Gå til innhold

BMW E30 for nybegynner.


Iverct
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt blank når det gjelder å skru på bil. Jeg synes fortsatt at E30’er er veldig tøffe og det er helt klart en av mange drømmebiler. Det jeg lurer på er hvor mye jobb man må beregne å gjøre på disse gamle bilene? Videoer jeg ser på youtube har ofte my fokus på kosmetisk arbeid på bilene, men sjeldent det reelle bilholdet som følger disse bilene. Å skifte olje og generelt enkelt vedlikehold er ting som jeg kunne lært å gjøre selv, men stort alt annet som må byttes/fikses/skrus på ville jeg vært nødt til å få gjort på verksted. Er jeg fremtidig deltaker på luksusfellen hvis jeg går til innkjøp av en E30 da? Med andre ord, er det dritdyrt å eie en E30 hvis man ikke kan å fikse på bil sjøl? Litt tilleggsinfo er at de bilene jeg foreløpig har sett på koster rundt 200.000-250.000kr og har mindre enn 200.000 km på telleren, men endelig budsjett og bil er ikke fastsatt. Hvis det ikke er åpenbart enda, så er jeg relativt ny når det gjelder dette forumet, og E30’er generelt, så beklager på forhånd hvis spørsmålet er plassert i feil kategori. Setter pris på nybegynnervennlig svar! På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler kanskje jeg kan svare litt på dette .

Her kommer det meste an på hva og hvordan du ønsker tingene og budsjettet ditt er .

For det første uansett ,finn en som det er så lite rust på som overhode mulig ,da dette koster og fikse opp ,hvertfall å sette bort i og med du selv skriver at du ikke kan skru så mye .

Og deleprisene på disse er jo enorme kontra andre eldre Bmw modeller ikke minst .

Jeg ønsker overhode ikke å ødelegge e30 drømmen din ,men det å finne en e30 som prosjekt uten masse jobb til en grei peng ,er nok av det vanskelige slaget spesielt om du ønsker en med litt motor originalt .

Prisene på disse bilene er jo ekstreme uansett.

Samtidig om du virkelig ønsker og lære å skru så er det en særs lett bil å lære seg tingene på .

For min del så kom jeg over en e30 ifjor jeg fikset opp som var særs bra for rust og til info så var alt av brukte deler jeg kjøpte gjennomsnitt dobbelt så dyrt kontra de eldre 5 seriene jeg har.

Hadde jeg vært deg ,tror jeg at jeg hadde prøvd å legge litt ekstra og kjøpt en bil som var ferdig så du kunne kose deg mer .

Tar fort både tid ,penger og ikke minst energi å kjøpe et prosjekt spesielt om du ikke har vært borti så mye med det å fikse bil .

Var kanskje noe negativ i svarene her ,men døler det å være ærlig kan være greit i sånne sammenheng .

Og har du bestemt deg for prosjekt ,ikke tenk så mye på motorstørrelse,viktigste er å finne en som er bra for rust ,ikke minst komplett ,for her koster alt fra pyntedeksler til brytere brukt .

Samtidig håper jeg du får oppnådd drømmen om bil du liker av dette slaget ,for det er noen tøffe biler .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du fornuftig og ærlige svar, velkommen!

@sveigis sier det meste som er å si.

Så det du må avgjøre er hvor mye av drømmen er å eie og kjøre den, eller er det prosjektet som er fokuset.

Da blir det tid og kost.
Som regel må man regne med å gjøre mer selv enn man regnet med, da ting gjerne eskalerer og det blir dyrere enn ventet. Så skal drømmen leve og nytes, legg deg høyt ifht pris med en gang. Er det et prosjekt, tenk mer helhet og tilstand. Begge muligheter får du nok bra drahjelp og kunnskap her inne til å komme et stykke på vei.

Men kanskje er det den gyldne middelvei, å vurdere en E34 istedet?
Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben! Selv ser jeg ikke opp eller ned på et skrujern 😂

Kjenner ikke E30, men kan gi noen generelle råd: Kjøp en veldig bra bil! Alliér deg med en som kan hjelpe deg med å skru.

Jeg kjøpte min første veteranbil (boble) i en alder av 46 år. Kjøpte en av de beste/dyreste på markedet, og ble kjent med en som kunne skru for meg. Siden jeg kjøpte dyrt, ble det heldigvis lite å skru de 2,5 årene jeg hadde bilen.

Senere har det blitt 4 BMWer. Holder meg til samme prinsippet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva man kan lære seg av å skru med å bare begynne litt forsiktig. Ta meg selv som eksempel, jeg kjøpte min første gamle BMW for nå 10 år siden...vel jeg har jo samme bilen ennå forsåvidt. Det er en 1994 model E34 520i, som jeg har holdt på veien i alle disse årene. Når jeg kjøpte bilen så hadde jeg ikke snøring på å gjøre noe selv, ingenting kunne jeg. Å ta service selv er ganske enkelt, og det var det første jeg lærte meg. Pappa hjalp meg første gangen, andre gangen gjorde jeg det selv. Også har det bare gått slag i slag, lært litt å litt om gangen. You Tube, forum og nettsider har vært til uvurderlig hjelp. Jeg har også fått uvurderlig hjelp av min gode venn @sveigis over her, han lærte meg blant annet å bytte bremser samt feilsøke en gang bensinpumpa tok kvelden. Fortsatt er det mye jeg ikke kan, jeg styrer unna ting som involverer å skru motor i fra hverandre. Men alt av basic vedlikehold og litt til får jeg til nå. 

Det jeg vil frem til er at det er egentlig ikke så vanskelig å lære seg å skru. Man må bare finne en gode DIY og kjenne sine egne begrensninger. Du estimerer ett budsjett på 200 000 til 250 000 kr, det gir deg ganske gode muligheter til å finne en strøken E30. Med dette budsjettet så kan du egentlig velge mellom de beste eksemplarene. Men bilen må ha kjent historikk og ryddig service hefte, i dette prisleiet så kreves det at selger kan dokumentere bilens tekniske stand. Slike biler som dette vil du ikke måtte skru allverdens på, det er enkle biler med gode motorer. Bare sjekk historikk, det er utrolig viktig. 

Når du finner en aktuell bil så forhør deg gjerne litt med folk her på forumet. Det er utrolig mye kunnskap og kjennskap til disse bilene her inne, kanskje kjenner noen til den aktuelle bilen osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 er en flott begynnerbil og lære seg og skru på. I det prisleie du ser for deg så bør det være mulig og finne en strøken bil hvis du ikke tenker M3. Kjøp deg en Haynesbok og spør så lærer du ettervært. Og klarer du ikke selv så bør absolutt alle verksteder greie dette. Melder du deg inn i BMWccn så får du også greie rabatter på deler. Da får du også en tilgang til LMK forsikring som koster ca. 500 kroner.

Generelt: 4 sylindret før 1988 varer evig. Den motoren er nesten umulig og ødelegge men kjøp helst injection da forgasserne nok er utslitt alle sammen. 4 sylindret fra 1988 og nyere er en ordentlig drittmotor men liker du og bytte kamaksel og registerrem relativt ofte så er den ok. 6 sylindret er solide saker men den har også tannrem som må byttes med jevne mellomrom men ikke like ofte som den med 4 sylindre.

Hjulloppheng, bremser og gearkasse varer som regel lenge og må du bytte noe så er det ikke avanserte saker. Differensialen på 320 og 323 kan synge litt men det er ikke farlig, 325 har en kraftigere diff. og den er det sjelden problem med. Husk at oljeskift på gear og diff. inngår i servicen.

Men som sagt til den prisen du ser for deg så bør det være mulig og finne en rustfri bil som du kun trenger og ta vanlig service på. Bare ikke kjøp den første du kommer over og få med en bilkyndig til og hjelpe deg før kjøpet. Finner du en 325i som skraper bakken og eieren forlanger gull for så let videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2021 den 19.04, Rune-K skrev:

Generelt: 4 sylindret før 1988 varer evig. Den motoren er nesten umulig og ødelegge men kjøp helst injection da forgasserne nok er utslitt alle sammen. 4 sylindret fra 1988 og nyere er en ordentlig drittmotor men liker du og bytte kamaksel og registerrem relativt ofte så er den ok. 

Tenkte sjå på en 1991 318is, best å holde seg unna? Det lille eg har lest om m42 virket de som greie motorer men 

(ikkje meningen hijacke tråden her no men siden tema er oppe hehe..)

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, BMWE39turbo skrev:

Tenkte sjå på en 1991 318is, best å holde seg unna? Det lille eg har lest om m42 virket de som greie motorer men 

(ikkje meningen hijacke tråden her no men siden tema er oppe hehe..)

Beklager, glemte helt M42 den har jeg aldri hørt om noen problemer med. Det er en liten perle av en motor og en underkjent utgave av E30.

Det er M40 motoren som har alle problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BMWE39turbo skrev:

Tenkte sjå på en 1991 318is, best å holde seg unna? Det lille eg har lest om m42 virket de som greie motorer men 

(ikkje meningen hijacke tråden her no men siden tema er oppe hehe..)

m42 er en flott motor, hadde den i e36 i mange år. Ville derimot heller gått for en 320i dersom tilstand/pris er lik. Kan både lese og diskutere om ytelser, kjøreegenskaper og vedlikehold, det meste i favør 318is kontra 320i. Det blir til slutt litt subjektivt, men jeg syns i en sommerbil er sjarm viktigere enn det meste, og der vinner ivertfall for meg sekseren i vanlig e30. Selv med sine 130hk fungerer en 320i overaskende godt med rett utveksling.

 

10 timer siden, Snagg30 skrev:

Jeg kan ingenting om de bilene her, men jeg kom på denne tråden når jeg så bilen. Men utifra budsjett så er kanskje denne grei? 


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204650791

Syns det ser ut som en fin bil. Prisen er derimot for meg mer i retning av en fin 325i. Kanskje også m-tech modell med bittelitt småfiks. 

 

Ellers til trådstarter anbefaler jeg å også se på både 4 dørs, touring og cab. Styr unna 325iX. Dem er tungsolgte, og har bl.a andre mere rettstilte dempertårn forran så dem kan ikke bygges om til "vanlig" e30. Ellers grei biler, men behovet for 4wd er nok fint lite for de fleste i e30 uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...