 28,5 26,3 10,1 11,7
GS 9,1 8,6 6,2 6,9
Brakes 17,1 24,2 -7,5 -12,4

Siden man ofte ser at originale BMW stemplede varer kanskje ikke svarer seg på en bil som har kommet til en alder der man velger å bære risikoen med å skru selv blir prisen på alternative varer fra "Premium" leverandører aktuelt å se på for meningmann.

Alle priser under er uten rabatter. (og på ingen måte uttømmende) ( AUTODOC, Koed, GS og Eurodel. Vises ikke helt rett på alle plattformer)

Vare Varenr Autodoc Koed GS Eurodel
Meyle forstillings kit 3160500101HD 3525,35 4812,5   4563
Zimmermann Bremseskive fram

150342420

1113,26 1382,5 1455 894
Sachs Clutch inkl DMF 2290601127 11065,78 14370   10992
SKF hjullager fram VKBA 3681 1789,18   2763 1469
FAG hjullager fram 713 6493 80 1768,28 1657,50   1573
           

Når man legger seg på minne at det nærmest er umulig å handle på Autodoc uten 35-49% rabatt på det meste så er det vanskelig å velge noe annet, forutsatt at det går greit å vente 10-14 dager.. Også kan man lure litt på om ikke GS har litt å gå på internt med tanke på at de har lavere resultat tross gjennomgående høyere priser 🙄

Men hva synes DU? Føler DU at oppkjøpene har ført til noen forbedringer eller har du endret ditt handlemønster?

Endret av PIIIPower
Forklaring på snål tabell..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har registrert dette med Hedin og eierskap, men har aldri tenkt så mye over akkurat det egentlig. Uten at jeg har konkret statistikk/trend å vise til, sitter jeg imidlertid med en følelse av at både KOED og GS er blitt dyrere.

Autodoc har jeg handlet en del med de siste 2 årene, og sålenge man har tid til å vente på delen OG tar seg bryet med å dobbeltsjekke delenr, så er de helt overlegne. F.eks. var komplette bremsedeler til E39 M5 30%+ billigere ift GS. (Samme fabrikat på deler og inkl BMWCCN-rabatt hos GS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, *MrB* skrev:

F.eks. var komplette bremsedeler til E39 M5 30%+ billigere ift GS. (Samme fabrikat på deler og inkl BMWCCN-rabatt hos GS).

Sikker på at det var flytende skiver?

 

Har og merket en markant økning i delepriser hos både koed og gs så jeg begynner også å ty til andre butikker

Hvordan gjør man det ved feks handling på autodoc? Lete frem delenr og søke via det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Flataas skrev:

Hvordan gjør man det ved feks handling på autodoc? Lete frem delenr og søke via det eller?

Finner varenummer på realoem eller produsentens hjemmeside og limer inn. De har også skilt søk som ikke er helt krise, men f.eks fjærer og andre utstyrs relaterte artikler er det smart å sjekke at du faktisk får rett varenummer. Bruk app på ipad eller mobil så er rabattene 10% bedre enn på web. 220,- eller fri frakt når grensen nåes. Bruker 2-5 dager på å sende varer og frakt er som posten +2-3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne har alltid KOED og GS vært blant de dyre forhandlerne. Der man som regel har betalt fordi man er i nød og trenger deler fort, eller skal ha noe helt absurd som ingen andre fører. Handler som regel aldri på GS, foruten når de har salg på Olje o.l. Koed er fint da de selger ett par OE-deler som ingen andre tilbyr, men jevnt over har alt gått opp i pris. 

Ser dere nevner både KOED, GS, Eurodel og Autodoc. Jeg har derimot blitt ganske fan av både Thansen og Skruvat i det siste. Thansen grunnet deres tilgjengelighet, man får som regel det man trenger på dagen. Skruvat fordi prisene er hakket bedre enn Eurodel, og de operer med Prisløfte, samt at frakten går ganske fort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Ser dere nevner både KOED, GS, Eurodel og Autodoc. Jeg har derimot blitt ganske fan av både Thansen og Skruvat i det siste. Thansen grunnet deres tilgjengelighet, man får som regel det man trenger på dagen. Skruvat fordi prisene er hakket bedre enn Eurodel, og de operer med Prisløfte, samt at frakten går ganske fort. 

Her må det skjedd noe. Tidligere fikk jeg stort sett bare EMV varer hos Thansen og særlig Skruvat, men nå dukker jo i tillegg endel merkevarer opp. Fint med flere aktuelle butikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Eg har brukt autodoc mykje, men har alltid lurt på kvifor det er så mykje billigare i appen. Selge dei data om brukarane, eller spionasje?

Etter å ha lese dette om desse russerane som er innblanda blir eg endå meir skeptisk. Spørst om eg må ta i bruk ein gammal telefon som eg ikkje brukar til noko som helst utanom autodoc......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir OT men..

2 timer siden, TurboJens skrev:

Eg har brukt autodoc mykje, men har alltid lurt på kvifor det er så mykje billigare i appen. Selge dei data om brukarane, eller spionasje?

Etter å ha lese dette om desse russerane som er innblanda blir eg endå meir skeptisk. Spørst om eg må ta i bruk ein gammal telefon som eg ikkje brukar til noko som helst utanom autodoc......

Alle veit alt allerede, Kina, USA, Israel og tildels USSR har god kontroll på alle og enhver, India kommer i full fart. VPN og Tails(TOR) gir deg mye annonymitet, men når du legger igjen leveringsadresse og Klarna er du fucked igjen 😊. Mengden innsamlet materiale tilsier at dette behandles elektronisk og 99,999% forkastes så på generelt grunnlag så er man stort sett anonym selv om man får reklame som er tilpasset dine søkeinteresser og klikk. AUTODOC bruker appen til å sende deg e-post slik at du husker å handle det du har lagt i kurven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...