Gå til innhold

F10 motoralternativer?


kortsluttning
 Share

Anbefalte innlegg

Det beste alternativet er N57 motoren som sitter i alt av seksylindret diesel. En 2010 til 2011 525d har denne motoren, og fremstår i dag som ett røverkjøp med tanke på hva man får. Motoren er sterk og overraskende drivstoff gjerrig, har meget pen gange til diesel å være. Videre er N57 forholdsvis skuddsikker sammenliknet med den firesylindrede N47 motoren. Alle motorer har sine feil og mangler uansett, og N57 er ikke fritatt. Det som kan bli dyrt er dieselpumpen, den kan være litt lei. Videre som nevnt over så kan kjedet gå på disse også, men det er heldigvis sjeldent. Ikke noe å miste nattesøvnen over 😀

Finn en bil som er fornuftig eiet med god dokumentert servicehistorikk. Ville ikke vært for redd for kilometerstand, sjekk heller historikk og at nødvendige ting er byttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Fredrik 90 said:

Det beste alternativet er N57 motoren som sitter i alt av seksylindret diesel. En 2010 til 2011 525d har denne motoren, og fremstår i dag som ett røverkjøp med tanke på hva man får. Motoren er sterk og overraskende drivstoff gjerrig, har meget pen gange til diesel å være. Videre er N57 forholdsvis skuddsikker sammenliknet med den firesylindrede N47 motoren. Alle motorer har sine feil og mangler uansett, og N57 er ikke fritatt. Det som kan bli dyrt er dieselpumpen, den kan være litt lei. Videre som nevnt over så kan kjedet gå på disse også, men det er heldigvis sjeldent. Ikke noe å miste nattesøvnen over 😀

Finn en bil som er fornuftig eiet med god dokumentert servicehistorikk. Ville ikke vært for redd for kilometerstand, sjekk heller historikk og at nødvendige ting er byttet. 

Takk for hjelpen :) Da lagrer jeg et finn søk på f10 med n57 motor. Har råd til litt småfiks, men syns det er kjedelig å kjøpe gammel bil og plutselig måtte ut med et motorbytte til 100k +. 

Syns også det virka som et røverkjøp. Så det er lite problemer med bil som har gått over 150k? :) Er det mye risiko å gå for xdrive på disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kortsluttning said:

Takk for hjelpen :) Da lagrer jeg et finn søk på f10 med n57 motor. Har råd til litt småfiks, men syns det er kjedelig å kjøpe gammel bil og plutselig måtte ut med et motorbytte til 100k +. 

Syns også det virka som et røverkjøp. Så det er lite problemer med bil som har gått over 150k? :) Er det mye risiko å gå for xdrive på disse? 

Regner med du kun setter kriterier på minimum antall hestekrefter? Få som skriver type motor i annonse. 525d med N57 er ikke å få med xdrive, den gikk over til å bli N47 med dobbel turbo når den kom med xdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kortsluttning skrev:

Syns også det virka som et røverkjøp. Så det er lite problemer med bil som har gått over 150k? :) Er det mye risiko å gå for xdrive på disse? 

I utgangspunktet er ikke en kilometerstand på over 150 000 noe problem, men alt handler om service historikk. Er denne fulgt til punkt og prikke opp igjennom og tidligere eier gir ett godt inntrykk så hadde jeg fint kjøpt en som hadde gått 200 000 km. Gå etter de kjedelige bilene, de med original hjul som er kjørt av voksene fornuftige folk. De som har behandlet dette som en flott premiumbi. Styr unna biler med senk, lyktefilm og 20" hjul...i tråd med at F10 har blitt en rimelig bruktbil så har de også tiltrukket seg ett langt yngre og fattigere klientell. Disse er som kjent mer opptatt av dårlige visuelle oppgraderinger enn å holde bilen i teknisk og mekanisk god stand.

525d med xDrive ville jeg styrt unna, det betyr da bil fra 2012 og nyere som igjen betyr N47 motor. Da ville jeg mye heller gått etter en 530d xDrive, dyrere bil men den merkostnaden blir fort spist opp hvis du må bytte motor på en 525d med N47. 530d med xDrive har også 258 hestern, ikke 245 hk som jeg hadde i min F10. Kjempebil, en av de bilene jeg har eid som jeg har vært mest fornøyd med 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk,  at ved høyt antall km på telleren så er det mer en bare motor som har gått disse kilometerne. Hjuloppheng, foringer osv. Også interiør kan det merkes på. Førersete polstringen er betydelig mer segen i forhold til passasjersetet på min, og den er "bare" kjørt 130k km

Støtter forøvrig forslaget om å se etter en voksen eid bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

sier bare en ting jeg, kjøp bil som codan dekker med sin kasko pluss... da slipper du 120k for pomperas som kommer helt uanmeldt, register har vist seg å strekke seg rundt 200k km ved flere tilfeller

Trist. Virker som BMW hadde et lite tiår med nesten bare dårlige motorer. Til og med M-modellene sliter jo, E6x/E9x. R6 bensin har jeg derimot hørt lite negativt om. Hvordan er N53? 🤔 Får jo også F10 523i med akkurat denne motoren, føler denne blir glemt ofte når det snakkes om F10 :) 

Men sliter r6 diesel fra denne perioden så mye altså? Jeg har fått med meg fra før det @Otis nevnte lengre opp, men ikke at det var SÅ utbredt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

Men sliter r6 diesel fra denne perioden så mye altså? Jeg har fått med meg fra før det @Otis nevnte lengre opp, men ikke at det var SÅ utbredt. 

antall n57 sammenlignet med n47 er ganske lite, derfor hører vi automatisk mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket en god del på delenummer for n57 og det er færre endringer der enn på tilsvarende deler for n47. Så det er mulig at det faktisk ikke er like utbredt, men det er kun spekulasjoner.

Nå kan vi jo forsåvidt være enige om at det er en god del spekulasjoner ang reg kjede, men det er nok uomtvistelig bevist at både n47 og n57 har ganske like problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marius2002 skrev:

Trist. Virker som BMW hadde et lite tiår med nesten bare dårlige motorer. Til og med M-modellene sliter jo, E6x/E9x. R6 bensin har jeg derimot hørt lite negativt om. Hvordan er N53? 🤔 Får jo også F10 523i med akkurat denne motoren, føler denne blir glemt ofte når det snakkes om F10 :) 

Men sliter r6 diesel fra denne perioden så mye altså? Jeg har fått med meg fra før det @Otis nevnte lengre opp, men ikke at det var SÅ utbredt. 

N53 virker ikke å være så himla gale. Har høytrykkspumpe der og, men de havarerer ikke slik som CP4 gjør. Altså spon overalt.

Ellers så har jeg ikke hørt så spesielt mye om de? Injektorer og coiler kan man vel regne som "normalt" for en DI motor.

Dumme med 523i, 528i (3l) og 530i er at de dukker sjeldent opp, er ofte skrapt for utstyr (i hvertfall 523i) og etter min mening overpriset.

 

Sett enkelte folk som driver å bytter mye kjeder på f.eks BMW motorer anbefaler kjedebytte etter 200k på N47 og 250k på N57 og M57N2 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...