Gå til innhold

F10 motoralternativer?


kortsluttning
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser alt dere skriver om samme delenummer på regkjede og alt det der. Og det stemmer helt sikkert, men er man ikke litt vel skeptiske her? Hvis man går på Finn.no i mangel av andre steder å hente dokumentasjon. Så vil man se at av 10 stk F10/11 med N47 motor med km stand over 200 000 km så har 2 stk byttet motor. Av disse ti så opplyses det i minst 6 av annonsen at regkjede, dieselpumpe eller turbo er byttet. 

Så vil man se av 10 stk F10/11 med N57 motor så har ingen bytter motor. Her opplyses det om bytte av regkjede bytte, dieselpumpe eller turbo i kun en annonse. 

Finn.no er ikke noe fakta grunnlag, og mørketallene kan være store i form av at dette ikke opplyses om i annonsene. Men det tegner da ett lite bilde 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525d 204hk med oljepumpe havari som tok knekken på motor, kun 117k

1111.PNG.d5178922fa7fecbae1d55c82b8c083dc.PNG.fbcd6a00b7bbb5be4b57ec04f1584198.PNG

333.PNG.7bc338cbbd03c0e076593ac1a3372208.PNG.0e3acafee78c6de3c23bf149d967f4a7.PNG

222.PNG.a0d9991b3f42bdae7707e71f63542645.PNG.5f76f04bad7e6ed9318658b2ba5da668.PNG

010.PNG.b1e677b89c4cb182ffcb93a8e78e4712.PNG.992e4e95012d60d14383a575632e987b.PNG

525d 204hk med kjede havari på 166k (ja, han satt fikk satt inn en motor som var gått 9k lengre enn bilen).

01200.JPG.284e88e3671948a7ac43eb57c780453d.JPG


530d 258hk med HT pumpe havari på 146k

5555.PNG.3618f7a908a267c85308244647e0a533.thumb.PNG.36ff88e23471fd25bc425f92691f1791.PNG
 

Ganske synd, for F1x er fine biler og N57 er bra motorer når de fungerer :P Om jeg noen gang skal ta risikoen, så tror jeg i hvertfall at jeg går for N57T motor, altså ikke 204hk 525d, 245hk 530d eller 299hk 535d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/12/2020 at 1:57 PM, Fredrik 90 said:

I utgangspunktet er ikke en kilometerstand på over 150 000 noe problem, men alt handler om service historikk. Er denne fulgt til punkt og prikke opp igjennom og tidligere eier gir ett godt inntrykk så hadde jeg fint kjøpt en som hadde gått 200 000 km. Gå etter de kjedelige bilene, de med original hjul som er kjørt av voksene fornuftige folk. De som har behandlet dette som en flott premiumbi. Styr unna biler med senk, lyktefilm og 20" hjul...i tråd med at F10 har blitt en rimelig bruktbil så har de også tiltrukket seg ett langt yngre og fattigere klientell. Disse er som kjent mer opptatt av dårlige visuelle oppgraderinger enn å holde bilen i teknisk og mekanisk god stand.

525d med xDrive ville jeg styrt unna, det betyr da bil fra 2012 og nyere som igjen betyr N47 motor. Da ville jeg mye heller gått etter en 530d xDrive, dyrere bil men den merkostnaden blir fort spist opp hvis du må bytte motor på en 525d med N47. 530d med xDrive har også 258 hestern, ikke 245 hk som jeg hadde i min F10. Kjempebil, en av de bilene jeg har eid som jeg har vært mest fornøyd med 👍

530xd hadde vært fint, ser de ligger ute til litt over 300.

Msport, og originale hjul osv er jo alltid et stort pluss, helst original software også :) Redigert: ser at det anbefales 258hk.

Endret av kortsluttning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen

@Daniel.

Det er vel ingen her som har hevdet at N57 er en feilfri motor, sånn sett så beviser jo det dere legger frem her lite. Det dokumenterer at det har vært tilfeller også på N57, men det sier ingenting om omfanget. Heller ingenting om omfanget i forhold til N47 motoren som vi alle vet omfanget av. 

Ingenting er garantert feilfritt, det er helt umulig å garantere på noe som er mekanisk og består av bevegelige deler. Når man begynner å grave i materien så vil man finne feil og problemer med alt, absolutt alt. Selv BMW sine beste motorer, M50 og M57 vil man finne masse skriverier om som kan virke uroligende. Jo mer man defragmenterer noe jo mer vil man finne.. Hvis man er så nervøs for feil og mangler så er jo det eneste alternativet å kjøpe ny bil med nybilgaranti. 

Det går vel an å konkludere med at N57 er en bedre motor enn N47, men selv her så må man være obs på feil som dieselpumpe og potensielt problemer med register. Så får man vurdere hvordan man tolker dette, jeg hadde IKKE vært redd for å kjøpe en ryddig N57 bil. Jeg kjørte en F10 530d problemfritt i fire år og 75 000 km. Andre ville kanskje blitt skeptiske til det som nevnes her, man da er heller ikke en 8-10 år gammel premiumbil rette bil for vedkommende. 

15 minutter siden, kortsluttning skrev:

hvordan er denne på vinter med bakhjulstrekk, blir den stående å spinne på 1hjul?

Jeg hadde ikke problemer med min F10 530d uten xDrive, synes tvert i mot at den var veldig god på vinterføre. Mine foreldre hadde samtidig en F10 525d (3,0l), de har hatt den samme bakken opp til huset i 30 år med diverse fremhjulsdrevene biler. F10en var helt klart best her. Bilen har ett bra antispinn system med noe de kaller for e-diff, den bruker bremsene til å virke litt som en sperrediff. Funker egentlig veldig bra synes jeg. Men det er helt avgjørende at man har gode dekk, det kan jeg ikke få presisert ofte nok. BMW med bakhjulstrekk er ganske habile vinterbiler, men så fort du har noen gamle eller dårlige dekk så blir de noen sleder som spinner seg fast på flatmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 mulig jeg starter noe som jeg ikke burde, men...

Bare fordi du ikke har hatt problemer med dine biler, betyr ikke det at de er feilfrie. N57 og n47 deler design, sånn er det. Da deler de også svakheter i varierende grad.

N57 ble aldri solgt i massive volum i Norge, mens det som @Ingvaldsen henviser til er det det ER solgt i massivt volum. Og da utjevner det seg nok endel, sammenlignet med n47 i Norge.

Det er OK at du mener at en pemiumbil skal ha høye kostnader for å holdes i gang, men det betyr ikke at vi alle andre mener det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Otis skrev:

@Fredrik 90 mulig jeg starter noe som jeg ikke burde, men...

Bare fordi du ikke har hatt problemer med dine biler, betyr ikke det at de er feilfrie. N57 og n47 deler design, sånn er det. Da deler de også svakheter i varierende grad.

N57 ble aldri solgt i massive volum i Norge, mens det som @Ingvaldsen henviser til er det det ER solgt i massivt volum. Og da utjevner det seg nok endel, sammenlignet med n47 i Norge.

Det er OK at du mener at en pemiumbil skal ha høye kostnader for å holdes i gang, men det betyr ikke at vi alle andre mener det samme!

Feilfrie? Hvor har jeg sagt at disse motorene er feilfrie? Nå tillegger du meg utsagn jeg ikke har kommet med, og det er ikke fair synes jeg. Så ja når du begynner sånn da starter du noe du ikke burde.

Jeg har stilt spørsmål ved hvor omfattende dette er, jeg har ikke hevdet at disse motorene er feilfri fordi jeg selv har sluppet unna feil. Jeg synes det er fascinerende at du ut ifra det klarer å lese at jeg mener de er feilfrie. Jeg kom med min erfaring fra samme motor, og den var feilfri...jeg regner med at er hvert oppegående menneske her inne klarer å forstå at det ikke automatisk er en fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde N47 i en 09 modell 320d, langkjørt av begge eiere før oss og oljeskift mellom serviceintervaller i vårt eie, og jeg hadde ingen problemer med den overhodet fram til salg og 175000km, ei heller hadde svigers det på sin 08 318d fra ny og fram til innbytte på rundt 90000km, og den gikk bare på småkjøring og BMW sine serviceintervaller. Men jeg påstår i likhet med Fredrik ikke at de er feilfrie av den grunn selv om jeg ikke har førstehåndserfaring med dette selv. Jeg vet at problemet er utbredt på disse, men jeg lurer på hvor utbredt det er med tanke på hvor mange av disse motorene som ruller rundt bare på norske veier, for ikke å snakke om i verden. Det er mange, både her og der. Men jeg skal være ærlig å si at på ny bil er ikke N47-biler med i vurderingen, kun B47 av toliters da denne har vist seg etter min erfaring å være en svært god motor på de 60000km vi har kjørt vår til nå over ca 3 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det går vel an å konkludere med at N57 er en bedre motor enn N47, men selv her så må man være obs på feil som dieselpumpe og potensielt problemer med register.

Å konkludere med at N57 er en bedre motor enn N47 blir jo litt som å konkludere med at det som regel går fortere i 60-sonen enn 90-sonen på E18 - den går jo bedre og er raskere. Om du mener den er mer holdbar så virker jo N57 å ha de samme problemene som N47 med hensyn til både registerkjede, høytrykkspumpe og turbo. Dog er det ikke så utbredt rykte i Norge - kanskje fordi det her er solgt hopetall av N47 slik at det er disse man oftest hører fra?

Generelt kan jeg si at jeg har en N47 og synes bilen går godt med tuning. Har byttet både registerkjede, turbo og høytrykkspumpe på min som nå er passert 220 000 kilometer (ja, det er dyrt, men heldigvis ble mye av det dekket av forsikring). Så mitt råd er: F10/11 er fantastiske biler, men aldri ha en slik bil (verken med N47 eller N57) uten motor- og drivverksforsikring. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walkabout akkurat det er litt interessant med drivverkforsikring. N47 ble faset ut på 2014-modeller om jeg ikke tar helt feil og da er de nyeste 6 år nå. De fleste forsikringsselskap har 8 år/200000km på drivverksforsikring. Det vil si at det er knappe 2 år igjen man kan ha det på N47. Så har man Codan om jeg husker rett som har fri alder, men 200000km. Det er jo også noe å tenke over :) N57 har jeg ikke oversikt umiddelbart når den ble faset ut.

@humpfy du må gjerne komme med innspill. Nå er ikke jeg i trådstarters ståsted, men synes det var nyttig informasjon om N57. Visste ikke at feil var så mye utbredt som det kommer frem. Det er interessant og har du som sagt innspill, kjør på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...