Rune-K Skrevet Mars 12, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2021 (endret) Da ble det gjort litt idag også. Monterte veiva en gang til og da ble målene på lagrene innenfor spec. Så ble det og begynne på stemplene. Og montere stempelringer går greit med dette enkle verktøyet fra Biltema, ellers så er det nesten umulig. Den midterste ringen skal også vendes riktig vei. Den er merket med hvilken side som skal opp. Jeg prøvde også og ta noen bilder så dere kunne se forskjellen på en ny oljering og den som var godt brukt men det ble ikke vellykket. Dere får bare tro meg på at den gamle ikke hadde mye funksjon lenger. Den skraper ingenting når det flukter med kanten på stempelet. Det har vært brent mye olje på de stemplene her og nå har rengjort så mye som jeg har greid, er fortsatt ikke perfekt men en gang så må man også stoppe. Så var det bare og begynne og tre i stemplene igjen. De er merket med en pil så man får de riktig vei. Her og har Biltema et kjekt verktøy, det er ikke helt perfekt men med litt fikling så går det. Husk også og bruke rikelig med olje, det kan aldri bli for mye. I morgen så blir det resten av stemplene også får jeg montere oljepumpen. Endret Mars 12, 2021 av Rune-K norbakken, drturbo, uglefossen og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Mars 13, 2021 Share Skrevet Mars 13, 2021 Brukte faktisk pakningsfjerner fra Biltema på Jawa-stemplene mine. Det funka faktisk overraskende bra. Muligens en annen type møkk på en totakter. Rune-K reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 13, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 13, 2021 Jeg prøvde mye rart jeg også og det beste var pakningsfjerner. Men det ble mye mekanisk skraping i tillegg. Nå er det stort sett den svarte fargen som er igjen unntatt på de stedene som det ikke spiller så stor rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 13, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 13, 2021 Da nærmer det seg at bunndelen er ferdig. Enkelte bilder ble litt uklare men det får dere leve med. Etter og ha fått i alle stemplene så har det blitt en del skrot. Greit og rydde litt før man går videre. Så får man sette sammen oljepumpen igjen Den har jeg bare demontert og sjekket at alt er ok, der var det minimalt med slitasje. Det eneste var at en del hull i silen var tett så ble litt rengjøring der. Det er litt detaljer som skiller oljepumpene på M30 avhengig av årstall. Denne trykkventilen her er ikke på 70 talls modellene. Antagelig så vil den nesten aldri åpne heller. Den åpner først ved 8 bar og den eneste funksjonen den har er og beskytte oljefilterhuset i tilfelle filteret tetter helt. Da har man slurvet veldig med filterbyttet. Denne overtrykksventilen er det viktig at fungerer, hvis stempelet på den setter seg fast i åpen stilling vil den ikke klare og bygge opp trykket. Det samme hvis fjæren er blitt for slapp. Her var det ingen problemer. Når man skal montere pumpen igjen så kan man bruke shims for og stramme kjedet men det står ingen steder hvor stramt det skal være. Det står også at det er viktig og bruke like mange shims foran og bak. På min så var det montert ett shims bak og ingen foran, merkelig nok, men har det holdt i 37 år så klarer det nok noen år til. Det som er litt rart er at det ikke er noen pakninger for og montere pumpen. Det er heller ikke noen styringer for at den bakre shimsen skal legge seg riktig. Er man litt uoppmerksom da så kan den legge seg skjevt på denne måten. Då blir smøringen veldig dårlig. Man bør nok også være litt nøye med og trekke til med riktig moment og gjøre anleggsflatene rene. Ferdig montert pumpe. Under skruen til venstre er trykkrøret som går til oljefilteret og under den høyre er returen som går til overtrykksventilen. Den trakten dere ser er til peilepinnen. Da får vi begynne med dekslene foran på motoren. Greit og ta vannpumpen først. Og bare for og vise at piratdeler kan være bra de også. Denne ble montert en god stund før jeg kjøpte bilen, det står ikke noe merke på den så jeg aner ikke fabrikatet men den har jeg aldri hatt problemer med. Med min uflaks så ryker den nok i sommer. Simringen i framkant er bare og banke på plass. En stor pipe gjør alt så mye enklere. Pakningen ligger klare. Det skal ikke være nødvendig og bruke tetningmasse men jeg liker og bruke litt kun for og holde pakningen på plass. Foretrekker den med kost så blir det ikke så mye klin. Husk også og legge strammeskinnen på riktig plass. Denne braketten trenger man egentlig ikke. Den er for en sensor som diagnoseapparatet til BMW brukte før. Men det er klart, man har da utstyret iorden. En moderne OBD leser tar ikke like mye plass så det er framskritt på enkelte områder. Da gjenstår kun bunnpanne og oljefilter så får man begynne med topplokket. hsd, A.A, Grobian og 10 andre reagerte på dette 13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mars 14, 2021 Share Skrevet Mars 14, 2021 Ikkje sett denne tråden før nå, men skal følge med videre😊 Syns jeg merker en litt svak ventiltikking på min m30, men undres om det kan vere dysetikking, evt. Eksoslekkasje fra manifold. Er ingen motormann 😅 Skulle hatt en motorkyndig til og fått hørt på det, men er vel lite hjelp i og sette det på ett merkeverksted nå til dags.. Godt tips og gå over alt av skruer og stramme litt, er antydning til svetting på min motor, denne har dog kun gått 119.000 så rekner med det er en stund til det trengs overhaling 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2021 1 time siden, Skulebollen skrev: Ikkje sett denne tråden før nå, men skal følge med videre😊 Syns jeg merker en litt svak ventiltikking på min m30, men undres om det kan vere dysetikking, evt. Eksoslekkasje fra manifold. Er ingen motormann 😅 Skulle hatt en motorkyndig til og fått hørt på det, men er vel lite hjelp i og sette det på ett merkeverksted nå til dags.. Godt tips og gå over alt av skruer og stramme litt, er antydning til svetting på min motor, denne har dog kun gått 119.000 så rekner med det er en stund til det trengs overhaling 😅 Alle M30 skal tikke i ventilene, gjør den ikke det så er det justert for stramt. Justeringen her kan alle verksteder gjøre men det er en ganske enkelt jobb som alle med enkelt håndverktøy kan gjøre selv. Men man bør absolutt ta opp toppdekselet og sjekke med jevne mellomrom. Det er viktig og ikke slurve med oljeskiftene, da er det lett at kamakselen mister smøring. Alle tikker i dysene det får du ikke gjort noe med men der hadde BMW lært når de konstruerte M70 motoren. Det dekselet man ser på toppen av motoren er støydemping. Jeg tok av et slikt engang og eieren trodde at motoren var ødelagt, 12 dyser tikker relativt mye. Det er bare og finne fram en 10mm og begynne og stramme, det er også noen få 13mm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2021 Ble litt idag også. Hadde glemt og gjøre ren bunnpannen så det ble første økt, Den får stå og tørke til i morgen. Fikk også gjort rent oljefilterhuset og montert det. Dette er for oljekjøler og har du en motor uten så er det bare og bytte filterhuset. Bare husk på hvis du har den nye typen oljefilter fra E32 og E34 så passer de ikke på gammel blokk og omvendt. Så blir det og montere sammen toppen. Når man ikke har spesialverktøyet til BMW så blir det litt tungvint men det går. Først trer man i kamakselen og skrur fast dekselet i framkant som holder den på plass. Her ligger vippearmene med tilbehør. Den skiven til venstre er det viktig at blir tredd på riktig vei da den skal utenpå låsefjæren igjen som dere ser helt til venstre. Da er det bare og begynne og tre inn en vippearmaksel. Først vrir man kamakselen så ingen kammer står i topp for de 3 man skal montere også er det bare og begynne og tre. Legg også merke til utsparingen i akselen, de låser den v.h.a topplokksboltene. Tre stk. ferdig, da er det greit og tre ned en bolt for og låse den på plass. Så bare skyver man vippearmen til side for og låse den med låsefjæren. Så bare vrir man på kamakselen for og ta resten. Husk at de 4 vippearmakslene ikke er like. Det ferdige resultatet ser dere her. Man må nok beregne tre ganger så lang tid når man ikke har spesialverktøyet til BMW. Legg også merke til oljekannen i bakgrunnen. Det kan aldri bli for mye olje. Zeveren, Hpi, Bimmerlorris og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2021 Da begynner det og ligne motor igjen. Tok først bunnpannen. Viktig og bruke tetningsmasse på disse stedene her. På pakningen er det laget hull der det skal brukes. Jeg foretrekker å bruke litt rundt det hele for og holde pakningen på plass. Mange skruer som skal på plass, det står så grei at man skal trekke til i et kryssmønster men det er jo i praksis umulig. Det blir noen på hver side og til slutt så blir det bare og ta runden. Siden jeg har en liten momentnøkkel så bruker jeg den, merket att jeg måtte ta en del runder for at alle skruene skulle bli like stramme. Den saken dere ser her er flottøren som gir beskjed ved lite olje. Så snur man motoren og begynner på topplokket. Det er rett fram skruing. Husk bare litt tetningsmasse på disse to punktene akkurat som på bunnpannen. Husk at oljerøret ikke må strammes for mye, det har også en pil som skal peke framover. Den holdt jeg nesten på og glemme så da fant jeg ut at det nærmet seg kvelden. Dette snodige røret er montert bak på topplokket og er unikt for E23. Andre modeller har kun et rett rør. Jeg synes det virker som en tungvint måte for å lage en vinkel på røret. Det er også slått inn en plugg i enden. Er det noen rørleggere her som har en ide? Etter at man har montert kjedet er det viktig å lufte kjedestrammeren. Man bare entrer pluggen med noen få gjenger, fyller opp kammeret med olje og pumper med skinnen til det pipler ut ved gjengene og stempelet er hardt. Jeg slett veldig med og få luftet men så begynte jeg og tenke. I bilen så er jo motoren montert i en vinkel mens når den står i stativet er den montert rett opp. Jeg fikk rett og slett ikke nok olje i kammeret før jeg hadde tiltet motoren. Nå nærmer det seg, bare å juster ventilene igjen så blir det midlertidig montering av toppdekselet. Det får bli imorgen. Fredrik og Bimmerlorris reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Mars 15, 2021 Share Skrevet Mars 15, 2021 Ja Rune dette er tråd jeg liker og det at du tar såpass detaljerte bilder ,er med på for oss m30eiere å gjøre ting enklere på ting ,feks hvorfor lekker det hvor osv. Det gledes nok til å få inn maskin i bil nå etterhvert tenker jeg Rune. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2021 3 timer siden, sveigis skrev: Ja Rune dette er tråd jeg liker og det at du tar såpass detaljerte bilder ,er med på for oss m30eiere å gjøre ting enklere på ting ,feks hvorfor lekker det hvor osv. Det gledes nok til å få inn maskin i bil nå etterhvert tenker jeg Rune. Problemet er at jeg har lett for og glemme og ta bilder. Jeg bare skrur også kommer jeg på alt for sent at dette kunne jeg fortalt litt om. Skal bli greit og bli ferdig ja. Første oppstarten er alltid spennende. Har varslet naboen om at han får mobilisere sønnene sine så vi er litt flere når motoren skal på plass igjen. Men jeg oppdaget om fredagen at jeg hadde glemt og bestille 3 pinnebolter som holder termostathuset så jeg håper jeg får de i morgen og at jeg får lov til og hente de nå som alt stenger. Jeg trenger jo også en god del olje og frostvæske. Det kan bli et problem nå som alt stenger til over påske, får uansett ikke gjort stort mer før palmehelgen nå, må jobbe litt også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
møkkaleiBMW Skrevet Mars 16, 2021 Share Skrevet Mars 16, 2021 (endret) Husker at det var viktig og kjøre mineral olje på disse bilene før i tiden, hadde en 535ia som gikk på mineral, jeg var ung og dum og satte på fyllsyntetisk olje da dette skulle være best, motoren begynte straks og lekke som en sil... den hadde ikke noe unormalt forbruk før, men etter den kom fyllsyntetisk i den så måtte det etterfylles en gang i måneden... I ditt tilfelle med overhalt motor, tror du at det blir trygt og kjøre på fullsyntetisk? det bør vell gi en god del bedre smøreegenskaper og mindre sot enn mineral oljer Endret Mars 16, 2021 av møkkaleiBMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 16, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2021 6 timer siden, møkkaleiBMW skrev: Husker at det var viktig og kjøre mineral olje på disse bilene før i tiden, hadde en 535ia som gikk på mineral, jeg var ung og dum og satte på fyllsyntetisk olje da dette skulle være best, motoren begynte straks og lekke som en sil... den hadde ikke noe unormalt forbruk før, men etter den kom fyllsyntetisk i den så måtte det etterfylles en gang i måneden... I ditt tilfelle med overhalt motor, tror du at det blir trygt og kjøre på fullsyntetisk? det bør vell gi en god del bedre smøreegenskaper og mindre sot enn mineral oljer Jeg har kjørt halvsyntetisk og syntetisk de siste årene uten problemer. Kommer an på hva som er på tilbud når jeg trenger oljeskift. Grunnen til at den begynner og lekke etter mange år med mineralolje er nok at den syntetiske vasker bort en del gammel gøgge som har lagt seg i sprekkene. Syntetisk behøver jo ikke å være tynnere enn mineralolje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 16, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2021 (endret) Da var dagens økt unnagjort. Begynte med og justere ventilene. Det er jo en jobb alle som kjører gammel BMW bør klare selv. Dette er det eneste verktøyet man trenger. Og her er måten man gjør det på, utrolig enkelt og greit patent. så var det nye pinne bolter til eksosmanifoldene. Bare og bruke en kontramutter og skru de inn. Men det er klart når man har 12 stk så bruker man litt tid uansett. Så tar man innsugs manifolden. Her ser dere kaldstart dysen. Den sitter utrolig krøkkete til hvis den må byttes. Når jeg gjorde det for en del år siden klatret jeg opp i motorrommet og satt meg skrevs over motoren. Mutterne som holder manifolden er 12mm, ett av de få stedene som BMW bruker dette. Denne giveren for oljetrykksmåler er ikke original men den berget nok motoren min fra og bli mer slitt. Har sett at oljetrykket har blitt merkbart lavere de siste par årene. Er spent på hvordan det blir nå. Da var det og montere dynamo og servopumpe. Denne strammemekanismen er genial hvis man gjør det riktig men mange har klart og ødelegge den. Hvis man ikke løsner dynamoen i underkant først så ødelegger man tennene på denne utrolig lett. Derfor først løsne alle 13mm skruer før man begynner og stramme. Da var dagens økt ferdig, bare og slenge arbeidstøyet i vaskemaskinen og tjene litt penger igjen. Blir nok ikke noe mer gjort før palmehelgen nå. Endret Mars 16, 2021 av Rune-K Zeveren, Fredrik, Bimmerlorris og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 16, 2021 Share Skrevet Mars 16, 2021 Tilfredsstillende å få matet på med bilder og forklaringer. Rune-K reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet Mars 18, 2021 Share Skrevet Mars 18, 2021 Ajajaj så gøy tråd Rune 🥳👍 Det er så tilfredsstillende å se en bensinmotor som har gått 400+ se så bra ut. Min har vel rundet 270 nå såvidt jeg husker og med ca 5-8 k i året så kan jeg vel slippe stor-renoveringen og ta den når jeg blir pensjonist om 15 år 😂 God arbeidsøkt og god påske, så blir det spennende å se resten av arbeidet og resultatet da 😉👍 Rune-K reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå