Gå til innhold

Prisnivå på originaldeler i Norge


E_S
 Share

Anbefalte innlegg

Ok, jeg tror kanskje jeg tråkker godt uti et minefelt nå, da sist jeg nevnte noe sånt som dette på en Facebook-gruppe endte det nesten med lynsjestemning. Men OK, jeg prøver likevel. :D 

Har jo kikket litt på nettsider til diverse leverandører av originaldeler i Norge og i Tyskland. Det overrasker meg bare med det store spriket i pris. Vi snakker hos de fleste av de norske nettbutikkene som leverer originaldeler rundt en dobling av over-disk-pris i Tyskland. Jeg vet at merkeforhandlere i Norge er grisedyrt - sånn er det jo for alle merker - men man skulle tro at de norske nettbutikkene hadde priser som var noenlunde konkurransedyktige med over disk i Tyskland. Jeg vil jo tro at når de bestiller fra sine leverandører i Tyskland har de greie rabatter slik at deres innpris er vesentlig under tysk over-disk-pris hos tilfeldig BMW-forhandler der nede. Har sammenlignet pris på en del varer, og de norske nettbutikkene ligger generelt på rundt 200% av tyske veiledende priser. 

Det er sikkert noen som kommer til å snakke om lønnsnivå, kostnadsnivå og så videre her, og jeg har full forståelse for at det er noe dyrere i Norge enn i Tyskland, men just face it - når jeg kan bestille noe fra Tyskland som selv med frakt og norsk moms kommer på knapt 2/3 av prisen av billigste leverandør i Norge, da går handelen for min del til Tyskland. 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd og sjekke priser på eBay en gang i blant.. Men om jeg plusser på mva og frakt, så blir det stortsett likt som og handle fra GS bildeler med klubbrabatt. 

Har noen eksempler på deler som er så mye billigere i Tyskland? 

Har også måtte diskutere mange ganger ang. Koed vs GS. Da alle mener gs er svindyrt... Faktum er at GS er 90% av tilfellene billigere enn Koed når det gjelder deler med original Bmw logo. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på OEM utstyr til BMW er ikke så store mellom Norge-Sverige og Tyskland.

Jeg har sjekket prisene for å få montert M Performans justerbare fjærer til min F90, alle priser er hentet inn fra M sertifisert BMW forhandlere.

Prisen er deler, arbeid og hjulstillingskontroll.

Prisen for delen er som følger, alle priser er uten landets mva. Jeg har brukt dagens kurs på valuta.

Bavaria Norge.

Deleprisen komplett: kr. 13.320.  Arbeid komplett: kr. 16.433

Her har jeg fått rabatt på delene.

GS skal ha kr. 17.208 for delene

Autowax Karlstad

Deleprisen komplett: SEK 15.100 = nok kr. 15.403. Arbeid komplett: SEK 8.227 = nok kr. 8.392

BMW Niederlassung, Berlin

Deleprisen komplett: Euro 1.436 = nok kr. 15.190. Arbeid komplett: Euro 1.085 = Nok kr. 11.423

 

Jeg har også sjekket prisen på komplett Performans mattesett, prisen er ink. landets mva.

GS Bildeler  kr. 3.244 , BMW Sverige 2.856, BMW Tyskland 2.580

 

Det er ikke så stor variasjon hva deleprisene er, men det er meget stor variasjon i arbeidskostnaden på verkstedet.

 

 

 

image.thumb.png.6865476e95096935620fc4dced0a5890.png

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På orignale deler så har GS blitt så dyre at dette kjøper jeg hos Bavaria. Der får jeg grei pris og rabatt gjennom BMW CCN. Ellers så vil jeg på det aller varmeste anbefale Koed, de har super service og tilbyr alternativ vare av god kvalitet til en hyggelig pris. Jeg regner med at GS Bildeler sakte men sikkert priser seg ut av markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid overrasket over at folk sier GS er veldig mye dyrere på originale deler enn forhandlere og Koed. Er dette basert på erfaring eller gammel uvitenhet? Jeg sammenliknet raskt med noen deler på mine biler og ender opp med følgende som resultat (priser sjekket uten rabattavtaler hos noen av dem):

Originale bremseskiver foran på i3
2 925,- hos Koed (+ frakt)
2 623,- hos GS (+ evt. frakt)

Originale bremseklosser foran på i3
2 101,- hos Koed (+ frakt)
1 726,- hos GS (+ evt. frakt)

Originale bremseskiver foran på M550d
4 061,- hos Koed (+ frakt)
4 189,- hos GS (+ evt. frakt)

Originalt motorfeste vesntre side på M550d
1 329,- hos Koed (+ frakt)
1 346,- hos GS (+ evt. frakt)

Original turbo nr. 1 på M550d
18 833,- hos Koed (+ frakt)
16 419,- hos GS (+ evt. frakt)

Original turbo nr. 2 på M550d
22 261,- hos Koed (+ frakt)
19 543,- hos GS (+ evt. frakt)

Original turbo nr. 3 på M550d
27 203,- hos Koed (+ frakt)
23 716,- hos GS (+ evt. frakt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har erfart med Bavaria er at det ikke er noe problem å få ekstra rabatt på delene, slik at jeg har endt opp med bedre pris enn utgangspunktet. Har betalt mindre for deler /utstyr hos Bavaria enn tilbud fra GS. Har også opplevd å få et bedre tilbud fra Bavaria selv når GS har kjørt kampanje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, og det finnes helt klart forskjeller i alle mulige aktørers favør og disfavør. Ellers gjelder jo å sammenligne epler med epler og pærer med pærer - ordinærpris vs. rabatter/kampanjer. Poenget mitt var å belyse at det ikke alltid er slik at Koed er billigere og/eller forferdelig mye billigere på originale deler, og i dette tilfellet synes jeg eksempelet var skremmende ettersom Koed har minimale driftsutgifter sammenlignet med GS Bildeler og forhandlernettverket. Når sant skal sies, er jo servicen upåklagelig hos Koed-gutta, GS og forhandlerne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både GS og koed. Mest koed siden jeg har en gammel bil, og da bruker jeg endel alternativ deler. Når det gjelder sensorer så benytter jeg meg av org, og handler der det er billigst, varierer litt. Det som er fint med koed er at man kan få kjøpt mye brukt. Enkelte priser er litt avskrekkende på brukte deler, men sender man de en mail, så setter de som regel opp en fin pris. Kjøpte armlene retrofit for under 1000kr, inkl alt av bolter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, tennbrikket skrev:

Det som er fint med koed er at man kan få kjøpt mye brukt. Enkelte priser er litt avskrekkende på brukte deler, men sender man de en mail, så setter de som regel opp en fin pris. Kjøpte armlene retrofit for under 1000kr, inkl alt av bolter. 

Enig. Dog synd at de har fjernet det gamle systemet med budgivning (utvalgte bud). Da hadde man virkelig mulighet til å gjøre et realt kupp her og der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Enig. Dog synd at de har fjernet det gamle systemet med budgivning (utvalgte bud). Da hadde man virkelig mulighet til å gjøre et realt kupp her og der. :) 

Ja det savnet jeg også, men det hender at du kan få en litt bedre pris om du sender de en mail angående den delen det gjelder.

Husker jeg gjorde dette en gang etter dette ble fjernet, og fikk da en lavere pris. Tror det var en baklykt til E90 jeg hadde.

Ellers så bruker jeg både GS og Koed. Er litt varierende hvem som kommer billigst ut, og syns begge har bra kundeservice. Positive med GS er at de har lokal butikk som jeg eventuelt kan hente delene hos selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...